Normaalspoor versus smalspoor

Gestart door Frits, januari 02, 2021, 14:17:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rails en materiaal voor on3 (19mm spoorbreedte ) is tegenwoordig goed te koop
vroeger moest je zoiets de rails zelf spijkeren ,en zelf je wissels bouwen
tegenwoordig heeft San Juan rails en wissels
rails had PSC al langer te koop

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Even zwart-wit: Over het algemeen kom je smalspoor niet tegen in zwaar geïndustrialiseerde omgeving. Als je van uitgestrekte en verlaten gebied houdt en korte treintjes wilt rechtvaardigen, is smalspoor een goede optie. Als dichte bebouwing en zware en lange treinen meer je interesse heeft komt normaalspoor meer in beeld.

zwart wit , zo zou je het kunnen stellen
en er zijn altijd uitzonderingen
bij zware industrie past zeker wel smalspoor
als intern transport op een bedrijven terrein bijvoorbeeld

tja korte treintjes , kijk eens naar Zwitserland met zijn smalspoor , best redelijke treinen.
suikerriet vervoer in Australië ...........
de D&RGW had in zijn hoogtijdagen een behoorlijk smalspoor net , waar best lange treinen werden gemaakt.

ik denk dat er voor deze vergelijking genoeg voorbeelden te vinden zijn die dit bevestigen en ontkennen

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


Na het bekijken van vele video's over modelbanen, houd ik het toch maar bij normaal spoor. Het smalspoor is mijn ding niet.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


En als je er een poosje mee bezig bent ..... Kun je niet meer zonder de narrow gauge trein. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.