West Side Lumber Co Gazoline car.

Gestart door usarene, februari 20, 2021, 22:01:11

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo.

Omdat ik toch weer wat wil gaan bouwen in 1: 6.6 en dat meestal iets is wat niet zo bekend is wil ik de wagon op de foto gaan maken.
Mijn vraag is nu aan jullie: zijn er aan de onderkanten van de tanks aftapkranen of werd de brandstof er via de bovenkant uitgepompt?
Het eerste lijkt mij het simpelste maar ik kan dat nergens op het net of op foto s vinden.
In mijn W S L boek staat alleen een foto maar daar is niets van dit te zien en op het web kan ik verder dan deze foto ook niets vinden
(maar dat is niet zo vreemd bij mij)
Vandaar mijn vraag om hulp!
Vandaag nog even wezen rijden en ja hoor, op de foto.

Groeten van René.

Ik zou zeggen wat jij het meest logische vind.
per slot van rekening zijn het jouw bedenksels.

Ton
Erare humanum est

Ach, de een stapt op zijn motor voor een ritje over de dijk, maar het kan ook anders dus. Leve het mooie weer.
Die tanks zou ik toch aan de onderzijde af tappen, anders krijg je er steeds meer vuil in. Dat zullen die Amerikanen ook wel bedacht hebben in die tijd. Ik vroeg mij wel af wat een Gazoline car was, maar nu is het duidelijk.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Ik heb gezocht maar vind alleen tank cars met een tank op een platte wagen, bij allen zit de tankdop boven.
De onderste afbeelding komt van Trainsimulator o.i.d ?
JohnT

Hallo.

Hier een paar foto s van de vorderingen van de bouw van de gasoline car.
De flatcar bouwen was zoals je een flatcar in de kleinere schalen bouwt, langsliggers, frontbalken, bolsters, dek, queenposts, koppelingen en trekstangen, het remwiel is 3d geprint.
De ronde tanks worden gemaakt van kunststof rioolpijp van 31,5 cm rond en op lengte geslepen met een slijptol en afgedekt met deksels van multiplex nadat de ontluchtingspijp en de borgbout die de tank nog extra vast maakt gemonteerd zijn.
De bevestigingsbeugels van de tanks zijn van 3 mm lasdraad gemaakt waarop schroefdraad van 3mm is gesneden en in de vorm gebogen om een dunnere pijp heen.
Met spuitplamuur de tank gladmaken, dan rode primer er op en daarna aflakken met zilverkleurige velgenspray van Motip.
De letters zijn geprint op gewoon papier, dan uitgesneden en op de tank geplakt en daarna de open plaatsen met rode verf op de tank getamponeerd, de A en O is even opletten want die middendelen komen natuurlijk los.
Voor het vuilmaken van de tank heb ik terpentine in een potje gedaan en diverse kleuren olieverf toegevoegd, goed roeren en smeren maar.
John, ik weet niet meer waar die tekening vandaan komt maar dat zal wel zoiets zijn.
Het lossen van de tanken gaat via een pijp onder de tanks door en via een kraan en slang naar de opslagtanks en dat heb ik zelf maar verzonnen.
Als het weer beter weer gaat worden stap ik weer op de Sportster, met een nieuwe accu en nieuwe banden zou dat weer goed moeten gaan en dan naar de club , lok opstoken en dan daar mee rijden en op de motor weer terug, hobby in optima forma toch?
Als de ronde tanks gereed zijn ga ik aan de vierkante tank beginnen die van hout gemaakt gaat worden.

Groeten van René.

Dit is toch een bijzonder soort tankcar. Leuk idee hoor. Past goed in het vroege stoomtijdperk.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Zit ik net wat oude gazettes door te bladeren kom ik deze tegen in het may/june 1997 nummer .

Ton
Erare humanum est

Wat is eigenlijk de functie van die vierkante kist?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

maart 19, 2021, 14:11:50 #8 Last Edit: maart 19, 2021, 14:13:23 by dutchbuilder
Dat is ook een tank.
Dit soort tanks zie je veel op geared locomotives als ze op oliestook rijden.

Ton
Erare humanum est

Hallo Ton.

Die foto staat ook in het boek West Side Pictorial van Mallory Hope Ferrell, een bekende modelbouwer uit Amerika die ook heel veel boeken en artikelen heeft geschreven, die foto is dus de oorzaak van de bouw door mij.
Het artikel in de Gazette heb ik ook gelezen, daar stond een model van 1:20,3 bij en daar had ik ook wel weer wat aan.
Frits, als je de foto had uitvergroot en goed had gekeken had je kunnen lezen dat in die vierkante kist, tank dus, ook Gasoline in werd vervoerd.
Je moet je voorstellen dat er in de hout en mijnbouw bijzonder slimme mensen werkten in de werkplaatsen en die maakten dus wat nodig was met de ter plaatse aanwezige spullen.
Waarschijnlijk waren er twee kleine ronde tanks over en een vierkante olie of watertank van een verongelukte of overbodige locomotief en die werden dan weer hergebruikt en op een flatcar gebouwd.
Deze tankwagen, er was er maar één van, heeft alleen maar bij de WestSide Lumber Co gereden, het is dus beslist geen standaard tankwagon!
Ook is deze wagon nog niet zo erg oud want de tanks zijn in elkaar gelast, de eerdere tanks waren allemaal geklonken.
Dat is nu het leuke aan Amerikaans modelbouw, je rommelt maar wat aan, er is bijna niemand die precies weet hoe het zit, zeker als je de niet zo bekende maatschappijen neemt, dit in tegenstelling tot Duits of N.S. materiaal, als daar zeg maar een klinknagel niet aanwezig is weet iedereen je dat wel te vertellen!

Groeten van René.

Ja, dat laatste herken ik goed op een ander spoorforum. Klinknageltellers noemen ze dat. Ach, ieder heeft zo zijn kwaliteiten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

René, die foto komt niet uit een artikel maar uit de Gallery.
ik mis alleen de felsrand bij jouw ronde tanks , die van jou zijn een beetje glad op de randen.

Ton
Erare humanum est

Hallo Ton.

Dat klopt helemaal van dat gladde maar dat andere is zo veel meer werk en zoals geschreven, wie weet dat nou van het publiek waar wij voor rijden?
Omdat de buis zo dikwandig is maar wel gratis!, 10mm, was het ook geen gezicht om de deksel in de buis te maken, soms moet je keuzes maken!
Ook een randje afdraaien in een draaibank is hier niet zo simpel vanwege de grote diameter, 31,5 cm
Datzelfde gaat ook nog wat worden met de vierkante tank, een dunne bodemplaat en deksel maar met dit gebruik moet het ook nog voldoende stevig zijn, het gaat best wel te keer op die rails en wissels en kinderhandjes kunnen er ook wat van.
Tijdens een stop om de lok te smeren, water tanken, ketel en tender vullen en het vuur verzorgen heb je niet altijd erg in wat er achter je gebeurd, er stond al eens een kind met het dak van de caboose in zijn handen bij mij met de vraag of ik niet iets verloren was terwijl het best wel pas gemaakt is zodat het dak er niet zo maar af kan springen.
Als de wagon op de grond staat valt het niet zo erg op als op de foto en in het voorbijrijden al helemaal niet dus is het bewust mijn keuze om het zo te doen en het is natuurlijk geen wedstrijdmodel.
Verder speelt ook mijn leeftijd mee, ik zit al wel goed in reservetijd en wil die niet besteden aan supergedetailleerde 1: 6.6 schaal wagons bouwen maar er ook nog mee rijden.
Wel goed dat je er op let!

Groeten van René.

maart 21, 2021, 22:58:50 #13 Last Edit: maart 21, 2021, 23:02:42 by dutchbuilder
Ik snap waar jij vandaan komt.
Inspannen op een draaibank word een uitdaging zelfs als je een bril heb die groot genoeg is.
Alleen inspannen in de vierklauw is vragen om moeilijkheden.
En een pijpcenter van die grootte heb ik ook nog nooit gezien.
Kinderproof , dat is toch niet zo moeilijk........schrikdraad! :evil:

Ton
Erare humanum est

Ja, het is een kruis hoor. Die keuze van de schaal waar je op werkt. Bij een te kleine schaal verlies je details om dat ze niet te zien zijn en het gereedschap te grof is voor de bewerking. Bij een te grote schaal kun je wel van alles zien, maar wordt het gereedschap weer te klein om het nog te kunnen inzetten.
Het is ook altijd wat. Daarom blijf ik bij schaal 0, oftewel het gulden middenspoor. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.