18 cm spoorbreedte rail auto

Gestart door usarene, februari 03, 2017, 22:51:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo.

Omdat ik het tijd vond voor iets anders ben ik begonnen met het bouwen van een soort rail auto waarop ik kan rijden over 18 cm spoorbreedte.
Volgens mij valt het wel onder scratchbuilding dus vandaar.
Het model gaat op zeker afwijken van de foto, dat is maar een voorbeeld en een hulpje voor het bouwen van het onderstel.
De materialen verzamelen zoals de 24 v  electro motor, overbrenging, accu s, assen met wielen, enz is al een strijd op zich maar dat gaat me wel lukken.
Ik reken er op dat het wel even gaat duren, nog veel andere dingen te doen dus geen haast er mee.
Zo af en toe zal ik wat laten zien van de vorderingen.
De 1e foto laat wat materiaal en bewerkingen zien die nodig zijn om het voorste draaistel te maken.
De lagerblokken zijn van een lengte 60 x 60 mm aluminium gezaagd en de gaten voor de lagers zijn er uit gedraaid.
De boutjes bovenop zijn nodig om de zelfgemaakte veren op hun plaats te houden.
De losse plaatjes die uit een grote plaat zijn geslepen en nog op maat moeten worden gemaakt zijn nodig als opvulstukken en geleidinsplaatjes voor de lagerblokken.
De 2e foto laat zien hoe het onderstel er ongeveer uit moet komen te zien.
Bij deze assen zijn de lagers in de wielen gemonteerd, ik monteer de lagers in de blokken, voor mij wat simpeler te maken.

Groeten van René.

ziet er leuk uit Rene

is een beetje groter dan de meeste van ons bouwen, maar het is en blijft scratch 8) niks mis mee
dit is dan wat ze ook wel 7 1/4 spoorbreedte toch?

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Leuk project Rene.
Maar..... hoe kom je hierbij?
Wat was jouw inspiratie?
Hans, liefhebber On30 + H0

Leuk ! En een van de eerste in Nederland en wellicht Europa denk ik.

Bouw je op 184mm / 7¼" Rene ? Dat is hier de meest gangbare maat en er zijn best wat banen waar je terecht kunt.

Voor de motor en de controls zou je ook 's kunnen kijken bij de leveranciers van scootmobielen e.d.
Een zaak die ook repareert heeft vaak nog een heel interressante afvalbak .....

Volgens mij heb ik helemaal onderop stapel 48 nog wat 7¼"spul liggen, ook wat wielen.
Zal 's diep gaan graven en kijken wat 'r nog is  :D

ik heb jaren geleden al eens iets gezien wat er op lijkt
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


Dat is mooi .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ik ben benieuwd , is weer eens wat anders.

Ton
Erare humanum est

Hallo.

Heren, het is inderdaad 7 en een kwart inch spoorbreedte en er zijn best wel veel landen in Europa waar dit soort banen bestaan.
Gelukkig zijn er in Nederland ook aardig wat van dit soort banen te vinden.

Cor, dat klopt, deze Goose is bij ons op de vereniging gebouwd en nog steeds aanwezig.
Zoiets moet mijn model ook worden, alleen met 1 achteras , wat groter en waar hier de laadbak is wil ik een zitplaats maken.
Dan heb ik geen hulpwagon er achter nodig en met mijn gewicht komt er ook aardig wat druk op de achterwielen en dat is dan weer goed tegen het doorslippen.

Hans, de rede om dit te bouwen is omdat ik het leuk vind om te doen .
Omdat ik een paar jaar geleden lid ben geworden van de Maasoever Spoorweg Barendrecht zie ik heel veel leuke dingen voorbij komen.
Een echte stoomlok bouwen is voor mij geen optie meer, gaat veel te lang duren en te kostbaar maar ik wil toch iets van mijzelf hebben om op te kunnen rijden en omdat ik graag iets anders wil hebben dan iedereen en ik een foto zag van de Casey Jones rail bus dacht ik: dat lijkt me nou een grappig ding om zelf te gaan maken en zo is het gekomen.
Omdat ik gelukkig een rijke fantasie heb gaat het er wel iets anders uitzien, er is wel een basis tekening van, maar ik doe maar wat, als het er maar een beetje leuk uit komt te zien is het voor mij goed.

Leo, goede tip, je weet maar nooit!

Tot zo ver maar weer.

Groeten van René.

Gewicht op de achteras heb je wel nodig met 1 stel wielen.
Ik zat pas naar een filmpje te kijken van een Rocket en die had er toch best wel moeite mee om weg te komen.
Zat wel een vette Yank achter, dat wel.

Ton
Erare humanum est

Dit is super Rene.
Bouwen wat je leuk vind om te doen, mijn idee!.
Ik ben wel benieuwd, volg je met veel interesse.
Hans, liefhebber On30 + H0

februari 11, 2017, 21:19:19 #11 Last Edit: februari 11, 2017, 21:25:16 by dutchbuilder
Rene , ik kwam deze railbus uit Donegal net tegen.
Het is LGB maak er zit een complete set tekeningen bij in PDF formaat.
Misschien heb je er wat aan?
http://www.modelengineeringwebsite.com/Donegal_Railbus_4.html
nog eentje.
http://modelengineeringwebsite.com/Model_T_railcar_2.5.html

Ton
Erare humanum est

Ik vond deze wel mooi

3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

lijkt er wel op , alleen heeft deze een portable draaischijf bij zich.
Handig.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op februari 11, 2017, 21:40:09
lijkt er wel op , alleen heeft deze een portable draaischijf bij zich.
Handig.

Ton

Ik dacht al wat is dat toch er onder , duidelijk Ton, thanx.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N