Wat is er voor voordeel te behalen met de een of de andere soort spoorbreedte?
Smalspoor vergt minder biels materiaal en je kunt door krappere bogen rijden.
Normaal spoor toont wat natuurlijker en zwaarder.
Zijn er meer verschillen? :undecided:
Je moet het materiaal maar eens op 'n rijtje zetten?
In mijn geval On30 versus O spoor.
Dat is 'n wezenlijk verschil hoor.
Bedoel je daarmee de verkrijgbaarheid of het model zelf?
Volgens mij rijden smalspoor treinen met de zelfde afmetingen als normaal spoor alleen de draaistellen hebben een smallere spoorbreedte. Of zijn er meer verschillen?
doorgaans word smalspoor in het echt gelegd om goedkoper te zijn
rails is lichter loks en wagons zijn lichter (en kleiner)
nadeel is dan ook dat er minder vervoert kan worden over dat smallere spoor
kijk maar eens wat een aslast dat bij normaal spoor word gehanteerd, dat is veel hoger dan bij smalspoor
dus even een ander draaistel er onder is echt niet aan den orde
zal straks wel wat foto's maken voor een beetje vergelijk
Cor
Ga er maar van uit dat hoe bergachtiger het landschap is des te smaller het spoor.
De kosten van het aanpassen van het landschap , vooral het weghalen van de rotsen, zijn aanzienlijk minder als dat je standaard spoor neer legt.
Of zoals bij het westelijk front in de eerste wereldoorlog, het snel leggen van spoor.
Ton
Ik ben het meest nieuwsgierig naar het verschil bij modelspoorwegen. Zijn de locomotieven en wagons ook smaller?
ja alles is smaller
loks zijn smaller
wagons zijn smaller
al zijn er ook af en toe loks die voor normaalspoor zijn gemaakt en nu op smalspoor rijden
is geen gezicht soms
https://en.wikipedia.org/wiki/EMD_DDM45
een beest van een lok op normaalspoor, maar nu op een paar smalspoor trucks gezet
Cor
Maar als alles smaller is, is het dan niet net of het een kleinere schaal is? Hoe zit het met de lengte en de hoogte? Moet toch manshoog zijn denk ik zo. (https://www.cosgan.de/images/more/bigs/c024.gif)
ok, foto's
alles is dezelfde schaal
de stoomloks :
de kleine is een K36 van de Rio Grande
de grote is een 0-8-0 van Indiana harbour
ik heb smalspoor materiaal van de Rio Grande
er is nog een grotere , de K-37 , deze was gebouwd als normaal spoor lok : https://en.wikipedia.org/wiki/Rio_Grande_class_K-37
de goederen wagens, ik denk dat de foto's voor zichzelf spreken
Cor
https://ngtrainpics.photoshelter.com/gallery-image/THG05-Denver-Rio-Grande-Western-NG-RR-1962/G0000TI9BjJpbK4M/I0000Nd5XuSU.iIs/C0000OAMCVShIlAg
hier een link naar een (ik denk) duidelijke foto van normaalspoor en smalspoor
is ook mooi te zien aan de rails
Cor
Zijn er ook cijfers voor te vinden? Op wat voor spoorbreedte rijden jullie in 0n30?
Dat smalspoor was 914 mm/ 48= 19,04 mm :undecided:
De breedte en de hoogte lijkt mij wel minder, maar niet veel minder.
de meeste rijden op de gewone ho rails (16,5mm) dat is omgerekend ongeveer 30"
er waren ook in het echt maatschappijen die op 30" spoorbreedte reden (ook wel 2,5 " genoemd)
ik vond het leuk :cool: om het wat moeilijker (exacter ) te doen en rij op 19mm spoorbreedte (wat dus voor de Rio Grande correct is )
on30 spoorbreedte is mede door bachmann jaren geleden erg populair geworden omdat ze voor leuke prijzen leuk materiaal op de markt brachten
zo zijn er diverse fabrikanten die leuk spul maken met de optie voor beide spoor breedtes
San juan
AMS
MMI
Foothill models
en zo zijn er nog wel een paar te vinden
enige kanttekening is dat er nog wel door deze een andere hoogte word gehanteerd voor de koppeling
hopelijk is deze uitleg duidelijk
Cor
De koppelingshoogte bij 0n30 is gelijk aan de hoogte bij H0.
Dat is historisch ontstaan omdat men in de States H0 ging ombouwen naar schaal 0 smalspoor.
Waarom een astronomisch bedrag betalen voor een messing 0n3 model als je het zelfde effect kunt bereiken met het ombouwen van een redelijk betaalbaar H0 lokje.
0n30 word ook wel "the poor mans narrow gauge" genoemd.
Het voordeel van deze schaal is dat je niet zo kritisch hoeft te zijn maar als het echt nodig is wel.
Je kan het niet zo gek bedenken of het is in het echt al eens gedaan.
Ton
Citaat van: moonlicht op januari 02, 2021, 21:24:12
ik vond het leuk :cool: om het wat moeilijker (exacter ) te doen en rij op 19mm spoorbreedte (wat dus voor de Rio Grande correct is )
Hoe kom je daar aan? Maak je die zelf?
rails en materiaal voor on3 (19mm spoorbreedte ) is tegenwoordig goed te koop
vroeger moest je zoiets de rails zelf spijkeren ,en zelf je wissels bouwen
tegenwoordig heeft San Juan rails en wissels
rails had PSC al langer te koop
Cor
Even zwart-wit: Over het algemeen kom je smalspoor niet tegen in zwaar geïndustrialiseerde omgeving. Als je van uitgestrekte en verlaten gebied houdt en korte treintjes wilt rechtvaardigen, is smalspoor een goede optie. Als dichte bebouwing en zware en lange treinen meer je interesse heeft komt normaalspoor meer in beeld.
zwart wit , zo zou je het kunnen stellen
en er zijn altijd uitzonderingen
bij zware industrie past zeker wel smalspoor
als intern transport op een bedrijven terrein bijvoorbeeld
tja korte treintjes , kijk eens naar Zwitserland met zijn smalspoor , best redelijke treinen.
suikerriet vervoer in Australië ...........
de D&RGW had in zijn hoogtijdagen een behoorlijk smalspoor net , waar best lange treinen werden gemaakt.
ik denk dat er voor deze vergelijking genoeg voorbeelden te vinden zijn die dit bevestigen en ontkennen
Cor
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=0RdF6vOk10o
Cor
Na het bekijken van vele video's over modelbanen, houd ik het toch maar bij normaal spoor. Het smalspoor is mijn ding niet.
Je kunt het ook leuk combineren.
JohnT
En als je er een poosje mee bezig bent ..... Kun je niet meer zonder de narrow gauge trein. :laugh: