33 Street yard

Gestart door BvDoorn, juni 03, 2012, 14:29:45

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Hi John,
Je hebt in principe gelijk en dat zou de benadering zijn als ik van scratch af te werk kon gaan. Maar heb het volgende;
- De lok is uitgerust met een QSI decoder met geluid en ondanks wat er op sommige forums wordt beweert is het geluid van de lok prima dus hoef ik daaraan geen geld uit te geven.
- Beide motoren hebben dezelfde specificaties, wielstellen zijn ook iedentiek aan elkaar. Dus ga ik ervanuit dat, wil ik een moeie "very slow" speed voor elkaar krijgen, ze op exact dezelfde manier aangestuurd moeten worden. Dit houdt in twee dezelfde decoders die (zoals een forum aangeeft) dezelfde instellingen moeten hebben.
- Ik wil er niet meer geld aan uitgeven dan strikt noodzakelijk.

Ik heb nog 2 tsunamies liggen waar ik het geluid gedeelte van heb opgeblazen (dat krijg je als de luidspreker draden "short"). Als bij controle, het achterste wielstel niets blijkt te hebben dan een tsunamie voor het voorste wielstel en de ander voor het achterste wielstel en de QSI voor het geluid. Blijkt er een fout in het wielstel te zitten dan ga ik die eerst oplossen en dan very slow speed weer proberen in te stellen met alleen de originele QSI decoder.

Ik ga e.e.a. zodanig aansluiten (micro stekkers) dat als de kap er niet op zit, ik de 2 tsunamis appart kan programeren. Mijn ervaring is dat als je eenmaal alles goed hebt ingeregeld je eigenlijk nooit meer de decoders hoeft te programmeren.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hi Bart,

Ik ben heel benieuwd. Twee gelijke decoders op twee gelijke motoren moet in principe goed kunnen werken! En een derde voor het geluid... Toe maar, toe maar... De luxe van de grotere schaal. ;) :D

Succes!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dit weekeinde verder met de onwillige GP35.

Eerst het achterste wielstel uit elkaar gehaal. Niets mee aan de hand, al zat wer wel een hele dikke klodder vet in, te veel naar mijn liking.



No maar eens de Zimo MX632 decoder erin gehangen, van de week had ik hem bijna goed. Dus reset naar fabrieks waarde en toen maar verder stapje voor stapje wijzigen. Beste resultaat is de frequentie instelling. Die staat nu hoog (CV 9 - 88). De Back EMF waarden op fabriek instellengen laten staan. En wat blijkt; Met het weghalen van het overtollige vet en een hoge aansturing frequentie is het resultaat alleszins redelijk te noemen.

Conclusie: Motortjes zijn echt wrakhout en ga binnenkort nieuwe bestellen bij NWSL. Die hebben er ook een met extra vertraging.

Zie filmpje hieronder. BTW, het schokkerige is nu het filmpje zelf, de lok loopt best wel vloeiend. Het kettingtje (voor op pilot) zou anders trillen als een gek  :)
Slow speed Atlas O 2 rail GP35
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Voordat we weer verder gaan bouwen nog even afsluitend verhaal over slow speed. Een kleine samenvatting;

Schaal O, Atlas 2-rail GP35 met ingebouwde QSI decoder. Op lage - rangeer - snelheid een schokkerig rijgedrag wat mij dan weer mateloos iriteerd. Zoals op diverse forums aangegeven is dit een bekend euvel bij de Atlas locs met een zogenaamde "China Drive". Elk wielstel heeft een eigen vertikaal opgestelde motor. Motoren zijn niet top, de ophanging van de wielstellen heeft veel ruimte en de gearing is ergens in de buurt van 1:8 op zijn best.

Dus erg geschikt om grote lasten te trekken met hogere snelheden, maar niet om in een rangeerdienst in te zetten. Hhhmmm, had ik natuurlijk kunnen weten toen ik hem kocht. Geluid is, ondanks wat negatieve geluiden op de forums, best goed.

Als tweede decoder een Zimo MX 632D ingebouwd. De eigen QSI decoder is nu voor het geluid en het licht, de Zimo is voor de aandrijving.
Allebei hebben ze een uniek kort adres De QSI decoder staat op adres 25 en de Zimo staat op adres 52. Beide decoders hebben wel een gezamelijk lang adres (2552) wat overeenkomt met het lok nummer.

Beide motoren staan paralel aangesloten op de Zimo. Instel mogelijkheden van de Zimo zijn bijzonder goed en de duitstalige handleiding is erg duidelijk en overzichtelijk met goede tips hoe je de instellingen kunt trimmen (er is ook een Engelse vertaling op hun site te vinden, maar geen Nederlandse). Motor regeling en BEMF regeling laten zich met 5 CV's gewoon goed instellen.

Het resultaat is naar teveredenheid.


De achterzijde van de QSI decoder. Op de stekker de motor aansturen doorgeknipt en geisoleerd. Alleen de voeding is verbonden met de QSI decoder.


De voorzijde van de QSI decoder. Hier is de voedingstekker helemaal weggehaald. Voeding QSI decoder staat paralel met de voeding van de Zimo decoder.


De Zimo MX 632D decoder


De volledige spagetti aan draden voordat het netjes is samengebonden aan de vookant.

Het resultaat is langzaam rijden met een minimum schaalsnelheid van 0,64 km/uur. Zie de link hieronder. Zo kunnen we rangeren!
http://www.flickr.com/photos/bvdoorn/9645062332/#secreta156076bac
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


OH! deuk onderin de tafel!!!   MOOI!!

Ton
Erare humanum est

Zo, dat rijd echt mooi
groeten John LC

www.lostcreek.nl


En Bart, hoe gaat 't met de bouw? (vraagt een nieuwsgierig spoor 0 mannetje) ;)

Ja, Bart, ook i ben zeer benieuwd naar je verdere resultaten.
Het laatste was die prachtige diesel die zo soetjes loopt!
Hans, liefhebber On30 + H0

33 street ligt nagenoeg stil (jammer maar helaas). Het probleem begon eigenlijk in mei. Plotseling, out of the blue, werd me een nieuwe positie aangeboden binnen het bedrijf, dat van Hoofd Kwaliteit, met als opdracht de afdeling opnieuw op te bouwen en voor het moeder bedrijf ISO 9001 weer in te voeren (ik weet het, het is een luxe probleem, maar toch). Er is 3.5 jaar geen aandacht aan het moeder bedrijf zijn kwaliteits normering besteed en dus volledig verwaterd. Al onze dochter ondernemeingen hebben het wel maar daar zit na 3.5 jaar geen cohesie meer in. Dus heb me (weer) helemaal in moeten lezen in ISM en ISO normeringen, policies, procedures, werk instructies, Index systemen, etc.

Daarnaast moest na 14 jaar ook eens wat aan de binnenkant het huis gedaan worden. Dus van de zomer een veranda gebouwd (buitenkant dus). Plafond gewit en nu net de binnenboedel opnieuw van kleur voorzien. Ik moet alleen nog wat vensterbanken doen en gordijnen dan is dat af.


Net op tijd af om van de mooie zomer te genieten.

Al met al nagenoeg niets gedaan behalve al mijn wissels van servo aandrijvingen voorzien, wat voorbereidingen getroffen voor de uitbreiding naar de overkant van de kamer en wat materiaal aangeschafd (net zo'n high cube als Ronal in zijn draadje fine scale, prachtige, maar eeerrg grote wagon).

Nog een paar weekjes en dan heb ik mijn handen weer vrij :-) en kunnen we weer verder. Bart's cookies moet afgebouwd worden, beginnen met ballasten, telegraaf palen plaatsten, overweg signalering, etc. Dus hoop binnenkort weer wat te kunnen laten zien. Nog even geduld.......
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Uiteraard hebben we geduld ;) mooi veranda, goed over nagedacht. Kun je een mooie 0 baan in bouwen :)

Werk gaat voor het meisje.
Inderdaad, mooie veranda!
Bart, we zien het wel weer gebeuren.
Hans, liefhebber On30 + H0

Heeeel herkenbaar Bart! Los van de dagelijkse werkzaamheden voor de baas, heb ik ook in de zomer zero tijd voor de treinen hobby... Hooguit de gebruikelijke sites in de gaten houden, waaronder deze en de MRR lezen.
Wintertijd is voor mij treinentijd.
Jeroen

Normaal hou ik me niet aan de seizoenen behalve dat ik 's zomers veel van mijn weathering buiten doe. Niet alleen praktisch maar ook lekker een beetje lummelen in de scahduw onder de notenboom. De veranda staat er natuurlijk niet voor niets  :)

Nu nog een schommelstoel en een shotgun. De strooie hoed heb ik al  ;)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn