Intresse in een andere schaal begint toch te komen....

Gestart door Robin87, mei 05, 2013, 22:46:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robin, ik geloof je op je mooie blauwe ogen, alleen zie je te vaak dat er vrij ambitieus aan een groot project begonnen wordt en vervolgens nooit een eindresultaat. Ik zie dat in de modelbouw met de houten scheepjes zoals jij die toont en ook zie je het in de modelspoorbouw waarbij men stukloopt op veel te grote projecten. Wat ik bedoelde was dat je met een klein dio/baantje helemaal in het gevoel kunt komen van schaal en materiaal. Vooral omdat je qua treintjes niet zoveel ervaring hebt is dat gewoon verstandiger in mijn nederige opinie ;)

Maar wie ben ik? :o 8) 8) :) ;)

John, dankje voor de links weer! super dat je de moeite doet, heb ik weer ff wat te lezen hehe...

Ronald, snap het hoor. komt goed weet het zeker, heb al wat meer ervaring dan je denk volgens mij. Het feit is dat juist het hele USA gebeuren nieuw voor me is.
Ik wil daarom juist gewoon wat gaan doen met een mooie mill, mocht het niet wat worden op een baan, dan heb ik nog een mooi diorama. (Alleen in zon mill zit al giga veel werk, en de prijs kan oplopen tot vele euro's) kortom, ik ben er van overtuigd dat deze afkomt. Maar nogmaals waardeer je opinie en moeite om te reageren ;) :)

gr robin.
Grtz Robin.

Hi Robin,

Ik begrijp een beetje dat je meer van bouwen houd dan van rijden met treinen.
Als je dan toch zoiets wil maken dan zou ik de spoorbaan in On3 maken.

3ft spoor (in 1op48 18mm) kwam meer voor dan On30 (2.5ft) deze waren meer voor de iets kleinere baantjes.
Bachmann heeft de formulle bedacht om de locs zoals shay, climax etc te gaan maken op On30 terwijl ze eigenlijk thuis horen
op de 3 ft banen. Leuk geprijst zodat iedereen makkelijk kon instappen op On30. En op 16.5 rails dus een begin is snel gemaakt.
De meeste bachmann locs zijn ook om te sporen naar On3 door de wielen wat uit te trekken tot 18mm
Voor de 2-6-0 is zelfs een verbredings set te krijgen bij grandt-Line .
Het verschil van On3 en On30 qua prijs voor de locs is een groot verschil.
Voor On3 zijn meest alleen messing locs of bouwkits van PRECISION SCALE CO te koop.
Maar dan begin je meestal met prijzen rond de ?500
Deze locs zijn van messing en super gedetaileerd. Vooral een bouwkit van de shay is een prachtig machientje om in elkaar te zetten.

Hier een link naar de locs. Oa PCS
http://www.uncledavesbrass.com/BRAS-PSC.HTML
ook op e-bay is veel On3 messing spul te koop.

Het voordeel van een diorama die jij wil maken is dat je maar 1 loc nodig zou hebben om de boomstammen naar de mill te verplaatsen.
en desnoods nog een loc erbij om het hout bij de mill vandaan te halen.

Gr John





   
groeten John LC

www.lostcreek.nl

He John,

ja dat is zeker waar, het rijden is soms ook ff leuk maar heb meer voldoening aant het bouwen. Het liefst begin ik nog zonder een echt plan alleen met schets en bouw zo rustig verder.

Heb er een beetje over gelezen en dingetjes bekeken, dit is best een leuk idee zit dus gewoonweg meer knutselwerk in, dat lijkt me wel wat ja. Ik hoef dat ding ook niet volgend jaar al klaar te hebben hoor, ben best geduldig als k maar eenmaal begonnen ben dus kan ook rustig sparen enz...  ;)

Maar als ik je dus goed begrijp kun je dus ook wel wat goedkopere locs kopen die normaal voor on30 zijn. je weet maar nooit mischien is het in de toekomst onverwacht toch teveel geld, niet dat k vastloop met mn project...

En nog een vraagje, weet je (of iemand anders) welk soort hout het beste is om dit resultaat te bereiken? heb gewerkt met balsa en maple (geen idee welke soort esdoorn) maar ik denk niet dat dit ermee te behalen is als je het brusht. Zoek dus een soort met een erg fijne nerf...(fruithout?)
Of is hier iets voor op de markt?

Gr Robin


Grtz Robin.

Ik gebruik gewoon waaibomen hout, verouderd dmv azijn met staalwol.
De planken zijn roerstokjes van de Mac en de Wibra.
En in dit geval luciferhoutjes met de was eruitgekookt en daarna met staalwol/azijn.

Ton
Erare humanum est


Lijkt me basswood of lindehout..erg fijn van nerf, weinig tekening..

voor 150 stuks voor 1 euro ga ik niet rivet counten!!!!!

Ton
Erare humanum est

Beste mensen,
Eerst vroeg ik altijd roer houtjes op het station.
Ik kocht op het station een beker koffie en vroeg dan of ik 'n paar extra houtjes mee mocht nemen voor mijn hobby.
Dat mocht altijd.
De laatste maanden hebben ze geen fijne roer houtjes op het station, ze zijn te dik en te glad met schuine kantjes eraan.
Dus daar ben ik mee gestopt.
Nu koop ik ze bij de Wibra voor 1 Euro per pak van 150 stuks.
Dat gaat ook heel goed.
Als wij (mijn vrouw en ik) buiten Oss gaan is dat bijna altijd met de trein.
Vandaar had ik altijd mooie roer houtjes van de NS.
Hans, liefhebber On30 + H0

Mooie gebouw Ton.
Uh, houtjes van de Wibra misschien?

Nu snap ik het! Hans.
Dit had jij op mijn draadje gezet en ik kon het al niet volgen.
Maar het slaat op dat schuurtje.
Ja idd stokjes van de Wibra.

http://www.amerikaanse-treinen.nl/SP-forum/forum/overige/zeer-goedkope-roerstokjes

Roerstokjes van de Mac. zijn ook zeer aan te bevelen.

Ton
Erare humanum est

Jongens..... zo deed ik het eerst ook. Maar 30 roerstokjes pakken bij de Mac valt ook op ;) bestel gewoon een zak van 1000, kosten rond de 3 euro als je even zoekt. Bestel er een aantal, deel met elkaar de verzendkosten en je hebt de eerste jaren genoeg. Zo heb ik dat ook gedaan en heb nog steeds een gezonde voorraad voor weinig.

Yep, das wel makkelijk. Was laatst bij de m#kro en daar was ook keuze zat in dikte en breedte (bij de meeste groothandels wel denk)......meestal verpakt per 1000 en ook niet te duur...
Grtz Robin.

Citaat van: milocomarty op mei 13, 2013, 22:32:47
Lijkt me basswood of lindehout..erg fijn van nerf, weinig tekening..

Hier heeft Martin een punt.
Lindehout of basewood:
Ga er eerst overheen met een staalborsteltje om wat nerven in het hout te maken.
Wees hier niet te voorzichtig mee. Beetje oefenen ermee dan lukt het wel.
Eventueel wat noesten en beschadigingen op de plank aan brengen met een mesje, borsteltje etc.
Als je dit niet doet en je gaat het schilderen  (je moet het eigenlijk licht beitsen) krijg je een te gladde afwerking.
Kleur nu eerst de planken met een oplossing van bv lederverf en alcohol of zoals   Ronald het doet met ammoniac met oost-indische inkt.

Als je je front een kleur wil geven doe dat met een verdunde kleur zodat je geen fel gekleurde
Laag krijgt. Liever 4 x kleuren zodat het goed is dan in 1 keer zodat het meteen te gedekt is,
Als je een wat ouder gebouw hebt waar het verf al wat aangetast is kan je kijken bij de tread van Martin. Daar kan je zien hoe je verweerd verf aanbrengt.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Klopt John. Alleen is mijn methode er wel eentje die vreselijk stinkt., oppassen dus ;)

Kleurtjes doe ik meestal met Revell Aqua die ik dan behoorlijk verdun in een bakje met water en een druppel afwasmiddel (om de oppervlaktespanning te breken). Je krijgt dan een soort kleurbeits die zich prima laat opbrengen en die je dan ook gecontroleerd plaatsen kunt.

Ik ben overigens een groot voorstander van Acryl/watergedragen verfjes in de modelbouw. Veilig voor jou en uitermate makkelijk in verwerking.