Rijtuig 0n3

Gestart door Frits, mei 10, 2021, 14:06:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nadat ik met jullie opmerkingen in mijn achterhoofd, de Porter en het rijtuig eens in één tekening bij elkaar gevoegd heb bekeken, was ik niet ontevreden met de combinatie. Ik ga er nog wat aan schaven, maar wil ook een groot deel zo houden.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Hoe moet ik dat zien Frits?
Ik zou zeggen, printen en dan kijken of alles is zoals je het wilt.
Of denk ik helemaal verkeerd?
Hans, liefhebber On30 + H0

Kijk, je hebt net als bij de kabinetsformatie met verschillende partijen en belangen te maken.
Er is natuurlijk het grote voorbeeld, het budget, de beschikbare ruimte, je fantasie, de uitvoerbaarheid en het plezier dat je er van wilt hebben. Gelukkig is voor ons hobbyisten nauwelijks of geen sprake van tijdsdruk. Uit al die factoren moet een gewogen gemiddelde komen. Dat is ook weer voor iedereen anders, omdat de een nu eenmaal meer aan bepaalde aspecten vasthoudt dan de ander.
Bovendien is de ene mens gevoeliger voor commentaar dan de ander. 
Ik lees het gemaakte commentaar altijd zeer serieus en overweeg dan of ik het wel of niet zal/kan toepassen. Nu ben ik van mening dat een mens een eigen idee en fantasie mag en moet hebben en zeker niet klakkeloos na moet doen wat een ander bedacht of gemaakt heeft. Maar ik heb inmiddels ook geleerd dat mijn eerste opwelling helemaal niet de beste hoeft te zijn en ik mijzelf dus ook moet dwingen om in een voorkomend geval gewoon geheel of gedeeltelijk opnieuw te beginnen. Allemaal, om uiteindelijk iets te bereiken waar ik tevreden over ben en hopelijk ook anderen.
Om nu te roepen dat mijn spoorwegbedrijf nog met oude Porters rijdt, maar het wagenpark inmiddels vernieuwd heeft is wel erg makkelijk. Ik wist dat mijn eerste idee wat modern was en ben dus best bereid om het meer Amerikaans en meer authentiek te maken. Of dat lukt en ook gewaardeerd kan worden moet nog blijken, maar er wordt aan gewerkt. :rolleyes:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Oké, ik snap jouw beweegredenen.
Maar ik bedoel eigenlijk, als het model geprint is en niet naar jouw zin, dan ff aanpassen en opnieuw printen.
Zo iets!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Ik denk dat je dat FF wel ff kan vergeten Hans.
Er gaat een hoop tijd en denkwerk in zitten.
Ik ontwerp twee dimensionaal maar Frits heeft er een dimensie bij.

Ton
Erare humanum est

Ohhhhhhh
Ik snap er nog niet zo veel van, sorry!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Soms is een wijziging eenvoudig te doen. Bijvoorbeeld de ramen wat groter of kleiner is een eenvoudige ingreep.
Maar als je de schuifdeuren in de zijwanden wilt vervangen door draaideuren in de kopwanden, dan ben je wat langer bezig.
Een balkon erbij is ook makkelijker gezegd dan gedaan.



Maar het is hier altijd zondag, dus ik kom er wel uit hoor. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Frits

gewoon doen wat je leuk vind
we proberen alleen ideeën en voorbeelden aan te dragen
en opmerkingen te geven waar je (hopelijk) wat aan hebt

hier nog een van mij, ik denk dat ik een soort stekerdoos op je wagen zie, lijkt me dat als je met stoom tractie rijd die overbodig is
in die tijd werd er meestal met olie lampen gewerkt, al waren er ook rijtuigen die een dynamo op een draaistel hadden.
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ha. Ha. Je hebt helemaal gelijk dat in het stoomtijdperk voornamelijk met olielampen werd gewerkt, maar aangezien mijn Porter op een accu rijdt, moet ik een manier zien te vinden om de lampen in het rijtuig brandend te krijgen. Je zult zeggen gebruik dan een batterij met een schakelaar en dat is niet eens zo'n slecht idee, helemaal als ik die schakelaar nog vooraf laat gaan door een lichtgevoelige weerstand, die de lamp alleen laat branden in het duister, maar dan weer niet in het donker van een tunnel (energie besparen).
Het bespaart mij nu in elk geval de moeilijke constructie van een acceptabele stekkerverbinding tussen de voertuigen en de locomotief. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Nu ik meer ervaring heb opgedaan met mijn stockcar, ben ik weer teruggekeerd naar het 0n3 rijtuig dat ik aan het ontwerpen was.
Hier en daar moet er wel wat vernieuwd worden, dus tekenen maar weer.
Jullie horen het wel als ik bijna klaar ben.  :wink: Dan kan ik nog wat veranderen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


De banken in mijn rijtuig moeten wel gebruikt kunnen worden en daarom heb ik een proefexemplaar geprint en twee toeristen uitgenodigd om te komen proef zitten.

Dit is de bank:


En dit zijn mijn Chinese gasten.


We waren niet ontevreden, maar er moet meer beenruimte komen en de rugleuning mag nog wat achterover hellen.
Wordt aan gewerkt. :wink:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Ja wel. Ik kan ook een figuurtje printen. Het schilderen weerhoudt mij ervan. Bovendien dienen de meeste figuren als passagier in mijn rijtuigen. Die hebben allemaal nagenoeg de zelfde zittende houding nodig en de Chinees levert ze voor weinig geld kant en klaar af. Hun schilderwerk is niet heel geweldig, maar daar zie je in het rijtuig straks weinig van.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Deze chinese modelspoorbouwer zit te bedenken hoe het beter kan, want de houten opbouw past niet lekker op de blauwe bak van het rijtuig.



Maar hij vindt er wel wat op.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.