De Fabriek

Gestart door BvDoorn, januari 29, 2019, 08:45:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


Hij Martin, planning is eind van dit jaar. Nu spullen aan het verzamelen en de plannen nog wat bijschaven. Ergens volgende week ga ik aan de eerste bak (met draaischijf) beginnen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


De draaischijf aan de rechter zijde wordt een prominent onderdeel van de baan. Zonder de draaischijf kunnen de wagons niet afgezet worden in de loods. Daarom als eerste begonnen met het bouwen van de draaischijf. Uiteindelijk gekozen voor een diameter van 19,5 cm. Hiermee kun je ook rongenwagons draaien. Voor zo ver ik heb terug kunnen vinden hebben deze een radstand van 8.000 mm wat overeen zou komen met 18.4 cm. De 19,5 cm moet dus net genoeg zijn.

De basis van de draaischijf is hetzelfde als in het groot bedrijf. een brug met pinhole in het centrum, draaiend op een geleide rails.

Allereerst de basis plaat uitgezaagd (20 x 20 cm). Hierop de dimensies uitgetekend van de draaischijf. Als je wat bewaard heb je wat en heb nog enkele lengtes Roco Line rails liggen. Een lengte opgeofferd om de geleide rails van te maken. De bielsen door geknipt en boren en spijkeren.



De bielsen aan de buitenkant van een gaatje voorzien (boren). Positioneren op uitgetekende cirkel van 18 cm. Om e.e.a. goed te krijgen is elk spijker gat voorgeboord zodat je de spijkers er alleen maar in hoeft te duwen.

Voor de geleide wielen heb ik On30 draaistellen gebruikt (van Bachmann) die ik ook nog had liggen. Ik had hier graag N draaistellen voor willen gebruiken maar zag op Rail 2019 alleen wagonnetjes (Euro 10) en geen 2e hands losse draaistelletjes. Afijn draaistelen doormidden (een zijde eraf) en een wiel van de resterende wielset eraf gehaald.



Truck speciaal is ze nu goed onder de brug (stukje MDF plaat van 19,2 x 3,9 cm) te krijgen. Eerst het midden van het MDF plaatje bepalen. Hier een 2 mm gaatje door geboord. Ook in het centrum van de basis plaat een 2 mm gaatje. Door die 2 een asje geslagen. Rails met een merkstift zwart gemaakt en draaien maar. Je kunt dan gelijk zien of de rails geen grote afwijkingen heeft en uitmeten waar de wielstelen moeten komen.



Nu de optimale hoek van de wielstellen instellen en deze fixeren.

Feitenlijk is de draaibrug nu een feit als je niet verder wilt gaan dan hem met de hand te draaien. Aankleden en installeren maar.....

Ik had ooit bij Conrad wat motortjes met vertraging besteld en heb er nog 2 liggen met een vertraging van 1 op ?????. Bij 4.5 Volt maken ze +/- 30 omwentelingen per minut. Dus moet mogelijk zijn ze trager te laten lopen met DCC straks.

Motor omvang uitgefreesd in de basis plaat.





As in de brug en testen. Alles loopt zoals gewenst en kan hem nu motor en de as fixeren in de basis plaat en de brug (zie filmpje op Youtube https://youtu.be/_57fpehpPBI

Nu de juiste draaisnelheid gaan bepalen onder belasting en zorgen dat het op de juiste locatie gaat stoppen.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Leuk project Bart. Goed bedacht zo met de rails. ik blijf dit volgen
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Super gedaan Bart.
De basis is zeer goed, daar kun je mee verder.
Hans, liefhebber On30 + H0

mooi om te zien hoe je die draaischijf bouwt!

maart 02, 2019, 16:10:14 #23 Last Edit: maart 02, 2019, 16:22:57 by BvDoorn
Dank voor jullie positieve reactie. De draaibrug hoeft alleen maar een kwartslag links en rechts te draaien. Er hoeven dus geen loks of wagons volledig gedraaid te worden. Dit maakt de bedrading van de rails een stuk simpeler.

Maar ik wil hem wel automatisch laten stoppen aansluitend op het hoofdspoor en idem voor de aansluiting naar Hal 2.

Ik heb volgende schakeling uitgedokterd (gemaakt in keynote). Binnenkort een proefopstelling maken en kijken of het ook werkt.



De dubbelpolige wisselschakelaar (zie afbeelding) doet niets anders dan de + en de - ompolen zodat de motor rechtsom draait of links om.



De microswitch eind stop is normaal in gesloten situatie maar wordt door de draaibrug open gezet waardoor de motor stopt.



De diodes zorgen ervoor dat als de micro switch open staat dat de stroom wel de andere kant op kan lopen als de schakelaar wordt omgezet.

Volgens mij zou het moeten kunnen werken.


Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

je zou ook een soort krukas kunnen maken om de draaischijf te kunnen besturen
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Citaat van: moonlicht op maart 02, 2019, 17:37:41
je zou ook een soort krukas kunnen maken om de draaischijf te kunnen besturen
Cor

Klopt en heb ik aan gedacht maar heb dit spul liggen en een nok onder de brug is simpeler te maken dan de puzzel van de krukas.

By the way, ik ben begonnen met het uittekenen van de dakframes van de goederen loods. Een uitdaging gezien mijn skills met CAD en 3d tekenen :)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik weet niet wat voor ingewikkeld tekenprogramma je daar gebruikt.
probeer Silhouette studio eens.
Dat is het programma dat Cor en ik gebruiken voor de snijplotter.
Daar mee kan je op een virtueel velletje mm papier tekenen.
ook om uit te printen ipv uitsnijden.
Er zijn wel een paar truukjes die je moet weten maar als je die eenmaal weet dan is het tekenen een fluitje van een cent.

Ton
Erare humanum est

Hi Ton, Het is het standaard presentatie programma van Apple, net zo iets als Powerpoint. Heel wat presentaties gemaakt met die software en makkelijk in gebruik. Het is geen 3d CAD achtig.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

O, jij heb een appelenbak , dat programma heeft ook een Mac versie.
https://www.silhouetteamerica.com/software

Ton

Erare humanum est

De tekening uit het vorige berichtje tot een werkend geheel in elkaar gezet. Voor de diodes wilde ik eigenlijk LED's gebruiken maar als je maar 3,5 volt gebruikt dan heb heb je al gouw te weinig vermogen om een led aan te sturen en de motor plus dik 800 gram rond te draaien.

Alléé, zonder die LED's gaat het ook. De afstand bediening is simpel. Aan en uit knop zodat je de brug spanning vrij kan maken. Een schakelaar voor rechts en links draaien. Alles te zien in onderstaande filmpjes.





Nu kan ik verder met opbouwen. Rails erop etc....
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn