Laatste nieuwe aanwinst

Gestart door usarene, april 09, 2017, 19:03:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: Joop_L op november 12, 2017, 21:28:56
Soms moet er een concessie gedaan worden. Zal ook wel met de cabine gebeurd zijn. (werkbaarder)  ;)

Al met al een mooi stukje huisvlijt weer René.

O maar daar hoor je mij ook niet over.
helemaal met je eens.
Mooi stukje restauratie.

Ton
Erare humanum est

Hallo.

Het is inderdaad een restauratie project en het bevestigen van een andere cab is heel lastig, vandaar dat gekozen is voor deze constructie.
De running boarden zijn nu ook korter en zouden dan ook vervangen moeten worden.
Ik laat het zoals het is, vind het zelf nog steeds mooi zo maar het klopt wel dat de originele cab anders gebouwd is!
Inmiddels ben ik ook begonnen met de boiler, alles eerst schoon maken en alle kleppen, ventielen ect gedemonteerd en in de azijn gelegd om schoon te weken.
Dan nieuwe teflon afdichtingen voor de kranen en zittingen voor de diverse kleppen maken, dat doe ik niet alleen hoor, zo handig ben ik nou ook weer niet.
Ook komen bij alle afdichtingen nieuwe pakking ringen.
De dome,s en bel zijn inmiddels gepoetst en eng schoon geworden, nu de rest nog en dan alles weer monteren, geen fluitje van een cent dus.
De foto s zijn van de vuile boiler, de schone foto s komen nog wel, eerst de boel weer monteren!

Groeten van René.


Echt geweldig René

Modelbouw op grote schaal.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hallo.

Het is al weer even geleden maar ik wil de vorderingen van het lok. project nog even laten zien.
De lok. is inmiddels redelijk gestript en de opbouw is weer begonnen.
De cylinders zijn van nieuwe pakkingen en keerringen voorzien en weer gemonteerd aan het frame.
Ook de speling van de exentrieken van de schaarbeweging is opgeheven en voor de rest zijn alle boutjes, pennen ect weer op overmaat nieuw gedraaid en de gaten op maat geruimd.
Tevens is de ganghandel weer opnieuw afgesteld zodat ik straks voor en achteruit dezelfde snelheid kan rijden.
De lagerblokken zijn op de juiste plaatsen gemonteerd, foutje van de vorige eigenaar, en de speling valt nu binnen de normen.
De astap van een wiel van de aangedreven as is krom en daar komen nu 2 ( l en r) nieuwe voor, zodra dat gedraaid en in de wielen zijn geperst ga ik de lagerbussen in de drijf en koppelstangen op maat ruimen in de juiste passing.
Van de boiler wordt de afdichtingskit van de rookkast vernieuwd, hitte bestendige kit tot 1250 gr C.
Ook zat 1 van de 4 gaatjes van de blower verstopt dus dat scheelt straks weer in het opstoken van het vuur, meer trek in de rookkast en door de vlampijpen.
Tot zo ver de vorderingen en wat foto s.
Vragen staat vrij en fijne dagen en een goed nieuwjaar gewenst door René.

Interessant om te lezen, allemaal onderhoud waar je als leek eigenlijk geen weet van hebt als je zo'n locje ziet rijden.

JohnT

Geweldig Renè. Das pas echt mooi  :P
groeten John LC

www.lostcreek.nl

John en John !

Het is inderdaad mooi en leuk om te doen, vooral het zo goed maar goedkoop mogelijk te doen is de sport, veel zelf maken dus.
Soms kom je er niet onder uit om iets te kopen, een kraantje, boutjes of zoiets, maar de verzameling brons en metaal die ik de afgelopen jaren aangelegd heb komt nu goed van pas.
Stukken brons die ik al vanaf 1966 bewaar komen nu nog van pas!
Beschouw het maar als een grote scratchbox, daar kom je ook van alles in tegen.
Gelukkig hoef ik niet elk jaar dit grote onderhoud te plegen maar volgens mij is er vanaf nieuw niet veel aan gedaan, tevens kom ik wel wat fouten in diverse afstellingen en constructies tegen die ik nu gelijk kan her en verstellen.
Zelf had ik ook geen idee van dit alles als ik zo.n stoomlokje zag rijden maar diverse leden hebben mij er wel voor gewaarschuwd !
Volgend jaar laat ik wel weer wat zien.

Groeten van René.

Ben je nu verplicht om de ketel te laten testen door het stoomwezen?
Ik kan me nog herinneren uit mijn tijd in de constructie van twee raffinage plants dat alles wat onder druk zou komen te staan gekeurd moest worden en voorzien moest worden van een stempel .

Ton
Erare humanum est

ziet er uit als groot onderhoud
mooi om te zien

drukvaten, stoomketels moeten om de 5 jaar gekeurt worden door een officieele instantie.
hoeft denk ik niet per se het stoom wezen te zijn (als het nog bestaat onder die naam)

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Alle bedrijven die keuren vallen tegenwoordig onder Lloyd's Register Stoomwezen. Wikipedia geeft wat meer duidelijkheid.

Heerlijk dat je zo'n werkplaats hebt Rene. Kan je op je gemak lekker aan rommelen en klussen. Succes met de renovatie.
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Heren.

Omdat de ketel inhoud  V  8 liter is en de druk maximaal 6 bar is  P  is de ketel volgens de formule P x V is kleiner dan 50 niet keuringsplichtig.
Voor mij zelf pers ik de ketel gevuld met koud water af op 10 bar , dit is echter volgens de bij behorende papieren pas nodig in 2020!
Bij onze club zijn er ook een paar leden die ketels mogen keuren, dat gaat via een landelijke vereniging van modelbouwers en er worden wel degelijk steekproeven gedaan om te zorgen dat alles volgens de regels gekeurd wordt zodat de veiligheid gegarandeerd blijft.
Bijna alle spoorverenigingen vragen ook een geldig keuringsbewijs voordat je de ban op mag, zeker als je voor het eerst deel neemt.
Het is inderdaad wel handig om te kunnen beschikken over al dat speciale gereedschap en zeker zo belangrijk is de kennis die daar aanwezig is!
Dus geen spijt van het lidmaatschap en in de zomer het rijden op en met de trein is ook heel leuk om te doen.

Groeten van René.


Best veel werk zo'n echte (model) locomotief en leuk om je onderhoud ervan te volgen te volgen. Prachtig werk René.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hoi John.

Leuk stukje oude techniek, grappig om er bij te hebben.
Mooi dat het weer gangbaar gemaakt is.

Groeten van René.