Ronald gaat Finescale in spoor 0!

Gestart door usronald, maart 15, 2013, 22:05:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dank je Bart! Idd moet er dan e.e.a. aan de assen gedaan worden maar ook alle draaistellen moeten vervangen worden... en dat wordt een duur grapje ook bij een kleine module zoals deze.

Vanmiddag toch maar even de bak naar buiten gedaan. Had wat bielzen gesneden, een nieuwe wisselmal uitgeknipt en wilde toch zien of dat ging. De wissel is gepland als een #6.

Overzicht:



Met de loc van boven gezien. Ik worstel wat met het vrije profiel. Dat is 76 mm dus heb ik de hartafstand van de rails bepaald op 80 mm, 8 cm dus:



De wissel van boven gezien:



En vanuit de rechterhoek:



Inmiddels staan de hartlijnen op de bak. Ja, ik weet dat ik 1 regel van modulebouw overtreden heb: bouw nooit evenwijdig aan de rand van de module. Maar juist hier denk ik wel dat dat kan. Als er straks gebouwen omheen staan en het viaduct zal de rechtheid niet meer zo opvallen hoop ik.

Later weer meer!

Op BNLS ontstond deze week een leuke discussie over het parallel aan de bakrand lopen van het sporenplan wat ik eigenlijk wilde. Fredy Coenen stelde voor om een gebogen plan te maken op deze manier:

Moscow V2:



Met 2 BB's (blackboxen) waar ge-fiddled kan worden uit het zicht.

Daaruit kwamen wat reactie's en vulde ik het aan met deze info:

De boogopzet is eigenlijk helemaal geen slechte denk ik. Ik was uitgegaan van deze foto:

Oorspronkelijk lag dit in een boog. Dit is uit Google streetview, van boven zijn de sporen inmiddels verdwenen. Maar dit ligt toch echt in een..... boog:



En stelde ik voor om wat mock-upjes te maken van mijn oorspronkelijke plan tot aan de nieuwe opzet:

3 situaties. als eerste de oorspronkelijke:



Als 2e de ronde versie. Die vind ik nu, uitgelegd 1 op 1 toch niet zo geweldig:



Toen dacht ik, neem de wissel niet rechts maar links. En situeer de sporen een beetje zoals op de Google streetview situatie:



En daar ben ik dan wel weer content mee. Eigenlijk moet het nog iets ronder en iets verder naar voren:



Hoe ik dat zie? De achtergrond is de rechterkant van de streetview foto. Helemaal rechts de straat waar vanuit je de silo's inkijkt. De linkerkant van de silo's zie je niet, dat is de voorkant van de module. Ik zie de brug met leidingen die wel vanuit de achtergrondgebouwen komt naar voren maar in de lucht eindigt. Je staat als het ware "in" de linkersilo.

Links heb ik de leidingbrug als afscherming, rechts het struikgewas waar achter de sporen verder lopen. Ik vind deze versie zelf wel een behoorlijke uitdaging.


Mijn voorkeur gaat inmiddels naar de 4e versie en dat ga ik verder uitwerken.

Hi Ronald,
Weer een machtig project!
De kwaliteit zal zoals eerdere baantjes van jou zijn: geweldig.
Leuk om op deze manier jouw baantje te gaan volgen.
Mooie schaal, heel mooi materiaal.
Veel succes verder!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

In de vormleer heeft de kromme meer spanning dan een rechte lijn.
En daar komt ie weer, je moet een vorm fluisteren en niet schreeuwen!
Dus een lichte kromming is altijd interessanter, voor de kijker, dan een volle bocht of een rechte lijn.

Ton
Erare humanum est

@Hans; machtig klein ;) dank voor je complimenten, ik word er verlegen van.

We gaan weer ons best doen om er iets leuks van te maken. @Ton; ja, zo is het. Dus we gaan het laatste ontwerp nemen :)

Wel kwam vandaag al op de 6e dag na bestellen mijn proefzending voor het leggen van spoor 0 aan:



3 types railplaten voor code 100 en 124/148, 2 zakjes boutplaten voor code 100 en 125 en als laatste 1000 spijkers van 0,8 mm lang. Ik ben komende dagen nog erg druk met de laatste dagen werk en de voorbereidingen voor de trip naar Engeland die ik volgend weekeinde ga maken in het kader van de uitnodiging voor de RailexNE tentoonstelling. Daarna ga ik een teststuk leggen (in de vakantie! :))

Later!

1000 spijkers van 0,8mm lang? Daar gaan zelfs jouw kaboutertjes moeite mee hebben...  :D 8)
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

(5/16) inch =7,9375 millimeter


Gr John LC
groeten John LC

www.lostcreek.nl


foutje, bedankt....moet kunnen , niet, toch?

Ton
Erare humanum est


Zo, long time no hear ;) Na Engeland erg druk met familiezaken, die zullen na woensdag wat rustiger gaan worden. In die periode was er eigenlijk vrij weinig tijd voor modelbouw. Vanavond heb ik weer wat gedaan in het kader van rustgeving, dit keer maar weer eens richting het spoor 0 gebeuren.

Ik had al wel wat bielzen gemaakt, vanavond een goeie 100 stuks geproduceerd. Ik zaag ze op maat met een Proxxon met zaagblad, en schuur ze daarna met een andere Proxxon met slijpschijf:



En een doosje met 130 bielzen in 0:



Ik maak er deze week nog een stuk of 90 en heb dan genoeg voor 2 proefstukken. Dat ivm de verschillende railstaafhoogtes en verschil in tieplates.

Later meer!

Fijn je weer bezig te zien Ronald
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Hoi Ronald,

Inderdaad weer eens iets anders, ook ik heb inmiddels een spoor 0 erbij.
Van Atlas Gold heb ik een GP met sound, geen BN, maar de BAR.
Als je een kopschot van Fremo 0 maakt kunnen we tzt aansluiten met anderen en ergens een rij- en rangeerdag plannen.
Overigens heeft Peco ook de losse delen in het programma om zelf rails en wissels te leggen, zowel voor de flat bottom (code 143) als de Bullhead (code 124).

Succes, Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

oktober 14, 2013, 10:28:20 #59 Last Edit: oktober 14, 2013, 11:23:19 by usronald
Ha die Jaap!

In deze eerst opzet blijf ik even stand-alone..... er is een plan om samen me iemand anders (ook hier, MB6400) een gedeelde baan in 0 te bouwen, maar dat gaat wat langer duren qua tijd. Dit plan is puur voor mij om de diverse materialen en technieken te leren kennen.

De Peco spullen zijn m.i. lang niet zo mooi en te Engels. Dit spul wat ik nu heb is echt Amerikaans en heeft ook echt de "feel" en de "look". Dat gedeelte is erg belangrijk voor mij omdat de grotere schaal veel meer detail laat zien maar ook nodig heeft. Het wordt geen Proto maar Finescale. Daarbij blijft de spoorbreedte standaard 0 en kunnen we later evt materieel uitwisselen.

Mooi dat je ook om bent ;) Onze ogen he? ;D :)

@Jan; dank je, heeft een therapeutische werking op een mens ;)