Mijn Porter lookalike

Gestart door Frits, april 06, 2021, 10:50:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Dat heb ik dus nu veranderd, want het was nog goed te doen en voorkomen is beter dan vervangen. :wink:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Hier nog een update van mijn tekening van de Porter. Het chassis is nog niet af. De achterkant moet nog gedaan worden.
De voorkant is bijna klaar, alleen ontbreekt de koppeling nog.
Het chassis wordt een tamelijk complex voorwerp dat flink wat support nodig heeft om het te kunnen printen.

foto 1 van 1:

Wat vreselijk veel ophoudt is dat je alle gaten en pennen moet corrigeren, omdat het anders beslist niet in elkaar past. De gaten moeten groter worden getekend en pennen juist kleiner. Hoeveel hangt af van de passing en de afmeting. Hoe kleiner een voorwerp is des te groter is die afwijking. Om die reden loont het, bepaalde delen apart voor te printen om te kijken of er meer of minder gecorrigeerd moet worden. Zou ik het hele voorwerp gaan printen dan staat hij waarschijnlijk uren te printen voor niets.
Al doende leert men. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.



Zo te zien John is het beste er wel van af.  :huh: Je gebruikt hem als decor begrijp ik.
Die van mij moet juist barsten van de beweging en bijna live rondrijden. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Hallo Frits.

Beetje laat maar misschien heb je iets aan deze foto.
Hij is van mijn live steam Porter op 7 1/4 inch spoorbreedte en toont ook wat andere details.

Groeten van René.

Wat een mooi machine. Goed gepoetst zeg. Daar zul je wel zuinig op zijn.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Het kleine monster groeit steeds meer. Nu het voorzien is van remmen, luchtketel en zandbakken begint het knap vol te raken tussen de wielen. Die hebben ook een scheiding gekregen tussen de spaken en de band.

foto 1 van 2:

Ook op de ketel, of wat daar nog van over is  :laugh:, zijn enkele appendages en een peilglas aangebracht.

foto 2 van 2:

Nog een hele weg te gaan, maar het gaat wel lukken denk ik.
En dat allemaal binnen 127 x 46 x 67 mm. :huh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Stoomloks hebben op de ketel een zand dome
Daarvandaan lopen dan leidingen naar de wielen
Zandkisten zoals je nu heb getekent zitten op diesels en e-loks

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


je schuifbeweging (om de stoom in de cilinders te regelen) ,zal denk ik op deze manier niet kunnen werken
deze hoort op een extra kruktap te zitten
als ik je plaatje nu goed bekijk komt de aanhechting voor de stoomschuif bij het draaien van de wielen tegen de kruktap van de kruk die naar de zuiger gaat

wat je vaak ziet bij de yankees is dat de schuif beweging vaak in het frame verstopt zit
daardoor zie je een aantal komponenten niet wat je nu aan het tekenen bent

https://www.google.com/search?q=stoomschuif+bewegingen&tbm=isch&ved=2ahUKEwjK4uie_frvAhWV_6QKHbDnBosQ2-cCegQIABAA&oq=stoomschuif+bewegingen&gs_lcp=CgNpbWcQAzoCCAA6BAgAEB46BggAEAUQHlCLAVioQ2CXTmgAcAB4AYAB0QeIAbYzkgEOMC4xLjMuMTIuMS4wLjGYAQCgAQGqAQtnd3Mtd2l6LWltZ8ABAQ&sclient=img&ei=4G11YMryK5X_kwWwz5vYCA&safe=active&ssui=on#imgrc=O0fAMEy-d4LBSM

even wat opgezocht, hoop dat het helpt

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Citaat van: moonlicht op april 13, 2021, 11:46:31
Stoomloks hebben op de ketel een zand dome
Daarvandaan lopen dan leidingen naar de wielen
Zandkisten zoals je nu heb getekent zitten op diesels en e-loks

Cor
Ik geloof dat je helemaal gelijk hebt Cor. Dit gaan we nog aanpassen.

Voor wat betreft de stoomschuif. Het hoeft ook niet te kunnen werken. Het gaat er slechts om wat meer beweging te zien bij het rijden, maar het moet niet klem lopen natuurlijk. Ik zal het nog eens goed nameten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Intussen teken ik verder en mijn Porter begint steeds een beetje leuker te worden.
Het chassis heb ik al een keer proef geprint, maar dat vergde meteen al weer wijzigingen en ook het tweede exemplaar, dat veel beter was dan het eerste is alweer achterhaald. Met vallen en opstaan moet ik het leren, want ik heb niet gestudeerd voor locomotief bouwer. Ik ben al blij dat ik iets kan tekenen en ook daar heb ik geen opleiding voor gedaan.

De render van het ding zoals hij nu is.



Je wilt niet weten wat er allemaal in dit baby locomotiefje gepropt wordt.

Frits
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.