Wissels

Gestart door Frits, september 17, 2021, 08:06:53

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Het probleem met de printer is weer opgelost. Om niet op een groot object als mijn drieweg wissel te gaan oefenen heb ik tussendoor een stukje flexrail in 0n3 gemaakt. Ook dat is wel een paar uur printen en zo verstrijken de dagen hier vlot.
Ook aan gewone rechte flexrail kun je dingen verbeteren. Zo ontdekte ik dat het resultaat van een werkstuk aanzienlijk verbetert, als de hoogte van oppervlakten van dingen beter overeenkomen met een veelvoud van de layerhoogte van de printer.
Neem bijvoorbeeld een railstoel met boutkoppen. Die koppen zijn erg klein, eigenlijk is het voor de printer 1 dotje plakken en weer weg.
Als dat dotje nu precies de layerhoogte heeft, is het snel klaar. Echter als er nog iets meer op moet, dan komt de printkop in de volgende layer weer op dat punt, maar moet dan eerst worden gereduceerd, om dat zeg maar halve laagje te printen en vervolgens weer terug gezet te worden naar de normale hoeveelheid. Zoiets vreet softwarebewerkingen en dus tijd. Als je bij het ontwerp daar rekening mee kunt houden, scheelt dat in de printtijd en de kwaliteit.
Er is weinig Amerikaans aan, maar het zijn toch de kleine dingen die het doen. 
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Op dit moment staat de printer weer een drieweg wissel voor mij te printen. Even afwachten wat het wordt als het klaar is vanmiddag.
Mooi om te zien hoor dat geplak van zo'n plastic spinrag draadje. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

We gaan het zien...of niet.....
Ik zit zit naar het snijden van de snijplotter te kijken.
Altijd weer een meditatief moment. :laugh:

Ton
Erare humanum est

Ha. Ha. Ja, ik had dat vroeger ook met mijn penplotter, waarmee ik printlayouts tekende voor electronica prints. Fascinerend hoe zo'n machine zo snel en precies die sporen op het papier zette. Ik was altijd bang dat het papier er uit zou vliegen, maar nee. Hij had wel de onhebbelijkheid om soms de pen niet goed terug te zetten bij het wisselen van kleur. Dan werd het ook een zooitje.

tak,tak,hie, tak, tak, hie, hie tak, tak, tak. Ik herinner mij dat geluid nog goed. :laugh:
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

 :lipsrsealed:  Helaas kan ik niet zien wat er gebeurt met mijn resin printer  :sad:


Als het fout gaat zie je dit pas als hij klaar is en staat de machine minstens vijf kwartier voor nop stroom en materiaal te verbruiken.


Dus blijf ik maar wat ontwerpen, ook mediatief  :cheesy: .


JohnT

Het mee gebogen driewegwissel is klaar, maar nog niet helemaal naar mijn zin. De tongen laten nog te weinig ruimte voor de wielflenzen. Dat kan dus beter. En de printkwaliteit kan ook beter, want er is nu teveel 'stringing'. De printer trekt onbedoeld spinrag en dat wil je niet overal weg moeten halen. Alles is geprint in 1 file en ik wisselde 3 keer van kleur in het filament. Ook de beweegbare tongen zijn mee geprint.

foto1:

foto2:

Al met al ben ik wel tevreden met het ontwerp. Een mee gebogen driewegwissel voor 0n3 is nergens te koop bij mijn weten.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Wow Frits.

Ton
Erare humanum est

Mooi resultaat Frits, dat een dergelijk wissel niet te koop is kan kloppen zover ik weet bestaan er geen driewegwissels bij de spoorwegen. Dit is een uitvinding van Fleishman.


Heb ik ooit is ergens gelezen.


JohnT


Een 'stub' wissel kende ik nog niet, maar het kan een interessante ontwikkeling zijn. Je hebt er een wat onbekende aandrijving voor nodig, maar dat is wel te maken. Nog niet eens zo'n gek idee vind ik. Die gebruikelijke dunne tongen zijn aardig kwetsbaar en zo'n vol profiel rijdt en schakelt zeker beter. Het moet natuurlijk wel wat lengte hebben om te kunnen buigen, maar met een meervoudig wissel verdien je die ruimte snel terug.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.


Ik zag tussen al die foto's van modelbouw wissels ook een opname van Nico Split en dat betrof toch echt een 1 op 1 drieweg wissel. Waar het ligt of lag weet ik niet. Beslist in Europa, want daar is die Nico Split het meest actief.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

In mijn fraaie drieweg wissel zitten nog een paar stevige blunders. Dat ontdekte ik nadat ik met wagon even probeerde door het wissel te rijden.
Waar zijn de 4 contrarails? 

Niet nodig denk je? Nu, echt wel.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

Nu je het zegt , OOPS!
ze zitten er niet voor niets.

Ton
Erare humanum est