Weerstand SMD ??

Gestart door Robin87, februari 16, 2014, 17:25:42

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

meten is weten.......... ::)
nu ik lees dat je diodes paralel zet , moet je dus de stroom voor de berekening van je weerstand optellen.
betekent dat als er 1 diode kapot gaat de spanning over de resterende diode(s) omhoog gaat.
als er ruimte is geef ik er de voorkeur aan om afzonderlijke weerstanden te gebruiken

er zijn ook schemas om de spanning met een zener constant te houden (of een spanningsregelaar), voordeel is dat de verlichting onafhankelijk word van een voeding (m.b.t. de lichtopbrengst)
Cor

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ok dus als ik het goed begrijp is gelijkstroom beter dan wisselstroom en branden ze op gelijkstroom door de andere waarde minder fel dan op wisselstroom ?

Jeffrey

Nee, dan gaan ze langer mee.
Het zou logischerwijs de lichtopbrengst kunnen beinvloeden doordat je maar de halve tijd spanning heb.
LED's zijn wel diodes maar maar zijn gemaakt om licht te geven en niet om gelijk te richten.
Als je gaat gelijk richten en afvlakken dan gaat de gemeten spanning omhoog.
LEDjes houden nu eenmaal van een vlakke gelijkspanning.

Ton
Erare humanum est

Diode's, en dus ook LED's, hebben een beperkte tolerantie tegen 'sperspanning' - dat is spanning die 'verkeerd om' wordt aangesloten.
Wisselspanning uit een trafo doet dat 50 x per seconde. Daar komt de snellere slijtage vandaan.
Dat is ook de reden dat ze gelijk(gerichte)spanning lekkerder vinden.

Advies: gelijkrichten; spanning meten; weerstand uitrekenen op je gewenste stroom; aansluiten.

HTH,
Gerard

PS: Jeffrey, hoeveel spanning levert die trafo van jou?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hoe hoger de spanning des te meer de weerstand moet omzetten in warmte.
weggegooid vermogen dus!
Misschien handig om eens te kijken naar een oude pc voeding, daar komt 12, 5 en 3,3V DC uit.

Ton
Erare humanum est

Het begint nu een beetje te tollen hierboven...... :o :D

Maar zoals aangegeven wordt kom je bij een "normale" led op een weerstand van 1kOhm.... ik heb juist een zwaardere weerstand gebruikt in 33 en 68 kOhm en vindt dat nog te fel...... Maar goed ik zal het vanmiddag eens proberen op de gelijkstroom.

De trafo die ik heb gebruikt is een Fleischmann 6730.
primair 220v 50/60 Hz
gelijkstroom uitgang: variabel van 0 tot 14V 7.5 VA
wisselstroom uitgang: 14V 7VA

Maar ik ben niet elektrisch onderlegd dus probeer uit jullie aanwijzingen en tips het voor mij verklaar baar te houden  ;)

Jeffrey

om te meten kan je eens een (goedkoop) metertje aanschaffen.
je kan met de uitgang van je vleesmann trafo (de trein uitgang) eens proberen bij wat voor spanning het ledje voldoende licht geeft.
als je die weet kan je terug rekenen wat je nodig hebt

wat ik nog wel eens gebruik zijn oude adapters van mobiele telefoons e.d..
er is er altijd wel een te vinden >:D
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

sorry hoor, zal wel aan mij liggen, maar 33 en 68 K is voor mij zeer onwaarschijnlijk!
oranje oranje oranje en blauw grijs oranje.......333 of 683 in cijfers

gebeurd er helemaal niets met die waardes.

Ton
Erare humanum est

februari 22, 2014, 17:24:51 #23 Last Edit: februari 22, 2014, 17:52:43 by Jefftrack
Je bedoeld dat je het onwaarschijnlijk vindt dat ik voor deze wagen de koplampen en de achterlichten de 33 kohm en 68 kOhm weerstanden heb gebruikt ???

Zo ja waarom dan....... ???

Jeffrey

PS.
Ik heb de waardes nog een keer opgezocht van de gebruikte LED en Weerstanden:

Witte led: HSMW C 191 Uf 3.6V If 20mA
Rode led: HSMH C 190 Uf 1.8V If 20mA

Weerstanden: SMD-chipweerstand 0805 TK100 68kOhm, SMD-chipweerstand 0805 TK100 33kOhm

Jeffrey
onwaarschijnlijk omdat:
33K ohm, even als reken voorbeeld 12 V
even de formules:
de wet van Ohm  =  U=IxR  (spanning=stroom x weerstand)
I=U/R  (stroom =spanning/weerstand) 
stroom =12V / 33000=0.36ma  deze stroom lijkt mij erg klein voor een LED

tja wat wil je nu zeggen dat je SMD weerstanden hebt, 33000ohm blijft het zelfde ,of het component nu als SMD uitvoering is gemaakt of als koolstof weerstand (of welke uitvoering dan ook)
de uitvoering of afmeting wil meer wat zeggen hoe veel vermogen dat hij aan kan.

voor een SMD weerstand zal er een maximaal vermogen zijn wat deze kan verdragen (disiperen)
zal door de fabrikant ook worden opgegeven, en kan je met de formule P=UxI uit rekenen.

blijft denk ik voor Ton, mezelf en andere de vraag, meet nu eens wat je weerstand is, meet eens wat de stroom is
of geef eens een type van je LED ,kom eens met waardes ,als je SMD led's hebt die echt zo weinig stroom gebruiken kan het.
alleen ik vind het erg weinig.

hopelijk kom je wat verder met deze info, ik weet het kan lastig zijn

cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Het zijn componenten (waardes) die een derde heeft uitgezocht. Ik zal straks de Conrad bestel nummers even opzoeken dat is makkelijker als de componenten meten want ik heb geen idee hoe ik dat moet doen met mijn Multi metertje.

Jeffrey

Witte led:
HSMW C 191 Uf 3.6V If 20mA Conrad art nr 180479
Rode led:
HSMH C 190 Uf 1.8V If 20mA Conrad art nr 180662

Weerstanden:
SMD-chipweerstand 0805 TK100 68kOhm Conrad art nr 428329
SMD-chipweerstand 0805 TK100 33kOhm Conrad art nr 428428

De wisselstroom waarde gemeten uit mijn trafo: 16.24V

Hoe meet ik overigens een weerstand met een multimeter ???

Jeffrey

februari 22, 2014, 19:31:33 #27 Last Edit: februari 22, 2014, 19:34:09 by Gerard Wassink
Citaat van: Jefftrack op februari 22, 2014, 18:55:19
Hoe meet ik overigens een weerstand met een multimeter ???

Weerstand wordt gemeten in Ohm (het symbool daarvoor vind je in bijgaande afbeelding ).
Misschien dat je dat symbool op je meter terugvindt, en anders gewoon het woordje Ohm?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Zorg er overigens wel voor dat de weerstand die je wilt meten aan minstens ??n kant NIET aan iets anders aangesloten is!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Led 1 ; 16,24-3,6= 12,64V  U/I=R    U=12,64V   I=0,02A    R=632 Ohm, dus een weerstand uit de E12 reeks 680 Ohm

Led 2 ; 16,24-1,8= 14,44V  U/I=R    U=14,44V   I=0,02A    R=722 Ohm, dus een weerstand uit de E12 reeks 820 Ohm

Conclusie; 1 Kilo Ohm gaat ook prima.

68 en 33 Kilo Ohm is BS.

Hieronder een paar foto'tjes van mijn multimeter.

I state my case!

Ton

Erare humanum est