Robs Lay-out vorderingen

Gestart door robboxxx, december 18, 2013, 09:48:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ondanks dat ik nog geen meter spoor in huis heb (nou ja, niet helemaal waar want ik heb een paar stukken Peco flexrail) ben ik druk bezig met het plannen van mijn baan. Ik vond het tijd worden voor een eigen draadje waarin ik mijn vorderingen, gedachten en idee?n over mijn baan beschrijf.

Begin '87 zag ik een model railroader bij de plaatselijke tijdschriftenzaak en was ik meteen verkocht aan Amerikaans. Sindsdien koop ik het blad elke maand. Al snel zag ik een H0n3 baanplan dat me heel erg beviel en gezien mijn beperkte ruimte realiseerbaar was. H0n3 was het voor mij. Maar zoals het zo vaak gaat; ruimtegebrek, drukke baan, lange tijden van huis, enz. betekende dat het alleen maar bij plannen en dromen bleef.

Twee jaar geleden heb ik de knoop doorgehakt en ben ik begonnen aan een klein N baantje. Een van de redenen was mijn pete-kind, Twan, dat gek op (Thomas)treinen was en erg vaak bij zijn grote vriend op bezoek kwam. Het was geen bijzonder baantje, gewoon een ovaal met wat sporen, een tunnel en een brug naar Duits voorbeeld. Twan speelde er graag mee en had uren plezier.

Niet lang daarna overleed mijn moeder en kon ik in mijn ouderlijk huis trekken. Na het opgeknapt te hebben kon ik langzaam eens denken aan een modelspoorbaan. Want ik had daar nu w?l ruimte voor. Een ge?soleerde en verwarmde zolder met een werkbare ruimte van 4x14 meter. Daar kan je wel wat mee. Maar toegegeven, als beginner is dat een intimiderend grote ruimte. Voorlopig maar een kleinere baan. En daar is mijn H0n3 baanplan weer dat ik eerder al noemde. Alles paste ruim dus ik kon alles wat ruimer plannen. Meteen bedacht ik een manier om de baan (nu 3x3) later te verlengen.

Ik had al jaren niet meer naar H0n3 gekeken en, tjonge, wat was er veel veranderd. Roundhouse met zijn shay's was verdwenen en in de plaats was Blackstone gekomen. Heel mooi spul, digitaal en meestal met geluid. Maar wat een prijzen..... om stil van te worden. Twee locjes en een hand vol wagons en je bent zo 1000 euro verder. Ja, ja, ik weet het kwaliteit en detaillering die top is en zo. Maar voor een beginnend modelspoorder wel een heel erg hoge instap drempel.

Dus H0n3 in de ijskast. Gelukkig kwam ik niet veel later een mooi ontwerp voor een bescheiden h0 baan tegen. Natuurlijk neem ik geen ontwerp klakkeloos over maar gebruik het meer als basis. Daar mee verder.... Passen en meten.... Totdat ik me realiseerde dat ik hetzelfde ontwerp in N spoor zou kunnen bouwen, maar dan met ?cht ruime bogen, meer en langere sporen enz.

N spoor wordt het dus. Inmiddels heb ik in een ander draadje een plan voor mijn Yard gepost. Dat wordt ??n poot van mijn U-vormige baan.

Een stedelijk karakter waarbij de lijn zich tussen de bebouwing door slingert om zo verschillende industrie?n te bedienen.

Na me geori?nteerd te hebben besloot ik voor Atlas rail materiaal code 55 te gaan. Ook omdat de prijzen goed waren. Maar helaas kwam ik er al snel achter dat je kans om wissels van dat merk te kopen kleiner is dan het krijgen van een audi?ntie bij de Paus. Wat nu? Even naar Peco gekeken. Ze maken mooi en goed spul maar niet ?cht Amerikaans. Uiteindelijk heb ik besloten tot zelfbouw. Ik had al eens een wissel gebouwd en dat ging, voor een eerste keer, redelijk soepel.

Na houten bielzen, pc board bielzen en een point/frog vijlhulp bij Fasttracks besteld te hebben kreeg ik een mail dat men uitverkocht was en het zes tot acht weken kon duren eer de voorraad weer was aangevuld. Tel daar nog de transport tijd bij en je bent zo een maand of drie verder........ Argh..... duimen draaien dus.

Tot zover mijn inleiding. Ik hou jullie op de hoogte van mijn modelspoorbezigheden.

We volgen je op de voet Rob
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Vandaag het Auhagen setje "4 muren met verschillende getande bovenkanten" ontvangen. Aangezien ik graag scratch build dacht ik dat dit wel een leuk muren pakketje was om mee te beginnen. Niet dus: 35x114 mm. Daar kan je dus niets mee. 4 lullige muurtjes van 35 mm hoog. Heb ook nog 4 van die sets besteld. Nou ja. Alweer wat geleerd.

Aangezien de bakstenen zo klein zijn en het relief erg ondiep in deze schaal, ga ik eens wat serieuzer kijken naar de papier/karton versies.

Daar kan ik misschien meer mee.


Als je graag scratchbuilt en met karton aan de slag wilt zou je contact op kunnen nemen met Markenburg.nl. Die kan elk baksteen- of plankenmotief laseren wat je wilt. Mijn voorkeur gaat uit naar bouwen met styreen maar karton heeft ook wel voordelen.
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express

Bedankt Maarten. Die site kende ik nog niet. Ook ik bouw graag met Styreen maar ik heb nog geen goede baksteen platen gevonden.
Ik heb wel wat structuurplaten van Evergreen voor gebouwen in hout.

Je kunt eens bij Slaters kijken of er iets bij zit voor je , ze hebben zelfs in N ( 2mm) wat er op lijkt en in H0 ( 4mm ) echt wel.

https://slatersplastikard.com/assets/pdfs/EmbossedFlyer.pdf

https://slatersplastikard.com/plastikard.php
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

http://monstermodelworks.com/HO-Scale/
voor gelaserde muren van hout , en nog veel meer

http://www.sefinecast.co.uk/Building%20Materials/Building%20Materials.htm
nog een voor plastic muur platen, deze platen zijn (vind ik )beter dan die van slater.

http://www.goovermodels.com/page.asp?langue=NL&DocID=121248
en deze zit bij onze zuiderburen, heeft redelijk goedkope platen

en op ebay is ook wel wat te vinden ,gelevert door onze chinese vrienden

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Baksteenplaat van Goovers gebruik ik ook. Erg voordelig en goed te verwerken, stuk minder bros dan sommige andere fabricaten. Echter de bakstenen zijn strikt genomen te groot voor N-spoor. Het is ook eigenlijk bedoeld voor 1:100, maar ik kan er wel mee leven. Macrofoto's zijn genadeloos. Oordeel zelf:

Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express

Goed gedaan, joh!
Je gaat de stenen toch niet tellen?
Hans, liefhebber On30 + H0

Monster modelworks kende ik al maar aangezien ik wat wil experimenteren vind ik ze voorlopig nog te duur.
Sefinecast kende ik nog niet maar die hebben geen N scale.
Goover kende ik ook al maar ook hier; geen n scale. Ik ben geen schaalpurist, als het goed uit ziet vind ik het goed, maar 1:100 is me ?cht te grof. Je zit dan korter bij H0 dan bij N. Het verschil is me te groot.

Ik waardeer het desalniettemin dat iedereen probeert mee te denken en suggesties doet.

Groet,
Rob

Momenteel ben ik aan het kijken naar http://scalescenes.com/scratchbuilders-yard die hebben mooi spul. Ook photo-etch ramen en dergelijke.


Ik ben vandaag even naar Aken geweest en daar wat spulletjes opgepikt. Ik denk dat ik een klein diorama ga bouwen om wat materiaal uit te test.


Mijn eerste experimenten.

IK heb de basis voor een klein diorama gemaakt. Het wordt niets bijzonders. Gewoon een stukje rail en wat ballast/struiken/gras om het gevoel voor het materiaal te krijgen.



Een stukje PECO c55 rail grijs gespoten om wat met kleuren te spelen.


En wat kleuren toegevoegd. Ik ben nog niet uit de juist kleur.

Goed doordacht bezig hoor!!

Hangt af natuurlijk van je omgeving en hoe "smerig"de plek is waar je spoor ligt.....veel modder en gras enz of toch een wat netter gebalast spoor. Jaren 30 was t toch geloof k? hadden ze natuurlijk ook al wel wat nettere stukjes liggen...

Heb je niet toevallig een airbrush?? heb er laatst 1tje opgescharreld op MP...voor een paar tientjes :D Ik moet zeggen das wel echt een openbaring vergeleken met zon kwastje hehe...wou er eerst ook niet aan maar heb het gelukkig wel gedaan....
Als ik je trackplan bekeek heb je straks nogal wat spoor liggen 8) dus dan kan zo'n ding wel uit....gewoon een 2de handse om te proberen.  ;)

Grtz Robin.