Digitaliseren Heisler

Gestart door CSX 6400, oktober 28, 2012, 16:06:57

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

november 26, 2012, 18:20:45 #45 Last Edit: november 26, 2012, 18:23:24 by usronald
Welke decoder heb je? Merk bedoel ik? Bij Esu 6-polig zit er een extra plaatje (soldeerpad) op de achterkant voor de massa van de lampjes. Maar ik heb ook wel eens gezien dat ze de massa van de lok gebruikten, zwart dus..

De decoder is een fleischmann 6876. Zover ik weet heeft die niet zo'n massa aansluiting voor de lampjes.

is die decoder nmra dcc compatible?
zo ja dan is geel-back light, wit-front light en blauw-common +
Ton
Erare humanum est

Dat is het antwoord wat ik van iedereen krijg maar er is geen blauwe draad.  :)

Paul,

Alleen de achtpolige variant heeft een blauwe draad. De zespolige niet. In de handleiding die online bij Vleesman te vinden is kon ik niet vinden waar je de gemeenschappelijke leiding dan moet aansluiten.

Wellicht dat Joop Versseput van DCCDecoderservice je verder kan helpen...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Kijk hier even... het is een dcc/fmz decoder. Ik zou je willen adviseren die er uit te gooien (vanwege die combi met FMZ) en er eentje in te zetten van een ander merk (en dan een puur dcc type). Mijn voorkeur gaat naar Esu waarbij je rustig voor een V3 kunt gaan. dus niet perse de nieuwste. Ook een lenz Silver is een goede optie. Maar er zijn ook andere merken die hhiervoor geschikt zijn.

Hier de gegevens van het ding: http://fmz-info.digitalshop-uli-johann.de/decoderdcc1.html  Met een motorstroom van max 600 mA (0,6A) zou ik die  zeker niet gebruiken in eeen oude Rivarossi met die 3-polige motor. Die staan nou niet bepaald te boek als energiezuinig...... :P 8) Beter eentje met een min motorstroom van 1A nemen. Want hou er rekening mee dat de uitgangen voor licht van het totaal afsnoepen.

Ik heb hier nog wel een 8-polige ESU liggen. Geen idee wat voor een ik heb er ook geen handleiding bij ofzo. Op de link die jij mij geeft lees ik trouwens toch echt 1A voor de motor en 0,1A voor de verlichting. Dat komt ook overeen met wat er in de handleiding staat. Tot nu toe heb ik geen problemen ondervonden met de decoder. Hij toert hier nu al een paar dagen rondjes achter mij terwijl ik mijn huiswerk zit te maken (zo'n 2 uur per dag dus). Ik denk dat ik deze er gewoon in laat zitten en mocht hij er mee kappen deze te vervangen door de 8-polige ESU of een nieuwe decoder.

Groet,
Paul

Je hebt gelijk, ik keek in de verkeerde tabel ;)

Ik heb wel wat anders voor je gevonden:

- http://www.hobbyparts.nl/manuals/fleischmann/fleischmann_BA_6876.pdf

Kun je zien hoe je de decoder inbouwen moet. Ook laat deze zien dat, als je de verlichting wilt gebruiken, deze decoder helemaal niets aan extra instellingen heeft. Dus dimmen is er niet bij. Ook heeft deze decoder geen enkele vom van lastregeling of "lastausgleich".

Dus ik zou er een andere inzetten. Maar ja Paul, dat ligt helemaal aan jou..... 't zijn goed bedoelde adviezen van mensen die uit de harde praktijk geleerd hebben.


Ok? dat klinkt idd niet goed, toch maar eens er over denken een andere decoder te kopen. De handleiding heb ik hier al in papieren vorm.
De draad moet trouwens op de zwarte gesoldeerd worden weet ik nu. Ik had een mailtje gestuurd naar DCCdecoderservice, binnen 10min antwoord gekregen.

Groet,
Paul

Citaat van: CSX 6400 op november 27, 2012, 17:19:19
Ik had een mailtje gestuurd naar DCCdecoderservice, binnen 10min antwoord gekregen.

Groet,
Paul

Yep, als hij aanwezig is heb je snel en accuraat antwoord.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: usronald op november 27, 2012, 17:11:35

als je de verlichting wilt gebruiken, deze decoder helemaal niets aan extra instellingen heeft. Dus dimmen is er niet bij.

Wat bedoelen ze dan met No. 52 uit de tabel? Ik heb de verlichting toch even aangesloten. Brandt gewoon mooi, hoeft niet gedimd te worden.

Groet,
Paul


Dag Paul,

Met no: 52 wordt de CV nummer bedoeld. Elke DCC decoder heeft een reeks van CV nummers. Dat is per fabrikant soms verschillend. Volgens de NMRA normering is CV29 en CV1 standaard voor iedere fabrikant.

Elk CV nummer heeft een bepaalde functie die in de handleiding van de betreffende DCC decoder staat beschreven. Goedkope Hornby DCC decoders hebben soms maar 10 of 15 CV nummers. Dus daar valt dan ook weinig aan in te stellen. Wanneer je een ZIMO DCC decoder gebruikt, dan kan het aantal CV nummers oplopen tot zo'n 250 stuks. Maar daar valt dan ook heel wat aan in te stellen. Zie b.v. www.zimo.at en klik op Anleitungen. Klik daarna op Betriebsanleirungen en je ziet een hele reeks handleidingen voor diverse DCC decoders in PDF formaat.

In de regel is het zo dat wanneer de DCC decoder heel goegkoop is, dan valt er ook weinig aan in te stellen.

Nu werken er bij ZIMO dan ook pure hobbyisten die er van alles uit een Atmel PIC proberen uit te halen wat maar in te stellen is. Bijna iedere DCC decoder is voorzien van zo'n Atmel of ander fabrikaat PIC controller waarin die CV nummers zijn opgeslagen.

Mvg, Joop.