Auteur Topic: Rozeburg & Waterway RR  (gelezen 177838 keer)

Offline dutchbuilder

• Big Boy Held van het forum
Ja en dan heb je nog geluk dat je in Limburg woont want de huizen hier in het westen zijn nog kleiner dan die bij jullie.
Hier gaat nog eens de helft van de kosten van het pand de grond in.

Ton
Erare humanum est

Offline Frits

• Porter Goed aan de gang
In de korte periode dat wij in Valkenburg a/d Geul hebben gewoond en gewerkt, bezaten we een carré-vorm Limburgse hoeve en op die zolder kreeg ik meteen het lange USA treinen virus. Maar met twee bedrijven heb je daar geen tijd voor helaas.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Offline dutchbuilder

Ik heb het net opgezocht in dit topic maar het is pakhembeetongeveer 7 jaar geleden dat ik de keerlussen op de begane grond baan heb voorzien van automatische wissels.
Dat gebeurd met een combinatie van Reed schakelaars, uitgeklede servo's en 1.5V batterijen.
7 Jaar geleden dus, dan mogen die batterijen wel eens leeg zijn onderhand.
Een paar weken geleden was het zover , de wissel deed niets meer en de loc reed vast en maakte kortsluiting.
Bij nadere inspectie hadden de twee batterijen acute last van bloemkool-vorming op de polen.
Nou was ik 7 jaar geleden een stuk leniger als tegenwoordig en ik vrees dat het liggen onder de baan een stuk moeilijker gaat als toen.
Daarnet een poging gewaagd maar dat is op niets uitgelopen.....
Dat er dan ook nog een kater enthousiast mee wil helpen omdat je op de grond ligt helpt ook niet echt.
Moet je eens proberen een soldeerbout vast te houden in een hand en soldeer in de andere met een plumeau-staart onder je neus en een vrolijk pruttelende kat die het geweldig vind dat jij ineens op zijn niveau zit.

Wordt vervolgd.

Ton
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2021, 14:38:41 door dutchbuilder »
Erare humanum est

Offline Janbouli

• Administrator
  • Challenger Super poster
    • Janbouli's Hobbysite

Moet je eens proberen een soldeerbout vast te houden in een hand en soldeer in de andere met een plumeau-staart onder je neus en een vrolijk pruttelende kat die het geweldig vind dat jij ineens op zijn niveau zit.

Wordt vervolgd.

Ton

Hahahahaha, lig krom , zie het zo voor me.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Offline Frits

Ja, lachen. :laugh:
Maar Ton, batterijen zijn gemene krengen en als ze gaan lekken kunnen ze je elektronica flink verzieken. Een controle op zijn tijd (max. 2-3 jaar) kan veel schade voorkomen. Ook goed voor je conditie. :grin:

Offline dutchbuilder

Ja, lachen. :laugh:
Maar Ton, batterijen zijn gemene krengen en als ze gaan lekken kunnen ze je elektronica flink verzieken. Een controle op zijn tijd (max. 2-3 jaar) kan veel schade voorkomen. Ook goed voor je conditie. :grin:

Dat die batterijen gaan lekken is in dit geval niet zo'n ramp behalve dat het los solderen wat lastiger is.
Ze hangen gewoon onder de baan te bungelen en de hele schakeling bevat minimale elektronica , een Reed contact.
Daarnet nog ff een poging gewaagd maar het lijf wil niet echt.
Ik denk dat ik de hele bedrading voor een deel bovenop ga maken kan ik er in ieder geval bij.

Ton

« Laatst bewerkt op: februari 10, 2021, 14:14:27 door dutchbuilder »
Erare humanum est

Offline American

Heb je weer iets te doen.
Ook leuk om nieuwe bedrading aan te leggen.
En beter doen als de vorige.
Dus ook minder storingen!!!
Hans, liefhebber On30

Offline dutchbuilder

Is niet leuk als je lijf niet meewerkt.

Ton
Erare humanum est

Offline Frits

Heel vaak kwam het niet voor. Tegenwoordig heb je van die mooie slanke kabelgoten. Kun je daar niks mee?

Offline JohnT

• Administrator
    • Amerikaans modelspoor
Is niet leuk als je lijf niet meewerkt.

Ton
Weet er alles van daarom heb ik van begin af aan de bedrading naar de voorkant van de baan getrokken en opgehangen in schroefogen. De bedoeling is om dit t.z.t af te dekken met een lat voorzien van magneten o.i.d.
De plaat op mijn baan is styrodur, prik er zo een gat in met een pijpje messing en druk de bedrading er doorheen. Waarna het pijpje messing weer wordt verwijderd. Dan de bedrading naar de voorkant van de baan.

JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline dutchbuilder

Heel vaak kwam het niet voor. Tegenwoordig heb je van die mooie slanke kabelgoten. Kun je daar niks mee?

Nee de bekabeling is het probleem niet maar meer een combinatie van waar het zich nu bevind en de slechte conditie van de operator.
Maar, we zullen doorgaan tot we aan het gaatje zijn....
Eerst maar eens even een goede belichting maken want nu zie ik ook nog eens geen moer als ik onder de baan lig.
En dan zien we wel verder, letterlijk en figuurlijk.

Ton
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2021, 10:33:24 door dutchbuilder »
Erare humanum est

Offline DiGTrack

• Forney Wordt wel wat
  • **
Dat die batterijen gaan lekken is in dit geval niet zo'n ramp behalve dat het los solderen wat lastiger is.
Ze hangen gewoon on de de baan te bungelen en de hele schakeling bevat minimale elektronica , een Reed contact.
Daarnet nog ff een poging gewaagd maar het lijf wil niet echt.
Ik denk dat ik de hele bedrading voor een deel bovenop ga maken kan ik er in ieder geval bij.

Ton

Wij zijn ook niet waterdicht alleen wij zijn getrained omdat op een plek te doen waar het kan, ok offtopic.

Een plank met batterij houders op werkhoogte, tja alle bedrading met dan wel opnieuw gelegd worden maar voor de toekomst hoef je dan niet meer op je rug onder de baan te kruipen. Doe zoals ik met batterijhouders en connectors hoef je ook niet meer te solderen, werkt prima, maar dat moet je zelf beslissen of je dat doet, ik vond het handig in ieder geval. En als je de spullen ervoor bij bv Alieexpress koopt kost het je ook geen gods vermogen.
I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.

Offline Frits

Eerst maar eens even een goede belichting maken want nu zie ik ook nog eens geen moer als ik onder de baan lig.
En dan zien we wel verder, letterlijk en figuurlijk.

Nog meer gemartel onder je baan? 

Dat doe je verkeerd Ton. Dat moet je een ander laten doen.

Offline dutchbuilder

Ja daar heb ook al aan gedacht maar die heeft het ook in zijn rug , hè Geer?

Ton
Erare humanum est

Offline DiGTrack

• Forney Wordt wel wat
  • **
Ja daar heb ook al aan gedacht maar die heeft het ook in zijn rug , hè Geer?

Ton

Ach de ene kreupele helpt de andere, als is het naar de kl....e hihihihi
I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.