Weerstand SMD ??

Gestart door Robin87, februari 16, 2014, 17:25:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

februari 16, 2014, 17:25:42 Last Edit: februari 17, 2014, 21:03:32 by Robin87
Hallo misschien een domme vraag maar ik kom er niet uit op google.Ik heb van die kleine led's gekregen, MSD heten die geloof ik. Nu is mijn vraag wat voor weerstand er tussen moet voor in mijn loc??

Bedankt!
Grtz Robin.

Hi Robin,

Ze heten SMD (Surface Mounted Device). Dat betekent dat er geen (lange) pootjes aan zitten, maar dat ze op de oppervlakte (surface) van een print kunnen worden gesoldeerd.

Een LED blijft een LED. De weerstanden zijn volgens mij niet anders dan voor 'normale' LED's.

Meet de maximale spanning die er op komt te staan, trek daar ongeveer een Volt vanaf, dan heb je de spanning die overblijft en waaruit je ~ 15 milli Ampere moet halen. De wet van Ohm vertelt je dan de weerstand die je moet hebben.

V = I x R   ::   anders geschreven: R = V / I .

Dus, als je 15 Volt overhoudt en je wilt 15 mA hebben, dan wordt je weerstand R = 15 / 0,015 = 1.000 oftewel 1 kOhm.

KKDWD,

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ik had het niet beter kunnen vertellen , maar houd er rekening mee dat verschillende types LED (light emitting diode) een andere stroom kunnen trekken.
gewone LED's trekken minder dan power LED's bijvoorbeeld.
Als je het type nr. weet kun je zoeken naar de datasheet op het internet.

Ton

Erare humanum est

ok, dank jullie beiden.
Erg duidelijk hier kom ik wel verder mee. Kan ik in het vervolg wat beter mee uit de voeten ipv altijd maar weer oude meuk te pakken.

:)


KKDWD????  :o
Grtz Robin.

 :D

KKDWD  --  Kind Kan De Was Doen

:D
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Alleen ben ik het niet eens met die 1V, volgens mij hebben LEDjes 1,5V nodig.
Maar dat zal voor de stroombegrenzende weerstand niet zoveel uitmaken.
Ik krijg net ingefluisterd dat blauwe LEDs 3V nodig hebben......
normale LEDs, met pootjes, trekken +/- 20 mW.
Power LEDs, meer, maar hoeveel is afhankelijk van wat die dingen aan lichtopbrengst hebben, de kleur en van wat voor materiaal de diodes gemaakt zijn.
Dus zo makkelijk is het ook weer niet.
Ton
Erare humanum est

februari 18, 2014, 09:53:52 #6 Last Edit: februari 18, 2014, 09:56:51 by Gerard Wassink
Ik ben inderdaad uitgegaan van de eenvoudigste LED's. Een LED is in feit een diode. In mijn tijd (net na de steentijd  ;) ) had je twee typen: eerst germanium, later silicium. Doorlaatspanning respectievelijk 0,2 tot 0,7 Volt. Dan zat ik met 1 Volt aan de veilige kant. Ook met de stroom ben ik laag gaan zitten, de meeste kunnen wel 20mA hebben.

Maar uit onderstaand stukje blijkt dat LED's doorgaans uit gallium worden geproduceerd en dat je dan met 1,4 tot 3,6 Volt rekening moet houden. pffft,

Ik denk dat als we met 2 Volt rekenen, dat dit voor onze praktijk wel voldoet...

Gerard


"In een gebruikelijke halfgeleiderdiode die op silicium is gebaseerd, zal de spanning over een geleidende diode ongeveer 0,6 ? 0,7 volt bedragen. Deze waarde is anders voor andere typen diodes. Bij zogenaamde Schottkydiodes en bij germaniumdiodes kan deze doorlaatspanning ongeveer 0,2 volt zijn. Bij leds, die niet op silicium maar op gallium als halfgeleider zijn gebaseerd, kan deze spanning 1,4 tot 3,6 volt bedragen. De kleur van het uitgestraalde licht is afhankelijk van het gebruikte halfgeleidermateriaal."

Bron: Wikipedia
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Van de ledjes die ik heb, heb ik de specificaties opgeschreven en bewaard. Ik hoef dan alleen de led-weerstandcalculator in te vullen en voil?, de juiste weerstand wordt voor mij berekend. Simpeler kan het niet. 8)

In de praktijk neem ik meestal een zwaardere weerstand omdat ik hem anders te fel vind (te veel licht vind geven). Maar dat heeft ook wel iets met schaal te maken, in N zijn leds al snel te fel om realistisch te zijn, vooral als 'buitenlamp'.
Meer bouwer dan rijder. Huidig project: modulaire cirkelbaan Polar Express

Ik lees dat hier een weerstand wordt gebruikt van 1 kOhm.... maar dat is toch wel heel erg vel ???

Ik heb voor bijvoorbeeld mijn auto's witte leds voor de koplampen op 68 kOhm en de achterlichten op 33 kOhm.

Voor mijn volgende project de brugkraan van Walthers ben ik aan het testen met nog zwaardere weerstanden tot 160 kOhm.

Jeffrey

Jefrey
je vind 1 Kohm veel en je schrijft dat je zelf 33 of 68 Kohm gebruikt, beetje uit zijn verband

weerstand is groter of kleiner, hoe groter hoe moeilijker de stroom er door kan
als je deze waardes gebruikt lijkt me dat je kleinere LED's gebruikt dan wat Gerard als voorbeeld aanhaalde.
waardes van de weerstanden zijn afhankelijk van de gebruikte LED's en de gebruikte spanning.
geen idee welke spanning je gebruikt ,daardoor kan je vergelijking wel eens niet kloppen.

160 Kohm is best hoog, betekend dat bij 15V er nog een stroom van 0.09mA loopt, bedoel je niet 160 ohm ? of gebruik je een hogere spanning?

Cor

het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Voor de duidelijkheid......

Ton
Erare humanum est


Ik heb in mijn ogen normale ledjes, gewoon op de wisselstroom aansluiting van de Flm trafo.

Als voorbeeld een paar fototjes van een wagentje waarbij voor de koplampen en achterlichten twee leds parallel zijn aangesloten op een weerstand.

koplampen 68 kOhm
achterlichten 33 kOhm
contourverlichting 33 kOhm parellel 6x led





op zich niet verkeerd maar ik ben nu bezig met de brugkraan en had wat minder fel licht gewild en heb wat zitten stoeien met de weerstanden maar ik vind het onderlinge verschil niet zo groot tussen de verschillenden weerstanden op de zelfde trafo met het zelfde ledje.

Jeffrey

Erg relevant voor dit verhaal is hoeveel Volt wisselspanning die trafo levert.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Alhoewel een LED een diode is , vind deze wisselspanning niet fijn!
Ik dacht zelf ook dat dat wel kon.
Logisch omdat je met een diode de AC kan omzetten in DC.
Een electronicus fluisterde mij in dat een LED , het op AC wel doet maar dat de levensduur drastisch verkort word hierdoor.
Het advies is dus toch gelijkrichten.
Twee diodes en een elco van een paar honderd uF is voldoende om er voor te zorgen dat de LED niet vroegtijdig naar de diodehemel gaat!

Ton
Erare humanum est

Citaat van: Gerard Wassink op februari 21, 2014, 19:05:04
Erg relevant voor dit verhaal is hoeveel Volt wisselspanning die trafo levert.

Gerard

Ja, en vergeet niet dat de gelijkspanning wortel2x hoger word.

Ton
Erare humanum est