Amerikaanse treinen

Modelspoor => Digitaal en andere electrische projecten. => Topic gestart door: JohnT op december 25, 2012, 20:10:50

Titel: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 25, 2012, 20:10:50
Vandaag toch nog maar ff bezig geweest met de treinen.

Ik heb een consist gemaakt met JRMI met adres 100. In deze consist zitten twee loc's met adres 822 en 53. In JMRI heb ik drie regelaars in beeld ??n voor de consist en voor elke loc ??n. Nu had ik gedacht dat als je het consist adres gebruikt beide loc's gaan rijden wat ook het geval is maar ik dacht ook dat je de loc's ook nog steeds apart van elkaar kon rijden als je het eigen locnummer gebruikt. Dit werkt niet bij mij?

Heb ik het verkeerd begrepen? of is er een instelling nodig om dit voor elkaar te krijgen.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gerard Wassink op december 25, 2012, 20:44:28
Bij consist rijden draagt de loc zijn throttle en light functies over aan het consist adres. En misschien nog een paar, dat weet ik niet zeker. Maar in elke geval de throttle is niet meer vanaf de individuele adressen bruikbaar zover ik weet.

Gerard
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: usronald op december 25, 2012, 21:52:58
Bij Lenz kan ik ze als MU laten rijden, Multiple Unit. Na lossen van die MU zijn ze weer aanspreekbaar op hun normale adres. Hoe dit bij andere systemen werkt weet ik zo niet, maar wel weet ik als ze een consistadres hebben ze niet meer luisteren naar hun normale adres. Dat moet je dan eerst "resetten".
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: dash408c op december 25, 2012, 23:28:22
Bij Digitrax is het zo dat wanneer het consist adres is gezet, dus niet 0 (nul), dan reageert het normale adres er niet meer op. Dus eerst het consist adres op nul zetten, dan pas reageert het normale adres weer.

Mvg, Joop.
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 26, 2012, 09:44:31
Citaat van: dash408c op december 25, 2012, 23:28:22
Bij Digitrax is het zo dat wanneer het consist adres is gezet, dus niet 0 (nul), dan reageert het normale adres er niet meer op. Dus eerst het consist adres op nul zetten, dan pas reageert het normale adres weer.

Mvg, Joop.

Adres staat op nul. Wat ik had verwacht is dat je een loc voor de trein hebt staan en er een andere loc naartoe kunt rijden en aankoppelen (of zoveel als nodig is). Als dit is gebeurt selecteer je het consistadres en rij je met de trein. Dit gaat dus niet werken en moet ik telkens de loc in en uit het consist halen? Niet handig.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gerard Wassink op december 26, 2012, 10:29:27

Ik kan uit je verhaal niet precies opmaken welke methode je hebt gekozen om de consist te maken, ik ken er drie:

1. De CV's aanpassen (ik meen CV19 en CV29), dat noem ik een "harde consist"

2. Een tweede mogelijkheid is om dit met de centrale te doen. De Intellibox II waar ik tot nu toe mee rijdt kan dat, ook zonder de decoder om te programmeren. De Digitrax centrales in combinatie met bijvoorbeeld een DT402D kan dat ook. Je maakt dan een consist in de centrale. Ook nu weet de software (die zit in de centrale ook) dat er twee locs bij elkaar horen. Dit noem ik een "centrale consist".

3. Ook software (bijv. TrainController) kent de mogelijkheid om twee locs een blok in te laten rijden en die dan automatisch samen te voegen tot een consist. Hierbij worden niet de decoder CV's aangepast, maar "weet" de software dat die twee treinen nu bij elkaar horen. Je kunt ze dan (in de software) uiteraard ook weer loskoppelen. Of JMRI dat ook ondersteunt weet ik niet. Dit noem ik een "software consist"

Welk van deze gebruik jij?

Gerard
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: usronald op december 26, 2012, 10:42:55
Citaat van: Gerard Wassink op december 26, 2012, 10:29:27

2. Een tweede mogelijkheid is om dit met de centrale te doen. De Intellibox II waar ik tot nu toe mee rijdt kan dat, ook zonder de decoder om te programmeren. De Digitrax centrales in combinatie met bijvoorbeeld een DT402D kan dat ook. Je maakt dan een consist in de centrale. Ook nu weet de software (die zit in de centrale ook) dat er twee locs bij elkaar horen. Dit noem ik een "centrale consist".


Dit is dus wat bv de Lenz doet.
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 26, 2012, 20:16:11
Ik heb het JMRI gedaan dit noemen ze een advanced consist. Je maakt een consist met een eigen adres en stopt hierin de locs die je in het consist wilt rijden. Ik kan het ook met de Digitrax Zephyr Xtra daar wordt het MU genoemd deze gebruikt een adres van een loc in de consist om alle loc's in de consist te sturen. In de decoders van de loc's gebeurt verder niks zover ik het begrijp.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gerard Wassink op december 26, 2012, 20:19:49
Okay, dan hebben we het over een software consist. Dan zal de documentatie van de software - in dit geval JMRI - uitsluitsel moeten geven.

Gerard
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gerard Wassink op december 26, 2012, 20:27:00
Op deze pagina (http://jmri.sourceforge.net/help/en/manual/DP3_2-14_manual/Comp_Consist.shtml) vond ik deze tekst:

"The NMRA calls the decoder based system Advanced Consisting. To implement this system the decoder has to have a special memory space (CV19) which is used to store a consist address. This type of consisting is portable between layouts, since the information that the loco is part of a consist, and the address information for that consist is carried in the decoder. The disadvantage is that once the locomotive is assigned to a consist it will only respond to the consist address. If you forget to ?break? the consist at the end of an operation, you will be puzzled as to why your locomotive won?t respond to requests for motion, even though it will respond to some of the lighting functions.

DecoderPro utilizes the Consisting Pane to set up NMRA Advanced Consists and the response of the locomotive to function requests sent to the consist address."

Dat is zo te zien wat ik een "decoder consist" noemde.

Gerard
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 27, 2012, 07:45:50
Uiteindelijk hebben alle drie de methodes het effect dat je loc's toegewezen aan een consist niet meer los kunt gebruiken.

Verder heeft het nog een effect, losse loc's ingesteld op juiste snelheid en rijgedrag met de speedtabel raken dit kwijt in een consist. In de consist moet je loc's immers op elkaar afstellen waarmee de speedtabel weer gewijzigd wordt.

Gelukkig kan ik dit makkelijk opvangen in JMRI, ik kan de instellingen voor een loc op de pc bewaren.

Ik doe het nu zo, de instellingen voor een consist bewaar ik als locnummer-con en de instelling voor de loc bewaar ik als locnummer. Op deze manier kan ik snel van situatie wisselen.

Voorbeeld:
Ik rij de loc's los met ieder hun eigen instellingen.
Als zij voor de trein staan voeg ik ze toe aan een consist en zet de juiste instellingen in de loc's met JMRI is dit secondewerk ik hoef alleen de speedtabel maar weg te schrijven. Hierna kan ik de trein rijden.

Als ik de loc's weer apart wil gebruiken haal ik ze uit de consist en geef ze elk hun eigen speedtabel weer terug.

Dit kan allemaal op het hoofdspoor dus de loc's hoeven niet steeds op een programmeerspoor geplaatst te worden.

Ik ga mij er wel in verdiepen of er een elegantere oplossing is voor het probleem.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gerard Wassink op december 27, 2012, 08:33:53
Laat het ons weten John, ik ben benieuwd.
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Janbouli op december 27, 2012, 12:54:58
John als het dezelfde locs zijn in een consist waarom dan niet de consist speed table ook als de gewone speed table? Ik begrijp niet helemaal ( helemaal niet ) waarom je een andere speed table zou gebruiken als ze solo rijden???
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 27, 2012, 19:21:10
Beide loc's zijn verschillend een GP9 en een GP38 wel allebei van het zelfde merk met dezelfde motor. Maar toch verschillende rijeigenschappen. Komt nog bij dat ik er verschillende decoders in heb zitten een Loksound 3.5 en een Digitrax SDH164D. Deze moet ik als zij in een consist rijden in het consist op elkaar afstemmen. Hierbij laat ik ??n loc ongemoeid en pas de tweede aan de eerste aan. Dit lukt goed, maar als ik de loc's weer single wil gebruiken klopt er van de aangepaste loc zijn speedtable niks meer daar deze was aangepast op de de ongewijzigde loc in de consist.

Maar het werkt en ik ontdek steeds meer pluspunten van het gebruik van JMRI. Zo heb ik in een ander topic gevraagd hoe ik de speedsteps kan zien van mijn Zephyr Xtra. Dit kan dus niet maar met JMRI kan ze wel zien.

JohnT

Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Janbouli op december 27, 2012, 19:50:47
Snap het nog niet, je past de decoders aan zodat ze hetzelfde rijden en ik neem aan dat dat dan ook is hoe ze in het echt zouden rijden, waarom zou je dan de aangepaste loc niet gewoon laten zoals deze in het consist geprogrammeerd is, die speed table die ze in het consist hebben is toch ook prototypisch voor het solo rijden. Welke decoder er in zit maakt niets uit, daarom heb je ze juist op elkaar afgesteld en angezien het beide General Purpose locs zijn , trekken ze beide toch ongeveer hetzelfde op.
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 28, 2012, 13:23:58
In het consist wordt geen speedtable gebruikt ben ik achter. Hier heb je te maken met cv's 2 6 en 5. min midd en max. Dit verklaart ook het verschil in rijgedrag van losse loc's en dezelfde loc's in een consist. Dit betekent ook dat ik de speedtable gewoon ongewijzigd kan laten en voor het rijden in consts de basis instelling (cv's 2, 6 en 5) moet kiezen.

Als het plaatje helemaal duidelijk is zal ik het wel beschrijven.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gerard Wassink op december 28, 2012, 14:08:51
Daarom is het ook beter om in een MU consist (centrale) of een software consist (computer) te rijden. In dat geval worden de individuele adressen gelijkertijd aangestuurd. De loc's krijgen geen nieuw adres en rijden dan beide op hun eigen speed-table. Zodat, als je die goed op elkaar afstemt, er geen problemen optreden.

Er zijn US rijders in de USA die om deze reden de speed-tables zo afstellen dat een decoderstap overeenkomt met een schaalkilometer (of mijl).

Gerard
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 28, 2012, 19:15:02
Hiermee heb ik dus duidelijk een probleem. Het afstellen van de loc's individueel of in consist gaat prima maar als ik dan de loc's weer uit het consist haal klopt er niets meer van de speedtable.

Ben nog zoekende hoe dit op te lossen.

Nog een keer het probleem (inmiddels anders als de titel van dit topic)!

De individuele loc's stel ik af op schaalsnelheid wat goed werkt.
Als ik beide in een consist stop is de een zeker 50% sneller dan de ander wat mij ertoe brengt dit bij te stellen.

Andersom heeft het zelfde effect.
Locs in de consist synchroniseren werkt weer prima.
Haal ik ze eruit dan is een loc weer veel te snel ten opzichte van de gewenste schaal snelheid.

JohnT

Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gerard Wassink op december 28, 2012, 19:25:45
Hey John,

Je schreef dat je een Zephyr hebt. Hoe gaat het als je via een MU op de centrale een consist maakt? Gaan de speedtables dan ook om zeep?

Gerard
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 29, 2012, 07:30:56
De speedtable gaat om zeep omdat ik deze in het rijden in concist weer aan moet passen.

Los rijden de loc's gelijk. Als ik ze samen in een consist zet zijn ze totaal verschillend met onveranderde instellingen. Hierdoor moet ik telkens de speedtable aanpassen.

Maar ik heb het nu anders gedaan. Als ik de loc's los rij dan gebruik ik de speedtable. Als ik de loc's in consist rij dan gebruik ik de waardes in cv 2,6 en 5. Dit werkt wel ik hoef nu geen tabellen te bewaren en weer te laden en weg te schrijven. Ik kies nu tussen de twee genoemde opties. Ik kan nu ook zoals ik het wilde een loc voor de trein zetten en een tweede er naartoe rijden en aankoppelen. Als beide voor de trein staan kies ik voor elke loc de cv 2,6 en 5 methode als aansturing en zet ze in een consist. Als ik de loc's weer individueel wil gebruiken haal ik ze uit het consist en maak voor elke loc de speedtable weer actief.

Wat hierbij nog knaagt aan mij is dat je tussen de waardes in de cv's 2,6 en 5 nog een behoorlijk stuk variatie hebt waarin de loc's elkaar kunnen tegenwerken. Daarom had ik liever de speedtable gebruikt in beide gevallen losse loc's en het rijden in consist.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Janbouli op december 29, 2012, 12:11:24
Ik dacht dat als je een consist maakte dat je niets anders deed dan beide locs een zelfde adress geven, hoe kan het dan dat ze een andere speedtable krijgen terwijl je daar niets aan veranderd.
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op december 29, 2012, 12:48:04
Dat is ook een methode Jan, de methode bij de methode die ik gebruik behouden de loc's hun adres waarom het rijgedrag veranderd is mij ook een raadsel.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op januari 01, 2013, 11:32:37
Citaat van: Gerard Wassink op december 28, 2012, 19:25:45
Hey John,

Je schreef dat je een Zephyr hebt. Hoe gaat het als je via een MU op de centrale een consist maakt? Gaan de speedtables dan ook om zeep?

Gerard

Raar maar waar, dan hoef ik de speedtables niet te corrigeren en werkt het goed. Maar is het probleem bij JMRI voorleggen.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gerard Wassink op januari 01, 2013, 12:44:38
Dat vermoedde ik al John, want ik denk als ik de JMRI beschrijving lees, dat JMRI - via Programming in Operations mode? - de decoders aanpast. Dat doet de centrale bij een MU niet.

Gerard
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op januari 04, 2013, 09:20:35
Lijkt nu opgelost te zijn, moet het nog uitproberen maar het schijnt aan de Digitrax decoder te liggen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Problem: Digitrax decoder from the factory have BEMF control disabled when the decoder is part of an Advanced Consist.

Why?  How knows.  Does not make any sense.  Advanced Consisting is no different then Basic/Standard Consisting in this regard.

Symptoms:

1) StandAlone Engine:  Engine runs fine at all speeds with good low speed performance.  Works fine in a Basic or Standard Consist setup too.  Engine speed is similar to other engines on the layout.

2) Part of Advanced Consist:  Engine seems dead in consist.  Will not move.  Turnout up the throttle will get the engine to move but the speed does not match the other engine in the consist.

Solution:

Program CV57 to enable BEMF operation in an Advanced Consist.

CV57 also allows one to tuned the intensity for normal operation and when part of an Advanced consist independently.  Unfortunately that makes CV57 is a complex CV because it contain two independent numbers that must be combined into a single number for programming.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit is precies het gedrag wat er op mijn baan vertoond wordt.

JohnT
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: Gino Damen op januari 13, 2013, 22:24:12
John,

Simpel omdat hun BEMF redelijk k*t is. Hierdoor vechten de locs in consist dus met elkaar. De truc is overigens (ik weet dat dit bij ESU kan) om alleen voor de eerst paar stappen BEMF aan te zetten. Boven de 25 - 50% van de snelheid is BEMF niet meer nodig en laat dat nu vaak de range zijn waar je snelheid zich bevindt als je in consist rijdt. Voordeel van deze constructie is dat je nog steeds een goede lage snelheid hebt en een bij hoge snelheid geen locs die constant lopen te stuiteren.

Gino
Titel: Re: In consist rijden
Bericht door: JohnT op januari 14, 2013, 09:18:13
Citaat van: Gino Damen op januari 13, 2013, 22:24:12
John,

Simpel omdat hun BEMF redelijk k*t is. Hierdoor vechten de locs in consist dus met elkaar. De truc is overigens (ik weet dat dit bij ESU kan) om alleen voor de eerst paar stappen BEMF aan te zetten. Boven de 25 - 50% van de snelheid is BEMF niet meer nodig en laat dat nu vaak de range zijn waar je snelheid zich bevindt als je in consist rijdt. Voordeel van deze constructie is dat je nog steeds een goede lage snelheid hebt en een bij hoge snelheid geen locs die constant lopen te stuiteren.

Gino

Ik heb geleerd dat je BEMF uit moet zetten als je in consist rijd, dit heb ik dus braaf gedaan.

JohnT