Planning baan: LDC West

Gestart door CSX 6400, mei 09, 2012, 08:02:27

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hier is mijn situatie, de groene rechthoek is de ruimte voor de baan. De zwarte lijn is het schuine dak. De rode lijn is een muur.


Ik weet niet of ik over wil stappen naar On30 of iets dergelijks. Schaal h0 is voor mij precies goed, groot genoeg om details te kunnen maken en klein genoeg voor een leuk plan. Er kan daarmee vast wel iets leuks gemaakt worden maar ik wil iets met veel rangeermogelijkheden en volgens mij heb je dan wel wat meer ruimt nodig.

Zo heb ik nog maar een plannetje gemaakt met heel wat rangeermogelijkheden.


Rechts is de fiddle, de uitgang wordt verstopt door het gebouw er voor.
Het past net niet op 2,50 maar ik denk dat ik de benodigde extra 10cm er wel bij kan zeuren.  ;D

Groet,
Paul

Paul, ik was even in de war met Ivo die 0N30 ging doen..... :P

Die schuine kant, begint die bij die lijn? Teken het eens van de zijkant, en evt met de correcte hoek er bij?
Op 2,5 bij 1,3 kun je nog best iets doen in H0 hoor. Als zou je een klassieke 4 bij 8 doen. Dan kun je nog naar hartelust rijden en wat rangeren. Google er maar eens op ;)

juni 26, 2012, 17:18:47 #47 Last Edit: juni 26, 2012, 17:23:48 by CSX 6400
Ja een 8x4 is inderdaad wel geschikt maar ik zit met het probleem dat ik de baan van maar 1 kant kan bereiken, op die manier zitten de bogen alleen maar in de weg.

De precieze afmetingen weet ik niet, grofweg is het zoiets. Ik zal het eens opmeten.


Maar ik denk dat het boven getoonde plan wel eens iets zou kunnen zijn. hoewel ik me nog even verder verdiep in de Micro layouts

Paul, het plan op de vorige blz was toch modulair ? Kan je wel wat verzinnen met 3 bakkies die als je niet rijd gewoon onder elkaar kunt pakken. Moet toch kunnen niet ?

Ik rij zelf HOn3 op 2 modulebakken. Als de bakken niet in gebruik zijn staan ze bij mij onder het schuine gedeelte. Het fijne hiervan is is dat je niet  gelimiteerd word door bijvoorbeeld ouders :), en je kan ze in de tuin opstellen als het mooi weer is  8). Nog een voordeel is dat je voor solderen enzo makkelijk bij de onderkant kan. Lijkt mij de meest geschikte oplossing voor het probleem.

Groet,

Coen

Eh, is N-schaal niet een betere keuze voor je Paul, of heb je al veel in H0?
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

In N zijn wel erg mooie en goede loc's te koop. En ik geloof dat Paul nog niet heel veel heeft in H0 ;).

Ik heb inderdaad nog niet zoveel H0 materiaal (6 EU loks, 2 US loks), maar ik wil wel gewoon bij schaal H0 blijven. N zou gezien de ruimte beter passen en er zal vast wel een mooi detaillerings niveua aan kunnen hangen, maar het materieel en scenery is in die schaal gewoon veel minder indrukwekkend. Ik zou dus nog eerder naar 0 gaan dan naar N.

Nu ben ik iets van plan wat Coen ook al voorstelde, 4 (of meer) losse bakken die elk een micro baantje voorsteld als je deze combineerd wordt het een geheel. Ze zijn dus zowel los als gezamelijk te besturen. Nu heb ik een bak met een laad plaats voor hout, een plek waar de stammen in het meer worden gegooit, een zagerij plus sporen voor gezaagd hout en tenslotte een industrietje voor de bewerking tot eindproduct.  De complete beschrijving van boom naar bv stoel dus.

Groet,
Paul

Ik zou zeggen dat de scenery juist meer indrukwekkend kan zijn in N-scale, maar het is maar wat je indrukwekkend noemt. En het materieel, tja deze van Kato is toch echt wel the real deal



Maar ja ieder het zijne, ik dacht alleen dat jij met jou leeftijd zeer goed uit de voeten zou kunnen in N-schaal ( je zult nog geen loep nodig hebben zoals ik ) en dat het een stuk goedkoper is en dat je veel meer kunt in kleine ruimtes.

Groetjes Jan
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

juni 27, 2012, 20:02:17 #54 Last Edit: juni 27, 2012, 20:12:28 by nycentral
Citaat van: CSX 6400 op juni 27, 2012, 13:52:27
Nu ben ik iets van plan wat Coen ook al voorstelde, 4 (of meer) losse bakken die elk een micro baantje voorsteld als je deze combineerd wordt het een geheel. Ze zijn dus zowel los als gezamelijk te besturen.

Groet,
Paul

Weet niet of het concept al eens genoemd is maar kijk eens naar The Beer Line van de Model Railroader: vier bakken die verschillende gekoppeld kunnen worden waarbij ook een rondje gemaakt kan worden. Erg fraai plan.....

http://mrr.trains.com/en/How%20To/Articles/Layout%20Construction/2009/03/Building%20the%20Milwaukee%20Road%20Beer%20Line.aspx



Helaas moet je abonnee zijn om de video's te zien maar ik heb volgens mij nog een pdf van dit baantje ergens. Maar als er verder op googled kom je misschien meer info tegen.
Lars-NYC-Erik

Fan of lightning stripes and noodles

hier nog een paar foto's van een gelijk soortige baan, stond op ontrax
cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Citaat van: moonlicht op juni 27, 2012, 20:25:58
hier nog een paar foto's van een gelijk soortige baan, stond op ontrax
cor

Hier http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/fotoalbums?album=5&gallery=16&nggpage=8 staan nog veel meer fotos van deze baan.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Hallo allemaal

Citaat van: Janbouli op juni 27, 2012, 17:24:31
Ik zou zeggen dat de scenery juist meer indrukwekkend kan zijn in N-scale, maar het is maar wat je indrukwekkend noemt. En het materieel, tja deze van Kato is toch echt wel the real deal

Maar ja ieder het zijne, ik dacht alleen dat jij met jou leeftijd zeer goed uit de voeten zou kunnen in N-schaal ( je zult nog geen loep nodig hebben zoals ik ) en dat het een stuk goedkoper is en dat je veel meer kunt in kleine ruimtes.

Groetjes Jan
Tuurlijk omdat je meer ruimte hebt zal de scenery indrukwekkender zijn. Maar het gaat mij om de loks en wagens. Het is toch echt moeilijker voor te stellen dat dit zware machines zijn. En door die indrukwekkende scenery worden deze nog nietiger.

Citaat van: nycentral op juni 27, 2012, 20:02:17
Citaat van: CSX 6400 op juni 27, 2012, 13:52:27
Nu ben ik iets van plan wat Coen ook al voorstelde, 4 (of meer) losse bakken die elk een micro baantje voorsteld als je deze combineerd wordt het een geheel. Ze zijn dus zowel los als gezamelijk te besturen.

Groet,
Paul

Weet niet of het concept al eens genoemd is maar kijk eens naar The Beer Line van de Model Railroader: vier bakken die verschillende gekoppeld kunnen worden waarbij ook een rondje gemaakt kan worden. Erg fraai plan.....

http://mrr.trains.com/en/How%20To/Articles/Layout%20Construction/2009/03/Building%20the%20Milwaukee%20Road%20Beer%20Line.aspx

Helaas moet je abonnee zijn om de video's te zien maar ik heb volgens mij nog een pdf van dit baantje ergens. Maar als er verder op googled kom je misschien meer info tegen.

H? dat is een goed idee, kan ik in de hobby ruimte alles lekker compact opslaan en als er een rijdag wordt georganiseerd kan ik het bv buiten helemaal opstellen. Dat geeft de oplossing voor mijn gedoe met plannen voor die 4 bakken, ik moet gewoon 1 of twee hoek modules toevoegen.

Ik ga denk ik dus het thema houden wat ik al eerder had. Die logging lijntjes vind ik nu wel een erg leuk thema. Zo kan ik van alles wat nemen. Bos, klein plaatsje en industrie. Allemaal natuurlijk wel enigsinds uitgekleed.
We gaan maar weer eens aan het plannen.

Groet, (bedankt allemaal)
Paul


juni 30, 2012, 12:24:16 #58 Last Edit: juni 30, 2012, 12:31:00 by CSX 6400
ik denk dat ik het voorlopig maar bij deze houd, ik ben er wel tevreden mee. Veel rangeermogelijkheden. een eventuele uitbreiding komt later wel.



(sorry de 23ste letter van het alfabet van mijn toetsenbord is stuk)  ;D

Gelijk maar alvast een vraagje: Het NAP (?) van mijn baan komt op de plaat, de rest wil ik ophogen met iets, waarmee kan ik dat het beste doen? In de MR's zie ik dat daar weleens iets van styrofoam wordt gebruikt. Is dat geschikt? En waar kun je dat krijgen?

(W doet het weer.)

Styrofoam? Das piepschuim. Dat kun je zeker gebruiken om hogere gedeelten in je baan te maken. Er zijn er zelfs die dit als "plaat"gebruiken.

Ik heb toch een opmerking over dit plan. Dat spoor dat 2 maal kruis en via een bocht op de steiger komt, is misschien leuk, maar als je echt aan het rangeren komt is dit m.i. een sta in het spoor. ;D Beter lijkt mij dat dit spoor direct na de ie kruising boven aan afbuigt en aantakt op het spoor dat diagonaal van linksonder naar rechtsboven loopt.

Ga je aan de rechterkant nog een fiddle maken? want direkt na het wissel boven rechts stopt het, wat je enorm beperkt in de rangeer/omloop mogelijkheden.
Over.

Jeroen