Allereerst de complimenten voor dit forum. Top gedaan. De laatste tijd weinig aandacht aan het forum kunnen geven maar zie dat een aantal van jullie met rasse schreden vooruit gaan met dingen om van te smullen??.
Zoals al aangekondigd op het vorige forum; een project tussendoor. Eigenlijk komt het door Cor van Vliet. Die opperde dat het een mooi idee zou zijn naast het smalspoor ook een paar koppelbare bakken te maken voor normaalspoor in schaal O. Cor is inmiddels ook begonnen en hoop dat hij dit hier verder ook gaat publiceren.
Ik wilde zelf altijd al een mobiele switching layout maken, dus een poosje geen On30. Samen met een goede vriend, die beginnend spoor enthousiasteling is (ik probeer hem te overtuigen dat Amerikkanse spoorwegen v????l leuker zijn), een ontwerp gemaakt en aan het bouwen geslagen.
33 Street yard is een switching layout op 3 losse modules (zie tekening banenplan). De bouw methode is gebaseerd op de Fremo-O (
http://www.fremo-net.eu/normblattfremo0-scale.html?&L=0). De bakken zijn respectievelijk 90 x 80 cm en 2 van 165 x 80 cm. Voor het bouwen hou ik een "bovenkant" rail hoogte aan van 115 cm en niet de 130 cm van Fremo-O.

De locatie is losjes gebaseerd op Cleveland warhouse district zoals het in de jaren 70 nog bestond. Ondanks de 0.8 x 4.20 mtr is alles toch vrij krap bemeten in deze schaal. De laadplatforms zijn lang genoeg om een 40 voeter te plaatsen en het omloopspoor is net lang genoeg voor 3 wagons.
Tractie is voorlopig een GP 35 van Erie Lackawanna van Atlas O Gold serie voorzien van een QSI decoder (meer dan genoeg geluid).


(100 cm trein :)))
Aansluitende industrie wordt in tegenstelling tot wat op de layout staat ?Jacobs Machine shop? (locatie Texaco Oil depot), Een limonade en koekjes fabriek en een team track. Genoeg dus om met diverse materiaal te rangeren.
Ik kan, door ruimte gebrek, alleen maar dit soort grote dingen buiten bouwen (al is de vrouw best bereid om een weekje tegen het spul aan te kijken als het opgesteld staat in de huiskamer). Dus ondanks de koude lente de laatste tijd wat mooie dagen gehad zodat de bakken nu klaar zijn.
De constructie is zo licht mogelijk en eenvoudig gehouden. De bak van 90 cm (links) heeft 2 paar losse poten waarop, als die eenmaal gekoppeld aan elkaar staan, de bak zelf als een muts op past. De andere 2 bakken worden daarop gekoppeld (die hebben een paar, inklapbare poten).

90 cm bak gedemonteerd

poten gekoppeld

de bak op de poten

165 cm module gekoppeld op 90 cm module

alle 3 de bakken gekoppeld
Ondanks het fragiele uiterlijk kan per bak makkelijk 100 kg aan statisch gewicht aangebracht worden (dit gaan we dus nooit halen) en kun je er tegen stoten zonder dat het meer wiebelt als een keukentafel van Leen Bakker.
Rails en wissels zijn van Atlas. Wisselbediening zijn voorlopig ?ground throws? van Gaboose Industries. Gebouwen worden gedeeltelijk zelfbouw en gedeeltelijk bouwpakketten
De eerste rails en wissel liggen ook al. Daar had ik toch even een oeps moment :-\ en moet daar wat op verzinnen. De Fremo schrijft voor dat het hart van de main 15 cm van de kant af ligt bij de koppel stukken. Op een of andere manier heb ik in plaats van 15 cm 11 cm genomen. Dus moet daar nog een fraaie oplossing voor verzinnen.

Zonder mopperen van de vrouw des huizes :)
Wanneer gereed??. Als mijn baas geen roet in het eten gaat gooien dan zou alles toch redelijkerwijs eind dit jaar klaar moeten zijn.