American Civil War Layout

Gestart door usronald, juni 13, 2012, 12:47:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ben blij dat ik een poos geleden voor een Kangoo heb gekozen, kunnen mijn modules makkelijker in. Maar een mooie constructie Ronald.

JohnT

Dank je, John. Helaas zit een andere auto er nu even niet aan ;)

Zo, ik ben nog even verder gegaan ondanks de heerlijk hitte. Om de ronde hoek te maken eerst wat steuntjes gemaakt. Aangezien ik niks kon vinden om die ronding mee af te tekenen zelf maar een soort passer gemaakt met een schroef en een latje voor de pen:



Daarna 3 stuks uitgezaagd:



En ingelijmd. Alle 3 met 2 spijkertjes per stuk op zijn plaats gehouden:



En zo sta je dan lekker te klooien:



Het eerste deel ingesmeerd met lijm. De achtergrond plaat van 3,5 mm wel even op maat gemaakt vanwege het hoekje en de steun:



En op zijn plek, gelijmd en gespijkerd. In de vorm gedrukt door de plaat eerst in de ronding te drukken en met een spijkertje aan de kopse kant van de module vast gezet. Zo kon ik de hele plaat netjes spijkeren:



En hij staat te drogen in de schuur. Nog even de randjes vol gesmeerd met houtlijm (wat overigens de goedkope ? 1,59 lijm van de Action is. Prima spul!):



Zo, later weer meer!


Ik stam van een timmerman af... ;) Denk alleen dat 't jou beter af gaat dan mij :)

Ik ben tevreden met het resultaat!

Mooi werk Ronald!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dank Gerard!

Oke, ondanks de warmte vanmiddag de bakken voor het eerst gekoppeld. Daarvoor 4 gaten geboord waardoor 4 korte slotbouten komen. Toen die op hun plek zaten 3 pasdeuvels geboord en geplaatst. Hierdoor zitten de beide bakken mooi uitgelijnd aan elkaar.

De bakken:



En 1 van de paspennen (deuvel) van 6 mm:



Verder alle spijkers die door de achterwand heen kwamen vanwege hun lengte afgeslepen zodat achter ook alles glad is. Komende week volgt de frontafwerking en kan alles in de grondverf.

Later!

Ben je op de voet aan het volgen Ronald, achter de computer zitten is nog net te doen met deze temperaturen.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Dank je Jan, precies dat is goed uit te houden. Fannetje aan, deuren tegen elkaar los, ben blij dat 't na morgen af gaat koelen. 22 graden is nog zat! ;)

Bakjes vanmiddag in de grondvef gezet:



Aangezien ze na OT ongeveer 3 maanden in het museum komen te staan voor de zomertentoonstelling wil ik ze er wel wat netter bij hebben staan dan dat ik normaal doe. Dus in een verfje zodat ze er een beetje strak uitzien. Verder zal Martin (=Milocomarty) ze dinsdag van een fineertje voorzien. Althans, Martin heeft 't fineer, ik plak 't er op :)

Later!

En zo ziet dat er uit in het wit:



Nog niet helemaal droog en los aan elkaar.

Ik twijfel nog steeds over de schaal die het moet gaan worden. Alhoewel het 1:55 enorm trekt neig ik toch tot 1:87. Gewoon, omdat ik daar al heel veel van heb en om er een geloofwaardig en op de werkelijkheid gebaseerd geheel van te maken. Ben er nog niet helemaal uit, moet ik nog even flink over nadenken!

Vanmiddag tussen mijn beide nachtdiensten de kleine bak geschilderd. Dat heb ik gedaan met een mild beige/grijze kleur die hier nog stond. Ik heb achter- en onderkant gedaan alsmede de binnenkanten van de boven- en onder frieslijsten.

Onder- en achterkant:



Binnenkant:



Het staat nu lekker te drogen, morgenmiddag doe ik de grote nog even zodat alles in ieder geval 1 keer in de kleur staat voordat het fineer er dinsdag op komt.

Later!

Doordat de eerste module (de lange) in 2009 gemaakt is en de korte nu kwam de bovenfries toch niet helemaal goed uitgelijnd uit. Er zat ongeveer 6 mm in en dat is best veel. Ik heb er dan ook maar een fries bij opgelijmd en gespijkerd van 6 mm dik:



Hier in de grondverf:



En de uitlijning klopt nu weer. Het geheel welft heel iets maar dat zie je straks vanaf de voorkant niet echt en is geen probleem:



2 dakplaatjes gemaakt:



En in de grondverf. Het was al donker aan het worden buiten:



Morgen gaan de bakjes mee naar MartinW (MilocoMarty) die mij helpt met een fineerlaag opbrengen op de frieslijsten en de zijkanten. Daarna gaan we dat in een "oude" kleur beitsen. Ik ben benieuwd!

Later! ;)


Ziet er mooi strak uit Ronald!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

@John en Gerard; dank, en het wordt nog veel strakker!

Vanmorgen naar Martin gereden in Borne. Na aangelomen te zijn eerst even een bakkie koffie gedaan en toen raps aan het werk. De bedoeling was om de voor- en zijkanten in de fineer te zetten. Hij had nog een lap eikenfineer over die genoeg zou moeten zijn voor mijn beide modulebakken. Eerst dus de stukken op maat gezaagd waarbij Martin allerlei mooie zaagmachine's en trucjes heeft om dit dunne spul mooi op maat te maken.

Eerst een zijkant:



Ingesmeerd met lijm (Bisontix), evenals de nakzijkant zelf. Daarna legt Martin er 4 latjes op:



Waarom? Kijk maar:





Zo strijk je de fineer er mooi vlak op. NA het aandrukken kan het eigenlijk vrijwel direct met een frees rum in vorm gebracht worden:



En daarna met een schuurblokje mooi afgewerkt worden. De randen zijn nu vrijwel strak:



Hier liggen beide bakken al mooi bij elkaar op de werkbank, voorzien van fineer en al geschuurd door mij:



Daarna gaan de bakken de spuitcabine in. Martin werkt ze nog even bij op de laatste oneffenheden:



En dan zijn ze klaar voor het beitsen:



Let op de tekst op het T-shirt, geheel toepasselijk ;) De beits noemt Martin spuit-veeg beits. He? Simpel eigenlijk; je brengt het ruim op met de kwast en veegt het overtollige er met een stuk papier weer af. Hierdoor "smeer" je de kleur van de beits mooi in de fineer.
Hier liggen beide bakjes dan ook gebroederlijk te wachten op de laatste behandeling; de lak:



De baas in actie:



En hier na 2x lak en ruim 1 uur droogtijd:



Daarna was het ook al bijna einde werkdag en ben ik weer naar huis gereden. Ze daar nog even aal elkaar gekoppeld met het uiteindelijke resultaat:



Ik ben erg tevreden. De lak is mooi mat en geeft de bakjes een mooi authentiek uiterlijk. En ben er dan ook dik tevreden mee.

Martin, heel erg bedankt voor jullie gastvrijheid, de lekkere koffie en het mooie eindresultaat. Klasse kerel!!!  :) ;)