Digitaliseren Heisler

Gestart door CSX 6400, oktober 28, 2012, 16:06:57

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Goed weer wat verder, een passend motortje zit er helaas niet maar na het demonteren van het motortje bleek dat hier wel is de oorzaak kon liggen dit was wel bekent maar ik ben verder gaan zoeken en kwam tot de conclusie dat de koolborstels op zijn. ??n was beschadigd waardoor een dun draadje koper over de colector sleepte. Na dit zo goed mogelijk hersteld te hebben en het schoonmaken van de tandwielen werd het rijgedrag een stuk beter. Hieronder het resultaat.

Heisler-test

JohnT

Bedankt John!
Ik heb ook geprobeerd het motortje open te krijgen maar ik kreeg de lipjes niet omgebogen.  ::)
In het filmpje schokt hij erg bij het vooruit rijden. Is dat in het echt ook zo of ligt dat aan het filmpje?
Ben je verder nog iets van plan?

Groet,
Paul

Hoi nee hij loopt nu acceptabel voor en achteruit met gelijke snelheid. In he filmpje zijn blijkbaar wat frames verloren gegaan.

Ik stuur hem begin volgende week retour, deze week gaat niet meer lukken. Over de koolborstels, mogelijk passen Marklin exemplaren denk dat het ook geen kwaad kan om zoals Marklin doet een koper en een echt koolstof borsteltje er in te zetten.

JohnT

Ok? heel erg bedankt!
Je hebt mijn adres dus ik zie hem in de loop van volgende week wel weer verschijnen.

Groet,
Paul

Ben gisteravond nog even aan het zoeken  geweest voor je voor ect reserveonderdelen. Op Ebay helemaal niks... ooit had ik contact met een Amerikaan die een zaakje had en parts verkocht van Rivaossi. Maar ik geloof dat hij niet meer bestaat.

Op zich vind ik de constructie niet zo verkeerd alleen dat motortje he. Zelf heb ik nog een BR96 (Duitse malletloc) daar zit een faulhaber in ik kan het originele motortje niet meer vinden anders had ik gekeken welke de beste was. Trouwens is de overbrenging van deze loc de BR96 een ramp, dit in tegenstelling tot de Heisler.

JohnT

Ik heb uiteraard ook gekeken naar een reserve motortje. Ik kon alleen varianten vinden met een wormwiel op het uiteinde ipv een tandwiel. Wat nodig is voor de heisler.
Hiero had ik nog een draad gevonden over het plaatsen van een andere motor in de lok.

Groet,
Paul

Citaat van: CSX 6400 op november 16, 2012, 15:53:34
Ik heb uiteraard ook gekeken naar een reserve motortje. Ik kon alleen varianten vinden met een wormwiel op het uiteinde ipv een tandwiel. Wat nodig is voor de heisler.
Hiero had ik nog een draad gevonden over het plaatsen van een andere motor in de lok.

Groet,
Paul

Als de diameter van de as gelijk is dan kun je het wormwiel vervangen door het tandwiel. Motortje is trouwens wel aardig (Mashima M1624) past mooi.

JohnT

Als het huidige exemplaar het weer doet is het eigenlijk niet nodig maar het kan handig zijn als de huidige er weer mee op houdt. Als ik nog een gaatje in mijn budget tegenkom zal ik eens gaan kijken. Nu eerst rails kopen.  ;)

Groet,
Paul

Zo, de heisler is veilig teruggekomen. Decodertje erin solderen gaf geen problemen. Nu sist hij gezellig zijn rondjes op mijn werktafel. Ik zal morgen nog een filmpje schieten.
Het is gelukt!

Bedankt John.

Volgende project wordt de verlichting ...   :P

Groet,
Paul



Hier dan het filmpje

LDC&NW No.1 Heisler

Op 128 stappen gaat het lekker langzaam!
Ik zie nu dat ik een van de draaistellen moet verstellen omdat het voorste en het achterste draaistel anders synchroon draaien.

De spits is eraf maar de heisler is nog niet klaar. Er moet ook nog verlichting in komen. Waarschijnlijk levert dit minder problemen op dan het digitaliseren van de lok. De originele lampjes van de lok kan ik waarschijnlijk niet gebruiken wegens te hoge digitale spanning. Bovendien lijken me leds zuiniger (de lok is zonder verlichting al een stroomvretertje). Leds hebben wel een nadeel. Zonder lichtgeleiders vind ik het licht te "hard". Ik wil ledverlichting die eigenlijk net op een gloeilampje lijkt. Kan iemand me daarmee helpen?

Groet,
Paul

Nou loopt toch aardig zo.

Over de verlichting het hangt ook af van wat jou decoder kan. Bij sommige kun je het licht dimmen en dan zijn lampjes beter, ik weet eigenlijk niet hoe dit met led's zit. Kies je wel voor led's dan zou je witte kunnen nemen en deze kleuren met glasverf (geel). Hoe meer laagjes verf hoe minder licht er door kan.

JohnT

loopt prima, beetje olie mag wel.
Ton
Erare humanum est

De verlichting is netjes ge?soleerd en de gele en de witte draad zijn aangesloten.
Alleen nu zit ik met een probleem: waar moet ik de afvoer (groen) op aansluiten? Het gaat om een 6-polige decoder.

M: motor
V: lampje voor
A: lampje achter
Dec: 6-polige decoder

Groet,
Paul