18 cm spoorbreedte rail auto

Gestart door usarene, februari 03, 2017, 22:51:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zo een wil ik wel op onze baan
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Hallo.

Mijn excuses voor het late reageren maar hier is toch nog een foto van de vorderingen.
De lagerblokken zijn gereed, aan het bovenste deel moet ik nog bussen maken om de veren te geleiden en op hun plaats te houden.
Dan ga ik de boel in elkaar lassen.
Dan moet de buitenmaat van de assen op de binnenmaat van de lagers gedraaid worden en de lagers op de assen geperst.
Daarna kan ik de breedte van de bolster bepalen en deze aan het bovendeel lassen en zou het voorste truckstel gereed moeten zijn.
De rem komt op de achterwielen dus dat scheelt weer een hoop werk.
Ton, bedankt voor je bericht, tekeningen en maten heb je bij zo,n project nooit genoeg.
Dit model gaat het niet worden maar wel ongeveer dus er is altijd wel wat te gebruiken van die tekeningen!
Leo, het idee van een  scootmobiel gaat niet werken, die aandrijvingen zijn te breed, ik kan maximaal zo,n 16 cm plaatsen en die aandrijvingen zijn rond de 50 cm dus dat gaat niet passen.
Ik heb inmiddels een haakse overbrenging en een elektro motor op de kop getikt en die ga ik gebruiken, komt direct op de achteras en geeft dus ook weer wat extra gewicht.
Nou, tot zo ver maar weer.

Groeten van René.

Alles zelf gemaakt René?

Overigens.. Wat een leuk groen trekkertje heb je in dat bakkie staan ;)
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Hallo Joop.

Iemand anders van de club heeft voor mij de blokken waar de lagers in komen afgezaagd van een stuk massief aluminium en daarna de gaten voor de lagers er in gedraaid.
Ook heeft hij de gaten in de afdekplaatjes gedraaid, de rest is eigen pruts.
Die persoon heeft thuis de beschikking over een grote draaibank en hij vond het leuk om te doen, vandaar.
Het groene trekkertje is een bouwkitje  schaal 1:72 van een traction engine.
Ik was van plan om het op de Flat Hill baan te plaatsen met de aanhanger als zijnde een rondtrekkende seizoenwerker of zoiets maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren i.v.m. plaatsgebrek.
Ik ben bang dat het anders veel te vol wordt en voor mij is minder vaak meer, vandaar.
Alleen moet je het wel eerst bouwen om daarna te kijken of het past en hoe het er uit ziet maar het is wel leuk werk dus niet zo erg.
Hierbij nog een foto van het geval en van de deksel.

Groeten van René.

Ziet 'r mooi uit !

Maar i.i.g. een motortje, is die met worm en wormwiel ? Kan ff wennen zijn bij 't 'coasten' uitrijden zonder dat de motor de wielen aandijft, maar hangt erg van de overbrengverhouding en type worm af.

Mischien een tip: hou de passing van de lagerbloken in de leibanen niet te strak, liever wat meer ruimte dan te weinig anders zitten ze straks op de baan binnnen no-time vast.


Duidelijk René. Knap staaltje werk. En pruts? Na, daar doe je jezelf te kort mee. ;)

Leuk geheel, traction engine en aanhanger/verblijfswagen. Neemt denk ik niet al te veel ruimte in. :D
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Hallo Leo.

De tandwielkast heeft een worm as waar de motor aan vast komt en een wormwiel waar de as doorheen gaat waar de wielen weer aankomen.
Ongeveer 80 procent van de leden die elektrisch rijden heeft exact zo.n aandrijving en ik hoor daar geen klachten over dus ik neem aan dat dat wel goed komt.
Via de wiel diameter en het motor toerental heb ik de verhouding uitgerekend, al zullen er altijd wel verschillen in toerentallen zijn maar in grote lijnen moet het kloppen.
Ik ben door diverse leden al op mijn vingers getikt i.v.m. de te strakke passing en ik heb dit inmiddels al naar hun tevredenheid aangepast maar bedankt voor het mee denken!
Joop, ik moet het eerst hier en daar eens plaatsen en dan even rustig de dingen laten rusten, dan komt de juiste plaats misschien wel te voorschijn maar het leek mij ook een leuk idee.
Toch blijft het feit dat het al redelijk vol is op het baantje.

Groeten van René.

Zat net je topic nog eens door te lezen. Het is gezellig druk op je baan, zeker niet overdadig :)
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Hallo.

Zo, weer eens aan het truckstel gewerkt.
Wielen met assen op de kop getikt, scheelt weer veel werk.
De as uiteinden afgedraaid  zodat de lagers er op passen.
Daarna de uiteinden in gekort en een soort bolster gemaakt met verstevigingen naar de onderkant van het zijframe.
Op de bolster komt nog een platte schijf en een bout om het stel te laten draaien en bevestigen.
Tot zover maar weer.

Groeten van René.

Gaaf man.
Nu heb je die assen in lagers lopen , is het dan ook niet gebruikelijk om aan de buitenkant van de lagers een mogelijkheid te maken dat je deze kan voorzien van vet.
Vetpotten.

Ton
Erare humanum est

als ik die lagers zo zie is dat niet nodig
zijn gesloten lagers

mooi project zo
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


Citaat van: moonlicht op maart 21, 2017, 22:51:10
als ik die lagers zo zie is dat niet nodig
zijn gesloten lagers

mooi project zo
Cor

Ik zou dan toch dummy potten maken.
Het is een beetje kaal zo.
Of ga ik te snel?

Ton
Erare humanum est

Hoi Ton.

Zoals Cor al aangaf zijn dit gesloten lagers en daar hoeft geen vet meer ingedaan te worden.
De levensduur is minimaal 60000 km! bij normale belasting.
In het werkelijke model zaten de lagers in de wielen en is er vanaf de buitenkant geen nippel o.i.d. te zien, wel de moeren om de lagers af te stellen, zie foto.
Misschien maak ik die er nog wel op maar zoals eerder al geschreven, het model gaat afwijken van het werkelijke model!

Groeten van René.


Oooo ja, duidelijk.

Ton
Erare humanum est