33 Street yard

Gestart door BvDoorn, juni 03, 2012, 14:29:45

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Allereerst de complimenten voor dit forum. Top gedaan. De laatste tijd weinig aandacht aan het forum kunnen geven maar zie dat een aantal van jullie met rasse schreden vooruit gaan met dingen om van te smullen??.

Zoals al aangekondigd op het vorige forum; een project tussendoor. Eigenlijk komt het door Cor van Vliet. Die opperde dat het een mooi idee zou zijn naast het smalspoor ook een paar koppelbare bakken te maken voor normaalspoor in schaal O. Cor is inmiddels ook begonnen en hoop dat hij dit hier verder ook gaat publiceren.

Ik wilde zelf altijd al een mobiele switching layout maken, dus een poosje geen On30. Samen met een goede vriend, die beginnend spoor enthousiasteling is (ik probeer hem te overtuigen dat Amerikkanse spoorwegen v????l leuker zijn), een ontwerp gemaakt en aan het bouwen geslagen.

33 Street yard is een switching layout op 3 losse modules (zie tekening banenplan). De bouw methode is gebaseerd op de Fremo-O (http://www.fremo-net.eu/normblattfremo0-scale.html?&L=0). De bakken zijn respectievelijk 90 x 80 cm en 2 van 165 x 80 cm. Voor het bouwen hou ik een "bovenkant" rail hoogte aan van 115 cm en niet de 130 cm van Fremo-O.



De locatie is losjes gebaseerd op Cleveland warhouse district zoals het in de jaren 70 nog bestond. Ondanks de 0.8 x 4.20 mtr is alles toch vrij krap bemeten in deze schaal. De laadplatforms zijn lang genoeg om een 40 voeter te plaatsen en het omloopspoor is net lang genoeg voor 3 wagons.

Tractie is voorlopig een GP 35 van Erie Lackawanna van Atlas O Gold serie voorzien van een QSI decoder (meer dan genoeg geluid).




(100 cm trein :)))

Aansluitende industrie wordt in tegenstelling tot wat op de layout staat ?Jacobs Machine shop? (locatie Texaco Oil depot), Een limonade en koekjes fabriek en een team track. Genoeg dus om met diverse materiaal te rangeren.

Ik kan, door ruimte gebrek, alleen maar dit soort grote dingen buiten bouwen (al is de vrouw best bereid om een weekje tegen het spul aan te kijken als het opgesteld staat in de huiskamer). Dus ondanks de koude lente de laatste tijd wat mooie dagen gehad zodat de bakken nu klaar zijn.

De constructie is zo licht mogelijk en eenvoudig gehouden. De bak van 90 cm (links) heeft 2 paar losse poten waarop, als die eenmaal gekoppeld aan elkaar staan, de bak zelf als een muts op past. De andere 2 bakken worden daarop gekoppeld (die hebben een paar, inklapbare poten).


90 cm bak gedemonteerd


poten gekoppeld


de bak op de poten


165 cm module gekoppeld op 90 cm module


alle 3 de bakken gekoppeld

Ondanks het fragiele uiterlijk kan per bak makkelijk 100 kg aan statisch gewicht aangebracht worden (dit gaan we dus nooit halen) en kun je er tegen stoten zonder dat het meer wiebelt als een keukentafel van Leen Bakker.

Rails en wissels zijn van Atlas. Wisselbediening zijn voorlopig ?ground throws? van Gaboose Industries. Gebouwen worden gedeeltelijk zelfbouw en gedeeltelijk bouwpakketten

De eerste rails en wissel liggen ook al. Daar had ik toch even een oeps moment  :-\ en moet daar wat op verzinnen. De Fremo schrijft voor dat het hart van de main 15 cm van de kant af ligt bij de koppel stukken. Op een of andere manier heb ik in plaats van 15 cm 11 cm genomen. Dus moet daar nog een fraaie oplossing voor verzinnen.


Zonder mopperen van de vrouw des huizes  :)

Wanneer gereed??. Als mijn baas geen roet in het eten gaat gooien dan zou alles toch redelijkerwijs eind dit jaar klaar moeten zijn.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Gaaf project Bart !! Bakkies zien er strak uit, zit alleen met de vraag of 1.65 niet een beetje aan de lange kant is voor transport / hanteerbaarheid met scenery ?

Het is niet echt iets dat je alleen kunt doen. Dus je bent altijd met 2 man voor het opbouwen en afbreken. Als de achterste rij stoelen eruit gehaald worden en- ik het goed gemeten heb  ;) - moet het in onze Grand Scenic passen.

Wij zijn alleen nog aan het puzzelen hoe we de bakken gestapeld kunnen vervoeren met een tusenruimte van een 15 tot 20 cm. Een klein zij-frame zou moeten kunnen maar daar zijn we nog niet helemaal over uit.

Behalve op de 90 cm module worden de gebouwen los geplaats. Bij de machine fabriek moet een gantree kraan komen en die zal echt wel vast gezet moeten worden vrees ik.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Mooi stukje meubelmakerij Bart, ben benieuwd naar het vervolg.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

hoi Bart
ziet er zeker goed uit, de 90 cm module had ik gezien maar nog niet het volledige spul.
een vervolg van Black Canyon komt hier ook weer op het forum ,zal wel pas volgende week worden met wat foto's van rails.
ik ben nu vollop bezig met de bedrading er van , en het installeren van ontkoppelaars.

bij mij ligt de rails inmiddels al op 15 cm ,we zullen denk ik maar een overgangs module moeten bedenken.

groeten
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden


juni 04, 2012, 20:04:52 #6 Last Edit: juni 04, 2012, 20:11:14 by Gino Damen
Bart,

Misschien is mijn kopschotconstructie iets voor jou? Voordeel is dat je heel flexibel de hoogte kunt kiezen terwijl ze toch stapelbaar zijn. Zelf heb ik ze van 30 cm tot 20 cm. Als je modules ook nog eens hol zijn aan de onderkant dan kan een deel van de scenery (bomen) gedeeltelijk in de bovenliggende module terecht.

http://www.quarter105.nl/m_tips_transportschot.html

Lijkt misschien fragiel, maar mijn modules hebben met deze schotten al zuid duitsland gezien. Als je oog-bouten gebruikt dan kan je gewoon met spinners de bakken onderling fixeren. Ik heb overigens ook een deksel gemaakt (5 cm hoog rondom waarbij de binnenplaat op 2,5 cm zit. In de deksel kan ik precies twee klapkratten kwijt die door de opstaande rand keurig blijven staan (ook bij een noodstop).

Nog even een foto van hoe dat er gestapeld uitziet

http://www.quarter105.nl/galleries/beurs_veendam_2009/original/27%20-%20everything%20is%20ready%20for%20departure.html

Gino

Sorry voor de niet werkende linkjes maar het forum blijft structureel de links verkl*ten. Je moet dus even knippen en plakken...
Southern - Serving the South - Fremo-style


Hi Gino, Goed idee, merci! Ik denk dat ik dat maar addopteer voor de 2 bakken van 165 cm. De 90 cm bak zal dan hibride hierboven op komen (1 kopschot en 1 x zij-frame).
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: Gino Damen op juni 04, 2012, 20:04:52

Sorry voor de niet werkende linkjes maar het forum blijft structureel de links verkl*ten. Je moet dus even knippen en plakken...

Links werken gewoon hoor, selecteer een woord (kopschotten) en voeg er een link aan toe.

Gebruik.

[url=http://www.quarter105.nl/m_tips_transportschot.html]kopschotten[/url]

Verder bedankt voor de info, kan ik ook wel wat mee.

JohnT

Mooi, normaalspoor in schaal O! Het is leuk hoor, al dat smalspoorspul, maar ik zie toch wel graag eens een 'echte' trein.  ;D

Tja, zolang je dus niet de URL-knop gebruikt, maar gewoon de link direct plakt gaat het dus goed. Echter via de URL-knop invoegen werkt dus niet goed.

Maar waar het omgaat is dat er weer een aantal mensen geholpen zijn met een handige transport oplossing die lekker low tech is en makkelijk op te bergen indien je ze niet nodig hebt.

Gino
Southern - Serving the South - Fremo-style

http://www.janbouli.com/?p=structures.html&title=STRUCTURES

Zou niet weten wat er niet werkt aan de url knop, bovenstaande link daarmee gemaakt.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Citaat van: BvDoorn op juni 03, 2012, 14:29:45

Zonder mopperen van de vrouw des huizes  :)


Ik ken dat... been there, done that! :) ;)

Mooi project, je doet wat ik zou willen; spoor 0 switching. Maar nog een hobby trekken ze hier thuis niet en ik heb er ook geen tijd meer voor.
Ik volg je!! :D

Bart, vraagje ter aanvulling:

Citaat33 Street yard is een switching layout op 3 losse modules (zie tekening banenplan). De bouw methode is gebaseerd op de Fremo-O (http://www.fremo-net.eu/normblattfremo0-scale.html?&L=0). De bakken zijn respectievelijk 90 x 80 cm en 2 van 165 x 80 cm. Voor het bouwen hou ik een "bovenkant" rail hoogte aan van 115 cm en niet de 130 cm van Fremo-O.

CitaatDe Fremo schrijft voor dat het hart van de main 15 cm van de kant af ligt bij de koppel stukken. Op een of andere manier heb ik in plaats van 15 cm 11 cm genomen. Dus moet daar nog een fraaie oplossing voor verzinnen.

De hoogte is al niet-Fremo, waarom hou je je wel aan de wissel norm van Fremo? Het is toch een op zichzelf staande baan die niet gekoppeld gaat (en kan) worden?