Auteur Topic: Normaalspoor versus smalspoor  (gelezen 312 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1914
rails en materiaal voor on3 (19mm spoorbreedte ) is tegenwoordig goed te koop
 vroeger moest je zoiets de rails zelf spijkeren ,en zelf je wissels bouwen
tegenwoordig heeft San Juan rails en wissels
rails had PSC al langer te koop

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline Jan

  • Shay Net bezig
  • *
  • Berichten: 18
Even zwart-wit: Over het algemeen kom je smalspoor niet tegen in zwaar geïndustrialiseerde omgeving. Als je van uitgestrekte en verlaten gebied houdt en korte treintjes wilt rechtvaardigen, is smalspoor een goede optie. Als dichte bebouwing en zware en lange treinen meer je interesse heeft komt normaalspoor meer in beeld.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1914
zwart wit , zo zou je het kunnen stellen
en er zijn altijd uitzonderingen
bij zware industrie past zeker wel smalspoor
als intern transport op een bedrijven terrein bijvoorbeeld

tja korte treintjes , kijk eens naar Zwitserland met zijn smalspoor , best redelijke treinen.
suikerriet vervoer in Australi├ź ...........
de D&RGW had in zijn hoogtijdagen een behoorlijk smalspoor net , waar best lange treinen werden gemaakt.

ik denk dat er voor deze vergelijking genoeg voorbeelden te vinden zijn die dit bevestigen en ontkennen

Cor
 
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1914
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden