American Civil War Layout

Gestart door usronald, juni 13, 2012, 12:47:52

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

november 17, 2012, 21:46:44 #150 Last Edit: november 17, 2012, 21:53:38 by usronald
Vanmiddag mijn tijd goed besteed door een berg bielzen te maken met de cutter. Daarvoor even een "pasproef" gedaan:



De lengte die er goed uitziet is rond de 5 cm.

Daarna de bielzen gemaakt, dit zijn ongeveer 20 lengtes van 60cm versneden dus ongeveer 11 tot 12 stuks per lengte. Dat zijn er dan ongeveer 240:



Om de spijkertjes straks goed vast te kunnen zetten leg ik er een 3 mm plaat onder die en een imitatie van het roadbed maar die ook een goede ondergrond geeft voor de Wenz spijkers. De kleine module had ik al pas gemaakt en niet gefotografeerd, de linkse wel. Eerst voor de zekerheid maar een mal an de ronde hoek gemaakt omdat ik daar de baan weg moet laten lopen het gat in:



Overigens gaan we hier niet de bakken uit... dat gaat aan de andere kant gebeuren. Later meer over deze hoek.
eerst ruw de plaat neergelegd om de ze aan te laten sluiten op de andere module en om het baanplan even af te tekenen. Voor de wissels heb ik mallen afgedrukt van Fast Tracks (www.handlaidtrack.com):



Daarna netjes in vorm gezaagd, op hoogte gelegd en vastgelijmd en gespijkerd:



De wisselmallen daarna netjes uitgelijnd en vastgelijmd met houtlijm:



En dan kan het gebeuren; bielzen plakken. Eerst op de vrije baan begonnen. Mijn zoon heeft dit even vastgelegd; eerst lijm ik de biels in de hand:



En daarna druk ik hem op de gewenste plek. Hierbij ga ik even op de tenen staan en kijk over de frieslijst. Zo kan ik mooi zien of ik een beetje in de lijn blijf:



De eerste stukken vrije baan:



De wissels hebben andere lengtes nodig. Die bepaald en uitgezet:



Daarna de lengtes voor de 3 wissels gesneden, nog zonder de stelbal en de naastliggende lange bielzen:



Die heb ik pas op maat gemaakt toen de eerste wissel zoverklaar was. Hier liggen de eerste 3 op hun plek, de middelste ligt los omdat die als stelbalk moet gaan dienen:



En zover was ik alweer om 21.20 uur:



En vond ik het welletjes. Morgen weer werken dus weer wat minder vrije tijd. Toch ga ik vasthouden aan minimaal een uurtje per dag ;)

Later!

Weer zeer verhelderend, toch twee vraagjes.

De bielzen zijn redelijk dik daar houden de spijkertjes toch wel in? Dan heb je die extra plank toch niet nodig?

Aan de andere kant, de plank is wel makkelijk ik zou de rails er eerst opleggen dit lijkt mij vooral voor de wissels makkelijk daarna de plank met het traject op zijn plaats leggen.

JohnT

Ziet er zeeeeeeeeeeeer goed uit Ronald
Wat ik weet van je andere projecten die je gemaakt hebt, weet ik nu wel dat dit een beauty gaat worden.
Gr. Klaas

Door omstandigheden kan ik helaas eerst geen amerikaan kopen

Super man ik ben benieuwd hoe het word  ;)

Gr ger
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Ben het meest benieuwd naar het maken van de wissels, valt in de categorie onbekend maakt onbemind bij mij, hoe ben je eigenlijk begonnen met zelfbouw van rails, de rechte stukken lijken me niet zo moeilijk maar oh die wissels.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

@John: 1) ja, de biels zou genoeg moeten zijn maar de plex is net dat beetje extra. En ik wilde toch een soort van bedding hebben.
             2) Ja, da's een methode die uiteraard gemakkelijker is, maar ik vind deze manier fijner daar ik het geheel aan elkaar kan leggen. De beide wissels bv die tegen elkaar aan liggen worden in een keer samen gebouwd. Dus dat past altijd. En als ik ze buiten de baan maak is dat nog maar de vraag ;) Op deze manier "vloeit" het beter.

@Klaas; dank je :)

@Ger; het gaat goed komen.

@Jan; Begonnen? Met de Lake Louisa baan. Ergens zoek je een uitdaging na al die jaren. Eerst wilde ik H0 gaan met dit onderwerp maar intussen diende zich de LLRR aan. En daar wilde ik dan tocheens proberen zelf te gaan leggen (NB ik had iets ervaring met de Harlan Wade baan, voorloper van LLRR. Daar had ik al kitjes van Wenz gebruikt, die moet je ook zelf spijkeren en bouwen).
Met die ervaring op zak durfde ik dan ook wel aan dit te beginnen. Rechte stukken zijn inderdaad gemakkelijker en een goede vingeroefening voor de wissels. Maar ook die zijn na een aantal gemaakt te hebben ook niet zo heel moeilijk meer.

Laat U verrassen! :) ;)

Citaat van: Janbouli op november 18, 2012, 11:57:37
Ben het meest benieuwd naar het maken van de wissels, valt in de categorie onbekend maakt onbemind bij mij, hoe ben je eigenlijk begonnen met zelfbouw van rails, de rechte stukken lijken me niet zo moeilijk maar oh die wissels.

Ik snap dat je er voor terugdeinst, zou ik ook doen als ik in N moest bouwen. Sterker nog in N zou ik er niet aan beginnen maar in 0N30 en H0 vind ik het goed te doen.

JohnT

Vanmiddag begonnen waar ik gisteravond ge?indigd was. Dit deel dicht gelegd en de laatste wissel afgemaakt:



Hier verder gegaan met bielzen leggen:



En volgelegd zoals gepland:



En dan komen zo watertoren en tentenkamp ongeveer te staan:



En een overzicht met bijna alle bielzen gelegd. Alleen nog de linkerhoek:



Morgen weer verder!

Ronald , lag de watertoren aan een wissel, lijkt mij niet zo logisch , maar misschien is het dat juist wel.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Je krijgt het nog druk met je hobby's  ;)
Dit project en je kleindochter
Gr. Klaas

Door omstandigheden kan ik helaas eerst geen amerikaan kopen

Ronald, ziet er indrukwekkend uit, maar had je die bielzen niet eerst moeten kleuren, azijn/staalwol b.v.
Of ga je ze later pas vervuilen.
Ton
Erare humanum est

@Jan; precieze plek moet nog bepaald worden ;)

@Klaas; zeg dat wel, maar leuk is het! :)

@Ton; bij de vorige baan heb ik dat ook zo gedaan. Voordeel is dat ik ze, als ze goed uitgehard op hun plek liggen, lekker kan mishandelen met een staalborstel. Daarna kleur ik ze met een grijze beits en schrob ze na het drogen opnieuw op. Zo krijgen ze een verweerder uiterlijk. Als ikz e vooraf kleur gaat dat niet op die manier.

Vanmiddag nog snel even het laatste stukje ondergrond en bielzen gelegd. Eerst de ondergrond:





Daarna de laatste bielzen gesneden en gelegd:



Zo, dat kan mooi drogen. Vanavond maar eens een poging gedaan om een dichte wagen te maken. Hiervoor als voorbeeld een H0 exemplaar gebruikt dat ik ook al eens gemaakt had. Eerst de zijwanden omgerekend en daar 2 frames voor gemaakt uit 4 x 4 mm:



Die frames samengelijmd tot een box:



Het dak moet licht gebogen worden daarvoor 3 dragers gemaakt uit hetzelfde materiaal:



En op zijn plek gezet:



Nog wat extra steun ingelijmd en hier samen met zijn kleine broer:



Even voorzien van 2 onderstellen en bij de rest gezet:



En als overzicht:



In mijn optiek is de kar iets te kort, maar ik laat 't zo en bouw hem af met beplanking e.d. De volgende wordt dan ipv 24 foot een 28 foot exemplaar. Optisch zal dat beter lijken. Nu wordt het korte versterkt door de smalspoor uitvoering.

Later meer!

Hij gaat lekker Ronald, dank je voor het meekijken in de keuken.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

ziet er goed uit hoor  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Citaat van: Janbouli op november 20, 2012, 01:07:41
Hij gaat lekker Ronald, dank je voor het meekijken in de keuken.

Het was de kamer hoor....  ;D ;)

Dank U mannen, we doen het met plezier ;)