Ronald gaat Finescale in spoor 0!

Gestart door usronald, maart 15, 2013, 22:05:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton, dat doe ik ook wel, alleen niet nu ;) In de schuur staat nog een bak en die is toevallig recht. Verantwoord hergebruik noem ik dat, scheelt ook in de kosten ;)

Ik heb even een iets netter tekeningetje geproduceerd. De sporen moet je wat breder denken als de lijn, de vrije profielruimte is per spoor in deze schaal ongeveer 10 centimeter:



De bak waar het op moet is deze waar oorspronkelijk de Civil War baan op zou komen. De foto dateert van 15 Oktober 2011:



Wat ga ik doen? Ik maak de bak van 60 cm kleiner naar 40 cm, en de kap wordt 45 cm. Zie de rooie strepen:



Iets overstek voor de verlichting, dat moet dan ook wat beter zijn voor de uitlichting. Ik heb nog voor deze bak een dubbele strip LED beschikbaar dus dat komt mooi uit. De overgebleven 20 cm van de modulebak wordt dan hergebruikt als ondergrond voor de fiddleyard die er naast komt.
Het inkorten moet heel even wachten, dat gaat nog niet. Dus daarvoor nog even geduld ;) Ik kan mijn zoon nog eens lief aankijken, die moet toch nog even wat hand- en spandiensten in huis verrichten voor mij.

Laters!

Zo, de bouw is officieel begonnen, alleen niet door mijzelf ;D ;) Mijn zoon heeft de bak die ik had op maat gezaagd. Die was 60 diep zoals eerder vermeld en ik heb hem toch op 45 breed laten zagen. De 15 breed die overblijft wordt doormidden gezaagd in de lengte en gaat fungeren als drager voor de fiddleyards aan beide kanten Zie tekening). De kap die er boven komt was al voorbereid op TL maar daar gaat natuurlijk LED verlichting in. Ik heb nog voldoende strip in beide uitvoeringen wit en kleur dus dat is verder geen probleem.

De zaagwerkzaamheden. Het werd eerder donker dan dat wij voorzien hadden:



De bak van schuin voor gezien. Duidelijk is te zien dat er een 2e drager in het midden zit die was voorzien voor de TL. Hier komt straks de LED strip achter:



En opzij. De middendrager is afgeschuind, dat was bedoeld als uitsparing voor de TL. Dit wordt later met 2 strips van hout aan beide kanten van de drager verstevigd:



Er moeten natuurlijk nieuwe voorkanten op maar dat komt later. Zoals de bak nu is kan zij op de achterbank van onze sedan. Een niet te vergeten voordeel, zo kan ik eventueel alleen naar een tentoonstelling of met twee. Dat scheelt aanzienlijk in de transportkosten voor de organisaties.

Wel is er een nieuw plan. Er was nogal een discussie op het nederlandse BNLS forum, en zelf was ik ook niet tevreden. Dus is er dit uitgekomen:



Simpel, met 2 fiddleyards en met grain elevators als uitgangspunt.

Zo, later weer meer, het begin is er!

Ben benieuwd hoe het word ben wel nieuwsgierig  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Discussie was er zat inderdaad  ;D
Maar het gaat er toch om wat jij wil en waar jij zin in hebt. Bovendien zijn er niet zoveel criticasters daar die USA doen, laat staan 0 scale/Proto48...
Jeroen

Och, een gezonde discussie is nooit weg natuurlijk. Je zit op een forum en je laat zien wat je aan het doen bent. Dat er door sommigen anders over gedacht wordt is alleen maar leuk, daar zit 'm dan toch de uitdaging om er samen een leuk idee van te maken.

Citaat:
Zoals de bak nu is kan zij op de achterbank van onze sedan. Een niet te vergeten voordeel, zo kan ik eventueel alleen naar een tentoonstelling of met twee. Dat scheelt aanzienlijk in de transportkosten voor de organisaties.

Hum....crisisbakkie ?!

Ton

Erare humanum est


Nog ff en je heb alleen nog maar een schoenendoos met een rollerbank! ;D
Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op maart 21, 2013, 21:48:54
Nog ff en je heb alleen nog maar een schoenendoos met een rollerbank! ;D
Ton

Ik vind de oplossing van Thomas Schmidt toch charmanter....

Jeroen

Hi Ronald,
Je bent weer goed bezig.
Wel benieuwd hoe dit gaat worden O normaal spoor op zo een kleine ruimte
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Zo luitjes, het is even geleden..... de zomer heeft hier een flinke bouwdip veroorzaakt, maar zo langzamerhand kriebelt het wel weer een beetje. Vriend Martin (milocomarty) heeft voor mij wat bielshout gezaagd voor mijn 0 project:



60 lengtes van 60 centimeter is denk ik voorlopig wel genoeg. Bedankt, Martin (y) Top! ;)

Ik ga nu stilaan beginnen om het plan over te zetten naar de modulebak...... dus hou dit topic in de gaten ;) Laters :)

Hi Ronald, wordt het Proto48 of hou je het op de 1/48 standaard?
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik twijfel nog.... maar wss toch normaal 0. De wisseldelen en de rest van de te gebruiken spullen zijn  zo goed en mooi dat ze voor beide standaards gebruikt kunnen worden. Alleen de puntstukken kunnen in P48 besteld worden alsook de strijkregels.

Proto 48 is ook iets andere spoorbreedte (+/- 2mm smaller) en ze rijden met smallere en lagere wielflenzen. Dus zou je de wielen van lok en wagons moeten aanpassen. Is toch een boel werk.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn