De Fabriek

Gestart door BvDoorn, januari 29, 2019, 08:45:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Netjes gedaan Bart.
Goed werk heeft zijn tijd nodig!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

@ Cor, het is iet zo dramatisch als je denkt. In een printgang kunnen meerdere artikelen geprint worden. Dit prikkertje heeft maar een printbare inhoud van 15cm x 15cm x15cm. Echt een cheapy maar voor die paar honderd Euro's gewoon leuk om mee te experimenteren. Je hebt gelijk, de middenstukken kun je ook gieten.... De zij stukken denk ik zijn wat lastiger omdat aan de onderkant hoogte verschil zit om hem op de biels te kunnen laten rusten en de rail schoenen.

Afijn, het is en blijft experimenteren.

Hieronder een plaatje van de geverfde straat.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Om de grotere oppervlakte van klinkers te voorzien heb ik een malletje gemaakt om daar een inprent mee te maken in Styrodur. De keuze is of heel stevig drukken of wat chemische hulpmiddelen gebruiken die niet het plastiek weg vreet doch wel de Styrodur (gedeeltelijk) laat smelten. Sommige viltstiften zijn goed doch met een groter oppervlakte is dat wat onhandig. Sticker oplosser van HG, in combinatie met wat druk doet het redelijk goed. Ik laat mij graag adviseren als iemand een goede vervanger weet voor de sticker oplosser.

Zie onderstaande proefstukjes: Om het effect te kunnen beoordelen heb ik het ook een kleurtje gegeven.



Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Nou, dat ziet er toch zeer geslaagd uit, Bart. Weet alleen niet of die sticker oplosser lang door blijft werken en de onderplaat compleet weg vreet? Als dat niet het geval is, gewoon zo doorgaan!
Groeten Joop, machinist Lelystad.

1e module is qua spoor en straten patroon af (nu nog de gebouwen etc.)


Zoals te zien ligt het spoor volledig ingebed in het straat motief. In de 2e module ligt er een stukje rails buiten de bestrating. De rest is allemaal ingebed.
Blauw spul in dikte van 8mm, 4mm en 2mm. De witte stukken zijn de straatrails die ik print met de 3d printer.


Het straatmotief en trottoir zijn gestempeld met de malletjes die ik heb ontwikkeld. Om de inprent er goed in te krijgen tik ik ze aan met de hamer. Is opletten geblazen want je zit zo veel te diep.


Dit geeft een goed beeld van de 3d getinte straat.


Straat volledig ingekleurd. De blauwe vlakken zijn voor de gebouwen en links en rechts war groen gras.


Luchtfoto.......

Jammer is dat ik nu sluiting heb op het hartstuk van het wissel. Ik hoop/vermoed een beetje Nate verf, zo niet dan moet ik hem morgen uit boren en opnieuw isoleren (Pfffff).

Ook moet ik nog een putdeksel maken voor de microswitch naast het wissel. Dat kan dan mooi dienst doen de put waar de wisselsteller in zit.
Hiervoor gebruik ik de straps waar o.a. in de MediaMarkt alle doosjes mee dicht zitten.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Keurig gedaan Bart.
Ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien met de wisselsteller.
Best een hoop werk geweest lijkt mij.
Hans, liefhebber On30 + H0

Dat ziet er goed uit zo.
Handig tooltje voor die stenen.
Ik kan ff geen straatsteen meer zien.
Ze , de gemeente Rotterdam, is al pakhembeetongeveer twee maanden bezig om de bestrating opnieuw te bestraten en te betegelen aan alle kanten van de flat.
Ik ben die zandbak wel een beetje zat.

Ton

Erare humanum est

Ziet er goed uit Bart, malletje werkt uitstekend zo te zien.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Mooi resultaat Bart. Ik wil zelf proberen ook een malletje te maken maar dan een ronde zodat je een soort busje met het patroon aan de buitenkant over de straat of de klei kunt rollen. Moet eerst onder de knie krijgen hoe ik zo'n patroon rond krijg.

JohnT

Citaat van: JohnT op mei 18, 2019, 08:43:00
Mooi resultaat Bart. Ik wil zelf proberen ook een malletje te maken maar dan een ronde zodat je een soort busje met het patroon aan de buitenkant over de straat of de klei kunt rollen. Moet eerst onder de knie krijgen hoe ik zo'n patroon rond krijg.

JohnT


Ik ga met je meedenken.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Je kan de rillen op de rol niet te hoog maken anders graaf je het materiaal uit door de draaiende beweging.
Dus kort houden.

Ton
Erare humanum est


Verder aan het experimenteren met gebouwen. Tekentafel en 3d printen van de muur delen.

Eerste 2 muurdelen zijn af en ben tevreden over het resultaat. Nu nog de voordeur uittekenen.



Noot: het kruisverband motief van de 3d printer geeft in dit geval net die ruwheid die ik denk nodig te hebben.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Op mijn Amerikaanse baan zweer ik bij ESU loksound v4.0 decoders. In de Amerikaanse 1/48 Loks heb je over het algemeen meer dan genoeg ruimte voor een goede bas luidspreker wat een heerlijk geluid geeft.

Dus ook voor de Dapol class 08 een ESU loksound decoder besteld en was daar eigenlijk best wel tevreden mee, maar het was het net niet. Het geluid was gewoon niet goed te krijgen. Ik heb ook redelijke goede ervaring met Zimo decoders dus toch maar eens gekeken wat daar was.

De Heljan Hunslet Class 05 kwam goedkoop op de markt, ik keek al uit naar een privé industrie lok (of en ombouw project) dus heb die ook aangeschaft. Ja en daar had ik ook een decoder voor nodig. De Esu decoder is naar de Hunslet gegaan (niet helemaal het juiste geluid maar toch) en een Zimo besteld met de ZS08ASL Active drive soundfile van Digitrain in de UK. Afijn het filmpje geeft ht resultaat weer

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

klinkt goed.
Misschien wat meer toeren als ze rijden.

Ton
Erare humanum est