Het niet kunnen programmeren van een decoder

Gestart door dutchbuilder, juni 01, 2012, 12:53:43

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik heb een paar maanden geleden een Tsunami 750 K class sounddecoder gekocht.
Deze heeft problemen met het programmeren op de programmeerrails.
Ik kan het lokadres veranderen en uitlezen maar voor de rest van de cv's krijg ik foutmeldingen.
Ontrack programmeren , geen probleem maar met deze methode kan ik niet uitlezen .
Ik heb met mijn andere decoders , waaronder een TSU 1000 K class, absoluut geen problemen.
Het DCC station dat ik gebruik is een Lenz.
Heeft iemand van jullie enig idee wat ik fout doe, of is de decoder niet in orde?

Ton
Erare humanum est

Kun je in de buurt ergens een Programming track booster lenen om te zien of dat helpt? Sommige van die decoders hebben veel "umpf" nodig voordat ze luisteren...

Zie ook dit draadje.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

juni 01, 2012, 14:08:51 #2 Last Edit: juni 01, 2012, 14:10:49 by dutchbuilder
Ja OK Gerard , maar ik geloof niet dat dat het probleem is.
De andere decoders , en dat zijn er aardig wat, hebben het probleem niet, ook van Tsunami.
En ik kan de decoder in questi gewoon programmeren in de PON mode.
Ik krijg deze fout code
Er 02
During the programming or reading a decoder CV no decoder
confirmation was received. This can be caused by the decoder not being
properly connected to the programming output, the decoder is defective
or not installed correctly, or the programming track is not connected
properly.


De decoder is, neem ik aan, goed aangesloten anders zou ik hem niet PON kunnen programmeren.
En de programmeerrail is goed aangesloten anders zouden andere decoders het zelfde probleem geven
Ton
Erare humanum est

Als de decoder nieuw is en de problemen direct aanwezig waren kun je wel stellen dat de decoder het probleem is. Anders zouden de andere decoders ook kuren vertonen.

JohnT

Zijn er bij die andere decoders ook van hetzelfde type? De stroomafname kan verschillen namelijk.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op juni 01, 2012, 16:09:56
Zijn er bij die andere decoders ook van hetzelfde type? De stroomafname kan verschillen namelijk.

Gerard

Dit is de enige 750mA decoder van Sounstraxx die ik heb , de andere zijn allemaal 1A.
Ton
Erare humanum est

De stromen die jij noemt Ton, zijn natuurlijk wel de stromen die de decoder aan de uitgang kan leveren en zeggen niks over wat hij tijdens het programmeren nodig heeft... (okay, domme vraag van mij dus, maar dat realiseer ik me nu pas). Ik zou het toch even met zo'n programming booster proberen.

Maar evengoed is het een wonderlijke business met sommige van die decoders. Ik heb hier een Intermountain FT A/B unit waar ee Soundtraxx Tsunami in zit. Ik krijg de snelheid ervan NIET afgeregeld, ook niet met mijn Powerpax / PR3 / JMRI setup. Zeer frustrerend...

HTH,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

juni 02, 2012, 09:13:52 #7 Last Edit: juni 02, 2012, 09:44:06 by JohnT
Ik heb in de Yahoo Digitrax gebruikersgroep gelezen dat men de motor tijdelijk door een weerstand vervangt. Moet ff zoeken wat de waarde moet zijn.

edit

Gevonden dit,
A PowerPax may resolve your issues. Then again it may not. I have a
> PowerPax. It's usefulness and success rate was less than 50%. I gave up on
> it.

Dit,
I also have a Soundtraxx PTB100. It has 100% succes rate and sees full time
> use for programming Digitrax Soundtraxx and TCS decoders without issue.

En dit,
Blame the decoder manufacturers for their current hungry sound decoders. They
will be happy to sell you a programming booster to solve the problem. Instead of
the 1k resistor trick, simply leave one of those lighted passenger cars on the
program track. Better yet, a DC (no decoder) engine in addition to the one with
the decoder being programmed will fool the programmer into seeing the "ack".

edit

De weerstand zou 1K moeten zijn, en vervangt in deze tips niet de motor maar wordt over het programmerspoor gelegd .

Let op dit zijn bevindingen van een aantal modelspoorders die mogelijk in hun situatie werken en daarom geen garantie is dat het altijd werkt.


JohnT

Ja ja ,als ik het goed begrijp zetten ze een extra belasting op de rails......
Vreemd , maar eens even proberen.
Ton
Erare humanum est

Voor het Acknowledge (ACK) signaal wordt in een "normale" decoder een strromstoot door de motor gebruikt, vandaag dat je loc's ook even hoort, of zelfs ziet schokken bij het uitlezen en programmeren. Dat is ook de reden dat functiedecoders haast niet uit te lezen zijn, en ook vaak lastig te programmeren.

Ik het overigens de decoder van mij FT A/B units nu wel geprogrammeerd, registers 66 en 95 (forward en reverse trim) allebei van 128 naar 16 teruggebracht. Ik kan deze waarden ook bevestigen doordat ik ze terug kan lezen uit de decoder. Maar hij luistert er nog niet naar, nog steeds vangrails nodig, zo hard gaat hij er vandoor... Idee?n iemand?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Het is mij opgevallen dat in sommige van mijn decoders bepaalde cv's niet aanwezig zijn.
In het bijzonder die van  Hornby , ze zij prima maar volledig uitgekleed.
Als ik een waarde verander in een niet aanwezig cv dan kan dat gewoon en kan ik het ook uitlezen.
Ton
Erare humanum est

Het zal inderdaad wel zo'n aggenebbisj teruggeschroefde OEM decoder zijn. Op zich wel goed hoor, mooi geluid en het rijdt, maar verder wel nep dat hij niet naar zijn CV's luistert.

Ik denk eerlijk gezegd dat die CV's wel bestaan in de decoder. Anders zou je de waarde immers niet kunnen teruglezen. Dan is het waarschijnlijk de functionaliteit (het programmatje) in de decoder waar op beknibbeld is. GRRRRR...

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: dutchbuilder op juni 02, 2012, 20:14:15
Het is mij opgevallen dat in sommige van mijn decoders bepaalde cv's niet aanwezig zijn.
In het bijzonder die van  Hornby , ze zij prima maar volledig uitgekleed.
Als ik een waarde verander in een niet aanwezig cv dan kan dat gewoon en kan ik het ook uitlezen.
Ton

Die decoders heb ik ook maar zal ze t.z.t. wel vervangen. De standaard Bachmann decoder heeft bijvoorbeeld geen cv 5.

JohnT


Ik heb het geprobeerd , een extra belasting op de programmeerrails........maakt niets uit.
Wat mij wel opgevallen is is dat er iets raars gebeurd tijdens het uit lezen van de cv onder de 10.
Voorbeeld:
als ik cv 1 wil uitlezen krijg ik READ en dan r 01.
als ik dan weer READ doe dan krijg ik het lok adres pas.
Nomaal zou ik al bij de eerste READ het lok adres zien.
Als ik een twee cijferig cv wil uitlezen dan krijg ik het bekende ERROR 02.

Wat er ook gebeurd is dat ipv dat de motor een slag draait het geluid even aan gaat.
Het lijkt wel of de decoder een AK wil geven maar het op een verkeerde manier (poort) doet.
????????

Ton
Erare humanum est