Mijn Porter lookalike

Gestart door Frits, april 06, 2021, 10:50:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

april 06, 2021, 10:50:10 Last Edit: mei 07, 2021, 20:31:33 by Frits
Op mijn nogal steile en kronkelende 0n3 bergtraject is behoefte aan een kleine stoomlocomotief, die in staat moet zijn om enkele rijtuigen met toeristen te vervoeren naar het hoog gelegen restaurant en uitkijkpunt. Uit een vooronderzoek op het WWW en uit de selectie van aldaar gevonden foto's kwam een twee-assige Porter naar voren als beste kandidaat. Het model met de dikke zadeltank sprak mij wel aan. Van de onderstaande foto van een LGB model ga ik dan uit, maar afwijkingen zullen er zeker in de loop van het ontwerpproces ontstaan. Liever had ik een foto van een echte Porter gehad, maar uiteindelijk zal mijn model ook maar een model zijn en dus veel hierop gaan lijken.



Ook keek ik naar maten en wat gegevens die Porter publiceerde in lang vervlogen jaren. De daaruit berekende schaal afmetingen waren voor mij wat aan de kleine kant en ik heb mijn model daarom bewust wat breder en iets langer gemaakt. Dat geeft voor mij het gevoel van smalspoor ten opzichte van mijn standaard spoor beter weer. Anders heb ik de indruk met twee verschillende schalen te werken. Door de krappe bogen en tunnels moet het materieel echt wel smaller en korter zijn dan het standaard spoor materieel.

Ik teken alles met het programma DesignSpark Mechanical. Daar kan ik goed mee overweg en wil eigenlijk geen ander programma. Helaas kan dit programma geen tekst in de tekening verwerken, maar ik kan wel zonder die tekst. Maten kunnen wel worden weergegeven in de tekening.

Wellicht is het leuk om te laten zien hoe zo'n ontwerp door mij getekend wordt.
Ik kies mijn 0 punt (XYZ) graag in het midden en op de hoogte van de bovenkant rail. Die rail zet ik er in om beter te kunnen beoordelen hoe het geheel er uitziet. Daarna baken ik de belangrijkste afmetingen af met een paar gestippelde hulplijnen die de lengte, breedte en hoogte vast leggen. Vervolgens begin ik met de wielen als schijven te plaatsen en werk zo met rechthoekige blokken of cilinders, die voor de belangrijke onderdelen staan naar boven. Die blokken maak ik enigszins transparant, dan kan ik zien wat er achter of er in zit.
Op deze wijze construeer ik de hele locomotief in hoofdzaken in elkaar. Hoofdzakelijk om de juiste verhoudingen te vinden en te zorgen niet voor verrassingen te komen bij het invullen van de latere details. Natuurlijk kan ik elk afzonderlijk onderdeel zichtbaar of onzichtbaar maken en zelfs hele groepen van onderdelen maken en kopiëren. Hoe meer afmetingen ik weet van de componenten, des te nauwkeuriger ik kan tekenen. Dat is belangrijk, want in de modelbouw is het altijd woekeren met de ruimte die je beschikbaar hebt.



Naar mate de 'bouw' vordert, verschijnen er meer en kleinere zaken.
Voor een goed overzicht van mijn 3D model heb ik het scherm onderverdeeld in vier vensters. Een groter en drie kleinere. In het grote hoofdvenster werk ik meestal en ook dat kan natuurlijk het model in elke positie weergeven en vergroten. De andere vensters worden simultaan door het programma bijgehouden, dus ook daar kan ik de veranderingen meteen zien. Meestal teken ik in een kleur groen, maar soms is het prettig om componenten een andere kleur te geven. Vaak doe ik dat als het onderdeel helemaal klaar is om aan te geven dat ik daar niet meer aan hoef te komen.



Zo werkt dat hier zo'n beetje. Telkens verbeter ik een stukje, net zo lang tot het een printbaar geheel is. Soms wordt er van onderdelen al vast een proefprint gemaakt, die mij moet helpen te bekijken of het allemaal past en werkt. Zo ontstaat het prototype locomotief en als alles gecontroleerd en goed bevonden is ga ik er dan enkele modellen van bouwen.
Zo ver zijn we nog lang niet.

Frits
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Goed bezig, maar hoe zit het nu met de aandrijving? En waarom wil je tekst kunnen maken? Tekst in Designpark kan wel hoor.


JohnT

Die aandrijving omvat de elektromotor, het tandwiel, de worm en de 'fake' drijfstangen, waarvan de koppelstang wel functioneel is, maar de rest niet. Binnenkort zal ik het tekenwerk hier laten zien.
In DesingSpark is een module te koop waarmee wel tekst kan worden gebruikt, maar die vind ik een beetje duur (600 euro). Je kunt ook een maat aangeven en die wijzigen in tekst, maar makkelijk is anders. Gek genoeg kun je in het PCB programma van DesignSpark wel met tekst werken, maar combineren van die twee lukt ook niet.
Weet jij nog een andere mogelijkheid? Dan houd ik mij aanbevolen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Mijn oplossing was de maataanduiding gebruiken, vond het niet al te moeilijk. Ik heb zo is sleutelhangers gemaakt met namen er op.


JohnT


april 07, 2021, 16:19:12 #5 Last Edit: april 07, 2021, 17:45:14 by Frits
Even nog een update van het drijfwerk. Nog niet helemaal klaar, maar het is al heel wat. Met bewegende stoomschuif via de exentriek op de drijfstang en de 'schaar' die aan de vloer vast komt. Dat was nog een knap gepuzzel om het goed te tekenen en niet alles kun je spiegelen naar de andere zijde vanwege de toegepaste kwartering. Niet dat het bij deze loc nodig was, want de motor drijft hem via een worm en een tandwiel direct op de as aan en het is ook lastig om beide zijden tegelijk te bekijken. Maar goed de ene cilinder ijlt dus 90 graden na op de andere.

render drijfwerk

Zo is het van bovenaf en met de motor er bij.
Alleen hangt die nog in de ruimte, maar daar ga ik wat aan doen.

render drijfwerk2

Verder maar weer. Nog niets geprint, eerst moet het chassis er in getekend worden.

Frits
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Ik print alles in PLA. Als het nog net zo lang als ik zelf meegaat, is er geen vuiltje aan de lucht. En dat kan nooit zó lang meer zijn. :laugh:
Bovendien zijn de reservedelen zo geprint. Dat is het voordeel van eigenbouw.
Waar zou je PLA mee kunnen smeren trouwens? Met siliconen spray misschien? Iemand ervaring in deze?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Denk meer aan een teflon poeder. Olie of vet trekt erin.


Verder zit je ook met warmte ontwikkeling? Hoe blijft die als de wielen gaan raaien. In het begin probeerde ik wel s met een schuurschijfje wat te slijpen maar dit is een NO-GO, materiaal smelt direct weg. Vandaar dat ik aan die warmte denk.



JohnT

  Dus, als de trein te zwaar is voor de locomotief en zijn wielen slaan door, zit hij meteen vastgelast aan de rails.
Dat wordt uitkijken dus met de belasting of de helling van het spoor.
Gelukkig kan ik dat in de software beveiligen. Hij moet echt blijven 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Gebeurt in het echt ook....

Ton
Erare humanum est

Holy smoke, daar heb je een paar PK voor nodig.  :grin:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ja, en een flinke schep zand.

Ton
Erare humanum est


John, laten dat nu toevallig stalen M2 inbusboutjes zijn. :laugh:
Want zoiets printen kan wel, maar axiaal geprint breekt snel op de laag af en in de lengte printen is onhandig en zeker niet mooi rond te krijgen. Zo'n M2 boutje heb ik hier, nog uit mijn mechanisch tijdperk, gewoon volop liggen.  :wink:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.