Aansluiten peco wissel code 55

Gestart door ger deguelle, maart 09, 2013, 09:07:40

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoi allemaal .

Even een voorbeeld of ik het goed begrijp voor de aansluiting wissel :



Het probleem voor mij is denk ik ik heb nog geen halfe cm aan de wissel voor hem om te gooien en met de schakelaar zit ik op 1 cm .
Ik kan ook de wissel met de hand om zetten en meteen de schakelaar maar of dat verstandig ?
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Hi Ger,
Volgens mij moet je de brug niet door knippen (1). Die voed namelijk het puntstuk en de binnen rails. Als je op de brug de schakeldraad soldeert en de rails van het puntstuk isoleert (isolatie rail schoentjes) dan ben je er volgens mij ook.

Zie ook http://clubncaldes.blogspot.nl/2012/09/wiring-peco-electrofrog-code-55-turnouts.html

Als je een trekstang maakt op je schakelaar (is wel een gepruts maar het werkt) kun je die als ground throw gebruiken. Je kan ook geschakelde ground throws kopen van Caboose Industries. Die hebben voor N spoorders een met elektrische aansluitingen.

http://www.cabooseind.com/GroundThrows

Succes
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

ik vraag me nu werkelijk af hoe ik dat zo goedkoop mogelijk en makelijk kan maken heb al bij conraad op de site gekeken en weet niet welke schakelaar ik hier voor moet nemen pffff
en ik lees overal dat je onder de wissel iets moet los maken maar ik weet niet hoe of wat ze bedoelen . :-[ :-[
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

vraagje; moet je ompolen?
dus van +/- naar -/+?
Of doorschakelen van 1 naar 2 en geen ompoling?

Ton
Erare humanum est

Is in Engels Ger maar misschien helpt dit je wel http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

maart 11, 2013, 08:59:58 #5 Last Edit: maart 11, 2013, 10:52:58 by ger deguelle
@ton ik weet het niet  :-[
@jan die kon ik al heb ik ook gelezen maar ik begrijp die niet  :-[

De enigste die ik begrijp een beetje is deze :  http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/d1472.html
en dan moet ik optie B hebben ,alleen moet ik A verwijderen en dat begrijp ik niet zo wat ik moet verwijder er loopt een kabeltje van D naar A wat ik ook al eerder aan gaaf .
En welke shakelaar moet ik hebben bij conraad hebben ze het over 1 pollig 2 pollig 3 pollig en noem maar op ik weet het niet  :-[
en neem ik een pendel schakelaar zo een wat ik op de foto er bij heb staan een eerder bericht kan ik niet gebruiken ,wand deze heeft bijna 1 cm beweging voor helemaal te schakelen en de wissel heeft ongeveer halve cm .
Dus ik weet niet zo goed wat ik doen moet  :(
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

maart 11, 2013, 10:07:42 #6 Last Edit: maart 11, 2013, 10:37:09 by Nuffield10/60
Ger, die verbinding knip je door,niet die wat jij hebt aangetekend, maar die in het midden van de wissel zodat dat puntstuk geen spanning meer krijgt via de wisseltongen. Je zorgt ook dat dat puntstuk aan de baanzijde geisoleerd verbonden is. (kunststof verbinders). De tongen geef je een nieuwe verbinding met de railstaven aan de onderzijde. (solderen)
Het puntstuk ga je zelf spanning geven via die schakelaar. zoals ik al eerder in je BOUW draadje aangaf...
Jeroen

maart 11, 2013, 10:17:30 #7 Last Edit: maart 11, 2013, 10:19:13 by usronald
Gert, jou link (zet er even een spatie voor, dan is die aanklikbaar) is eigenlijk heel duidelijk in het aansluiten van een electrofrog Peco wissel. Dat is de wissel die jij gebruikt. Wat daar gezegd wordt is dat er 2 mogelijkheden zijn om dit te doen.
- 1  puntstuk plus tongen ompolen
- 2  puntstuk alleen ompolen en tongen van puntstuk loskoppelen.

Zoals je nu je wissel gekocht hebt is optie 1 het gemakkelijkst. Als je niet digitaal gaat is die de eenvoudigste. Optie 2 is een betere bij digitaal omdat je daar de tongen loskoppelt van het puntstuk waardoor de tongen en hun naastgelegen staven dezelfde polariteit hebben. Dat voorkomt kortsluiting wat bij digitaal eigenlijk direct tot een noodstop leidt.

Jou probleem is dat je niet weet hoe je al die wissels nu om gaat leggen. Ik zou met een baan van die grootte zeker kiezen voor een aandrijving op afstand. Wil je goedkoop kun je kiezen voor een conrad aandrijving of een Peco aandrijving. Beide zijn niet al te duur. Voordeel is dat je direct een extra contact hebt op die aandrijving om je wissel puntstuk om te polen.

- Peco: http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309&CAT_ID=3337&P_ID=17683  prijs ongeveer 5 euro bij ehattons: http://www.ehattons.com/stocklist/1000407/1000594/1000639/0/Peco_Products_Any_or_multiple_scales_Power_control_lighting_equipment/prodlist.aspx
- Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/219999/Wisselaandrijving-Schaal-Universeel  kost 8 euro en doet hetzelfde.

De schakelaar die je nu laat zien op de foto is een 1-polige. Die heeft 1 schakelcontact. Het moet een om-om schakelaar zijn zonder middenstand. Daarmee kun je beide aandrijvingen die ik liet zien omschakelen. In totaal kost je dat, als je de 1-polige schakelaars bij Conrad besteld voor 1 wissel ongeveer 7,50 euro. Ik denk dat je dat een redelijke prijs kunt noemen. Als je een grote baan bouwt zoals jij dat doet moet je dat ook meenemen in je "budget/plan" dat je vooraf maakt. Ik kijk daar normaal ook niet echt naar maar dan praat je over baantjes met 4 tot 8 wissels.

Wat je nog doen kunt is de wissels op je rangeerterrein ongemoeid te laten en de wissels op de hoofdbaan wel elektrisch te laten schakelen. Als de Peco's goed schoon zijn drukken de tongen hard genoeg tegen de staaf om het puntstuk van stroom te voorzien. Dus in principe kun je ze dan gewoon omzetten met de hand door middel van die 2 puntjes naast de tongen.

Hoop dat je hier wat aan hebt! :)

EDIT Jeroen; daar heeft hij niks aan, als je de wissel en om moet leggen met de hand en je schakelaartje om moet leggen is niet echt effectief en handig. Als je dat vergeet heb je direct kortsluiting.

maart 11, 2013, 10:36:22 #8 Last Edit: maart 11, 2013, 10:42:21 by Nuffield10/60
Citaat van: usronald op maart 11, 2013, 10:17:30
EDIT Jeroen; daar heeft hij niks aan, als je de wissel en om moet leggen met de hand en je schakelaartje om moet leggen is niet echt effectief en handig. Als je dat vergeet heb je direct kortsluiting.

Ronald, ik borduurde ook door op wat ik in zijn bouwdraadje al had laten zien. Daar heb ik hem een voorbeeld van een schakelaar gegeven van Conrad, die hij in zijn toen bestaande baan en wisselbediening kon integreren. Dus niet de schakelaar die hij hier bij zijn stappenplan heeft staan....

EDIT  De schakelaar in dit draadje, kan ik niet van zien of deze juist schakelt. Ik kan het schema niet zien op de schakelaar... Maar er vanuit gaande dat hij de juiste schakeling maakt, zou je deze wel kunnen gebruiken in een soort bediening zoals Martin ook al eens heeft laten zien. (bedienen door trekstangen)
Jeroen

Thx mannen ,ik ga dat eens allemaal goed inlezen van hoe en wat  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Citaat van: Nuffield10/60 op maart 11, 2013, 10:36:22
EDIT  De schakelaar in dit draadje, kan ik niet van zien of deze juist schakelt. Ik kan het schema niet zien op de schakelaar... Maar er vanuit gaande dat hij de juiste schakeling maakt, zou je deze wel kunnen gebruiken in een soort bediening zoals Martin ook al eens heeft laten zien. (bedienen door trekstangen)

Klopt Jeroen, die constructie heb ik onder mijn Civil War baan ;)

Citaat van: usronald op maart 11, 2013, 15:28:44
Citaat van: Nuffield10/60 op maart 11, 2013, 10:36:22
EDIT  De schakelaar in dit draadje, kan ik niet van zien of deze juist schakelt. Ik kan het schema niet zien op de schakelaar... Maar er vanuit gaande dat hij de juiste schakeling maakt, zou je deze wel kunnen gebruiken in een soort bediening zoals Martin ook al eens heeft laten zien. (bedienen door trekstangen)

Klopt Jeroen, die constructie heb ik onder mijn Civil War baan ;)

;D ;D
Jeroen

maart 11, 2013, 16:29:20 #12 Last Edit: maart 11, 2013, 16:30:51 by ger deguelle
Heb de wissels bij de mijn aan gesloten en hij loopt er mooi over heen zelf heeeeeel langzaam .
Zo als schema ? ,maar ik weet als er een wagons ontspoord op de wissel heb ik kortsluiting .
Maar ze doen het gaan we verder zoeken voor het zo goedkoop mogelijk te maken ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Let wel op dat als je nu of ooit voor de Conrad aandrijving gaat dat het contact op om te polen niet op de goedkope uitvoering zit. Daar ben ik zelf mee op de koffie gekomen toen ik dacht van een mooie aanbieding gebruik te kunnen maken.

JohnT

Als B voor digitaal , DCC, rijden is dan moet Ger dus wel B nemen .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N