Intresse in een andere schaal begint toch te komen....

Gestart door Robin87, mei 05, 2013, 22:46:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo,

Zoals jullie wel weten spoor ik in N schaal, laat ik nou vorige week nagenoeg al mijn rollend materiaal verkocht hebben, omdat dit in mijn ogen te verouderd en niet gedetialleerd genoeg was. Nu zit ik nog met veel trix-rails in mn maag, die ik niet echt makkelijk kwijt word. Het was de bedoeling alle oude troep dus eerst te verkopen voordat ik aan mijn nieuwe baan begin. (Zo heb ik ook weer een extra startbedrag enz) Nu zie ik hier en op andere USA forums allemaal mooie smalspoor modules in grotere schalen (erg veel detailleering),......en dit begint toch ook zeker wel wat intresse te wekken. Kan iemand mij miss wat verder helpen met wat info of een site waar het goed beschreven staat? Zag dat er ook een 9 mm 1:87 is, kan ik daar misschien mijn railstaven van N voor gebruiken, of is deze te fijn? Of zijn er nog wat andere dingetjes die te gebruiken zijn?
ALs ik er wat meer van ga snappen wil ik mischien wel een kleine "proefmodule" maken..........

Hoop dat jullie mij een beetje opweg kunnen helpen?!

Robin.
Grtz Robin.



Wat dacht je van On18
Is 18 inch spoorbreedte in schaal 0.
Of te wel N rails.
Is ook voornamelijk een zelfbouw schaal.
http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/forum/index.php/topic,10.105.html

Ton
Erare humanum est

John, dit is een erg mooie schaal, best veel veel beoefend ook. ik kan alleen nog niets vinden oven de maatvoering van de railstaaf, of deze dan correct is betreft de hoogte enz...
Iemand miss nog een site met meer achtergrond info over die schaal? ik wil natuurlijk niet iets bouwen wat nergens op slaat...ik google me aardig suf zo langzamerhand  ;D

Ton, ik kan er weinig vinden over deze schaal, is volgens mij niet echt veel voorkomend, heb je misschien iets waar ik wat wijzer kan worden hierover?? Zelfbouw is opzich geen probleem, ik heb van jongs af aan al van alles gebouwd, tot houten scheepsmodellen aan toe, en zeker niet de makkelijkste, dus ik zie hier ook wel een mooie uitdaging in! ;)

milocomarty, bedankt voor deze, had m al in mn favo's gezet, erg leuk om hiet rond te snuffelen, intressant ook btw!!...

gr robin
Grtz Robin.

mei 09, 2013, 11:33:37 #5 Last Edit: mei 09, 2013, 12:29:29 by dutchbuilder
Ik heb wel eens meer vragen over 0n18 gehad.
Ik kwam ooit eens dit tegen.
http://on30center.com/on30/library/articles/bw/on18/bwon18.html
En aangezien ik uit een vorig treinenleven nog een berg Engelse N had liggen , leek het mij wel leuk om daar iets mee te doen in 1:48......
Veel van dit soort baantjes werden tijdelijk gebruikt en konden makkelijk worden verplaatst.
ik kan me nog herrinneren dat de Rotterdamse waterleiding een heel netwerk had en ook bij denhaag in de duinen.
Verder werden dit spoor ook gebruikt als munitie treinen in WO1.
Ik kwam pas een filmpje tegen op youtube over smalspoor in Mexico.
Die netwerken daar worden gebruikt voor de sisal productie en er zijn daar complete dorpen die een spoornetwerk hebben ipv auto's en openbaar vervoer.
Alleen gebruiken ze als tractie paarden of hun voeten.
Maar een upgrade naar gemotoriseerd is zo gebeurd.
De spoorbreedte is 19 inch en een beetje, ietsje meer mag dat?
De rails is Frans en is makkelijk verplaatsbaar , al gebeurd dat in de dorpen niet zo veel maar op de plantages wel.
Je kan je fantasie compleet uitleven met dit spul , hoe gekker hoe beter.

Ik zelf ben helemaal verkocht aan 0n30.

Ton
Erare humanum est

Hey Ton, bedankt!! Erg intressant om dat te lezen allemaal, vind het wat betrefd de uitstraling niet zo mooi als on30, dat komt een beetje doordat het onderstel wel heel erg smal is, voor mijn gevoel zijn de verhoudingen een beetje zoek. Maar ik ga er nog wel even wat verder mee googlen, misschien kom ik nog iets tegen wat me over de streep trekt.

On30 heb ik een goed gevoel bij, en ik zie ook erg veel voorbeelden en mogelijkheden, aangezien iets met logging altijd al iets is geweest wat ik nog een keer wou doen. Heb het altijd nog op de lange baan geschoven maar misschien moet het er maar van komen nu ;)     (ook omdat ik nu een mooie ruimte tot mijn beschikking heb)

Ben iig al wel zover dat ik denk wel overstap naar een andere schaal, puur omdat ik dan zo gedetailleerd kan werken, dat kun je in N ook wel maar toch een heel stuk minder helaas.....

gr robin.
Grtz Robin.

Logging is een goed idee , kan je veel mee.
Let op!!! als je een geared locomotive wil aanschaffen.
De shay en de climax van Bachmann Spectrum hebben vaak last van split gear syndrome.
Nu kun je vanaf juni wel reserve onderdelen krijgen van Bachmann maar het schiet niet op.
Wat de nieuwe Heisler doet  heb ik nog niets over gelezen.
Ton
Erare humanum est

ok, bedankt voor de head-up Ton. was al wel een beetje aant kijken geweest bij bachman.
Was nu aan het zoeken naar een tekening van een grote sawmill.......kan nog niet echt wat vinden mja.

gr robin.
Grtz Robin.

mei 10, 2013, 00:12:15 #9 Last Edit: mei 10, 2013, 00:20:04 by dutchbuilder
De railtruck,railbus,shay,climax en de Davenport hebben er allemaal last van.
De rest van hun modellen loopt als een zonnetje.
De meeste problemen heb ik gehad met de MMI K27's.
Dat zijn van die redelijk dure metalen modellen.
Zien er fantastisch uit maar rij-kwaliteiten zijn, laten we het diplomatiek zeggen, teleurstellend.

Als ik wat tegen kom over een sawmill in de shortline and narrow gauge gazzette dan laat ik het je weten.

Ton
Erare humanum est

Hi Robin.

Als je iets over een grote sawmill wil weten moet je deze draad maar eens bekijken.
Deze baan is gebouwd door Jacq Damen .
In het begin ontbreken er wat foto`s maar dit is een prachtig project
http://www.finescalerr.com/forum/index.php?topic=176.0

Gr John
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Dankje Ton, zulke info kan ik wat mee! er fijn.

John, wauw wat een mooi draadje!!!!!! Dit is echt een mooie bouw zeg, alle plaatjes doen het helaas niet maar nog genoeg te lezen, ben ik nog wel ff zoet mee ;D Ga het ook zeker volgen...

Ben wel opzoek naar een wat grotere mill, maar er is gewoonweg geen tekening te bemachtigen volgens mij, heb me helemaal suf gegoogeld....meeste bouwen zijn zelf ontworpen als ik het zo lees....dus denk maar iets verder in verdiepen denk ik...

vond deze ook wel mooi, dit lijkt me wel wat nu alleen nog de maten... :o
het bouwverslag van het voorgaande staat ergens anders maar denk dit is makkelijker te zien...

http://www.kitforums.com/viewtopic.php?f=21&t=2301

gr robin
Grtz Robin.

Robin, begin nou gewoon eens lekker klein.... bakkie van 120 bij 60 of zo en ga daar iets doen in 0N30. Leuke schaal, niet te duur en handelbaar. 1 of 2 wisseltjes om te rangeren en hoppa, een baantje. Kun je mooi aan de materie proeven en kijken of het wat voor je is.

Dit soort mills is geen kattepis en ik zou het als startersprojectje zeker niet aanbevelen ;)

Ronald, ik begrijp wat je zeggen wil hoor, maar het houtbouwen trekt mij heel erg. Ik heb al heel wat hout verwerkt, misschien kom ik niet zo over ok.
mijn intensie is om dus eerst de mill te bouwen en daar straks mijn layout omheen te bouwen bij wijze van spreken.
Kan ik nu dus eindelijk mijn twee hobbys samenvoegen, en het was ook niet mijn gedachte om dus de hele ruimte vol te bouwen, maar 1 of 2 bakken achter elkaar, dat is dus ook meer waar jij op aan stuurt.
ben nu toch echt wel overtuigd dat het deze schaal gaat worden.
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik waardeer hetgeen dat je me wilt helpen!!!

Hier een paar fotos van mn verdere houtbouw buiten ditgeen om.....


miss een beetje overtuigd?
Grtz Robin.