LDC West

Gestart door CSX 6400, september 17, 2012, 09:03:45

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Sorry Paul, niet kwaad bedoeld hoor ;D ;) Als jij en ik maar blijven posten 8)

Helemaal gelijk Ronald , en we zijn denk ik allemaal blij dat er een toename is van actieve leden.  ;D
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Citaat
Ik betrap me er de laatste dagen steeds vaker op dat ik moet gaan selecteren welk draadje ik ga lezen en welke niet. Het forum wordt dus goed gebruikt: Complimenten!

Wat??? Lees jij niet alle draadjes???  >:(

Wat betreft een twee meeneem nok op de aandrijfschijf, dat gaat zeker, je kan zelfs varieren met de afstand van die nog t.o.v. de sleuven. Daarmee verleng of verkort je de stilstand tijd tussen de bewegingen.
Jeroen

februari 02, 2013, 18:34:09 #63 Last Edit: februari 02, 2013, 18:36:34 by CSX 6400
De sleuven staan bijna recht op de drive wheel, dat zal dus niet werken aangezien de nokken, dan een schuinen aanloop maken om in een sleuf aan te komen die loodrecht staat.

Als je met 2 nokken wil werken, dan zal je nooit loodrecht tov het drijvende wiel de nok in de sleuf kunnen laten vallen.
Er zal een minimale hoek van 45 graden tov de hartlijn van de assen moeten zijn! Ook de breedte van de sleuven tov de nok diameter is van belang...
Kun je eens een foto van jouw aandrijving laten zien?
Jeroen

Citaat van: Janbouli op februari 02, 2013, 16:43:19
Helemaal gelijk Ronald , en we zijn denk ik allemaal blij dat er een toename is van actieve leden.  ;D

Ik moet je zeggen dat met het oude nieuwe forum waar de snelheid zo traag was ik het helemaal gehad had. Ben blij dat het nu een stuk sneller en beter loopt, nu heb ik er ook plezier in en mijn bouwtopic wordt goed gevolgd. En dat vind ik hartstikke fijn! :) 8)

februari 03, 2013, 13:38:35 #66 Last Edit: februari 03, 2013, 13:45:23 by CSX 6400
@Jeroen
Hier heb je een foto van het betreffende onderdeel van het aandrijvings-mechanisme.


@ de rest
Gisteren had ik niks kunnen posten om de simpele reden dat er nog niks was gebouwd. Ik was naar de modelspoorwinkel geweest voor wat styreen en wat latjes maar als vanzelf blijft er dan vanalles aan je vingers plakken. Gisterenavond en vanochtend flink aan het werk geweest met dit als resultaat:

Even vergelijken

We zijn er nog lang niet maar het begint er al leuk uit te zien.

Voor ik verder ga heb ik nog een vraagje:
Ik wil met mijn draaischijf een met de hand aangedreven exemplaar gaan nabootsen met van die duwstokken e.d. Is dit realistisch voor zo'n grote schijf?



Groet,
Paul

Ja hoor , waarom niet.
Is van het "Armstrong"type!
Ton
Erare humanum est

Je hebt gelijk, als dit mogelijk is, moet een forneytje ook wel om te draaien zijn

Thanks, in jouw geval zou je de twee sleuven moeten terugbrengen. Inkorten, maar of je dan een mooi gelijkmatig stop start schijf krijgt, met 2 nokken is een kwestie van proberen.
Misschien dat je eerst eens met 2 andere wielen de beste afstand kan proberen, voordat je je schijf om zeep helpt  8)
Jeroen

Als je toch er een Armstrong draaischijf wil maken , dan heb je dat mechaniek niet nodig.
Probleem opgelost!
KISS ( keep it simple stupid)

Ton
Erare humanum est

februari 03, 2013, 14:21:20 #71 Last Edit: februari 03, 2013, 14:25:34 by CSX 6400
@ jeroen
Hmm, dat vind ik toch wel gevaarlijk. Waarschijnlijk zullen twee nokken toch niet de oplossing van het probleem worden. Van mijn oplossing klopt iig geen zak. Dat zou in theorie alleen kunnen werken bij een schijf van oneindig meter doorsnee. Aangezien ik geen big boys wil laten rijden is dat dus niet de oplossing.

Misschien toch alles maar zo laten, waarschijnlijk zal hij toch niet vaak 180 graden draaien

@Ton
Inderdaad daar heb ik ook over nagedacht. De wissels worden tenslotte ook met de hand aangedreven. Alleen heeft de schijf dan totaal geen indexering meer tenzij ik het draaiwiel er weer opzet maar dat is spuuglelijk. Bovendien vind ik het ook leuk om te zien hoe zo'n lokje ronddraait.

Er is met aandrijvingen zoveel mogelijk... alleen ben je dan waarschijnlijk meer met die techniek bezig, dan met de hele hobby van modeltreinen...
Mijn volgende optie zou zijn, om er een directe aandrijving van te maken, met contacten op de te stoppen plekken, maar ik denk dat dat wat ver gaat aangezien je de wissels handmatig houdt?
Maar wie weet, in de toekomst....
Jeroen


februari 04, 2013, 07:35:30 #74 Last Edit: februari 04, 2013, 07:55:22 by CSX 6400
@Jeroen
H?, ik heb niet gezegd dat ik het niet ging proberen.  ;) Eerst eens kijken of ik ergens een reserve nokkenwiel kan krijgen. Iemand?

@John
Inmiddels ben ik weer een heel stuk verder gegaan. Ik heb onder andere de bovenbouw af gemaakt en de decibellen van het motortje wat teruggebracht. vanmiddag de foto's