American Civil War Layout

Gestart door usronald, juni 13, 2012, 12:47:52

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

De kleuren zijn meer om te laten zien waartoe de led's in staat zijn. En da's heel wat ;)

Is het straks de bedoeling dat je het project langzaam naar donker wil maken?

Gr. Klaas
Gr. Klaas

Door omstandigheden kan ik helaas eerst geen amerikaan kopen


Zo, mijn bestellingen zijn bijna binnen. Wenz stuurt vandaag de spijkers af dus dat zal eind van de week hier zijn. Wel kwam ik vanmiddag uit m'n nest na de nachtdienst en zag dat mijn draaistellen plus de spulletjes van Wiseman waren gearriveerd. Gelukkig nu zonder verdere inklaringskosten of anders. Gelukkig!

Draaistellen zijn 10 paar 0M30, dus kan ik morgen starten met een mal voor het bouwen van de onderstellen. Die zijn eigenlijk allemaal hetzelfde dus dat is vrij eenvoudig. Met een mal zullen ze er ook wat strakker uitzien.
Van Wiseman heb ik een handcar kitje besteld voor de fun maar belangrijker; de stakepockets voor de flatcars (= daar waar de rongen in gaan) en de link and pin koppelingen. Dit zijn prototype koppelingen zoals destijds gebruikt. Dat zal lastiger zijn met het rijden op shows maar ja, het ziet er wel echt goed uit.

De spullen. De koppelingen e.d.:



En een doos met 10 setjes draaistellen:



Later meer!


Is leuk en ontspannend heb ik gemerkt... en het geeft ook nog eens een grote mate van voldoening! :)


Citaat van: JohnT op november 14, 2012, 11:59:25
Mijn rem is wat heb ik nodig en waar kan ik dit het beste halen?

JohnT

Misschien, en dat kunnen Ronald en Martin o.a. een mening over geven is het beste om eerst ( als je dat nog niet gedaan hebt ) eens een kit in elkaar te zetten.  ik zelf zit al een tijdje in gedachten om een klein Engels baantje ( heb ik geen tijd voor ) te gaan maken en daarbij de kits van Slaters te gebruiken, maar in de UK hebben ze nog veel meer kits.  Is dit de manier om naar scratchbuilt cars te gaan Ronald, Martin en anderen ?
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Voor mij zelf sprekend heb ik eerst in H0 een kitje gebouwd van een flatcar. Die was de basis voor zelfbouw van H0 ACW wagens in H0, overigens wel in styreen. Nu heb ik de 0N30 kits als voorbeeld genomen, als je er daar een aantal van gebouwd hebt snap je hoe zo een kit in elkaar zit en hoe het (in werkelijkheid) opgebouwd is. Samen met een goede tekening is dat denk ik de basis voor zelfbouw.

Hout en styreen via de bekende kanalen. Hout dit keer via Martin die dat voor mij op maat gemaakt heeft. Je kunt het ook via Walthers bestellen, daar staan diverse fabrikanten in die hout in allerlij maten en soorten leveren.
Styreen idem dito al is dat meestal wel gemakkelijker te krijgen (Evergreen, is in veel modelbouwwinkels in het assortiment opgenomen).

Vanavond ga ik een mal maken dus even geduldig afwachten ;)

Dus Jan; ja, dat is denk ik de mooiste weg; eerst een kit of wat, daarna stapjes richting scratch.


Oke, we gaan een flatcar onderstel bouwen dat ook voor dichte wagens gebruikt kan worden. Heb als lengte een 24 foot gebruikt. De eerste was een 22 foot, optisch net te kort.

Eerst een plank genomen en daar het basisframe opgelegd:



Daarna de plek bepaald van de beams voor de trucks en die ingelijmd:



Voor de tussenbalken hoekjes ingelijmd op de correcte breedte:



Hiermee is ook de plaats bepaald van de truckbeams. Dan de beide centerbalken:



Die zouden dan eigenlijk door moeten lopen, in plaats daarvan heb ik een dikkere maat balk genomen en op lengte ingelijmd:



De andere balken ook "verlengd" en pasblokjes op zijn plek gelijmd:



Voor het eerst uit de mal, het begint wat te worden:



Dan moeten de dwarsbalken er onder waar de trekstangen straks op komen te liggen. Die plek netjes bepaald en de beide balken opgelijmd. Ook wat extra zijsteun opgelijmd:



Daarna pasbalkjes geplaatst zodat ik later die beide balken zo op kan lijmen en ze op hun plek liggen:



Kijk, voor de 2e keer er uit:



En met de laatste 2 latjes er tussen gelijmd is de basis klaar:



Met dit onderstel kan zowel een platte kar gemaakt worden als ook een dichte wagen. Daar zal ik morgen verder mee gaan.
Maten van de latten die ik gebruikt heb:

- balken van de basis: 6 x 3 mm
- dikke balken aan het eind: 5 x 5 mm
- balken voor de trekstangen: 6 x 3 mm
- tussenstukjes: 6 x 3 mm door midden gesneden

Later meer!

Mooie duidelijke handleiding!
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dank U!

Laatste update vandaag: Draaistellen geplaatst om te kijken of alles klop. Niet helemaal, passen we morgen aan. Zie rechtse draaistel, dat zit iets te dicht naar het midden:



En beplankt. Maat is een roerstokje in de lengte doormidden gesneden. Vind het net ietsje mooier als een hele:



En zo zitten we dan met z'n tweetjes; Ik links op de kop van de tafel en Wanda links daarnaast. Zo kunnen we mooi de cutter van elkaar lenen:



Later!

Dank je wel Ronald , krijg meer en meer zin om zoiets gewoon voor de gein te gaan doen.  Zitten jullie overigens niet een beetje ver voorover gebukt om aan de salon tafel te kunnen werken, kan me niet voorstellen dat dat fijn voor de rug is. Wel leuk samen bezig en ondertussen ook nog een beetje TV kijken.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Och Jan, valt mee.... lekker in relax stand en eigenlijk gaat 't vanzelf. Misschien ben ik 't wel teveel gewend zo ;)