American Civil War Layout

Gestart door usronald, juni 13, 2012, 12:47:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Pertinax is vervelend materiaal.
Als je het te heet maakt dan laat de koperlaag snel los met een knal.
Vandaar de bijnaam PLOFPLAAT!
Je kan beter glasvezelsubstraat (FR4) gebruiken, is steviger en laat niet zo snel los.

Ton
Erare humanum est

Plofplaat, die kende ik nog niet  ;) Heb sowieso weerzin tegen pertinax printplaat... heb 't eens geprobeerd als wisselstelbalk maar vind dat niks. Kan aan mij liggen trouwens :P

Je krijgt "plofplaat"als je de soldeerbout te lang op de rails/pertinax bielzen houd.
Het laagje koper is op de pertinax plaat gelijmd.
Bij te lang verwarmen smelt de lijm en dan is het gedaan met de bielzen.
Snel en kort verhitten.  Een bout van 100 watt werkt goed.
En het handigst werkt het met een weerstand soldeer apparaat.

Ik heb er geen last van dat het pertinax gaat "ploffen"
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Ziet er goed uit Ronald je wissels.

Misschien een idee om je wissels op een plankje in elkaar te zetten. Deze bevestig je dan met nietjes op de plankje.
De nietjes druk je met een tangetje over de rails heen met een tangetje zodat de rails goed op zijn plek blijven.
Zo kan je namelijk al het dunne messing wegsnijden langs de rails.
Later pak je de wissel op en spijker je hem op de baan.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Citaat van: dutchbuilder op januari 26, 2013, 10:30:22
Pertinax is vervelend materiaal.
Als je het te heet maakt dan laat de koperlaag snel los met een knal.
Vandaar de bijnaam PLOFPLAAT!
Je kan beter glasvezelsubstraat (FR4) gebruiken, is steviger en laat niet zo snel los.

Ton

Die bedoel ik ook word bij Conrad gewoon printplaat genoemd.

JohnT

Zo, eerst vandaag de boog maar eens doorgelegd om zo meen mooi verloop te krijgen:



Daarna de 2e rail naast het puntstuk gelegd en gespijkerd en ook het eerste rechte stuk na de wissel in lijn gelegd, klaar om te spijkeren:



Sleufje boren voor de wissel steldraad:



En de tongen vastgelegd. Dit blijft een delicate bevestiging die blijvend aandacht nodig heeft:



En zover is ook het railwerk van de linkerbak klaar!:



Op naar de stelstangen en de voorbereidingen voor de bedrading! Later!

Hi Ronald,


Ziet er weer goed uit maar het lijkt toch echt smalspoor met de lange bielzen.
Misschien kan je de bielzen nog inkorten ?
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Het lijkt mij eerlijk gezegd wel logisch bij veldspoor. Betere ondersteuning met bredere bielzen... Dit waren denkik tijdelijke baantjes toch?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik heb het over langere bielzen
groeten John LC

www.lostcreek.nl

De biels maat had ik eerder al uitgetest. Zie blz 11 van dit draadje:



Hier leek het mij prima, en ik denk nog steeds dat het goed is zo. Het moet namelijk een beetje van beide hebben, smal- en normaalspoor. Het voorbeeld was normaal en ik bouw smal, zo heb ik het optisch bij elkaar willen houden. Strikt genomen had er een goeie 0,5 cm af gekund maar als ik dat nu ga doen wordt dat een grote slachtpartij... en ik wil geen risico meer lopen zo kort voor de tentoonstellingen in het NSM (OntraXS en de thema tentoonstelling). Ik denk dat als het spul dadelijk goed in de ballast ligt (zand) het allemaal wel meevalt. Hoop ik.... :) ;)

We gaan rustig door... dank voor het meedenken en blijf dat doen. Soms doe je de dingen gewoon omdat je het gewend bent zo te doen. Of er fouten in zitten is niet erg, dar leer je van en hopelijk maak je die dan de volgende keer niet ;D ;) In dit geval is het een compromis tussen fictie en werkelijkheid.

Citaat van: johnlostcreek op januari 26, 2013, 23:56:32
Ik heb het over langere bielzen

Zo had ik het ook begrepen John, en dat bedoelde ik ook eigenlijk...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Gisteren de aandrijvingen van de wissels voorbereid. Deze keer gaat dat met het handje door middel van een stelstang onder de bakken door. Hiervoor heb ik een 3mm stang gebruikt die mijn zoon aangeleverd heeft via de ijzerhandel hier. Hierop is in dezelfde dikte een soort L opgezet die met een grote kroonsteen vast is gezet. Ook zijn beide delen zo aangepast dat alles beter op elkaar aansluit.
Ik heb kleinere gebruikt als "stoppers" aan het eind van de slag van de stang:



En zo ziet dat er uit onder de bak. De eindstoppers zijn nog niet afgesteld:



En alle 3 stangen op de plek. Er komen nog houten ballen op als stelknop maar die heb ik nog niet:



Vanavond heb ik de draden aan de rail gesoldeerd, hier ligt e.e.a. al klaar om verwerkt te worden. De kleuren zijn met wat op dit moment voorradig is:



Die worden op hun beurt weer vastgesoldeerd aan koperen draad. Dat is 1,5 mm2 installatiedraad dat ontdaan is van zijn isolatie en strak recht gedraaid is. Dat doe ik door een eind aan de trapleuning te draaien en de andere kant in de boormachine te stoppen. Zo draai je het moeiteloos kaarsrecht:



Zo, moe.... zo lekker slapen. Later!

Het gaatje van het kroonsteentje waarin het schroefje zit kun je nog gebruiken om een schakelaar om te zetten voor hartstuk polarisatie, indien nodig natuurlijk.

JohnT

Die komen er nog op, ze zijn onderweg met een bestelling van Conrad ;) Kijken of vandaag de boel zover rijden kan! :)

Hi Ronald. Misschien is dit wat voor je om te gebruiken.
Dit is nog een tekening die ik had gemaakt voor mijn Lostcreek baantje. Deze was ook met stang aandrijving voor de wissels.



B is en aluminium stukje hoeklijn met een gaatje erin voor de stang en door middel van de 2 kroon steentjes kan je de wissel afstellen
D is een micro schakelaar waarmee je de polariteit van je puntstuk kan omzetten
deze word bediend door een kroonsteentje met een messing strookje erop gesoldeerd.
Het beste is om messing kroonsteentjes te gebruiken. Deze kan je uit elkaar halen en ook aan elkaar solderen
groeten John LC

www.lostcreek.nl