33 Street yard

Gestart door BvDoorn, juni 03, 2012, 14:29:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martin geeft workshops gras
https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=782.0
geen idee hoe ver Martin is met zijn workshops, je kan hem een PM doen voor info
is naar mijn idee een aanrader

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

april 14, 2017, 10:42:32 #406 Last Edit: april 14, 2017, 10:45:13 by BvDoorn
Citaat van: PRRick op april 14, 2017, 09:58:04
De grassen vindt ik er erg mooi uitzien, maar ik begrijp nog niet helemaal hoe je de verschillende ''lagen'' lijmt. Of gebruik je hier uberhaupt geen lijm alleen statische elektriciteit? Je schreef iets over een vliegenmepper, maar ook daar kan ik (nog) geen kaas van maken. Misschien wil je dit nog eens toelichten (liefst met plaatjes)?  :-[

Als ik een opmerking mag maken dan vond ik de cupola van de boxcar office er nog te nieuw uitzien in vergelijking met de rest van de caboose.

Hi Rick, Ere wie ere toekomt. De grassen heb ik geleerd van Martin (zie zijn draad Mara Harbor https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=231.0). hij geeft zo nu en dan ook een cursus wat erg leerzaam is, een echte aanrader. Als je weinig oppervlakte hebt die je van gras wilt voorzien dan is het ombouwen van een elekrische vliegenmepper en een metalen zeef best geschikt om mee te beginnen. Er zijn best wel wat Youtube filmpjes te vinden die dit beschrijven, zoek maar eens op "static grass applicator". Voor grotere oppervlakten raad ik toch een van de apparaten aan die in de handel te koop zijn.

Afijn eigenlijk is het heel simple:
1) oppervlakte een donkere kleur geven zoals zwart of donker bruin
2) met houtlijm (ik verdun het +/- 50/50 met water) en een oude kwast "randomly" de oppervlakte van lijm voorzien. Een beetje de Karel Appel stijl.
3) ik bring dan eerst een lag ondergroen aan van turf. Kleur houd ik op donker groen (niet een harde groene kleur nemen)
4) Nachte laten drogen dan weer met de kwast randomly houtlijm aanbrengen. Het maakt niet uit of de lijm op nog niet behandeld oppervlakte komt of over de laag van de dag ervoor. Ook hier doe ik weer een laagje groen mos op. Ik denk het beste is een iets andere kleur groen te nemen of de originele kleur mengen met een tint lichter groen.
5) Wederom een nachtje laten drogen. Dan weer op zijn Karel Appel met de kwast lijm aanbrengen. Hierop met de static applier gras fiber aanbrengen van 2 mm of zelfs iets korter bij h0 (1.5 mm). Wat kleur betreft zou ik nooit de helgroene kleuren nemen. Aleen na regen op een pas gemaaid grasveld is gras die kleur. Eerder een doffe licht groene kleur.
6 Wederom een nachtje laten drogen. Weer opnieuw Karel Appel uithangen met de lijm kwast. Nu wederom gras aanbrengen. Bij voorkeur iets langer (2.5 mm). Neem het gras met een iets andere kleur. Ik zelf meng dan de origenel kleur waar ik mee begonnen ben met een tikje beige.
7. Iedem als 6. nu weer een langere vezel nemen en wederom de kleur iets bijmengen.
8. Etc. Dit herhalen tot je op de juiste hoogte bent

Als reminder: Wild gras heft vaak stengels van zelfs 60 tot 80 cm (mits nooit gemaaid of afgegrazen) dit is in h0 vanaf de grond zo'n 8 mm. In O zelfs 16 tot 17 mm.
Kleine tip. Foto's op internet van bosranden, heide enz. geeft vaak een heel goed beeld van de kleur die je wilt gebruiken. ALs je baan 2e helft zomer uit moet beelden zit er meer beige in en is het gras hoger dan bijvoorbeeld begin zomer of eind lente

Wat betreft de capula. Je hebt gelijk maar ga daar niets meer aan doen. Het stoort namelijk niet ;)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

En wat doe je zoal op een 2e paasdag. Gewoon lekker klooien. De 2 Mechanical Reefers van Lionel omgebouwd naar 2 rail. Nog niet geweathered, wel de wielen in een basis roestkleur gezet. Wat heen en weer gehobbeld met locs en wagons. Filmpje gemaakt!



De laatste aanwinsten in actie. Ik heb nog een Weaver Alco Rs3 op de kop getikt. Deze zal komende weken wel aankomen. Uitdaging erbij. Ik ga nu de fan van motor voorzien en koppelen aan het geluid van de fans. Misschien wel "remote" ontkoppelen. Project voor na de zomer......
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Kijk , daar doe je het voor, geweldig.

Ton
Erare humanum est

mooi hoor, zoals dat lokje voorbij kruipt

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Het afgelopen weekeinde wat expirimenten gedaan met Zerene Stacker. Eens kijken onder welke licht omstandigheden je nog steeds een goed resultaat kunt krijgen.

Deze foto is een compilatie van 40 opnames, genomen met dus 40 verschillende brandpunt afstanden en nauwelijks diafragma. Normaal is dit heel weinig scherpte diepte. Ook met minimaal licht op de baan. Door het combineren van al die opnames wordt de lok nu volledig scherp afgebeeld (grote scherpte diepte). Deze foto is terug gebracht in formaat maar op mijn "flickr" pagina is nog meer detail te zien

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Ik kan net niet die krant lezen die tegen het hek gewaaid is....wow.

Ton
Erare humanum est

schiterennde foto,
idd, die krant zo tegen het hek
net echt zo
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

een super foto .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Zerene Stacker. Mooi werk helaas kan ik met mijn camera geen diafragma instellen. Heb nog wel een spiegelreflex voor een filmrolletje maar dat is helaas uit de tijd.

JohnT

Dank voor de complimenten. Het is voor mij iets om verder mee te rommelen.

Citaat van: JohnT op april 24, 2017, 18:47:16
Zerene Stacker. Mooi werk helaas kan ik met mijn camera geen diafragma instellen. Heb nog wel een spiegelreflex voor een filmrolletje maar dat is helaas uit de tijd.

Diafragma instellen is niet echt nodig zolang je maar met de hand kunt scherp stellen. Statief is belangrijker. Dan weet je zeker dat de camera een vaste positie heeft. Ik heb geprobeerd om elke 0.5 cm te focus te verschuiven dat gaat makkelijker als je volle lens opening kan gebruiken. Ik heb de foto's met een telelens genomen om fisheye vervorming tegen te gaan. Gewoon proberen. Zerene is gratis voor een periode van 30 dagen. voor Windos zijn er trouwens ook gratis programma's en schijnen erg goed te zijn.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Ik heb zeker een maand of 2 bijna niets gedaan. Het lag niet aan de zomer maar het hoofd stond er niet naar. Een beetje black out:). Wel de hobby kamer uitgeruimd. Het begon een beetje een dumpplaats te worden van onbegrepen stukken.

Voorlopig eerste wat herstel werkzaamheden verrichten. We hebben een jonge kat die toch kans heeft gezien om een boom om te halen en wat switch stands te beschadigen. Gelijk maar de boom wat beter aankleden. De laatste maanden waren er al wat takken afgekomen en groen.

De bedoeling is om de baan verder uit te breiden (tekening staat wat eerder in dit draatje). De utbreiding wordt hand gelegd met code 100 rails. Ik heb lopen twijfelen tussen code 125 en code 100. Code 100 smoelt in schaal O echt als industrie spoor.



Ik heb een paar jaar geleden 20 Corona sigarendoosjes gekregen. Deksel en wanden zijn 3.5 mm dik en heb nu 6 kistjes verzaagd naar bielzen. Ik had nog code 100 rails liggen en rail spijkertjes van het avonturen in On30.

Het sjabloom is een 1 op 1 uitgeprinte detail tekening van een geboven wissel van Lenz (Lenz heeft ze op hun site staan, is wel effe zoeken).

Eerst het hardstuk gemaakt (planty vijl werk)



De gizmo om de rail afstand mee te bepalen heb ik zelf gedraaid. Ik ga er nog een maken maar moet een stuk aluminium of messing op de kop tikken hiervoor.



Alleen nog wat aansluitdraden solderen. Nu nog een kruising en 2 rechte wissels in elkaar knutselen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ziet er netjes uit Bart.

Als je makkelijk sjablonen wilt vinden dan kun je op de website van Fasttracks terecht. Voor de railmalletjes heb ik zelf wel is boutjes met opgedraaide moertjes gebruikt. De moertjes gefixeerd met ca lijm.

JohnT