Rijtuig 0n3

Gestart door Frits, mei 10, 2021, 14:06:26

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Te groot? Te klein?


Bij complexe modellen maak ik alles in één bestand zodat het past. Daarna onderdelen stuk voor stuk exporteren en printen.


Maar dit zul je ongetwijfeld ook wel doen denk ik.


JohnT

Ja, ik teken ook in 1 tekening. De meeste problemen ontstaan omdat de printer niet exact print wat je tekent.
Dingen die in elkaar moeten passen hebben een zekere ruimte (speling) nodig en een printer kan slecht in de lucht printen. Dat vergeet ik wel eens. Support kan dan een oplossing bieden, maar dat middel is vaak nog erger dan de kwaal.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Dit is bijvoorbeeld zo'n klein foutje dat je tevoren niet kunt zien.

'Wel verdraaid. Hoe komen die lijnen in mijn strakke zijkant? Aan de andere zijde is de wand mooi glad.'



In Cura is te zien dat de printer aan de gladde zijde de stoelen apart print. Bij de foute kant staan de stoelen tegen de wand en dan volgt de printer de stoel en de wand in een beweging. Dus door de banken een 0,1 mm los van de wand te schuiven is het euvel te verhelpen. Nu print de printer eerst de wand en dan de stoel en zie je die beweging niet terug in de wand.
Als je alles van te voren weet, kun je met een euro de wereld rond. Toch? 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Nou, dat is niet veel geld hoor.
Voor 1 Euro de wereld rond!!!
Misschien 'n beetje schuren (polijsten)?
Hans, liefhebber On30 + H0

augustus 25, 2021, 15:31:46 #34 Last Edit: augustus 25, 2021, 15:34:43 by JohnT
Oefening baart kunst, vanmorgen de hele morgen met een handvat van een vuilnisemmer bezig geweest.


JohnT

augustus 27, 2021, 15:56:27 #35 Last Edit: augustus 28, 2021, 09:52:18 by JohnT
Hier gaat het werk ook met vallen en opstaan.
Ik wilde mijn nieuwe printer nog eens aan het werk hebben en heb de rijtuigbak met het interieur gecombineerd geprint.

Foto 1:

Zoals je ziet is er nog druk overleg over de afwerking en kleurkeuze. De lichtgrijze deuren vind ik niet zo mooi. Hier en daar is er kleur verontreiniging te zien. Misschien kan het beter, maar daar werken we nog aan.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Mooi gedaan.
Ik vind het toch wel knap wat men kan doen met zo'n printer.
Ik ben meer van het ouderwetse!!!
Hans, liefhebber On30 + H0


Helaas John, ben ik niet zo'n schilder. 
Ik kan geen kwast vasthouden. De printer kan het beter dan ik. :embarrassed:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

september 03, 2021, 13:45:05 #39 Last Edit: september 03, 2021, 18:56:49 by JohnT
Het werk gaat hier gestaag verder. De rijtuig interieurs stapelen zich op.
Aan personeel geen gebrek, maar nu hebben ze even werkoverleg zo te zien.
De onderste set is een afgekeurde. De vloer was te dun en er braken meteen 2 banken af. Nu is dat weer beter gemaakt.
Een dikkere vloer en de bankpoten zijn breder geworden

Foto interieur:

Alles uit 1 stuk op de idex printer bleek niet geweldig te zijn. Dus nu print ik eerst de dekvloer met 4 lagen grijs. Dan wissel ik van filament naar houtbruin en print dan de banken. Het geheel is stevig genoeg om zo in de rijtuigbak te worden geplaatst en ik hoef geen bankjes op hun plaats te lijmen. Die worden meteen op de juiste positie geprint.
Zo pas ik regelmatig mijn ontwerpen aan en verbeter dingen die mij niet goed bevallen.
Het blijft leuk werk om zo je spoorbaan te zien groeien. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


september 09, 2021, 17:39:51 #41 Last Edit: september 10, 2021, 13:47:55 by JohnT
Op dit moment ben ik even druk met de 18 draaistellen. Dat zijn nogal tijdrovende prints van wel 2,6 uur/stuk en er zijn er ook al twee halverwege gecrashed. :angry:
Nog beter afstellen hielp en nu blijven ze tot het eind vastzitten. Nu uitkijken dat ik mijn hotbed niet weer beschadig met het loshalen.
Dat is mij ook al overkomen bij nota bene een verrekte klein dekseltje, dat er een stukje glas uit het bed vloog. Ik heb maar een nieuw besteld, maar kan deze nog gebruiken als ik de beschadiging buiten het model houd. Hij zit wel midden op het bed. :sad:
De voorraad componenten begint te groeien.



Zoals je ziet zijn er spullen in overvloed voor mijn 9 rijtuigen. Banken, koppelingen, daken, chassis, rijtuigbakken en bagage/ballast kasten. Alle blauwe rijtuigbakken hebben een uniek nummer op de kopse kant en een geel kastje voor de remleidingen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Dat heb je geweldig gedaan Frits.
Mijn grote complimenten!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Dank je wel. Maar ik ben nog helemaal niet klaar met die rijtuigen. En een stukje rails om ze op te zetten moet ik ook nog maken.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Jeetje, massa productie.....lekker bezig.

Ton
Erare humanum est