18 cm spoorbreedte rail auto

Gestart door usarene, februari 03, 2017, 22:51:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo.

Hier nog wat nieuws over de rail auto.
De foto toont de te gebruiken motor en tandwielkast, ook de wielen en as zijn aanwezig maar moeten nog pas gemaakt worden, daarna de lagers en vering maken, kortom, nog zat te doen maar anders ga je toch maar stoute dingen doen!
De tandwielkast heb ik uit elkaar gehaald , schoongemaakt en van nieuwe olie voorzien, kan weer jaren mee.

Groeten van René.

Hallo.

Aan de rail auto is ook nog wat gedaan, de achteras ophanging begint vorm te krijgen.
De lagers en blokken zijn gereed, alleen de schoren en boven strippen nog maken, de leverancier van het materiaal maar eens even aanspreken.
De wielen, motor en afstandsbussen zijn in elkaar gelijmd maar thuis kwam ik er achter dat de spie die daar in hoort nog in mijn tas lag en niet gemonteerd was.
Nu eerst weer een wiel er af persen, schoonmaken, spie plaatsen en de zaak weer monteren.
Ook een foutje laat ik jullie weten, ben ook maar een mens!

Groeten van René.


Goed bezig Renè   Is een leuke schaal om in te werken. Helaas heb ik er geen ruimte voor ::)
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hallo.

Omdat het stoomlokje weer naar behoren zijn dienst doet is het weer eens tijd om met de railauto verder te gaan.
Het voorloopstel en de aandrijving zijn redelijk gereed, de achterste lagerophanging ook en nu ben ik bezig om eens te kijken en te meten hoe ik het frame ga maken.
Het enigste wat ik aan maten kan vinden is een tekening en wat foto,s uit een Gazette dus e.e.a. omgerekend en zelf een bouwschets gemaakt.
Omdat die dingen in alle soorten en maten gemaakt werden kan ik redelijk mijn fantasie zijn gang laten gaan, een van de dingen die Amerikaans spul zo leuk maakt om te bouwen, niemand die echt weet hoe het werkelijk zit!
De totale lengte wordt ongeveer 160 cm lang, ongeveer 65 cm hoog en de opbouw 40 cm breed zodat ik er op kan zitten en toch mijn voeten er langs kan plaatsen.
Onder de deuren van de cabine komt aan beide zijden een opstap voor dit doel.
Ik wil alles met bouten en moeren monteren,geen laswerk, dat zie ik op de foto,s ook niet.
Nou, tot zo ver maar weer.

Groeten van René.

Echt mooi om alles met bouten en moeren te verbinden . Net zoals in het echie. Leuk project.
Ben je nu helemaal om en ga je alleen nog maar met het grote spul bezig (kan ik me wel voorstellen trouwens) of hou je , je ook nog bezig met het kleine spul. On3 etc
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Hoi John.

Het is de bedoeling dat ik mijn kelderbaan met O std en On3 op ga knappen en doen waar hij ooit voor gebouwd is namelijk RIJDEN met dat spul.
Omdat de Herberts Crossing baan nu aangesloten is op het geheel is er heel veel vracht en passagiersverkeer mogelijk.
Ik heb een soort kaartsysteem afgekeken en naar mijn wensen aangepast zodat er enige logica in het vervoer is, er zijn nu 3 yards te bedienen met het On3 en het grote std yard, daar kun je ook wel even terecht!
Er is veel achterstallig onderhoud, ga maar na, Flatt Hill, Herberts Crossing, Rusty Pile Railroad en Forks Creek Yard bouwen heeft heel veel tijd in beslag genomen.
Nu ben ik ook nog met een HOn3 project bezig, Standard Oil Fields genaamd.
Volgende keer zal ik daar weer eens wat over berichten.
Dat schiet nu ook aardig op en daarna kan ik dus de boel eindelijk de aandacht geven die het verdiend.
Tijdens de zomermaanden zal het grote spul mijn voorkeur hebben, ik verwacht niet zo veel problemen meer met het stoommachientje en de railauto heeft geen haast hoewel Maartje het wel ziet zitten om daar mee te gaan rijden!
Dus in het najaar en in de winter komt dat wel weer, trouwens, in de zomer, als het echt warm is, is het in de kelder goed toeven hoor!
Ik weet nooit precies wanneer ik waar aan ga werken, dat houd het spannend en in huis moet er ook wel eens wat gedaan worden!
Ken je de kreet  witten en behangen? drie woordjes maar heel veel werk!!
Volgens mij weet je wel ongeveer wat ik dus ga doen!

Groeten van René.

Hallo.

Het is al weer even geleden dat ik wat heb laten zien van de vorderingen van de rail bus.
Hier wat foto s van de vorderingen.
1e   Na het frame gebouwd te hebben moest er een accu bak gemaakt worden, 2 x 12 v semi tractie batterijen wegen 34 kg dus wel een beetje stevig graag.
2e, 3e en 4e foto laten het elektro gebeuren zien, de verlichting en claxon moeten nog geplaatst worden maar de bedrading is al gereed.
5e foto is van het bedieningspaneel, trekschakelaar verlichting, drukschakelaar claxon, draaiknop is snelheidsregeling en tuimelschakelaar is voor of achteruit, grote zwarte knop is voor de massa schakelaar, zo simpel mogelijk dat stroomgebeuren!

Tot zo ver maar weer.

Groeten van René.

Long time no see Rene.
Het model is belangrijk maar de bediening is essentieel.
Lekker bezig.

Ton
Erare humanum est


mooi hoor
deze winter de eerste rit ?
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik mis nog een deadmans switch.
Of zou dat misschien een voetschakelaar kunnen worden?
Moet altijd ingedrukt zijn om te kunnen rijden.

Ton
Erare humanum est

Hallo heren.

De techniek is nogal basis, afgekeken van de auto installatie.
De eerste proefrit is nog vaag, waarschijnlijk wel dit najaar, moet nog zwaardere achterveren laten maken en monteren.
De dodemansknop is nog een rede van discussie, moet er eigenlijk wel op en zal dan zeker als voetschakelaar uitgevoerd gaan worden maar op mijn stoomlok zit ook geen knop dus zeg het maar.
Als ik daar af val gaat die lok er echt nog wel een poosje van door!
Nog een foto van het voorste en achterste wiel gebeuren.

Groeten van René.


Hallo René,

Je hoofdstroomschakelaar is er 1 met zo'n rode sleutel erin?

Zo ja, dan kan je hem zo plaatsen dat, mocht je eraf/eruit vallen, de sleutel met een krulkabel aan je pols, hem meteen een kwart slag draait zodat de stroom afschakelt. (hopelijk een beetje duidelijk omschreven)
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Citaat van: Joop_L op augustus 26, 2018, 20:15:31
Hallo René,

Je hoofdstroomschakelaar is er 1 met zo'n rode sleutel erin?

Zo ja, dan kan je hem zo plaatsen dat, mocht je eraf/eruit vallen, de sleutel met een krulkabel aan je pols, hem meteen een kwart slag draait zodat de stroom afschakelt. (hopelijk een beetje duidelijk omschreven)

Dat zit ook op het stuur van motorfietsen en jetski's.

Ton
Erare humanum est