Mijn Porter lookalike

Gestart door Frits, april 06, 2021, 10:50:10

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: JohnT op april 08, 2021, 19:24:33
Ziet er veel belovend uit.


Welk materiaal gebruik je om te printen i.v.m. slijtvastheid?


JohnT

Deze week heb ik wat POM ook wel Delrin genoemd besteld. Dit filament wordt onder andere gebruikt voor tandwielen, omdat het erg slijtvast is en het heeft nog een fijne eigenschap. Het kan tegen temperaturen van 120* C.
Je moet het printen bij 260* en een bed van 120*, maar dat kan mijn printer heb ik gezien. Verder was een heel goed geleveld bed nodig en wat wat 3D printlak. Je kunt het slechts in twee kleuren kopen. In wit of in zwart. Het nadeel is dat het ongevoelig voor vocht is en daarom waarschijnlijk slecht te schilderen. Maar wie weet wat een agressieve spuitbus lak wil doen.
Ik ga het eens proberen, omdat ik beide goede eigenschappen kan gebruiken.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Mooi, ik gebruik spuitplamuur van Alabastine werkt prima als grondlaag. Denk niet dat dit een dikke laag plamuur vormt dit is niet zo.


JohnT

We pikken de draad weer op en zijn inmiddels aangeland bij Porter1.11. Zoals je ziet is mijn Porter niet zwart maar Pruisisch-blauw. Dat vind ik gewoon leuk en het is weer eens wat anders. Of dat ook de definitieve kleur wordt, weet ik nog niet. Wellicht zijn er meerdere varianten mogelijk. Ook de uitvoering van de locomotief kan verschillen. Ik wil er ook een maken met een 'houten' machinisten huis. Omdat het ding modulair gebouwd gaat worden, kun je gemakkelijk sommige delen veranderen, waardoor het een hele andere uitstraling krijgt. Maar eerst moet er toch een gebouwd gaan worden.
Op dit moment ben ik in het achterste gedeelte druk. De voorzijde is zo goed als af.



Er verschijnen steeds meer details als handrelingen, voetsteunen, de luchtpomp en een bewegende smeerpomp. Achterop is een kolen stortgat gekomen. Op het dak is een mogelijkheid om extra bagage mee te voeren gemaakt.
Het chassis heb ik al tweemaal geprint, nu de rest er eens bij maken.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat.
Hans, liefhebber On30 + H0


mei 06, 2021, 14:36:34 #35 Last Edit: mei 07, 2021, 06:50:53 by Frits
Het duurt toch wat langer dan ik dacht. Er blijken nog een hoop aanpassingen en correcties te doen. Dus ik teken toch nog maar even verder voor ik ga printen.
Neem nu die bel bovenop de watertank. Het zou toch leuk zijn, als dat ding ook bewoog tijdens het bellen. 
Het bellen is een geluid uit de speaker, omdat het minuscule belletje zelf gewoon geen volume heeft. Eerst was mijn gedachte om een motortje heen en weer te laten draaien en dan via een staaldraadje die bel te bewegen. Uh, uh, er is dan een probleem dat je niet weet hoeveel het motortje beweegt in de ene en in de andere richting. De boel kan verlopen en het werkt niet meer. Maar het kan beter.

foto 1 van 1 belconstructie


De motor draait nu gewoon continue (zolang er gebeld wordt) in één richting en drijft een exenter aan die de rondgaande beweging omzet in een heen en weer gaande beweging. In dit exenterschijfje zitten vier verschillend geplaatste gaatjes om de beweging te kunnen fijn-tunen. Ook de arm op de bel heeft hiervoor twee gaatjes. Super! Toch?
Blijft nog een klein zeurpuntje. Hoe weet ik nu dat de bel in ruste recht naar beneden hangt? Want dat is toch het mooiste.
Ik meet tijdens het bewegen de stroom die het bel motortje trekt. De bel is extra verzwaard met wat lood. Als de stroom het laagst is, hangt de bel naar beneden en kan de motor worden stil gezet. Of het werkt? Dat zien jullie later.

Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik ben zeer benieuwd naar je capriolen Frits.
Hans, liefhebber On30 + H0

Ben benieuwd, loopt het motortje traag genoeg?


Misschien lukt een stootstangetje naar een wiel ook wel, dan gaat de bel bij elke omwenteling van het wiel. Wel altijd dat dan weer wel.


JohnT

Die 'motor' van 6,2 x 19 mm inclusief de planetaire vertraging loopt 237 t/min bij 3,3 Volt en wordt daarna nog PWM geregeld.
Kostprijs? Ruim een euro. :laugh:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001594735805.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.666b2e0eDmktgo
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Ja, vond ik ook. Je snapt niet hoe ze dat in elkaar kunnen zetten en dan nog voor die prijs.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Staal is mooi, maar is hout nu beter?
Ik heb twee cabines getekend voor de Porter.
De stalen versie met de ronde ramen vond ik wel leuk. Een beetje speels eigenlijk.

Foto 1 van 2:

Maar ik wilde sowieso vanwege de broodnodige variatie een afwijkend model ontwerpen en daarbij dacht ik meteen aan hout.
Het toont wat charmanter en warmer dan de stalen versie en met mijn idex printer is hier best iets leuks van te maken dacht ik zo. Voilà.

foto 2 van 2:

Is het een beter dan het ander of hebben jullie geen voorkeur?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Mijn volgende uitdaging is het ontwerpen en tekenen van een worm met bijpassend wormwiel, die beide in Delrin geprint gaan worden.
Ja, ik heb ook een gekochte messing worm hier met een asgat van 2 mm. Helaas is mijn motoras maar 1,5 mm. Een busje er tussen? Waar koop ik dat? De worm heeft geen schroefje en moet dus geklemd worden.
Op de as zit nu nog geen plat vlakje, maar dat is er op te maken. Ik zie wel twee stuikjes (bewuste vervormingen) op die as. :smiley:
Het zal wel krimpen worden en dat werkt heel goed bij de juiste passing tenminste.  :rolleyes:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Doe mij die tweede versie maar.
Een wood cab doet het in mijn beleving altijd beter dan zo'n stalen hok.
En wat die gaten aangaat in de worm en het motor asje , zoek maar een andere motor of worm.
Zon dunwandig busje kan je wel vergeten,

Ton
Erare humanum est