Grote voeding en beveiliging

Gestart door Gerard Wassink, augustus 19, 2013, 08:04:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hi all,

Binnenkort arriveert mijn Digitrax 'DB200 plus' booster. Deze kan 8 Amp?re leveren. Ik weet het, dat is veel voor een H0 baan. Daarom wil ik de tip van de leverancier opvolgen en per 'sub-district' werken met een extra beveiliging met glaszekeringen.

Vooralsnog denk ik aan 2 Amp?re traag per sub-district van een grootte waar maximaal drie loc's tegelijk actief kunnen zijn. Maar ik heb ook gehoord van oplossingen met auto-gloeilampen (die oude, waar nog gewoon gloeidraden in zaten). Het voordeel daarvan lijkt me dat je precies kunt zien waar de fout zit...  :D


Nu wil ik graag gebruik maken van jullie ervaring hiermee. De vragen die ik heb:
1. Zijn glaszekeringen de optimale oplossing?
2. Als is glaszekeringen kies, welk type dan het best, 'supersnel', 'snel', 'normaal', 'traag' of 'extra traag'?


Vast bedankt,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Voor het digitale gebeuren denk ik dat je een snelle zekering moet hebben, deze zal er echter ook snel met een kleine krtsluiting uitknallen dus wordt het zekeringen in voorraad hebben.

De truck met de gloeilamp schijnt ook goed te werken, voordeel hiervan is dat alleen het betreffende spoor zonder stroom komt te staan maar het systeem verder blijft doordraaien.

JohnT

Ik las het inderdaad toen ik net even wat beter zocht...  :-[

De truc met de gloeilamp beschermt de voeding / booster. Niet de kwetsbare decoders.

Snelle zekeringen dan maar.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

augustus 19, 2013, 16:03:16 #3 Last Edit: augustus 19, 2013, 16:05:17 by dutchbuilder
ik ben nog op zoek naar een elektronische stroombeveiliging.
Bij dit schakelingetje kan je de Max. stroom instellen.
dit is de tekst die erbij staat

Regelbare stroombegrenzing in voeding
Hetzelfde principe dat in 'Stroombegrenzing aanbrengen in voeding' werd toegepast, kan ook toegepast worden om een regelbare stroombegrenzing te maken.
Het schema is getekend in nevenstaande figuur.
De stroomsensor weerstand is nu vervangen door de serieschakeling van een diode D1 en een weerstand R1. De diode zorgt ervoor dat het regelbereik van de stroombegrenzing prettig ingesteld kan worden met de potentiometer R2. Zelfs bij een relatief kleine stroom valt over de diode een spanning van 0,65 V. Hierdoor staat de transistor, zelfs bij minimale stroom, ingesteld op het randje van geleiden als de loper van de potentiometer helemaal links staat.
Op deze manier kunt u de schakeling reeds laten reageren bij een uitgangsstroom van ongeveer 50 mA. De maximale stroom vloeit als de loper van de potentiometer volledig rechts staat. De spanningsval over D1 + R1 wordt dan verdeeld tussen R2 en R3 en deze weerstandsverhouding bepaalt de stroom waarbij de transistor gaat geleiden en de basis van de serietransistor(en) naar de uitgang trekt.
Het heeft weinig zin hiervoor formules of waarden te geven. Het experiment is nog steeds de beste manier om schakelingen precies aan de eigen wensen aan te passen!

Ton
Erare humanum est

Okay Ton, ik probeer even met je mee te denken.
Dit is een stroombegrenzer.
Die kan ik niet onder de twee ? 3 Amp?re afregelen, want dan knijpt hij de boel telkens af als er een loc 'te veel' bij komt.
Als er dan een kortsluiting ontstaat op een hartstuk van een wissel, dan loopt er wel 2 of 3 Amp?re als ik het goed begrijp.

Het mooiste zou zijn een zelf herstellende schakeling die snel afschakelt bij grotere stromen en met een seconde of wat (laten we zeggen vijf of tien) weer 'probeert' in te schakelen.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Zoiets als dit dus...

klikkerdeklik:


Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Lukt dat niet met een motorbeveiliginsschakelaar (thermisch pakket)? Sommige zijn ook geschikt voor DC en instelbaar vanaf 0,5A.
Die kun je in ieder geval ook op automatisch herstellen afstellen. Maar ik betwijfel of die goedkoper zijn dan dat speeltje van Digitrax.
Jeroen

augustus 19, 2013, 20:45:03 #7 Last Edit: augustus 19, 2013, 21:05:25 by dutchbuilder
Net even de vraag aan de elektronica boys gesteld en die zeggen POLYFUSE!!!
Ik heb er nog nooit van gehoord maar het is een resetable fuse in component formaat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Resettable_fuse

En hier kun je kiezen tussen 0.9 tot 2.5 A versie op ebay.
http://www.ebay.nl/itm/5x-RESETTABLE-FUSE-POLYFUSE-PTC-RADIAL-60V-ROHS-Compliant-900mA-2-5A-/181079501492?pt=UK_BOI_Electrical_Components_Supplies_ET&var=&hash=item2a292deab4

De spanning is niet interessant zolang die maar hoger is als de aangelegde spanning.

Ton
Erare humanum est

Ton!

You're da man!

Wat een elegante oplossing, en niet duur, ? ?0,50 / stuk bij aantallen! wauw...

De moeite waard om eens wat mee te experimenteren...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik zou er eerst maar eens 1 proberen...ik heb er geen ervaring mee.
Maar de satellietenbouwer in onze groep kwam er mee....en die heeft er toch echt wel verstand van.

Ton
Erare humanum est

Die polyfuses worden in mijn branche gebruikt om regelingen te beschermen tegen piekstromen... Ze worden gruwelijk heet, iets om wel rekening mee te houden dus...
Jeroen

Da's goed om te weten Jeroen.

Ik zal er eens een paar bestellen en wat testen...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik denk dat je ze de ruimte moet geven om hun warmte uit te stralen.
Het zijn thermische devices.
En koelen lijkt me geen goed plan dan werken ze waarschijnlijk niet.

Ton
Erare humanum est

Ach, een kroonsteentje per stuk kan er ook wel af... ;)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op augustus 19, 2013, 22:12:39
Ach, een kroonsteentje per stuk kan er ook wel af... ;)

Ja , maar wel een ceramisch kroonsteentje.....

Ton
Erare humanum est