33 Street yard

Gestart door BvDoorn, juni 03, 2012, 14:29:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Citaat van: milocomarty op juli 23, 2012, 20:52:38
Imposant ! Mooi geregeld trouwens, vrouwlief en dochter aan het schilderen en zelf met treintjes spelen  ;D

Precies....... tis dat ik kunststof kozijnen heb anders zou ik zeggen; langssturen die hap! ;D ;D :) ;)

Alle gekheid; klinkt super. Je zou bijna overstappen op 0 :P

Hi Martin, je zult nog even geduld moeten hebben. Ik hoop begin volgend jaar de baan tentoonstelling klaar te hebben.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

juli 29, 2012, 20:04:03 #47 Last Edit: juli 29, 2012, 20:05:39 by BvDoorn
De laatste paar dagen bezig geweest met het aanleggen van de spoorwegovergang en het industrie terrein op de middelste en rechter module. Het was even zoeken naar het juiste materiaal. Omdat het een groot oppervlakte is heb ik met de gedachte gespeeld aan ingieten met een "vuller". Rondje Gamma leert dat zelfs in de grote hoeveelheden eeerg duur is en dat ze niet echt flexibel blijven na het uitharden. De bakken kunnen bewegen (een beetje torsie) als je ze transporteert waardoor er barsten in het straat oppervlakte kan komen.



Uiteindelijk gekozen voor een dunne mdf plaat. Deze met houtlijm op de tafel gelijmd en gefixeerd met schroeven. Daar boven op 2 lagen 4 mm Isofast (parket egalisatie) platen. Deze gelijmd met Bison Montage kit. E.e.a. aangedrukt met "de deegroller" :P.  Het geheel is net iets lager dan de bovenkant van de rails. De bak is nu vervormbaar zonder dat de barsten in de "straat" komen :)



Tip als je deze methode wilt volgen; Eerst met de Isofast de ruimte tussen de rails (bielzen) uitsnijden. De mal kan dan gebruikt worden om het mdf pas te zagen.
Nu nog het geheel in een lichte beton kleur zetten (en dan weer de rails schoon maken)



Voorlopig tevreden met het resultaat. Morgen is de vakantie weer over.....  :-\
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Hallo Bart,

Lijkt mij een goed idee die schuimplaten. Zelf wil ik op mijn H0-baan ook "straatspoor" aanleggen. Wat mij niet duidelijk is de functie van de dunne MDF-laag. Er was toch al een stevige ondergrond? Of is de MDF vanwege de juiste dikte alleen bedoeld om het niveauverschil tussen de ondergrond en de bovenkant van de bielzen te overbruggen?

Verder zo, ik volg je verrichtingen

Fredy Coenen
The Espee      -     The Friendly Southern  Pacific

Hi Fredy,
De MDF is puur om het geheel op de juiste hoogte te krijgen. De top van het rail profiel ligt op 11 mm boven de plaat. Dat is 4 mm voor de Isofast die ik als rails ondergrond gebruik (stroken van 4 cm breed) en 7 mm voor de Atlas O rails. Er stond in een van de O scale Magazines (http://oscalemag.com/ free downloads nr 42) een mooi artikel over het maken van "street rail". Maar bij testen bleek dat voor een mobile baan toch te "barst" gevoelig te zijn.

De MDF met de de styreen platen bleek op de juiste hoogte te zijn. Precies 11 mm waarbij, als je de styreen plaat afschuind bij de onderkant van de rails de bovenlaag iets onder de top van de rails koomt te liggen. Het voordeel van de extra laag MDF is wel dat ze de constructie iets stijver maakt.


Dit geeft een idee van de wafel structuur (niet op schaal).
Licht blauw is de Isofast. Licht bruin de biels.

hO rails is natuurlijk lager en vraagt misschien wel voor een andere aanpak. Misschien toch handig om het artikel te lezen in O Scale Magazine. Ik kan me voorstellen dat dit ook in hO werkt.

Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Het is een beetje stil geweest. Vanaf de zomer weinig thuis geweest dus maar heel weinig kunnen doen. Ondanks dat mijn echtgenote er geen problemen heeft dat de modules weken achtereen in de huiskamer staan werkt het niet echt en voor een paar uur die je dan over hebt de baan op te bouwen en hem daarna af te breken is ook zo wat.

Daarom maar een fundamentele keuzes gemaakt. De bakken van mijn On30 baan (White River Valley) voorlopig (of permanent) maar van de wand halen om ruimte te maken voor 33 street.

Zie hier "work in progress"





Ik hoop jullie hiermee over een paar weken weer te kunnen verblijden met de verdere ontwikkelen in 33 street.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

een paar weken  :( :( :( , wel een beetje opschieten nu het weer zo droevig is  ;)
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Hmmm, het weer hier in Zeeuws Vlaanderen is anders aardig OK. waterig zonnetje, 12 graden........ ;)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

december 27, 2012, 13:11:48 #54 Last Edit: december 27, 2012, 13:17:03 by BvDoorn
De afgelopen tijd niet helemaal stil gezeten  :). Een idee van mijn echtgenote om de baan ook uit te breiden naar de andere kant van mijn hobby ruimte uitgewerkt. Als ik aan de bouw beging (voorjaar) dan blijven de modules intact zodat ze makkelijk weggehaald kunnen worden. Dan kunnen die ooit nog tentoon gesteld worden  :-\



Er komt op de rechtse module een Atlas slanke wissel bij terwijl het industrie gedeelte 2 meegebogen wissels van Lenz gaat krijgen. Als industrie denk ik aan een kunstmest fabriek. Dit omdat ik 2 wagons van de Hercules Powder Company van Cor heb overgenomen. Deze werden in eerste instantie voor het vervoer van kruit gebruikt maar later, toen Hercules overging naar het fabriceren van kunstmest ook voor het vervoer van nitraat werden ingezet.

De staging zit links boven (de lettertjes zijn wat vaag)

Afgelopen weken aan een staging bak gewerkt. 3 sporen op een schuiflade en het spoor links boven doorgetrokken. De bak wordt een onderdeel van de scenery zodat, als de laden dicht is, het lijkt op het uiteinde van een "yard" waar wat wagons opgesteld zijn. Het geeft in ieder geval ruimte voor 2 opstel sporen en een omloop spoor, net genoeg om straks voldoende variatie te hebben in de trein samenstelling.







Ook deze bak is mijn standaard van 165 x 80. Alleen links een hoek eruit anders kan de deur niet open ;). De lade is net lang genoeg om 3 x 50 voet wagons neer te kunnen zetten of 4 x 30 voeters.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Mooie oplossing Bart, werkt het al naar behoren, en was het moeilijk om het vast genoeg te krijgen dat het steeds goed op lijnt.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

december 27, 2012, 20:48:25 #56 Last Edit: december 28, 2012, 09:08:41 by BvDoorn
Het is inderdaad ge-emmer om dit vlak te krijgen. Ik heb eerst alles afgemonteerd met lade en bak op zijn kop op de eetkamer tafel. Die is vlak en recht - wat ik van de rest van het huis niet kan zeggen :)

De lade rails is van de Gamma, ze hebben ze in een aantal maten en lijkt op die van het plaatje hieronder.



Als je eerst alles goed uittekent (hoogte, horizontale ligging en waar de schroef gaten moten komen van de rails) hoef je hierna maar weinig af te stellen. Er zit een ovaal schroefgat in de rails waarbij je nog wat na kunt stellen.

Een klein voordeeltje is dat als je de zaak op zijn kop monteert dat door de speling in de lagers van de lade rails de lade zelf iets zakt (minder dan 3/10 mm) wat het nastellen makkelijker maakt.

Ik ben tevreden, de (spoor) rails links en rechts een beetje verhoogd waar nodig was. Alles is redelijk vlak en heb nu nagenoeg geen hoogte verschillen op de rails.

Om te zorgen dat e.e.a. niet weg loopt, beide zijde van grendeltjes voorzien die de lade borgt op de juiste rails uitlijning.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

december 27, 2012, 20:54:00 #57 Last Edit: december 27, 2012, 21:23:46 by ger deguelle
Ziet er goed uit je moet er maar op komen  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Afgekeken ;D
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Strak werk Bart ! Vraagje, staan alle rails onder spanning ? Wil ook nog wat anders als fiddle yard, dit ziet er wel top uit zo..