Aanschaf digitrax

Gestart door ger deguelle, februari 25, 2014, 13:40:16

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoi allemaal.

Ik ben er aan het denken om mijn baan aan te sluiten met digitrax maar wat heb ik hier voor zo allemaal nodig .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Hi Ger, daar weet ik niet zoveel van.
Zelf gebruik ik Roco MultiMaus en dat bevalt prima.
Ik heb ook maar 'n heel klein baantje, vandaar.
Maar wat ik wel weet is dat je 'n goed gevulde portemonnee moet hebben!
Hans, liefhebber On30 + H0

Ik ga dit in de gaten houden, ik heb dezelfde spullen hier al in huis, maar misschien leer ik nog wat hier. Gerard gebruikt het ook.

Ligt eran wat je allemaal wil Ger. Heb hier zelf een 8A centrale met waat UP paneeltjes en 2 rijregelaars...

Hoi Ger,

Kun je aangeven wat je er allemaal mee wilt gaan doen?
- rijden met handcontrollers?
---- met een draadje?
---- draadloos?
- besturen door middel van een computer?
- blokbeveiliging?
- elektrische / elektronisch omzetten van je wissels?
- met ??n druk op de knop hele rijwegen instellen?

Eerst zo maar eens even,

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Hier kan je ook even rondkijken.
http://www.digitrax.com/products/starter-sets/
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Citaat van: johnlostcreek op februari 25, 2014, 15:39:56
Hier kan je ook even rondkijken.
http://www.digitrax.com/products/starter-sets/

Die had ik al gezien johnT  maar dat er zo veel verschil is had ik niet geweten
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

februari 25, 2014, 16:11:10 #7 Last Edit: februari 25, 2014, 16:13:27 by johnlostcreek
Denk dat je inderdaad even een lijstje moet maken zoals Gerard aangaf.

Belangrijk is met hoeveel locs je tegelijk wild gaan rijden en/of hoeveel treinen er stil staan met het geluid aan.
Dat vraagt allemaal energie. Bij veel treinen zou ik gaan voor een 8 amp set.

Als je besluit om met een trottle te gaan rijden kan je kiezen tussen draadloos of aan een draad.
Als je een trottle met een draad hebt zal je een paar UP 5 paneeltjes in moeten bouwen aan de zijkant van je baan
Zo kan je meelopen met je trein en de stekker van de trottle  verplaatsen in het volgend paneeltje.
Meestal is het wel mogelijk om met 3 treinen tegelijk te rijden met 1 trottle.

Wissels zijn natuurlijk ook via de trottle te besturen maar een schakelaar op de zijkant van de baan werkt ook goed en overzichtelijk.
Je kan dan de wissel omzetten als de trein eraan komt.

ik denk als je de baan via de computer wil gaan rijden dan krijg je er weer een uitzoek hobby bij.

John LC





groeten John LC

www.lostcreek.nl

Nou wat ik wil of denk aan :

Draadloos en niet draadloos .
Ik denk dat ik met ongeveer 4 loc's tegelijk rij .
Geen blok systeem .
Geen pc .
Wissels met de hand bedienen
En de rest zo veel mogelijk zelf willen doen
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Je kunt beginnen met een zephyr Ger, heb zelf toen gelijk de super chief 8A gekocht, draadloos begonnen ze net mee..zephyr is altijd uit te breiden met boosters etc...3.5A zal voldoende zijn voor 4 N-spoor locs...Daaraantegen en dat is de keus die ik gemaakt heb, een zephyr met een losse throttle en een UP5 zat je ook al snel tegen de 425 dollar, als je de advies prijzen rekent, heb toen besloten om er wat meer geld tegen aan te gooien en gelijk een beest van een centrale in huis te halen...

Ik ga ook voor de zephyr. Betaalbaar en is prima uit te breiden. Je kunt er alle kanten mee op.

Hoi Ger,

Zoals al aangegeven is de Zephyr een goed begin.
Uit te breiden met regelaars zoals de DT402 of eenvoudiger met de UT4, deze is verkrijgbaar in Duplex en gewone uitvoering waarbij de basis al uitgerust is met IR (infrarood)
Dus batterijtje er in en extra paneeltje aan je Zephyr en je kunt draadloos.
Over het vermogen hoef je echt geen zorgen te maken, Binnen de Fremo rijden wij er ook mee (HOn3 met 6 soundloks tegelijk)
Daarnaast ook met 0 standaard  en geen centje pijn.
Uiteraard later uit te breiden met andere Digitrax zoals de DB en de DCS, waarbij tevens al de basistoestellen als booster geschakeld kunnen worden.

Mocht je eens willen proefdraaien neem gerust contact op met een van de forumleden, er is er altijd wel eentje waar je op de baan kunt proefdraaien.

Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Zephyr. Zou ik ook mee beginnen als ik je was.

Wat betreft de controller zou ik als ik je was kiezen voor minsten ??n DT402D. Dat is een draadloze controller waarmee je ook de decoders in je locs 'on the main' kunt programmeren. Wel een UR92CE panel er bij om hem op Loconet aan te kunnen sluiten.

Voor je gasten ??n of twee UT4's (met een draadje) of UT4DCE's (als je ze wilt verwennen en ze ook draadloos mogen).  ;)

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Uiteindelijk blijft het een moeilijke keuze.

Zelf ben ik begonnen met de Roco Multimaus, werkt prima maar ik wilde toch naar een systeem met de mogelijkheid om modulair uit te kunnen breiden. Zo ben ik op Digitrax gekomen. Ik heb de  Zypher en de PR3 plus een UP paneeltje in de rand van mijn baan als er iemand ook wil rijden kan daar een handregelaar in. Ik hoef niet mee te lopen met mijn trein omdat dit niet nodig is,kan alles vanuit mijn zitplek overzien.

Met de aanschaf van de PR3 kan ik met JMRI de treinen besturen (elke loc zijn regelaar) en programmeren. Verder is het mogelijk om in de toekomst automatisch te gaan rijden.

Draadloos is ook handig als je een storing hebt kun je dit ter plekke bekijken. Ik gebruik hiervoor mijn smartphone. Deze maakt verbinding met de server van JMRI en ik kan alle treinen draadloos bedienen. Zonder dure apparatuur zoals radio control of infrarood. Verder geld dat ook anderen met een smartphone gewoon aan kunnen  haken en loc's op mijn baan kunnen besturen. Zij moeten dan wel de app geinstalleerd hebben.

Totale kosten plus minus ?300,00

JohnT

Als je voor Digitrax gaat zul je op jou baan niet  draadloos hoeven , wel zul je of je nou draadloos gaat of niet een stuk of 3 ontvangers moeten hebben  ( ik noem ze maar even ontvangers ook al is de UP5 dat niet ) tenzij je voor radio draadloos gaat dan heb je maar 1 ontvanger nodig .

Digitrax Super Chief Duplex CE set ben je meteen klaar, is wel meteen zo'n ? 450,- , de Bachmann die je hebt kun je zeker voor zo'n 70 euro verkopen op Ebay of Marktplaats.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N