Ronald gaat Finescale in spoor 0!

Gestart door usronald, maart 15, 2013, 22:05:15

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo luitjes,

Na OntraXS gaan we weer wat nieuws bouwen. De Civil War baan is zo goed als klaar, en om de zomer door te komen moet er wel wat om handen zijn ;)

Een zittend gat (in dit geval veel liggend) verzint zich wat. In de zoektocht naar een thema en een loc kwam ik e.e.a. tegen. De wereld van Amerikaans 0 is er eentje van eenmalige series bij de 2 en 3-rail locs. Ik wil natuurlijk 2-rail en daar is de spoeling dun. Denkend en discussi?rend met maatje Henk van der Kolk kwam ik eigenlijk tot de conclusie dat er zeker een Geep op het project moest komen. Geep staat voor GP en dat is General Purpose ofwel algeheel doel. Deze locs staan na de bolle F neuzen aan de bakermat van de Amerikaanse spoor industrie dus moest ik daar naar op zoek.
Door iemand op een ander forum werd ik gewezen op een handelaar in Colorado. Toen ik daar over de site struinde vond ik een foto waar 3 van die GP's op stonden. Ze waren van het merk Red Caboose. Deze firma heeft een aantal jaren geleden een serie van deze dingen geproduceerd, en daarmee samengewerkt met Roco voor de aandrijving en Intermountain voor de kap die van hoge kwaliteit en detaillering is.
2 van deze locs waren Burlington Northern en 1 Northern Pacific (waaruit later de BN is voorgekomen). Snel was dan ook de keuze gemaakt en er eentje gekocht. Hij is nog niet helemaal afgebouwd, ze werden kaal gespoten geleverd en moesten voorzien worden van alle detail delen. Compleet is hij in ieder geval wel. Ook is hij nieuw en nooit gebruikt door de vorige eigenaar. De kappen worden trouwens nu gebruikt door Atlas.

Hier het voorbeeld:



En hier mijn model in aantocht:



Vandaag arriveerde de loc na precies 3 weken onderweg geweest te zijn. Natuurlijk na aftikken van inklaringskosten, invoerrechten en BTW.... ach, je hebt er ook iets moois voor.

Het pakketje:



En uitgepakt:





Wat gaan we bouwen? Daar ben ik nog niet helemaal uit. Heb al wel wat getekend en geschetst en het kan eigenlijk nog alle kanten op. Wat wel zeker is  is dat ik in Finescale of Proto48 ga bouwen. Die 2 liggen erg dicht bij elkaar waarbij mijn voorkeur naar Proto48 uitgaat. Er is genoeg voor te krijgen, en het feit dat je bij deze variant eigenlijk een model van de rails maakt spreekt mij wel aan. Laag profiel railstaaf, voetplaten onder de railstaaf, 2 spijkers per kant dus 4 spijkers per biels, ja eigenlijk alles gaat volgens prototype. Het ziet er fantastisch uit, zie dit voorbeeld:



Bron: http://chris-train-layout.blogspot.nl



Bron: http://d-lp48.blogspot.nl

Ik twijfel nog tussen het westen en een wat noordelijker gelegen prototype. De BN heeft een groot gebied gehad om te bedienen dus er kunnen verschillende thema's gekozen worden.
Ook zal het een kleine modelbaan worden, ergens rond de 3 meter en eventueel in L-vorm met een uitloper van 2 meter. Dat is voor 0 niet groot, maar als je aan het ontwerpen bent is 3 meter zo vergeven ;)

De start is er! Ik ga zo spoedig mogelijk een plan posten hier en daarna zal er serieus begonnen worden met de bouw. Om te spelen had ik al wat flex van Peco laten komen:



Hier kan ik even wat mee experimenteren en kijken wat ik nodig heb. De staven kan ik eventueel hergebruiken, het is de Peco code 124 staaf. Misschien bouw ik eerst een speeldingetje zoals dit, het heet "Chicago Fork":



http://www.carendt.com/scrapbook/page97a/index.html

http://www.carendt.com/scrapbook/page103a/index.html

We zullen zien!

Later!

Zo Ronald, je hebt niet stil gezeten/gelegen...
Dit ga ik zeker volgen! Mooie loc en ook de keuze voor BN is mooi, gezien dit in mijn richting ligt (Great Northern)
Succes!
Jeroen

Dank je, Jeroen :)

Nog een linkje van de eerste rit: - http://youtu.be/-Iz1vr0k_Uk


Citaat van: usronald op maart 15, 2013, 22:55:16
Dank je, Jeroen :)

Nog een linkje van de eerste rit: - http://youtu.be/-Iz1vr0k_Uk

Het heeft eigenlijk wel wat, om een loc voor je tv te laten rijden...  ;D
Thanks for sharing!
Jeroen

Hi Ronald, succes met je plannen. Mooie lok, verdient het om vervuild te worden.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hi Ronld

Zo dat is weer eens wat anders dan o schaal smalspoor.
Veel succes ermee.
groeten John LC

www.lostcreek.nl

zijn altijd leuke loks die geep's ;)
is het een 7 of een 9?
geen idee of je deze site kent? voor als je proto 48 gaat rijden.
http://www.protocraft.com/index.cfm
heeft aardig wat voor de  zelfbouw van wissels en rails.
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

maart 17, 2013, 10:08:00 #8 Last Edit: maart 17, 2013, 10:14:27 by Nuffield10/60
Citaat van: moonlicht op maart 17, 2013, 09:55:22
zijn altijd leuke loks die geep's ;)
is het een 7 of een 9?
Cor
GP9 te herkennen aan het enkele rooster met louvres onder de cabine. De GP7 heeft er 3 of 4.

EDIT ;D ;D Zie nu pas dat Red Caboose het zelfs op het model heeft gezet, zoals het hoort!  Spokane GP-9
Jeroen

dank voor deze info, zal ik volgende week mijn loks eens goed bekijken.
tot nu toe heb ik nog maar 2 GP-9 (Rio Grande) en een GP-7 ATSF (allen van Atlas).
op mijn Rio Grande uitvoering staat het wel duidelijk , maar rooster e.d. heb ik nog nooit geteld.
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Dank mannen!

@Cor; ja, ik ken de link. Ze hebben mooi spul voor jongens als ik ;D ;)

@Jeroen; ja, het is een mooi model. De kap was blijkbaar zo goed dat Atlas de tooling overgenomen heeft en die nu gebruikt voor hun GP9.

Citaat van: moonlicht op maart 17, 2013, 10:29:51
dank voor deze info, zal ik volgende week mijn loks eens goed bekijken.
tot nu toe heb ik nog maar 2 GP-9 (Rio Grande) en een GP-7 ATSF (allen van Atlas).
op mijn Rio Grande uitvoering staat het wel duidelijk , maar rooster e.d. heb ik nog nooit geteld.
Cor
Even allebei de versies onder elkaar ter verduidelijking.

De GP7 met in dit geval 3 roosters op de accubak onder de cabine:



En een GP9 met 1 rooster op de accubak.



Er zijn nog zat details die verschillen afgezien van de motor natuurlijk, maar die roosters zijn het meest constant tussen de fase's.
Jeroen

Mooie foto's! En duidelijk, nu weet ik ook het verschil  ;)

Trouwens die bel bovenop had ik nog niet eerder gezien, leuk detail. Wss typisch Great Northern?

maart 17, 2013, 12:54:41 #13 Last Edit: maart 17, 2013, 13:03:07 by Nuffield10/60
@ Ronald
Die bel is volgens mij niet typisch GN, al kwamen ze daar wel veel voor. Ik heb ze ook bij verschillende andere maatschappijen gezien. Of ze ten tijde van jouw BN nog geplaatst waren, weet ik niet.... De locatie van de bel wil ook nog wel eens flink verschillen... Vast en zeker de zogenaamde US standards... ;D

EDIT

Belletjes:









Zat er geen belletje in de doos Ronald?  8)
Jeroen

Ronald, Ik vond deze foto nog van jouw roadnumber:



Ik ga ervan uit dat het model klopt, dus dat zou betekenen dat deze GP9 ooit in zijn loopbaan is omgebouwd naar een "chopped nose" versie

1736, Class GP-9, was built in February 1957, #22781, FN 5524-14, as NP 298,  It became BN 1736, Class GP-9, in 1970 and retired in February 1990  It was sold to Yadkin Valley RR as 206 in April 1990.



En deze data is vanaf Northern Pacific

298  To BN 1736 > LRS 206 > YVRR 205 > RJCR 206 > GORR 206

GORR zegt mij nix... Iemand anders misschien?
Jeroen