American Civil War Layout

Gestart door usronald, juni 13, 2012, 12:47:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Ben blij dat ik hier je draadje verder kan volgen.
Mocht op BNLS graag jou draadje lezen, respecteer wat je allemaal zei daar, geef ik je ook groot gelijk in.
Blijf nog wel actief daar.
Heb het al eens eerder gezegd maar ben geen liefhebber van het amerikaanse gedeelte, maar het wilde westen en het spoor materieel van toen heeft toch zijn charme.

Groeten Klaas
Gr. Klaas

Door omstandigheden kan ik helaas eerst geen amerikaan kopen

Leuk om wat nieuwe gezichten te zien, veel kijkplezier! ;)

Citaat van: Klaas1975 op juni 16, 2012, 18:53:42
... maar het wilde westen en het spoor materieel van toen heeft toch zijn charme.

Groeten Klaas

Okay, het virus begint aan te slaan...  ;D

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Klaas1975 op juni 16, 2012, 18:53:42
Heb het al eens eerder gezegd maar ben geen liefhebber van het amerikaanse gedeelte, maar het wilde westen en het spoor materieel van toen heeft toch zijn charme.

Groeten Klaas

Uuhhmmm, erg gewaagd omdat op een Amerikaans modelspoorforum te zeggen......  :) Maar vooruit dan maar, misschien kun je nog genezen worden  :o
Lars-NYC-Erik

Fan of lightning stripes and noodles


Jij zegt het Ronald  :D
Heb trouwens wel de complete dvd serie van lucky luke het is maar een begin :D

Gr. Klaas
Gr. Klaas

Door omstandigheden kan ik helaas eerst geen amerikaan kopen

Zo begint het, Klaas..... pas maar op ;)

juni 19, 2012, 13:03:23 #38 Last Edit: juni 19, 2012, 14:27:21 by Klaas1975
Heb trouwens wel een vraag over de samenstelling van de treinen in het wilde westen.
Hoe zagen die er uit ???
Is alles 1:87 of is het een andere schaal???

Groeten Klaas
Gr. Klaas

Door omstandigheden kan ik helaas eerst geen amerikaan kopen

Hoi Ronald,

Trains besteed weer enige aandacht aan de CW met foto's van een meneer Russell: http://trn.trains.com/Interactive/Web%20Exclusives/2012/07/Civil%20War.aspx
Over.

Jeroen

Nog steeds is er twijfel over de weg die ik moet gaan volgen om een ACW baan(tje) te kunnen gaan bouwen, en soms is er een vakantie nodig waarin er genoeg tijd is om over dit soort dingen na te denken. En dat is dus nu. Na een goeie week lekker ontspannen komen de idee?n vanzelf opborrelen!
Afgelopen vrijdag heb ik van een vriend deze loc overgenomen:



Waarom? Zij zou gebruikt kunnen worden met onze Lake Louisa 0N30 baan, maar eigenlijk had ik iets anders op het oog...... een nieuwe schaal. Nieuw? Niet helemaal, hij wordt al toegepast sinds langere tijd. Alleen meer op Engels thema en grondgebied. Maar er is een Amerikaan die hier e.e.a. over uitgezocht heeft en er zelfs een site over gemaakt. Welke schaal bedoel ik? Nou deze; 1:55n3 (http://www.55n3.org/) n3 staat voor Narrow Gauge ofwel smalspoor. De 3 staat voor 3 feet zoals er vele in Amerika geweest zijn. 3 feet RR's zijn geen meterspoor maar 90cm tussen de railstaven. 0N30 is 1:46 en staat voor 2,5 feet ofwel 75cm. De 1:55n3 heeft dus de correcte railmaat bij H0 spoor. En daar ging het om.

Nu volgt het volgende dilemma; waren er smalspoor maatschappijen ten tijde van de ACW? Jazeker, die waren er. Het kost alleen erg veel moeite dat uit te vissen. Op internet is genoeg info te vinden alleen spitst zich dat meer toe op normaalspoor. Laatstgenoemde richt zich dan volledig op de Union (=Noord) kant die al snel de standaardmaat spoor geadopteerd hadden. In tegenstelling tot de Confederates (=Zuid) die een mengelmoes van spoorbreedtes hanteerde en die dus niet de spoorwegen volledig uit konden buiten ten voordele van hun strijd tegen het Noorden. Dus zou het in schaal 1:55n3 meer richting een thema uitbeelding van het Zuiden kunnen komen.

Praktisch: om het verschil in maat te kunnen zien heb ik de 4-4-0 van Bachmann samen op de foto gezet met een Rivarossi H0 4-4-0. In de schuur stond nog een vergeten bak van 125 bij 40 die even als decor kon dienen (meer daarover later):



Om die 2 echt goed te kunnen vergelijken even wat close-ups gemaakt. Schuin van voren:



Schuin van boven en recht van voren:



En van boven met een meetlat. Zo kun je goed het verschil zien tussen normaalspoor 1:87 beneden en smalspoor 1:55 boven:



Wat zouden nu de voordelen zijn van 1:55 (5,5 mm) voor mij? Als eerste natuurlijk de zelfbouw. De houtjesbouw in een grotere dan 1:87 schaal is goed bevallen en kan ook hier probleemloos toegepast worden. Ten tweede geldt dat ook voor de rail- en wisselbouw. Ook daar heb ik genoeg ervaring mee opgedaan om dat ook hier te kunnen.
Nadelen? Tja, ik had natuurlijk al wel e.e.a. verzameld om het in H0 te doen..... een flink aantal figuren o.a. en ook een aantal locs.
Wat zou de doorslag dan kunnen geven om toch de grotere schaal te kiezen? Voor mij zou dat zijn dat de Bachmann modellen in 0N30 gewoon goed rijden. In dit geval zit er een standaard decoder in van hunzelf maar die is snel te vervangen door een exemplaar waarmee de rijeigenschappen alleen maar nog beter worden. In tegenstelling tot de H0 Rivarossi's en aanverwant die gewoon uit een ander tijdperk komen en veel lastiger zijn om goed rijdend te krijgen.

Dus daar sta ik nu. De bak is natuurlijk alleen niet voldoende. Ooit gebouwd om er een 2e in spiegelbeeld tegenaan te bouwen waar het nooit van is gekomen. Maar nu zou het wel eens de oplossing in het totaal kunnen zijn. Wat problematisch is met het huidige vervoer is dat die grote bakken niet standaard in een auto passen. Daar heb je minimaal een aanhanger voor nodig of voor lange en buitenlandse ritten een busje. En dat wil ik eigenlijk niet, zeker niet voor deze kleinere modelbanen. De kosten lopen voor een organisatie dan behoorlijk op en dat is voor sommigen een probleem. Omdat ik altijd probeer de kosten zo laag mogelijk te houden moet zo een baan eigenlijk in mijn eigen auto passen.
Met deze bak kan dat. Die past in zijn geheel zo op de achterbank van mijn sedan. Maar; alleen deze bak is te weinig, ik wil dan wel wat langer als die 1,25 meter. Mijn idee is nu om er een bakje van 65 cm bij te maken met een mooie ronde scherpe achtergrond. Die kan dan precies achter in de bagageruimte gezet worden met de rest van de spullen. Zo kan er een baan, de extra's en 2 personen naar een tentoonstelling en dat is eigenlijk wat het mooiste is.

Omdat ik toch moet wachten op een rol kurk voor het andere baantje Cornfield Yard gaan we lekker hier even mee door. Meestal bouw ik toch wel aan 2 projecten tegelijk dus da's niks nieuws.

Ik ga overdenken met welke schaal verder te gaan. Wat denken jullie?:

- Een "Union" baan in 1:87.
- Een "Confederate" baan in 1:55.

Ben benieuwd naar jullie idee?n en meningen. Moet zeggen dat beide jeuken. Mocht het de grotere schaal worden is de kleiner natuurlijk nog niet gestorven..... en vice versa![:)]

Een baan in 1:87 heeft als voordeel dat je wat makkelijker aan spulletjes kunt komen. In 1:55 kun je dan wel leuk zelf bouwen maar ben toch benieuwd hoe je dit dan met figuurtjes doet. Ben je handig met klei?

Zelf heb ik al wat pogingen gedaan in 1:48 dat is mij wel goed bevallen. Ik maak de figuurtjes van Fimoklei deze bak ik in een klein oventje waarna ze mede door de gebruikte wapening (ijzerdraadje) best wel sterk zijn.

JohnT

John, in 1:55 zijn nog bijzonder veel figuren te vinden uit deze periode. Je komt dan terecht bij de 28 mm wargaming figuren waarbij verschillende makers toch mooie sets verkopen die er goed uitzien.

Vanmiddag verder gegaan met het bakkie. Hij moet 80cm worden om een beetje fatsoenlijk in de auto te kunnen (-kattebak van een sedan). Eerst de eindschotten aangepast voor een frieslijst. Ik doe altijd 50/50 weghalen en laten zitten. Zo krijg je een mooie stevige verbinding:



Dat ziet er dan zo uit als het voorzien is van een achterwand die ik uit restmateriaal gezaagd heb:



De andere kan wordt gedeeltelijk dicht met de ronde achtergrond zoals ook de grote bak die heeft. Hier het schot gezien van de buitenkant en 90 graden gekanteld naar voren. Dit heb ik in de lijn van de achtergrond gedeeltelijk ingezaagd. Precies dat stuk dat overblijft is weer weggezaagd uit de achtergrond. Zo valt het mooi en stevig in elkaar:



En met de achtergrond gelijmd en gespijkerd op zijn plek:



De bovenfrieslijst van 7cm breed op zijn plek gemaakt:



Van boven gezien:



En met een verstevigingshoekje om de bak recht te houden. Deze zit bovenin ingelijmd:



En de eerste proefpassing met zijn 2'en. Dit is 2.10 meter bij 40 diep bij 40 hoog:



Daarna naar de auto gerend om te passen in de bak. En wat denk je....... niet. Grom! Waar ik geen rekening mee gehouden heb is dat er wel ruimte is om het geheel naar binnen te schuiven maar net niet genoeg om de bak door te schuiven en op de vloer te zetten...... wat nu? Wel, ik kwam maar enkele centimeters te kort om de draai te maken. Dan moest er maar wat af van de onderhoeken aan de achterkant. Om dat mooi te doen moest ik dat eigenlijk rond zagen dus de keuken ingedoken om te zien of we iets hadden dat als mal kon dienen. Ja! Een oude gebaksschaal gevonden:



Gezaagd, geschuurd en weer naar de auto. Zou het passen?:



Ja! Op de vorige foto zie je waar de bak was blijven steken met de rechte hoeken. Nu draai je 't ding er zo in. Pfff.... gelukkig! De opzet is om met 1 auto te kunnen gaan, nu past de lange bak op de achterbank en de korte achterin:



Echter was de hoek achterwand/vloer wel danig verzwakt. Omdat er toch iets van een heuvel tegenaan komt hier ook een 90 graden hoek ingelijmd:



En daarna toch maar een extra hoek ingeschroefd voor meer stevigheid:



En met z'n 2'en staan ze nu te drogen:



Mission tot zover accomplished! Morgen weer meer!

Hou er mee op, die 6 meter van mij gaat echt niet passen,,,,,,,,,,,,,,,