Auteur Topic: Normaalspoor versus smalspoor  (gelezen 1214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Frits

  • Porter Goed aan de gang
  • ***
  • Berichten: 476
Wat is er voor voordeel te behalen met de een of de andere soort spoorbreedte?
Smalspoor vergt minder biels materiaal en je kunt door krappere bogen rijden.
Normaal spoor toont wat natuurlijker en zwaarder.

Zijn er meer verschillen? :undecided:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline American

  • Challenger Super poster
  • ******
  • Berichten: 3165
Je moet het materiaal maar eens op 'n rijtje zetten?
In mijn geval On30 versus O spoor.
Dat is 'n wezenlijk verschil hoor.
Hans, liefhebber On30

Offline Frits

  • Porter Goed aan de gang
  • ***
  • Berichten: 476
Bedoel je daarmee de verkrijgbaarheid of het model zelf?
Volgens mij rijden smalspoor treinen met de zelfde afmetingen als normaal spoor alleen de draaistellen hebben een smallere spoorbreedte. Of zijn er meer verschillen?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1952
doorgaans word smalspoor in het echt gelegd om goedkoper te zijn
rails is lichter loks en wagons zijn lichter (en kleiner)
nadeel is dan ook dat er minder vervoert kan worden over dat smallere spoor

kijk maar eens wat een aslast dat bij normaal spoor word gehanteerd, dat is veel hoger dan bij smalspoor

dus even een ander draaistel er onder is echt niet aan den orde

zal straks wel wat foto's maken voor een beetje vergelijk

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Online dutchbuilder

  • Big Boy Held van het forum
  • **********
  • Berichten: 6227
Ga er maar van uit dat hoe bergachtiger het landschap is des te smaller het spoor.
De kosten van het aanpassen van het landschap , vooral het weghalen van de rotsen, zijn aanzienlijk minder als dat je standaard spoor neer legt.
Of zoals bij het westelijk front in de eerste wereldoorlog, het snel leggen van spoor.

Ton
Erare humanum est

Offline Frits

  • Porter Goed aan de gang
  • ***
  • Berichten: 476
Ik ben het meest nieuwsgierig naar het verschil bij modelspoorwegen. Zijn de locomotieven en wagons ook smaller?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1952
ja alles is smaller
loks zijn smaller
wagons zijn smaller

al zijn er ook af en toe loks die voor normaalspoor zijn gemaakt en nu op smalspoor rijden
is geen gezicht soms
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_DDM45
een beest van een lok op normaalspoor, maar nu op een paar smalspoor trucks gezet


Cor
« Laatst bewerkt op: januari 02, 2021, 18:51:31 door moonlicht »
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline Frits

  • Porter Goed aan de gang
  • ***
  • Berichten: 476
Maar als alles smaller is, is het dan niet net of het een kleinere schaal is?  Hoe zit het met de lengte en de hoogte? Moet toch manshoog zijn denk ik zo.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1952
ok, foto's

alles is dezelfde schaal
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1952
de stoomloks :
de kleine is een K36 van de Rio Grande
de grote is een 0-8-0 van Indiana harbour

ik heb smalspoor materiaal van de Rio Grande

er is nog een grotere , de K-37 , deze was gebouwd als normaal spoor lok : https://en.wikipedia.org/wiki/Rio_Grande_class_K-37

de goederen wagens, ik denk dat de foto's voor zichzelf spreken

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1952
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline Frits

  • Porter Goed aan de gang
  • ***
  • Berichten: 476
Zijn er ook cijfers voor te vinden? Op wat voor spoorbreedte rijden jullie in 0n30?
Dat smalspoor was 914 mm/ 48= 19,04 mm  :undecided:
De breedte en de hoogte lijkt mij wel minder, maar niet veel minder.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1952
de meeste rijden op de gewone ho rails (16,5mm) dat is omgerekend ongeveer 30"
er waren ook in het echt maatschappijen die op 30" spoorbreedte reden (ook wel 2,5 " genoemd)

ik vond het leuk  :cool: om het wat moeilijker (exacter ) te doen en rij op 19mm spoorbreedte  (wat dus voor de Rio Grande correct is )

on30 spoorbreedte is mede door bachmann jaren geleden erg populair geworden omdat ze voor leuke prijzen leuk materiaal op de markt brachten

zo zijn er diverse fabrikanten die leuk spul maken met de optie voor beide spoor breedtes

San juan
AMS
MMI
Foothill models

en zo zijn er nog wel een paar te vinden

enige kanttekening is dat er nog wel door deze een andere hoogte word gehanteerd voor de koppeling

hopelijk is deze uitleg duidelijk

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Online dutchbuilder

  • Big Boy Held van het forum
  • **********
  • Berichten: 6227
De koppelingshoogte bij 0n30 is gelijk aan de hoogte bij H0.
Dat is historisch ontstaan omdat men in de States H0 ging ombouwen naar schaal 0 smalspoor.
Waarom een astronomisch bedrag betalen voor een messing 0n3 model als je het zelfde effect kunt bereiken met het ombouwen van een redelijk betaalbaar H0 lokje.
0n30 word ook wel "the poor mans narrow gauge" genoemd.
Het voordeel van deze schaal is dat je niet zo kritisch hoeft te zijn maar als het echt nodig is wel.
Je kan het niet zo gek bedenken of het is in het echt al eens gedaan.

Ton
Erare humanum est

Offline Frits

  • Porter Goed aan de gang
  • ***
  • Berichten: 476
ik vond het leuk  :cool: om het wat moeilijker (exacter ) te doen en rij op 19mm spoorbreedte  (wat dus voor de Rio Grande correct is )

Hoe kom je daar aan? Maak je die zelf?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.