Grote voeding en beveiliging

Gestart door Gerard Wassink, augustus 19, 2013, 08:04:38

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aardig artikel gevonden over deze oplossing...
Met een indicator LED zelfs! Enig idee waarom er een diode wordt gebruikt naast de LED?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

augustus 19, 2013, 23:08:54 #16 Last Edit: augustus 20, 2013, 00:00:17 by dutchbuilder
Het enigste dat ik kan bedenken is dat ze gebruik maken van de 0.6 V drempelspanning van de diode (silicium)
Dus 2x 0,6 =1,2V spaningsval.
Die fuse zal ook wel een interne weerstand /drempel hebben.
als die niet lager is dan de drempel van de led , dan zal het ledje altijd blijven branden.
weg van de minste weerstand.
Het kan zo zijn dat ze die diode erin hebben gezet om evt. rimpel op de spanning weg te halen.
Led's vinden AC niet fijn.

Ton
Erare humanum est

Okay, nog even wat. Ik vroeg advies bij mijn elektronica-boer en die wees me hierop:

Klik op de afbeelding voor meer info:


Deze oplossing is wat duurder, maar heeft mijns inziens wel het voordeel dat de reset met de hand kan en sneller is dan de 30 sec. die voor die PTC's staat.

Idee?n?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Fraai!
Ben je wel gelijk klaar, behuizing en al.
Hoef je ze alleen nog in te bouwen in het controle paneel.

Ton
Erare humanum est

Dat dacht ik.

Bedankt voor het meedenken!

Dit is nu precies de toegevoegde waarde van een goed forum...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Nou, die 2A beveiligingen reageren zelfs niet als ik de rails kortsluit...  :'(

Morgen maar eens bellen met de leverancier hoe dat zit. De boosterbeveiliging springt eerder aan dan deze jongens...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

erg trage zekering dus....

Ton
Erare humanum est

augustus 22, 2013, 08:25:03 #22 Last Edit: augustus 22, 2013, 08:26:37 by Gerard Wassink
Jep, dat is mijn conclusie ook.

Toch maar PTC's of  snelle glaszekeringen dan... Jammer, het leek zo mooi.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik zal nog wel eens even rondvragen.
Ik heb de triac stroombeveiliging in 1 van mijn voedingen zitten en die is snel.
Ik kan alleen het schema niet meer vinden.

Ton
Erare humanum est

Ik vraag me af of die 2A nog wel klopt als je een lager spanning dan 230v gebruikt...
Om de juiste smeltveiligheid te waarborgen, is een zekering spanning gerelateerd...
Jeroen

wet van Ohm.
De weerstand wordt aanzienlijk lager bij 12 als bij 230V als er 2A getrokken word.
6 Ohm tegen over 115 Ohm.
Als die beveiliging thermisch is zal hij minder werken bij 12V, lijkt mij zo.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op augustus 22, 2013, 13:11:10
wet van Ohm.
De weerstand wordt aanzienlijk lager bij 12 als bij 230V als er 2A getrokken word.
6 Ohm tegen over 115 Ohm.
Als die beveiliging thermisch is zal hij minder werken bij 12V, lijkt mij zo.

Ton

Juist Ton, daar dacht ik dus ook aan.... Daarom snapte ik al niet dat een spanningsrange van gelijk aan of lager dan 250v werd aangegeven....
Jeroen

augustus 22, 2013, 17:43:42 #27 Last Edit: augustus 22, 2013, 17:49:27 by Gerard Wassink
Ho ho, jullie gaan nu uit van een volle spanning van 230 resp. 15V.
Maar dat lijkt met niet de spanning over de zekering, maar over de verbruiker in serie met de zekering.

De weerstand van de zekering valt zo goed als zeker bijna weg tegen de weerstand (of eigenlijk in dit geval de impedantie) van de verbruiker.

Dan gaan de genoemde berekeningen niet meer (geheel) op. Toch?

De warmte waardoor de zekering werkt wordt geproduceerd door de hoeveelheid per tijd verplaatste lading (Coulomb / seconde) en dat noemen we gewoonlijk Amp?re in combinatie met de weerstand van de zekering zelf (Rzekering). Het opgewekte vermogen is I2Rzekering. En dat is de R van de zekering, niet die van het geheel. Dus 1. de stroom heeft de grootste (want kwadratische) invloed en 2. de Rzekering verandert niet

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

augustus 22, 2013, 18:03:52 #28 Last Edit: augustus 22, 2013, 18:44:10 by Gerard Wassink
Ton, zoals ik het zie is het als volgt:

1. P (vermogen) = U (spanning) x I (stroom)

2. U (spanning) = I (stroom) x R (weerstand)

Daaruit volgt, 2. substituerend in 1.):

3. P = I x R x I  <=> P = I2R


De stroom is in een serie schakeling over gelijk.

In een serieschakeling verdeelt de spanning zich recht evenredig met de grootte van de in serie geschakelde weerstanden of impedanties.

De vermogensopbouw in de zekering is volgens mij dus gelijk, onafhankelijk van de over de serieschakeling aangeboden spanning.

Zo eerst even om te kijken of we het eens zijn?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

augustus 22, 2013, 18:32:05 #29 Last Edit: augustus 22, 2013, 18:36:09 by dutchbuilder
yep
Ik heb dan wel radio techniek A en B
Maar wiskunde is nooit mijn forte geweest , dat laat ik meestal aan anderen over.
Ik bouw het wel en het liefst in een mooi kastje.

Ton

Erare humanum est