In consist rijden

Gestart door JohnT, december 25, 2012, 20:10:50

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Vandaag toch nog maar ff bezig geweest met de treinen.

Ik heb een consist gemaakt met JRMI met adres 100. In deze consist zitten twee loc's met adres 822 en 53. In JMRI heb ik drie regelaars in beeld ??n voor de consist en voor elke loc ??n. Nu had ik gedacht dat als je het consist adres gebruikt beide loc's gaan rijden wat ook het geval is maar ik dacht ook dat je de loc's ook nog steeds apart van elkaar kon rijden als je het eigen locnummer gebruikt. Dit werkt niet bij mij?

Heb ik het verkeerd begrepen? of is er een instelling nodig om dit voor elkaar te krijgen.

JohnT

Bij consist rijden draagt de loc zijn throttle en light functies over aan het consist adres. En misschien nog een paar, dat weet ik niet zeker. Maar in elke geval de throttle is niet meer vanaf de individuele adressen bruikbaar zover ik weet.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Bij Lenz kan ik ze als MU laten rijden, Multiple Unit. Na lossen van die MU zijn ze weer aanspreekbaar op hun normale adres. Hoe dit bij andere systemen werkt weet ik zo niet, maar wel weet ik als ze een consistadres hebben ze niet meer luisteren naar hun normale adres. Dat moet je dan eerst "resetten".

Bij Digitrax is het zo dat wanneer het consist adres is gezet, dus niet 0 (nul), dan reageert het normale adres er niet meer op. Dus eerst het consist adres op nul zetten, dan pas reageert het normale adres weer.

Mvg, Joop.

Citaat van: dash408c op december 25, 2012, 23:28:22
Bij Digitrax is het zo dat wanneer het consist adres is gezet, dus niet 0 (nul), dan reageert het normale adres er niet meer op. Dus eerst het consist adres op nul zetten, dan pas reageert het normale adres weer.

Mvg, Joop.

Adres staat op nul. Wat ik had verwacht is dat je een loc voor de trein hebt staan en er een andere loc naartoe kunt rijden en aankoppelen (of zoveel als nodig is). Als dit is gebeurt selecteer je het consistadres en rij je met de trein. Dit gaat dus niet werken en moet ik telkens de loc in en uit het consist halen? Niet handig.

JohnT


Ik kan uit je verhaal niet precies opmaken welke methode je hebt gekozen om de consist te maken, ik ken er drie:

1. De CV's aanpassen (ik meen CV19 en CV29), dat noem ik een "harde consist"

2. Een tweede mogelijkheid is om dit met de centrale te doen. De Intellibox II waar ik tot nu toe mee rijdt kan dat, ook zonder de decoder om te programmeren. De Digitrax centrales in combinatie met bijvoorbeeld een DT402D kan dat ook. Je maakt dan een consist in de centrale. Ook nu weet de software (die zit in de centrale ook) dat er twee locs bij elkaar horen. Dit noem ik een "centrale consist".

3. Ook software (bijv. TrainController) kent de mogelijkheid om twee locs een blok in te laten rijden en die dan automatisch samen te voegen tot een consist. Hierbij worden niet de decoder CV's aangepast, maar "weet" de software dat die twee treinen nu bij elkaar horen. Je kunt ze dan (in de software) uiteraard ook weer loskoppelen. Of JMRI dat ook ondersteunt weet ik niet. Dit noem ik een "software consist"

Welk van deze gebruik jij?

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Citaat van: Gerard Wassink op december 26, 2012, 10:29:27

2. Een tweede mogelijkheid is om dit met de centrale te doen. De Intellibox II waar ik tot nu toe mee rijdt kan dat, ook zonder de decoder om te programmeren. De Digitrax centrales in combinatie met bijvoorbeeld een DT402D kan dat ook. Je maakt dan een consist in de centrale. Ook nu weet de software (die zit in de centrale ook) dat er twee locs bij elkaar horen. Dit noem ik een "centrale consist".


Dit is dus wat bv de Lenz doet.

Ik heb het JMRI gedaan dit noemen ze een advanced consist. Je maakt een consist met een eigen adres en stopt hierin de locs die je in het consist wilt rijden. Ik kan het ook met de Digitrax Zephyr Xtra daar wordt het MU genoemd deze gebruikt een adres van een loc in de consist om alle loc's in de consist te sturen. In de decoders van de loc's gebeurt verder niks zover ik het begrijp.

JohnT

Okay, dan hebben we het over een software consist. Dan zal de documentatie van de software - in dit geval JMRI - uitsluitsel moeten geven.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Op deze pagina vond ik deze tekst:

"The NMRA calls the decoder based system Advanced Consisting. To implement this system the decoder has to have a special memory space (CV19) which is used to store a consist address. This type of consisting is portable between layouts, since the information that the loco is part of a consist, and the address information for that consist is carried in the decoder. The disadvantage is that once the locomotive is assigned to a consist it will only respond to the consist address. If you forget to ?break? the consist at the end of an operation, you will be puzzled as to why your locomotive won?t respond to requests for motion, even though it will respond to some of the lighting functions.

DecoderPro utilizes the Consisting Pane to set up NMRA Advanced Consists and the response of the locomotive to function requests sent to the consist address."

Dat is zo te zien wat ik een "decoder consist" noemde.

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Uiteindelijk hebben alle drie de methodes het effect dat je loc's toegewezen aan een consist niet meer los kunt gebruiken.

Verder heeft het nog een effect, losse loc's ingesteld op juiste snelheid en rijgedrag met de speedtabel raken dit kwijt in een consist. In de consist moet je loc's immers op elkaar afstellen waarmee de speedtabel weer gewijzigd wordt.

Gelukkig kan ik dit makkelijk opvangen in JMRI, ik kan de instellingen voor een loc op de pc bewaren.

Ik doe het nu zo, de instellingen voor een consist bewaar ik als locnummer-con en de instelling voor de loc bewaar ik als locnummer. Op deze manier kan ik snel van situatie wisselen.

Voorbeeld:
Ik rij de loc's los met ieder hun eigen instellingen.
Als zij voor de trein staan voeg ik ze toe aan een consist en zet de juiste instellingen in de loc's met JMRI is dit secondewerk ik hoef alleen de speedtabel maar weg te schrijven. Hierna kan ik de trein rijden.

Als ik de loc's weer apart wil gebruiken haal ik ze uit de consist en geef ze elk hun eigen speedtabel weer terug.

Dit kan allemaal op het hoofdspoor dus de loc's hoeven niet steeds op een programmeerspoor geplaatst te worden.

Ik ga mij er wel in verdiepen of er een elegantere oplossing is voor het probleem.

JohnT

Laat het ons weten John, ik ben benieuwd.
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

John als het dezelfde locs zijn in een consist waarom dan niet de consist speed table ook als de gewone speed table? Ik begrijp niet helemaal ( helemaal niet ) waarom je een andere speed table zou gebruiken als ze solo rijden???
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Beide loc's zijn verschillend een GP9 en een GP38 wel allebei van het zelfde merk met dezelfde motor. Maar toch verschillende rijeigenschappen. Komt nog bij dat ik er verschillende decoders in heb zitten een Loksound 3.5 en een Digitrax SDH164D. Deze moet ik als zij in een consist rijden in het consist op elkaar afstemmen. Hierbij laat ik ??n loc ongemoeid en pas de tweede aan de eerste aan. Dit lukt goed, maar als ik de loc's weer single wil gebruiken klopt er van de aangepaste loc zijn speedtable niks meer daar deze was aangepast op de de ongewijzigde loc in de consist.

Maar het werkt en ik ontdek steeds meer pluspunten van het gebruik van JMRI. Zo heb ik in een ander topic gevraagd hoe ik de speedsteps kan zien van mijn Zephyr Xtra. Dit kan dus niet maar met JMRI kan ze wel zien.

JohnT


Snap het nog niet, je past de decoders aan zodat ze hetzelfde rijden en ik neem aan dat dat dan ook is hoe ze in het echt zouden rijden, waarom zou je dan de aangepaste loc niet gewoon laten zoals deze in het consist geprogrammeerd is, die speed table die ze in het consist hebben is toch ook prototypisch voor het solo rijden. Welke decoder er in zit maakt niets uit, daarom heb je ze juist op elkaar afgesteld en angezien het beide General Purpose locs zijn , trekken ze beide toch ongeveer hetzelfde op.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N