Amerikaanse treinen

Algemeen => Weetjes , Hulp gevraagd , Reisgenoten => Topic gestart door: ger deguelle op maart 09, 2013, 09:07:40

Titel: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 09, 2013, 09:07:40
Hoi allemaal .

Even een voorbeeld of ik het goed begrijp voor de aansluiting wissel :

(http://s16.postimage.org/jwpnyyib9/image.jpg)

Het probleem voor mij is denk ik ik heb nog geen halfe cm aan de wissel voor hem om te gooien en met de schakelaar zit ik op 1 cm .
Ik kan ook de wissel met de hand om zetten en meteen de schakelaar maar of dat verstandig ?
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: BvDoorn op maart 09, 2013, 09:48:25
Hi Ger,
Volgens mij moet je de brug niet door knippen (1). Die voed namelijk het puntstuk en de binnen rails. Als je op de brug de schakeldraad soldeert en de rails van het puntstuk isoleert (isolatie rail schoentjes) dan ben je er volgens mij ook.

Zie ook http://clubncaldes.blogspot.nl/2012/09/wiring-peco-electrofrog-code-55-turnouts.html (http://clubncaldes.blogspot.nl/2012/09/wiring-peco-electrofrog-code-55-turnouts.html)

Als je een trekstang maakt op je schakelaar (is wel een gepruts maar het werkt) kun je die als ground throw gebruiken. Je kan ook geschakelde ground throws kopen van Caboose Industries. Die hebben voor N spoorders een met elektrische aansluitingen.

http://www.cabooseind.com/GroundThrows (http://www.cabooseind.com/GroundThrows)

Succes
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 10, 2013, 21:19:15
ik vraag me nu werkelijk af hoe ik dat zo goedkoop mogelijk en makelijk kan maken heb al bij conraad op de site gekeken en weet niet welke schakelaar ik hier voor moet nemen pffff
en ik lees overal dat je onder de wissel iets moet los maken maar ik weet niet hoe of wat ze bedoelen . :-[ :-[
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: dutchbuilder op maart 10, 2013, 22:25:55
vraagje; moet je ompolen?
dus van +/- naar -/+?
Of doorschakelen van 1 naar 2 en geen ompoling?

Ton
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Janbouli op maart 10, 2013, 23:04:10
Is in Engels Ger maar misschien helpt dit je wel http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 11, 2013, 08:59:58
@ton ik weet het niet  :-[
@jan die kon ik al heb ik ook gelezen maar ik begrijp die niet  :-[

De enigste die ik begrijp een beetje is deze :  http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/d1472.html (http://www.hobby-en-modelbouw.nl/contents/nl/d1472.html)
en dan moet ik optie B hebben ,alleen moet ik A verwijderen en dat begrijp ik niet zo wat ik moet verwijder er loopt een kabeltje van D naar A wat ik ook al eerder aan gaaf .
En welke shakelaar moet ik hebben bij conraad hebben ze het over 1 pollig 2 pollig 3 pollig en noem maar op ik weet het niet  :-[
en neem ik een pendel schakelaar zo een wat ik op de foto er bij heb staan een eerder bericht kan ik niet gebruiken ,wand deze heeft bijna 1 cm beweging voor helemaal te schakelen en de wissel heeft ongeveer halve cm .
Dus ik weet niet zo goed wat ik doen moet  :(
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 11, 2013, 10:07:42
Ger, die verbinding knip je door,niet die wat jij hebt aangetekend, maar die in het midden van de wissel zodat dat puntstuk geen spanning meer krijgt via de wisseltongen. Je zorgt ook dat dat puntstuk aan de baanzijde geisoleerd verbonden is. (kunststof verbinders). De tongen geef je een nieuwe verbinding met de railstaven aan de onderzijde. (solderen)
Het puntstuk ga je zelf spanning geven via die schakelaar. zoals ik al eerder in je BOUW draadje aangaf...
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: usronald op maart 11, 2013, 10:17:30
Gert, jou link (zet er even een spatie voor, dan is die aanklikbaar) is eigenlijk heel duidelijk in het aansluiten van een electrofrog Peco wissel. Dat is de wissel die jij gebruikt. Wat daar gezegd wordt is dat er 2 mogelijkheden zijn om dit te doen.
- 1  puntstuk plus tongen ompolen
- 2  puntstuk alleen ompolen en tongen van puntstuk loskoppelen.

Zoals je nu je wissel gekocht hebt is optie 1 het gemakkelijkst. Als je niet digitaal gaat is die de eenvoudigste. Optie 2 is een betere bij digitaal omdat je daar de tongen loskoppelt van het puntstuk waardoor de tongen en hun naastgelegen staven dezelfde polariteit hebben. Dat voorkomt kortsluiting wat bij digitaal eigenlijk direct tot een noodstop leidt.

Jou probleem is dat je niet weet hoe je al die wissels nu om gaat leggen. Ik zou met een baan van die grootte zeker kiezen voor een aandrijving op afstand. Wil je goedkoop kun je kiezen voor een conrad aandrijving of een Peco aandrijving. Beide zijn niet al te duur. Voordeel is dat je direct een extra contact hebt op die aandrijving om je wissel puntstuk om te polen.

- Peco: http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309&CAT_ID=3337&P_ID=17683 (http://www.peco-uk.com/product.asp?strParents=3309&CAT_ID=3337&P_ID=17683)  prijs ongeveer 5 euro bij ehattons: http://www.ehattons.com/stocklist/1000407/1000594/1000639/0/Peco_Products_Any_or_multiple_scales_Power_control_lighting_equipment/prodlist.aspx (http://www.ehattons.com/stocklist/1000407/1000594/1000639/0/Peco_Products_Any_or_multiple_scales_Power_control_lighting_equipment/prodlist.aspx)
- Conrad: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/219999/Wisselaandrijving-Schaal-Universeel (http://www.conrad.nl/ce/nl/product/219999/Wisselaandrijving-Schaal-Universeel)  kost 8 euro en doet hetzelfde.

De schakelaar die je nu laat zien op de foto is een 1-polige. Die heeft 1 schakelcontact. Het moet een om-om schakelaar zijn zonder middenstand. Daarmee kun je beide aandrijvingen die ik liet zien omschakelen. In totaal kost je dat, als je de 1-polige schakelaars bij Conrad besteld voor 1 wissel ongeveer 7,50 euro. Ik denk dat je dat een redelijke prijs kunt noemen. Als je een grote baan bouwt zoals jij dat doet moet je dat ook meenemen in je "budget/plan" dat je vooraf maakt. Ik kijk daar normaal ook niet echt naar maar dan praat je over baantjes met 4 tot 8 wissels.

Wat je nog doen kunt is de wissels op je rangeerterrein ongemoeid te laten en de wissels op de hoofdbaan wel elektrisch te laten schakelen. Als de Peco's goed schoon zijn drukken de tongen hard genoeg tegen de staaf om het puntstuk van stroom te voorzien. Dus in principe kun je ze dan gewoon omzetten met de hand door middel van die 2 puntjes naast de tongen.

Hoop dat je hier wat aan hebt! :)

EDIT Jeroen; daar heeft hij niks aan, als je de wissel en om moet leggen met de hand en je schakelaartje om moet leggen is niet echt effectief en handig. Als je dat vergeet heb je direct kortsluiting.
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 11, 2013, 10:36:22
Citaat van: usronald op maart 11, 2013, 10:17:30
EDIT Jeroen; daar heeft hij niks aan, als je de wissel en om moet leggen met de hand en je schakelaartje om moet leggen is niet echt effectief en handig. Als je dat vergeet heb je direct kortsluiting.

Ronald, ik borduurde ook door op wat ik in zijn bouwdraadje al had laten zien. Daar heb ik hem een voorbeeld van een schakelaar gegeven van Conrad, die hij in zijn toen bestaande baan en wisselbediening kon integreren. Dus niet de schakelaar die hij hier bij zijn stappenplan heeft staan....

EDIT  De schakelaar in dit draadje, kan ik niet van zien of deze juist schakelt. Ik kan het schema niet zien op de schakelaar... Maar er vanuit gaande dat hij de juiste schakeling maakt, zou je deze wel kunnen gebruiken in een soort bediening zoals Martin ook al eens heeft laten zien. (bedienen door trekstangen)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 11, 2013, 11:11:08
Thx mannen ,ik ga dat eens allemaal goed inlezen van hoe en wat  ;)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: usronald op maart 11, 2013, 15:28:44
Citaat van: Nuffield10/60 op maart 11, 2013, 10:36:22
EDIT  De schakelaar in dit draadje, kan ik niet van zien of deze juist schakelt. Ik kan het schema niet zien op de schakelaar... Maar er vanuit gaande dat hij de juiste schakeling maakt, zou je deze wel kunnen gebruiken in een soort bediening zoals Martin ook al eens heeft laten zien. (bedienen door trekstangen)

Klopt Jeroen, die constructie heb ik onder mijn Civil War baan ;)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 11, 2013, 16:03:53
Citaat van: usronald op maart 11, 2013, 15:28:44
Citaat van: Nuffield10/60 op maart 11, 2013, 10:36:22
EDIT  De schakelaar in dit draadje, kan ik niet van zien of deze juist schakelt. Ik kan het schema niet zien op de schakelaar... Maar er vanuit gaande dat hij de juiste schakeling maakt, zou je deze wel kunnen gebruiken in een soort bediening zoals Martin ook al eens heeft laten zien. (bedienen door trekstangen)

Klopt Jeroen, die constructie heb ik onder mijn Civil War baan ;)

;D ;D
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 11, 2013, 16:29:20
Heb de wissels bij de mijn aan gesloten en hij loopt er mooi over heen zelf heeeeeel langzaam .
Zo als schema ? ,maar ik weet als er een wagons ontspoord op de wissel heb ik kortsluiting .
Maar ze doen het gaan we verder zoeken voor het zo goedkoop mogelijk te maken ;)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: JohnT op maart 11, 2013, 16:35:12
Let wel op dat als je nu of ooit voor de Conrad aandrijving gaat dat het contact op om te polen niet op de goedkope uitvoering zit. Daar ben ik zelf mee op de koffie gekomen toen ik dacht van een mooie aanbieding gebruik te kunnen maken.

JohnT
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Janbouli op maart 11, 2013, 21:00:44
Als B voor digitaal , DCC, rijden is dan moet Ger dus wel B nemen .
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 11, 2013, 21:16:34
Citaat van: Janbouli op maart 11, 2013, 21:00:44
Als B voor digitaal , DCC, rijden is dan moet Ger dus wel B nemen .
Dat is zeker zo, al werkt de A methode ook. Mits alles mooi op zijn plek blijft rollen...  ;D
Raakt er ook maar een wagon met een wiel de openstaande tong en de rails, dan staat alles stil bij DCC.
Bij DC zal het ff vonken, maar hobbelt alles gewoon door...
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: nycentral op maart 11, 2013, 22:20:32
Uiteraard is voorkomen beter dan genezen, maar ik moet uit ervaring zeggen dat het gebruik van de wissels zonder aanpassingen en aandrijvingen op zich prima gaat, ook bij DCC. Op onze baan is er alleen storing als iemand de wissel vergeet om te zetten en verder is het van belang dat de tong de rail goed raakt. Maar het mooiste is natuurlijk om voor zeker te gaan en de aanpassingen en aandrijvingen met voeding te gebruiken.  :)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 12, 2013, 11:26:26
Hoi allemaal .

Ik heb nog een vraag ,als ik voor de automatisch ga van de pl 10 en de pl 13 moet ik dan ook wat aan de wissel's doen of hoef ik die 2 maar er onder aan te sluiten ?
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 12, 2013, 12:08:56
Citaat van: ger deguelle op maart 12, 2013, 11:26:26
Hoi allemaal .

Ik heb nog een vraag ,als ik voor de automatisch ga van de pl 10 en de pl 13 moet ik dan ook wat aan de wissel's doen of hoef ik die 2 maar er onder aan te sluiten ?

Als je voor safe wil gaan, zul je de wissel wel moeten aanpassen, dat wil zeggen het puntstuk verder isoleren van de baan en het beste is de tongen van de wissel ook te isoleren.

De Peco PL10 met de PL13 schakelaar passen zo op de bestaande wisselbalk.
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 12, 2013, 12:28:15
Citaat van: Nuffield10/60 op maart 12, 2013, 12:08:56
Citaat van: ger deguelle op maart 12, 2013, 11:26:26
Hoi allemaal .

Ik heb nog een vraag ,als ik voor de automatisch ga van de pl 10 en de pl 13 moet ik dan ook wat aan de wissel's doen of hoef ik die 2 maar er onder aan te sluiten ?

Als je voor safe wil gaan, zul je de wissel wel moeten aanpassen, dat wil zeggen het puntstuk verder isoleren van de baan en het beste is de tongen van de wissel ook te isoleren.

De Peco PL10 met de PL13 schakelaar passen zo op de bestaande wisselbalk.

heb je daar een tekening van hoe ik dat moet doen . ???
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 13, 2013, 15:03:13
Hoi allemaal .

Voor dat aan te sluiten moet ik dus pl 10 en de pl 13 gebruiken of ben ik fout ,Jan wil me hier in gaan helpen meschien ik moet dus zeker weten welke ik moet hebben hier voor niet dat ik de verkeerde thuis heb
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Janbouli op maart 13, 2013, 16:00:35
Ik ga Ger dus helpen bij het aanschaffen vanuit Engeland. Waar dient de pl13 voor , en kan die ook vervangen worden door iets anders? Er staat zelfs op de Peco website dat de pl13 voor HO en groter is  :-\
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 13, 2013, 16:02:26
De PL10 kun je als motor gebruiken, rechtstreeks op de wissel. Dus zul je een vierkant gat in je plaat moeten maken waar die PL10 in komt.
De PL10E heeft een langere bedieningsstang en kan onder de plaat met behulp van een montage plaat gemonteerd worden.
De PL13 is de schakelaar die op de PL10 en PL10E past om je puntstuk te polariseren.

EDIT

Jan, de peco heeft 16 volt AC nodig, wisselspanning dus... de PL13 is puur en alleen een schakelaar om de polariteit van het puntstuk om te zetten. Deze past achterop de PL10 en wordt dus ook door de PL10 omgezet. De schaal heeft verder geen invloed op deze schakelaar.
Let wel, ik denk dat je niet direct bij Peco moet kijken, maar dat er zat andere merken wisselaandrijvingen met schakelaar zijn die beslist beter en misschien goedkoper zijn...
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 13, 2013, 16:29:49
En ik moet in de wissels gaan zagen h? voor het goed te doen ?
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: usronald op maart 13, 2013, 17:24:46
Nee, in jou geval niet. Maak het niet moeilijker dan het is ;)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 13, 2013, 17:33:04
Citaat van: usronald op maart 13, 2013, 17:24:46
Nee, in jou geval niet. Maak het niet moeilijker dan het is ;)

Ik moet de tongen vrij krijgen van stroom daar om moet er in de wissel gezaagd worden ?
Hoe moet ik het dan volgen jouw doen  ???
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: usronald op maart 13, 2013, 18:44:25
Citaat van: usronald op maart 11, 2013, 10:17:30
Als de Peco's goed schoon zijn drukken de tongen hard genoeg tegen de staaf om het puntstuk van stroom te voorzien. Dus in principe kun je ze dan gewoon omzetten met de hand door middel van die 2 puntjes naast de tongen.


Zie? En als je ze dan gewoon elektrisch om legt daar waar het nodig is en ze verder ongemoeid laat (op de 2 isolatielasjes na en een draad aan of naast het puntstuk en dat aan een omschakel contact van de aandrijving) dan ben je er. Zie tekening.

Duidelijk? ;)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 13, 2013, 19:25:01
Dat is zo, alleen staan dan beide tongen onder spanning. En zit er maar een fractie tussen de rail en een tong met de verkeerde polariteit! Dit gaat 9 van de 10 keer goed... Tot die ene wagon/trein met een wiel de tong raakt en sluiting maakt.
De beste manier blijft om de tongen te isoleren.
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: usronald op maart 13, 2013, 19:32:09
Klopt, maar alleen bij digitaal heeft dat zin... Ger rijdt analoog en dan is het veel minder van invloed. Cornfield Yard heeft de standaard aansluiting zoals ik die getekend heb en ik krijg never een storing op de tongen, en ik rij digitaal. Alleen als ik probeer een wissel los te rijden maar dat gaat uiteraard niet ;)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 13, 2013, 19:41:59
Citaat van: usronald op maart 13, 2013, 19:32:09
Klopt, maar alleen bij digitaal heeft dat zin... Ger rijdt analoog

Wat ik tot nu toe begrepen heb, rijdt Ger digitaal.... ;)

Edit

Citaat van: ger deguelle op december 12, 2012, 20:35:26

Ik kan je helaas niet verder helpen ik rij namelijk N en ik gebruik dcc .

Mvg ger
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Janbouli op maart 13, 2013, 19:55:36
Yep , Ger rijd DCC
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 13, 2013, 19:58:13
Ja hoor ik rij DCC sorry voor het ongemaak ,ik wil gewoon weten wat ik moet doen en hoe ik het allemaal moet doen ik lees me er dood op en kom er gewoon niet uit wat het beste is .
Ze schrijven het allemaal zo makelijk maar eenbouwtekening vind je niet zo makelijk voor DCC  .


Mvg ger
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 13, 2013, 20:20:50
Citaat van: Janbouli op maart 13, 2013, 19:55:36
Yep , Ger rijd DCC

Jij hebt toch ook code 55? Zijn die Atlas wissel zoveel anders dan Peco, of heb je gewoon een geisoleerd puntstuk?
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: nycentral op maart 13, 2013, 20:40:38
Citaat van: Nuffield10/60 op maart 13, 2013, 19:25:01
Dat is zo, alleen staan dan beide tongen onder spanning. En zit er maar een fractie tussen de rail en een tong met de verkeerde polariteit! Dit gaat 9 van de 10 keer goed... Tot die ene wagon/trein met een wiel de tong raakt en sluiting maakt.
De beste manier blijft om de tongen te isoleren.

Eerlijk gezegd valt dat best mee. Ook in N heb je eigenlijk alleen een probleem als je een wissel wilt open rijden zoals Ronald ook heeft in H0. Op onze module baan rijden er soms ook wagons met pizza cutters en zelfs die geven geen problemen. In Meesville heb ik aan ??n kant de wissels met aandrijving met een voedings draad zoals Ronald aangeeft. Werkt prima. Als je voor heel zeker wilt gaan is natuurlijk wat Jeroen zegt het meest zekere, maar nogmaals binnen de club rijden we al jaren zonder dat er kortsluiting ontstaat doordat de wielen per ongeluk de tong raken.
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: usronald op maart 13, 2013, 20:44:05
Citaat van: ger deguelle op maart 13, 2013, 19:58:13
Ja hoor ik rij DCC sorry voor het ongemaak ,ik wil gewoon weten wat ik moet doen en hoe ik het allemaal moet doen ik lees me er dood op en kom er gewoon niet uit wat het beste is .
Ze schrijven het allemaal zo makelijk maar eenbouwtekening vind je niet zo makelijk voor DCC  .


Mvg ger

Ger, hou 't simpel als je niet precies weet hoe en wat. Geloof me, zo gaat het prima, de andere oplossingen zijn beter maar ook wat meer profi. En ik wil de anderen niet voor hun hoofd stoten, laat dat ook duidelijk zijn ;)
Als je daar nog niet klaar voor bent kun je het beter simpel en robuust houden. En nogmaals, de standaard oplossing werkt eigenlijk probleemloos :)

Zoals ooit in de Duitse reclame: "aus erfahrung gut".
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 13, 2013, 21:31:12
AEG!  ;D

Nou Ger. gezien de ervaringen van Lars-Erik en Ronald, kun je de zaag in de kast laten...
Ik denk dat ik vanwege mijn technische achtergrond het hele gebeuren te diep benader en het te "hufterproof" wil maken. Niet dat iemand hier een hufter is, maar in de industrie waar ik werkzaam ben, krijgen ze alles voor elkaar.... :( En fouten zijn snel gemaakt...


Dus... aandrijvingen bestellen met polarisatieschakelaar en aansluiten maar!
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Janbouli op maart 13, 2013, 22:55:24
Citaat van: Nuffield10/60 op maart 13, 2013, 20:20:50
Citaat van: Janbouli op maart 13, 2013, 19:55:36
Yep , Ger rijd DCC

Jij hebt toch ook code 55? Zijn die Atlas wissel zoveel anders dan Peco, of heb je gewoon een geisoleerd puntstuk?

De atlas wissels bedien ik met een tortoise , en de wissels hebben idd een geisoleerd puntstuk, kwestie van een draadje aan de wissel solderen ( is ie voor voorbereid ) en op het juiste contactje van de tortoise.
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: P. Bender op maart 18, 2013, 12:53:18
http://www.wiringfordcc.com/switches.htm (http://www.wiringfordcc.com/switches.htm)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: ger deguelle op maart 18, 2013, 13:28:25
Jan heeft voor mij naargevraagd in Engeland en ze hebben ons deze aanbevolen :



http://youtu.be/Aq0N6j3ESys (http://youtu.be/Aq0N6j3ESys)
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Janbouli op maart 18, 2013, 13:36:05
Heb 4 stuks Gaugemaster PM1 Seep motoren besteld om uit te proberen.

Wat betreft Tortoises , ja erg goed , ik heb Tortoises en Cobalts onder mijn baan , maar niet iedereen heeft het budget voor deze motoren en bovendien is dit ook niet echt nodig bij Peco. Atlas code 55 moeten permanent aangeduwd worden ( weet niet hoe ik dit anders moet uitdrukken behalve dat ze permanent spanning op de wissel moeten hebben maar daarmee bedoel ik niet elektrische spanning, maar fysieke spanning ), dat hoeft de Peco niet.

Ik had Farah van Model Junction gevraagd of er een verschil was tussen de motoren van Peco en Gaugemaster en de kwaliteit. Kwaliteit nagenoeg hetzelfde en voordeel van de gaugemaster dat de schakelaar om de polariteit om te zetten ingebouwd was bij de Gaugemaster.

Hoop ze binnenkort binnen te krijgen en dan zullen Ger en ik verslag doen.
Titel: Re: Aansluiten peco wissel code 55
Bericht door: Nuffield10/60 op maart 18, 2013, 13:41:37
Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen Jan & Ger!