Rijtuig 0n3

Gestart door Frits, mei 10, 2021, 14:06:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nu mijn Porter wacht op enkele onderdelen kan ik alvast aan de rijtuigen beginnen die door dat leuke locomotiefje de berg op geduwd moeten gaan worden. De Chinese toeristen stromen hier al binnen en zitten allemaal te wachten tot ze naar boven kunnen.



Nu zoek ik nog een geschikt rijtuig om ze in te zetten.
Het moet kort zijn vanwege de scherpe bogen, maar er moeten wel meer dan twintig mensen in kunnen. Uiteraard overdekt en met ramen want het kan behoorlijk spoken op mijn berg. Hebben jullie iets dergelijks op je baan rondrijden misschien. Of heeft er iemand een aardige foto van zo'n voertuig in de schaal 0n3 of 1 op 1?
De meeste afbeeldingen die ik vind op het web zijn allemaal van lange rijtuigen. :sad:

Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

mei 10, 2021, 15:31:44 #1 Last Edit: mei 10, 2021, 15:34:16 by dutchbuilder
Erare humanum est

Daar heb ik wel wat aan Ton. Mijn ontwerp moet een beetje liggen tussen een excursie car en een Parlor car. Maar dat gaat wel goed komen denk ik zo. 18 tot 22 feet is wel een bruikbare lengte.
Als ik iets in elkaar geflanst heb zal ik het laten zien.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Misschien heb je hier iets aan Frits?
Hans, liefhebber On30 + H0

Dat zijn hele aardige modellen. Het lijkt wat op de LGB rijtuigen en je hebt er zelfs reizigers in gezet.
Alle beetjes helpen om een totaal beeld te vormen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Dit waren kitjes Frits.
Maar ik weet niet meer van welke firma.
Hans, liefhebber On30 + H0

Het beoogde rijtuig begint zijn eindfase te naderen. Nog niet klaar, want er ontbreken nog dakgoten, luchtslangen, kussen op de banken, ventilatie op het dak, verlichting en nog wat andere zaken.
Toch even een sneak-preview voor jullie. Dan heb je een idee waar ik mee bezig ben.

Foto1 van 1: Het RijtuigA.7



Lijkt het wat? De Porter moet er straks drie van naar boven duwen, als het goed gaat afgeladen met Chinezen en andere toeristen. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Een beetje modern voor een Portertje.

Ton
Erare humanum est

Wat zou ik kunnen veranderen om ze ouderwetser te laten lijken?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ja Uh......
kleinere ramen, rechte body, boven licht en helaas andere wielstellen.
Hou me ten goede die wielstellen die jij gemaakt heb zijn een kunststukje op zich maar komen niet echt uit in de periode waar die Portertjes gebruikt werden.
Zoals jij hem nu getekend heb zou deze wagon prima bij de Ffestiniog & Welsh Highland Railway in Wales passen maar niet in Amerika.

Ton
Erare humanum est

Ik zou ook kunnen besluiten de Porter op een zijspoor te zetten bij het 'spoorwegmuseum' en een kleine diesellocomotief te ontwerpen die deze rijtuigen gaat duwen. Dat is wel een sprong in de tijd, maar dat hindert mij niet.
Of ik zou mij eerst verder moeten verdiepen in de geschiedenis van de Amerikaanse smalspoorwegen uit het begin van de vorige eeuw. Maar het was nooit mijn intentie om een natuurgetrouwe weergave van een bepaald tijdperk uit te beelden.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

hier een voorbeeld wat ik al eens heb gemaakt

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Dat ziet er heel erg Durango-Silverton achtig uit. Netjes gedaan, maar nog geen draaistellen?
Ik ga nog eens bekijken hoe ik meer authentieke details in mijn ontwerp kan stoppen, om beter aan te sluiten bij de locomotief.
Die Rio Grande Southern had natuurlijk veel meer ruimte dan ik ooit zou kunnen bedenken en hun bergtrajecten zijn fantastisch, maar absoluut onuitvoerbaar op een modelbaan.
Tenzij je een royale sporthal ter beschikking hebt natuurlijk. 

Het blijft dus een beetje geven en nemen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

de Rio Grande was 1 maatschappij die met deze rijtuigen reed
er waren er meer die deze hadden.
de fabrikant was Jackson Sharpe  https://en.wikipedia.org/wiki/Jackson_and_Sharp_Company
plaatje er bij gezocht wat voor trucks er onder zaten

mijn idee was een zeer korte wagen maken met de kenmerken van dit model

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Kijk, dat is een bruikbare foto van zo'n draaistel. Daar kan ik wel wat mee. Bedankt Cor.
Een mens is nooit te oud om iets te leren en met deze gegevens kan ik wellicht een beter ontwerp maken. Meer tijd gerelateerd bedoel ik.
Helemaal perfect wordt het nooit, omdat ik nu eenmaal een boel concessies moet doen om het ook nog te kunnen printen.
Uit video's op You Tube kan ik ook niet veel details halen en alle rijtuigen lijken op die gele D&RG bakken met balkon en dakramen.
Vanwege de onwijs krappe bogen, moet ik de rijtuigen wel kort houden. Acht kleine ramen tonen beter dan 5 grote in deze situatie.
Terug naar de 'tekentafel'. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.