Amerikaanse treinen

Algemeen => Algemeen => Topic gestart door: CSX 6400 op mei 09, 2012, 08:02:27

Titel: Planning baan: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 09, 2012, 08:02:27
Hier ga ik dan verder met orienteren voor mijn baan.  KLIK (http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/forum/ho-spoor/lakedam-church-district/page-16#p12759)voor meer info over LDC.

En voor de volledigheid meteen het voorlopige baanplan maar.
(http://img710.imageshack.us/img710/1050/ldc.png)

Groet,
Paul

Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 09, 2012, 15:46:22
Toch weer een vraagje. Welke lengte moet ik rekenen voor een "normale" wagon? Oftewel wat is de standaard lengte van de meeste US wagons 40, 60 of 80 feet?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: nycentral op mei 09, 2012, 20:49:56
Licht er een beetje aan wat normaal is... Aangezien jij in het huidige tijdperk je baan situeert is zelfs 80 feet een normale lengte. Is namelijk ook afhankelijk van het type wagon. B.V. autoracks zijn in ieder geval 80 feet tot langer, geloof zelfs 86 feet. Tankwagens zijn denk ik rond de 60 feet. De wat klassiekere (box)cars waren 40 feet. Dit was tot circa midden jaren 60 van de vorige eeuw zo'n beetje de standaard maat. Eind jaren 60 van de vorige eeuw kwamen de langere wagons in dienst en tevens werden ze hoger, de zogenaamde Hi-cubes. Als je lekker wilt rangeren kun je het beste weer uitgaan van een aantal kortere wagons, van 40 feet.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 10, 2012, 07:46:30
Ok? ik snap het. Bij mijn plan ben ik van die 86 feet uitgegaan, maar het zou mooi zijn als er meer wagons op die spoortjes passen. Ik ga het tijdperk denk ik lekker ruim nemen. 1980 tot 2000 het maakt me niet zoveel uit dat twee loks in het echt elkaar zouden hebben tegengekomen (qua tijd dan, plaats wil ik wel goed hebben), maar om deze een diesel uit de eerste generatie te laten ontmoeten gaat me dan ook weer te ver.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op mei 10, 2012, 08:16:02
Ach, bouw eregens een museum op je baan, dan mag alles! ;D ;D ;D

Gerard
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 10, 2012, 08:18:46
ja dat is waar, ik durf er wel iets om te verwedden dat er ooit eens stoomlok op de baan verschijnt.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 12, 2012, 11:39:58
Dan wordt het nu maar eens tijd een flinke partij fleischmannrails te verkopen.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op mei 12, 2012, 11:55:21
Ik kan je van harte Marktplaats aanraden. Ik heb een aantal NL loc's redelijk snel verkocht.

Gerard
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 12, 2012, 12:24:48
Doe ik zeker!
Misschien smijt ik er nog een paar wagonnetjes bij ook. De loks blijven lekker in de vitrine.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Ivo R op mei 20, 2012, 17:45:48
Leuk baanplan! Ik houd je in de gaten. :P
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 25, 2012, 17:08:24
Zojuist 10 kg (amerikaans) leesvoer opgehaald. Op de fiets, 15 km. Zodra ik ben bijgekomen staat er een leuk pinksterweekend voor de deur.
(http://i815.photobucket.com/albums/zz79/Super-dreamer/Smiles%20en%20emoties/tired-tired-weary-exhausted-smiley-emoticon-000749-large.gif)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: JohnT op mei 26, 2012, 08:55:43
Veel plezier.

JohnT
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 26, 2012, 10:22:28
Dat gaat wel lukken. (10kg, je denkt dat is toch niet zo zwaar onder de arm, maar dat valt toch tegen.)

Het betreft in dit geval 38 modelrailroaders en 2 walthers references.
Degene van wie ik het heb gekocht voor de verzendkosten had volgens mij ook nog 2 jaargangen van trains liggen. (2003,2004) Misschien heeft iemand anders ze al gekregen, maar anders heeft een van jullie er misschien iets aan.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 29, 2012, 15:30:31
Zo dat was een super weekend.
Goede nieuws (1): Ik weet nu zeker dat ik amerikaans blijf rijden.
Slechte nieuws: Ik kon het niet laten om de stoombanen te bekijken. Eigenlijk vind ik die mooier dan de moderne layouts. Ik zit nu dus te kijken wat daar mee te doen valt. Misschien doe ik wel wat Gerard opperde een museum terrein bouwen. Dan kan met allebei worden gereden.
Goede nieuws (2): Ik ben nog niet begonnen en hoef dus niets te slopen en weinig te verwaarlozen.
Kortom ik begin weer van voor af aan in de ontwerpfase.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op mei 29, 2012, 20:25:35
Hi Paul,

Opnieuw beginnen hoeft denk ik niet hoor, ik zie zo wel drie plekken die je in museum-tracks kunt veranderen.

Gerard
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op mei 29, 2012, 20:56:18
Hi Paul,

kunt natuurlijk op zoek gaan naar materiaal uit de overgangs tijd. D'r werd op diverse branchlines in de US toch aardig lang met stoom gereden..Zie veel jaren 50 / 60 layouts waar zowel stoom als diesel op voor komt..
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 30, 2012, 17:07:30
Ja, dat was ook mijn idee, stoom en diesel gelijkwaardig laten werken. Niet dat eentje (stoom) wordt verwend door een stel spoorenthousiasten. Werken zullen ze.  Opnieuw beginnen vind ik niet zo heel erg, ik begin er lol in te krijgen plannen te maken. Ik heb inmiddels ook een goed, degelijk plan gemaakt. Alleen heeft mijn USB stick het begeven en zal ik dus hem overnieuw moeten maken met anyrail. Dat geeft niet mijn plan zit in mijn hoofd.
Het idee is een stukje branchline net voor een aftakking naar de main.
De basis is een inhaalspoor met 3 railserved buildings. Een klein lokverzorgingsplaats met draaischijf. Een keer-triangel had waarschijnlijk ook voldaan, maar zo'n draaischijf vind ik gewoon wat toevoegen. Ik zal wel zeggen dat deze ook werd gebruikt als uitvalsbasis voor de loks van de naburige main. Verder zit er nog een stukje spoor dat een stuk van de ander tak van de branch (haha) moet voorstellen.

Weet iemand nog een goede site met info over branchline stoom?

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op mei 30, 2012, 17:47:16
http://en.wikipedia.org/wiki/Short-line_railroad (http://en.wikipedia.org/wiki/Short-line_railroad)  ;) andere zoekterm
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op mei 30, 2012, 17:49:55
Wat zouden we toch zonder Wikipedia moeten.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op mei 30, 2012, 17:57:44
http://www.rr-fallenflags.org/ (http://www.rr-fallenflags.org/) voor wat meer info over opgeheven lijnen en maatschappijen...de zgn fallen flag railroads
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 06, 2012, 16:06:59
Bedankt daar kan ik zeker wat mee.

Ik heb op intenet wat zitten zoeken naar loks die ik mooi vind en die geschikt zijn voor de baan. Zo kwam ik onderandere deze lok tegen. Deze vind ik er erg interesant (mooi is ie niet) uitzien en zou ik dan ook graag zien rondrijden op mijn baan.
(http://web4.hobbylinc.com/gr/csm/csm351601.jpg)
Deze lok is duidelijk bedoeld voor houtvervoer, maar is het realistisch om er bv een sleepje boxcars achter te hangen? Mijn modelspoorbaan krijgt dan wel een nietbestaande maatschappij maar het moet wel samenhangen met het "echie"  Een houtzagerij is inbegrepen in het plan dus de lok zal waarschijnlijk wel een plekje vinden in het materieel, maar het zou leuk zijn als de lok wat meer treinen tot zijn dienst kon nemen

Alvast bedankt,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op juni 06, 2012, 17:21:27
Vette lok, is altijd wel een mouw aan te passen. Ook de loggers hadden hun benodigheden, aangevoerd in boxcars
Titel: Re: LDC West
Bericht door: dutchbuilder op juni 06, 2012, 22:24:20
Dat is 2-6-6-2 van Mantua, die word ook veel gebruikt om om te bouwen naar 0n30.
Ik weet dat deze winkel twee tweedehandse aanbood.
??n beschadigd en ??n onbeschadigd.
http://stores.ebay.nl/johns-modelcarsandtrains (http://stores.ebay.nl/johns-modelcarsandtrains)
Ben al aan het zoeken geweest maar het zijn er zoveel dat jij dat zelf mag doen.
Ton
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 07, 2012, 07:41:40
Ja ik ben zelf ook al aan het zoeken geweest, er is in ieder geval een ruim aanbod.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 07, 2012, 15:24:25
Naar wat voor loks moet ik volgens jullie zeker ook nog naar kijken, op de wenslijst staat in iedergeval al deze 2-6-6-2 verder heb ik ook nog een leuke 0-6-0 van geloof ik bachman gevonden. Ben nu aan het proberen het plan in een ander progamma te maken dan anyrail want dat wil opeens niet meer op de computer installeren en dat terwijl het zo een fijn progamma is.

toevoeging
Trouwens dat plan in anyrail zetten kan wel stikken. Veel te veel achter de computer. Ik ga denk eens een mal uitprinten zodat ik de wissels enzo goed op papier kan krijgen.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gino Damen op juni 08, 2012, 20:58:21
Paul,

De 2-6-6-2 is er ook met een tender. Daarbij bedenk dat deze jongen erg groot is voor een bosbaan. Dit komt omdat hij geupscaled is van smalspoor naar normaalspoor. Je kan daarom beter de USRA 2-6-6-2 gebruiken als referentie. Dan lees je dat deze jongens twee 2-8-0 vervingen met meer trekkracht tegen een lager verbruik. Ook hadden ze een lagere asdruk en door de constructie waren ze flexibele genoeg voor het gebruik op de bochtige kolenmijn sporen van o.a. de C&O.

Kortom, zoek een undecorated versie op, voorzie hem van jou maatschappij en hang er kolen en boxcars achter.

Gino
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 09, 2012, 10:29:14
die 2-6-6-2 met tender had ik ook al gevonden maar die leek mij inderdaad te groot en is minder bijzonder. Die USRA 2-6-6-2 is ook een enorm ding. Ik ben dus vooral opzoek naar de wat kleinere lokjes. ??n of twee grote loks zullen wel erbij kunnen voor de aan en afvoerende treinen maar voor de bediening van de locale industrietjes wil ik toch echt wat handzamere types.
Misschien ga ik inderdaad wel voor een loggingline met een aansluiting op een klein stadje. alleen dan niet in smalspoor zoals veel mensen geloof ik doen maar in normaalspoor.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gino Damen op juni 12, 2012, 22:48:15
Hmm, kleinere treinen.

Bachmann heeft een 0-6-0, ding loopt als een naaimachinietje. Ik heb voor een kennis de niet digitale versie gedigitaliseerd, maar tegenwoordig kan je zo ook met zo'n prut decoder krijgen. Andere kleine lokjes voor lokale lijntjes zijn de Bachmann GE-70, 44 en 45 (van groot naar klein). Voor de GE-70 is een typisch lokaal spoor geval.

Gino
Titel: Re: LDC West
Bericht door: dutchbuilder op juni 13, 2012, 00:17:33
Paul , ik heb jou een mailtje gestuurd.
Ton
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 13, 2012, 13:57:43
@Gino
Ik denk dat digitaliseren niet zo'n probleem gaat worden. Ik was een enorme pruts met de soldeerbout, maar sinds ik twee dagen nutteloze schakelingen heb zitten solderen kan ik toch echt wel zeggen oefening baart kunst

@Ton
Je hebt een mail terug
Titel: Re: LDC West
Bericht door: J J H S op juni 14, 2012, 17:56:15
voor inspiratie:

http://www.trainweb.org/oldtimetrains/index.html (http://www.trainweb.org/oldtimetrains/index.html)
Zoek even op canadian forest.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 15, 2012, 08:37:15
Wow goede site, niet alleen voor de canadian forest loks maar ook leuk om die andere foto's en afbeeldingen te zien.

Bedankt die gaat bij de favorieten.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 21, 2012, 15:38:18
Zo we zijn weer een stukje verder, heb ontzettent veel lopen plannen, het meeste werd niks omdat ik teveel wou, heb mijzelf er maar bij neergelegd dat niet alles kan. Dat moet maar als ik een eigen huis heb en voldoende ruimte. Duurtnog wel even denk ik.  ;)
Uiteindelijk ben ik op zoiets uitgekomen:
(http://img687.imageshack.us/img687/6569/naamlooslnc.png)

Ik had ook graag nog een laadplaats voor hout erbij gehad, maar daar was geen plaats meer voor. Rechtsboven komt iets van een industrietje. Ik weet nog niet wat.
Verder wacht ik nog op een aantal leuke pakketjes.  ;)

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: dutchbuilder op juni 21, 2012, 20:56:02
Ja mooi , van alles wat.
Ad Vies , ken je die man?
Probeer zoveel mogelijk zelf te maken.
Ton
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op juni 21, 2012, 21:25:13
Ton, wat is er mis met dingetjes of kitjes kopen? Buiten dat ze misschien wat duurder zijn leren ze je wel hoe bepaalde zaken in elkaar zitten en geven ze je ervaring in het bouwen  :)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: dutchbuilder op juni 21, 2012, 22:49:24
Citaat van: usronald op juni 21, 2012, 21:25:13
Ton, wat is er mis met dingetjes of kitjes kopen? Buiten dat ze misschien wat duurder zijn leren ze je wel hoe bepaalde zaken in elkaar zitten en geven ze je ervaring in het bouwen  :)

Helemaal niets Ronald , maar aangezien Paul een arme scholier is, scheelt het een boel centjes.
En wat dat inelkaarzetten betreft moet ik je gelijk geven.
Geeft idd ervaring om daarna het zelf te bouwen.

Ton
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 22, 2012, 09:27:00
Ik was inderdaad van plan zelf te gaan bouwen, bij de diowedstrijd op BNLS heb ik ontdekt dat ik het erg leuk vind om te doen. Wagons zal ik gewoon lekker RTR en kitjes houden maar de gebouwen enzo ben ik van plan allemaal zelf te bouwen. Kitjes van gebouwen zijn niet heel erg duur maar het tikt toch al snel aan en als ik voor hetzelfde geld gebouwen plus een wagonnetje extra erbij kan hebben kies ik daarvoor. Ik zit voorlopig financieel nog niet zo heel erg in de nesten, zou met wat moeite nog een lok kunnen kopen, maar ik verwacht dat dat in de nabije toekomst wel eens zou kunnen veranderen.  ;D

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 22, 2012, 10:58:05
De draaischijf is niet zo groot, maar er komen dan ook niet veel grote locomotieven op deze baan, de exemplaren die erzijn zullen dus af en toe met de tendervooruit moeten rijden of met de 0-5-0 switcher worden gedraaid. (in de fiddle natuurlijk)

Verder ben ik niet van plan het moderne amerikaanse materieel allemaal weer te verkopen. De lok, autorack en cushion load gaan lekker de vitrine in, de graanhoppers en de NS boxcars ga ik wel verkopen.

Voor de industrie zat ik te denken aan een kleine mijn, maar dat is misschien een beetje dubbelop: ?n een zagerij ?n een kolenmijn. Het wordt waarschijnlijk een klein lokaal meubelfabriekje. Dan kun je mooi boomstammen aanvoeren uit de fiddle deze brengen naar de zagerij en daarvandaan weer naar het fabriekje (en de fiddle)

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 25, 2012, 14:19:13
Fijn, wil je net lekker gaan bouwen, blijkt dat het helemaal niet kan. Ik heb met alles rekening gehouden behalve met een toch wel vrij belangrijke factor: mijn ouders.
Ik mag nu toch niet uitbreiden en ook niet ophogen naar 90 cm.   :-\ :-\ :'(
Vooral over die hoogte baal ik wel ik vind die 70 cm van nu echt veel te laag.
Oftewel ik kan weer overnieuw beginnen. De ruimte excl (verwijderbare) fiddleyard of iet dergelijks wordt dus 2,50 x 1,20  waarvan maar 1 kant te bekijken is en te maken heb met een schuin dak. Ik kan dus geen 4x8 maken omdat je dan maar een kant ziet. Ik kleed het ontwerp dat ik had maar nog verder uit. Zo moet ik de zagerij verwijderen [snik]

Groet,
Paul
(die langzaam aan een beetje depri wordt)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: BvDoorn op juni 25, 2012, 15:17:10
Hi Paul,

Lullig maar je moet maar zo denken. Nu je ouder en straks je vrouw of vriendin. Aan je ouders kun je niets meer doen maar die vriendin.......
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op juni 25, 2012, 17:21:37
Ook niet de mogelijkheid om de bakken ergens op te bergen ? Eentje om aan te werken en als je gaat rijden zet je je kamer vol  ;)
Mijn ma maakt er geen probleem meer van dat ik de zolder vol bouw nu ze gezien heeft hoe mooi het is.. ;D 8)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: JohnT op juni 25, 2012, 19:28:34
Vroeger werd een baan nog wel is opklapbaar gemaakt is dat geen mogelijkheid?

Bijvoorbeeld een verrijdbare constructie waarin de baan verticaal gedraaid kan worden als je hem niet gebruikt. Als je hem wel wilt gebruiken horizontaal draaien en midden op de zolder zetten.

Zomaar een gedachte.

JohnT
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 26, 2012, 12:04:35
Ja dat soort oplossingen heb ik ook al op tafel gebracht maar het ging meer om het principe, "Je wilt nu dus zo'n stukje uitbreiden maar wie zegt dat je dat volgend jaar niet nog een beetje wilt en daarna nog een beetje"
Ik heb een vrij kleine kamer de baan past daar dus niet in en staat dus in onze "gaderobe" Het stuk wat ik wou uitbreiden wordt toch niet gebruikt, maar mijn ouders hebben er bezwaar tegen dat de deur dan minder ver open kan. Nu staan er welleenswaar allerlei ladders en bureaustoelen en kan hij ook niet verder open dat hij open zou kunnen als de baan er stond.

Citaat van: milocomarty op juni 25, 2012, 17:21:37
Ook niet de mogelijkheid om de bakken ergens op te bergen ? Eentje om aan te werken en als je gaat rijden zet je je kamer vol  ;)
Mijn ma maakt er geen probleem meer van dat ik de zolder vol bouw nu ze gezien heeft hoe mooi het is.. ;D 8)

Ik moet maar eens een klein baantje bouwen, dan ga ik daarna wel kijken naar de uitbreiding.   :D Ik ga wel met een nieuw ontwerp komen aangezien het baanplan nogal verminkt is als ik de staart aan het vorige plan niet kan gebruiken.

Groet,
Paul

Titel: Re: LDC West
Bericht door: BvDoorn op juni 26, 2012, 12:18:07
Hi Paul,

Sneu werk voor je maar ik denk dat je eens seriues zou kunnen kijken naar een inklapbare baan of een micro layout http://carendt.us/ (http://carendt.us/). Ik weet niet waar je woont maar zou ook mijn licht is laten schijnen bij locale hobby clubs (boten, auto's, vliegtuigen). Vaak hebben die ruimtes die je kan gebruiken voor bouw en opslag.

Succes
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op juni 26, 2012, 14:00:14
Dus Paul; hoeveel ruimte kun je nu gebruiken voor een baan, en is er dan een schuine kant? Geef dat eens aan zodat we je misschien verder kunnen helpen. 0N30 heeft niet expliciet heel veel ruimte nodig. Met 2 bij 1 kun je al best heel wat.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 26, 2012, 14:20:01
Hier is mijn situatie, de groene rechthoek is de ruimte voor de baan. De zwarte lijn is het schuine dak. De rode lijn is een muur.
(http://img339.imageshack.us/img339/1817/ietsw.png)

Ik weet niet of ik over wil stappen naar On30 of iets dergelijks. Schaal h0 is voor mij precies goed, groot genoeg om details te kunnen maken en klein genoeg voor een leuk plan. Er kan daarmee vast wel iets leuks gemaakt worden maar ik wil iets met veel rangeermogelijkheden en volgens mij heb je dan wel wat meer ruimt nodig.

Zo heb ik nog maar een plannetje gemaakt met heel wat rangeermogelijkheden.
(http://img543.imageshack.us/img543/4360/plan3.png)

Rechts is de fiddle, de uitgang wordt verstopt door het gebouw er voor.
Het past net niet op 2,50 maar ik denk dat ik de benodigde extra 10cm er wel bij kan zeuren.  ;D

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op juni 26, 2012, 14:41:36
Paul, ik was even in de war met Ivo die 0N30 ging doen..... :P

Die schuine kant, begint die bij die lijn? Teken het eens van de zijkant, en evt met de correcte hoek er bij?
Op 2,5 bij 1,3 kun je nog best iets doen in H0 hoor. Als zou je een klassieke 4 bij 8 doen. Dan kun je nog naar hartelust rijden en wat rangeren. Google er maar eens op ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 26, 2012, 17:18:47
Ja een 8x4 is inderdaad wel geschikt maar ik zit met het probleem dat ik de baan van maar 1 kant kan bereiken, op die manier zitten de bogen alleen maar in de weg.

De precieze afmetingen weet ik niet, grofweg is het zoiets. Ik zal het eens opmeten.
(http://img706.imageshack.us/img706/2638/iets2.png)

Maar ik denk dat het boven getoonde plan wel eens iets zou kunnen zijn. hoewel ik me nog even verder verdiep in de Micro layouts
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op juni 26, 2012, 17:53:28
Paul, het plan op de vorige blz was toch modulair ? Kan je wel wat verzinnen met 3 bakkies die als je niet rijd gewoon onder elkaar kunt pakken. Moet toch kunnen niet ?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op juni 26, 2012, 20:26:28
Ik rij zelf HOn3 op 2 modulebakken. Als de bakken niet in gebruik zijn staan ze bij mij onder het schuine gedeelte. Het fijne hiervan is is dat je niet  gelimiteerd word door bijvoorbeeld ouders :), en je kan ze in de tuin opstellen als het mooi weer is  8). Nog een voordeel is dat je voor solderen enzo makkelijk bij de onderkant kan. Lijkt mij de meest geschikte oplossing voor het probleem.

Groet,

Coen
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op juni 27, 2012, 01:16:40
Eh, is N-schaal niet een betere keuze voor je Paul, of heb je al veel in H0?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op juni 27, 2012, 11:46:05
In N zijn wel erg mooie en goede loc's te koop. En ik geloof dat Paul nog niet heel veel heeft in H0 ;).
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 27, 2012, 13:52:27
Ik heb inderdaad nog niet zoveel H0 materiaal (6 EU loks, 2 US loks), maar ik wil wel gewoon bij schaal H0 blijven. N zou gezien de ruimte beter passen en er zal vast wel een mooi detaillerings niveua aan kunnen hangen, maar het materieel en scenery is in die schaal gewoon veel minder indrukwekkend. Ik zou dus nog eerder naar 0 gaan dan naar N.

Nu ben ik iets van plan wat Coen ook al voorstelde, 4 (of meer) losse bakken die elk een micro baantje voorsteld als je deze combineerd wordt het een geheel. Ze zijn dus zowel los als gezamelijk te besturen. Nu heb ik een bak met een laad plaats voor hout, een plek waar de stammen in het meer worden gegooit, een zagerij plus sporen voor gezaagd hout en tenslotte een industrietje voor de bewerking tot eindproduct.  De complete beschrijving van boom naar bv stoel dus.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op juni 27, 2012, 17:24:31
Ik zou zeggen dat de scenery juist meer indrukwekkend kan zijn in N-scale, maar het is maar wat je indrukwekkend noemt. En het materieel, tja deze van Kato is toch echt wel the real deal

(http://www.katousa.com/N/SD90MAC/176-5614.jpg)

Maar ja ieder het zijne, ik dacht alleen dat jij met jou leeftijd zeer goed uit de voeten zou kunnen in N-schaal ( je zult nog geen loep nodig hebben zoals ik ) en dat het een stuk goedkoper is en dat je veel meer kunt in kleine ruimtes.

Groetjes Jan
Titel: Re: LDC West
Bericht door: nycentral op juni 27, 2012, 20:02:17
Citaat van: CSX 6400 op juni 27, 2012, 13:52:27
Nu ben ik iets van plan wat Coen ook al voorstelde, 4 (of meer) losse bakken die elk een micro baantje voorsteld als je deze combineerd wordt het een geheel. Ze zijn dus zowel los als gezamelijk te besturen.

Groet,
Paul

Weet niet of het concept al eens genoemd is maar kijk eens naar The Beer Line van de Model Railroader: vier bakken die verschillende gekoppeld kunnen worden waarbij ook een rondje gemaakt kan worden. Erg fraai plan.....

http://mrr.trains.com/en/How%20To/Articles/Layout%20Construction/2009/03/Building%20the%20Milwaukee%20Road%20Beer%20Line.aspx (http://mrr.trains.com/en/How%20To/Articles/Layout%20Construction/2009/03/Building%20the%20Milwaukee%20Road%20Beer%20Line.aspx)

(http://model-railroad-hobbyist.com/sites/model-railroad-hobbyist.com/files/users/Toniwryan/beerline2.jpg)

Helaas moet je abonnee zijn om de video's te zien maar ik heb volgens mij nog een pdf van dit baantje ergens. Maar als er verder op googled kom je misschien meer info tegen.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: moonlicht op juni 27, 2012, 20:25:58
hier nog een paar foto's van een gelijk soortige baan, stond op ontrax
cor
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op juni 27, 2012, 23:57:05
Citaat van: moonlicht op juni 27, 2012, 20:25:58
hier nog een paar foto's van een gelijk soortige baan, stond op ontrax
cor

Hier http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/fotoalbums?album=5&gallery=16&nggpage=8 (http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/fotoalbums?album=5&gallery=16&nggpage=8) staan nog veel meer fotos van deze baan.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 28, 2012, 09:06:24
Hallo allemaal

Citaat van: Janbouli op juni 27, 2012, 17:24:31
Ik zou zeggen dat de scenery juist meer indrukwekkend kan zijn in N-scale, maar het is maar wat je indrukwekkend noemt. En het materieel, tja deze van Kato is toch echt wel the real deal

Maar ja ieder het zijne, ik dacht alleen dat jij met jou leeftijd zeer goed uit de voeten zou kunnen in N-schaal ( je zult nog geen loep nodig hebben zoals ik ) en dat het een stuk goedkoper is en dat je veel meer kunt in kleine ruimtes.

Groetjes Jan
Tuurlijk omdat je meer ruimte hebt zal de scenery indrukwekkender zijn. Maar het gaat mij om de loks en wagens. Het is toch echt moeilijker voor te stellen dat dit zware machines zijn. En door die indrukwekkende scenery worden deze nog nietiger.

Citaat van: nycentral op juni 27, 2012, 20:02:17
Citaat van: CSX 6400 op juni 27, 2012, 13:52:27
Nu ben ik iets van plan wat Coen ook al voorstelde, 4 (of meer) losse bakken die elk een micro baantje voorsteld als je deze combineerd wordt het een geheel. Ze zijn dus zowel los als gezamelijk te besturen.

Groet,
Paul

Weet niet of het concept al eens genoemd is maar kijk eens naar The Beer Line van de Model Railroader: vier bakken die verschillende gekoppeld kunnen worden waarbij ook een rondje gemaakt kan worden. Erg fraai plan.....

http://mrr.trains.com/en/How%20To/Articles/Layout%20Construction/2009/03/Building%20the%20Milwaukee%20Road%20Beer%20Line.aspx (http://mrr.trains.com/en/How%20To/Articles/Layout%20Construction/2009/03/Building%20the%20Milwaukee%20Road%20Beer%20Line.aspx)

Helaas moet je abonnee zijn om de video's te zien maar ik heb volgens mij nog een pdf van dit baantje ergens. Maar als er verder op googled kom je misschien meer info tegen.

H? dat is een goed idee, kan ik in de hobby ruimte alles lekker compact opslaan en als er een rijdag wordt georganiseerd kan ik het bv buiten helemaal opstellen. Dat geeft de oplossing voor mijn gedoe met plannen voor die 4 bakken, ik moet gewoon 1 of twee hoek modules toevoegen.

Ik ga denk ik dus het thema houden wat ik al eerder had. Die logging lijntjes vind ik nu wel een erg leuk thema. Zo kan ik van alles wat nemen. Bos, klein plaatsje en industrie. Allemaal natuurlijk wel enigsinds uitgekleed.
We gaan maar weer eens aan het plannen.

Groet, (bedankt allemaal)
Paul

Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 30, 2012, 12:24:16
ik denk dat ik het voorlopig maar bij deze houd, ik ben er wel tevreden mee. Veel rangeermogelijkheden. een eventuele uitbreiding komt later wel.
(http://img543.imageshack.us/img543/4360/plan3.png)


(sorry de 23ste letter van het alfabet van mijn toetsenbord is stuk)  ;D

Gelijk maar alvast een vraagje: Het NAP (?) van mijn baan komt op de plaat, de rest wil ik ophogen met iets, waarmee kan ik dat het beste doen? In de MR's zie ik dat daar weleens iets van styrofoam wordt gebruikt. Is dat geschikt? En waar kun je dat krijgen?

(W doet het weer.)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: J J H S op juni 30, 2012, 15:00:32
Styrofoam? Das piepschuim. Dat kun je zeker gebruiken om hogere gedeelten in je baan te maken. Er zijn er zelfs die dit als "plaat"gebruiken.

Ik heb toch een opmerking over dit plan. Dat spoor dat 2 maal kruis en via een bocht op de steiger komt, is misschien leuk, maar als je echt aan het rangeren komt is dit m.i. een sta in het spoor. ;D Beter lijkt mij dat dit spoor direct na de ie kruising boven aan afbuigt en aantakt op het spoor dat diagonaal van linksonder naar rechtsboven loopt.

Ga je aan de rechterkant nog een fiddle maken? want direkt na het wissel boven rechts stopt het, wat je enorm beperkt in de rangeer/omloop mogelijkheden.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juni 30, 2012, 15:16:40
Ja er komt nog een fiddle. Over dat kruisende spoor, het leek me wel een leuke handicap. Hoe moet de weg lopen als daar een wissel ligt, want het haventje moet wel bereikbaar blijven.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: J J H S op juni 30, 2012, 15:30:53
De weg hoef je niet te verleggen.

Ik dacht nl dat het spoor dan zo kon lopen, maar dit moet je maar even goed uittekenen nog.  de blauwe lijn is een alternatief, waarbij je een engels wissel gebruikt. Misschien niet ideaal maar zo zou je de ene keer het kopspoor op kunnen rijden en de andere keer naar het omloopspoor. Ik probeer nl. een beetje voor te stellen of het handig is om dit spoor zo te hebben (in jouw plan) en mij lijkt het weliswaar uitdagend maar ook frusterend om te rangeren als op die sporen al een wagon staat.

Nog even een aanvulling. Die kruisingen moet je beveiligen dus je zal ergens een seinhuis kwijt moeten.

En dan heb ik nog een gedachte. Als je bijvoorbeeld zou kiezen voor plaatsing van een engels wissel dan zou je de mogelijkheid hebben om met 2 maatschappijen te rijden. De ene maatschappij komt overal op jouw plan, de andere komt alleen maar om een wagon neer te zetten op het kopspoor rechts van de engels wissel. En begint en eindigt dus op het spoor dat zo schuin bovenaan van de baan wegloopt.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op juni 30, 2012, 19:34:03
Engelse wissels kom je in de States niet zoveel tegen en worden naar mijn weten ook erg weinig toegepast.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 02, 2012, 14:54:41
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar wat ronald al zegt wil ik liever geen kruiswissels gebruiken en ten tweede is het misschien raar als ??n klein bedrijfje door een andere maatschappij wordt bediend.
Ik ga in ieder geval de lokloods en het bedrijf omwisselen aangezien de lokloods anders zo ingebouwd staat tussen twee grote gebouwen. De wissel en de kruissing worden omgewisseld. Waar nu de onderste kruising zit kan dan misschien nog een wissel tussen gepropt worden.

Verder ben ik begonnen aan mijn "eerste" zelfbouw projectje, moet zeggen dat het er nog niet slecht uit ziet.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op juli 02, 2012, 15:52:36
Citaat van: CSX 6400 op juli 02, 2012, 14:54:41
Verder ben ik begonnen aan mijn "eerste" zelfbouw projectje, moet zeggen dat het er nog niet slecht uit ziet.

Plaatjes  ;D
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 04, 2012, 14:01:49
Komt er vanavond aan. Ik heb nu even geen camera. Ik open er wel een nieuw draadje voor.  8)
Het is trouwens niet de eerste maar de tweede.  :P (foutje)

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 04, 2012, 18:51:41
hier (http://www.amerikaanse-treinen.nl/website/forum/index.php/topic,62.msg882.html#msg882) ga ik verder.
In al het gedoe was ik deze helemaal vergeten.  ;) 8)
(http://img12.imageshack.us/img12/6623/img1937oh.jpg)
Ik ben er erg blij mee.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 08, 2012, 19:46:26
Gisteren was mijn neefje hier hebben een lekkere rijdag op een klein dubbel ovaaltje gehad.
(http://img98.imageshack.us/img98/1125/img1960ge.jpg)
Hier zie je al mijn loks en twee van zijn loks.
Mijn volgende vraag gaat over de tweede lok van rechts.
Deze heeft nu beugelkoppelingen, maar ik wil graag met knuckle couplers rijden. Deze lok heeft geen schacht of iets wat er uit ziet als eens standaard houder. Hoe kan ik deze koppelingen vervangen? Hetzelfde geld voor de 3 skeleton cars en een bobber caboose. (leuk woord trouwens)  :)
(http://img41.imageshack.us/img41/5489/img1956w.jpg)

Groet,
Paul

(sorry voor de off-topic foto's)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gino Damen op juli 08, 2012, 21:30:25
Paul,

Op de eerste foto is de tweede van rechts reeds een Amerikaan en voorzien van de Kadee-style koppelingen.D op de tweede foto is de tweede van rechts een Nederlandse Amerikaan.

je moet je bedenken dat je elke loc en wagen kunt voorzien van Kadee-koppelingen. Hiervoor kan je het beste een aantal smaakjes kopen waaronder minimaal nr.148 (de standaard koppeling), verder heb je een Kadee koppelingsmal (205 of 206) nodig. Hiermee kan je namelijk bepalen of de koppeling goed, te hoog of te laag hangt. Verder is het handig om styreen in diverse diktes bij de hand te hebben.

Kadee's zijn in principe altijd "body mounted", d.w.z. aan de kast gemonteerd en niet aan het draaistel. Dit betekend wel dat je niet super krappe bogen kunt gebruiken. Je zaagt dus de beugel er af, monteert styreen totdat de body laag genoeg is (dit test je met de achterkant van de kadee mal). Vervolgens monteer je (liefst met een klein schroefje) de pockethouder en de koppeling. Nog even checken met de mal en klaar is de conversie.

Je zult merken dat de haak (dat beugeltje) nog wel eens te laag hangt. Kadee verkoopt een speciale tang waarmee je eenvoudig deze beugel kan strekken (lager) of buigen (hoger) kunt maken.

Aangezien plaatjes meer zeggen, zie de volgende pdf: http://www.kadee.com/conv/pdf/f105.pdf (http://www.kadee.com/conv/pdf/f105.pdf)

Gino

P.S. Jophispoor levert al het Kadee materiaal.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 10, 2012, 10:31:50
stom ik bedoel natuurlijk de tweede lok van links.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: nycentral op juli 10, 2012, 19:49:35
Citaat van: CSX 6400 op juli 10, 2012, 10:31:50
stom ik bedoel natuurlijk de tweede lok van links.

....en de eerste van links op de tweede foto (toch?)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 11, 2012, 09:13:24
Idd  ;) Waarschijnlijk zal de caboose weinig problemen opleveren, maar de andere wagons en de lok hebben weing boddy waar je de koppelaar aan vast kunt zetten. Ik zal eens een fotootje maken.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 11, 2012, 09:47:38
Hier dan de foto's van de lok en de wagons.
(http://img194.imageshack.us/img194/6834/img2019ps.jpg)
(http://img708.imageshack.us/img708/6582/img2020e.jpg)(http://img196.imageshack.us/img196/8752/img2021zu.jpg)

Iemand een idee? Heeft rivarossi misschien niet iets van uitwissel koppelingen?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op juli 11, 2012, 17:08:22
Naar Kadee? Nee. Je zult 't moeten doen met wat bv Kadee in het assortiment heeft. Maar wil je mijn bescheiden mening? Die ouwe Lima zooi niet meer gebruiken, zeker niet in combinatie met het US spul. Wil je het toch zou je voor de wagons een  Kadee no5 kunnen gebruiken, die hebben een doosje als behuizing en dat doosje laat zich vrij gemakkelijk onder een wagon lijmen of schroeven. Een veel groter probleem wordt de hoogte van de koppelingen. Die ouwe zooi staat nogal hoog op de poten in tegenstelling tot het nieuwere Amerikaans.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 11, 2012, 19:27:40
Citaat van: usronald op juli 11, 2012, 17:08:22
Maar wil je mijn bescheiden mening? Die ouwe Lima zooi niet meer gebruiken, zeker niet in combinatie met het US spul.
Bescheide meningen zijn altijd welkom  ;D
Het Lima materieel was alleen aanwezig omdat mijn neefje hier was. Dat zijn zijn wagons en lok. Het was gewoon een gezellige rijdag met DB, NS, US en SNCF materiaal door elkaar.

Citaat van: usronald op juli 11, 2012, 17:08:22
Wil je het toch zou je voor de wagons een  Kadee no5 kunnen gebruiken,
Waarom die "toch"? Ik wil die Lima "zooi" niet uitrusten met kadees. Alleen de oude US zooi.;D   
Het komt trouwens van Ton :P

Nou ja. Ik ga eens kijken hoe het er uit ziet met van die doosjes eronder.  ;)

Heel erg bedankt,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: dutchbuilder op juli 11, 2012, 22:34:23
Paul ik heb twee pdf's kunnen vinden bij Kadee zelf.
??n voor de heisler oude productie en ??n voor de nieuwere productie.
Ton
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 12, 2012, 13:45:05
H? super  ;)
Daar heb ik wat aan. Ik ga binnekort op vakantie maar daarna ga ik eens wat proberen.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 31, 2012, 13:37:25
De koppelingen komen eraan. Ik ben onlangs jarig geweest en heb dus het nodige geld binnengekregen. Daarmee wil ik mijn wagenpark wat uitbreiden. Het nieuwe ontwerp speelt zich zo rond 1920-1930 af. Weet iemand een fabrikant die mooie wagons voor dat tijdperk levert. Het liefst niet al te duur. :D
Dingen die ik al op de lijst heb gezet zijn:
Tichy train group 22' ore cars
(http://www.discounttrainsonline.com/graphics/293/L4012.jpg)
Tichy train group Atlantic coast line flat
(http://web4.hobbylinc.com/gr/tic/tic4040.jpg)
Jordan higway miniatures (als hij gemotoriseerd word, kan die het lokale passagier vervoer opzich nemen)
(http://i.ebayimg.com/t/Jordan-HO-360-305-Mack-Railcar-1922-NEW-/00/$(KGrHqEOKowE4vpLQwepBO(mnPkz)!~~_35.JPG)

Ik zoek o.a nog een paar old style reefers die niet van die flitsende kleuren hebben, maar gewoon saai, grijs of bruin. En daarnaast zoek ik ook nog wat kitjes van oude huizen, deze mogen echt niet duur zijn ander ga ik ze wel zelf bouwen.
Een nieuwe lok voor de LDC NE heeft voorlopig nog geen zin. Misschien ga ik eens kijken wat ik met een Annaatje van fleischmann kan, lekker goedkoop.  :D

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op juli 31, 2012, 13:45:19
De Jordan Highway kits staan bekend als zeer moeilijk, weet niet of dat ook voor dit model geld maar heb eigenlijk nog nooit een makkelijke bouwthread gezien . Voor de gevorderde bouwer dus.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 31, 2012, 13:47:01
Hmm, ok? misschien moet ik die dan maar even laten liggen. Ben verre van een vergevorderde bouwer  ;)
En hoe staat dat met die tichy's?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op juli 31, 2012, 13:53:06
Citaat van: CSX 6400 op juli 31, 2012, 13:47:01
Hmm, ok? misschien moet ik die dan maar even laten liggen. Ben verre van een vergevorderde bouwer  ;)
En hoe staat dat met die tichy's?

Over Tichy nog nooit iets gehoord van te moeilijk en past meestal ook goed, bij de Jordans moet nogal wat geveild en geschuurd worden, en de details zijn zo klein ( daardoor ook erg mooi ) dat dat ze zo moeilijk maakt.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 31, 2012, 14:00:41
Weet je toevallig of jordan zijn producten lang in de productie houd of worden die maar kort geproduceert, anders is het misschien een idee om hem nu toch al te kopen maar nog niet te bouwen. Ik vind het een erg leuk modelletje.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op juli 31, 2012, 15:47:17
Cool railbussie, zou zeggen doen !
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op juli 31, 2012, 15:56:24
Tichy; prima spul. Heb de getoonde kit hier ergens liggen. Zijn 2 wagons in 1 doos. Mooi spuitgietwerk!

Jordan; superkits maar wel er fragiel. Motoriseren kun je denk ik vergeten bij die kit. Ik zou er niet aan beginnen en beschouw mijzelf zeker niet als beginner ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 31, 2012, 17:32:04
Nu kan ik de site niet meer vinden  ::), maar ik dacht dat ik een motoriseer setje had gevonden voor dit model. Nee dat klopt niet
Het zijn idd wel veel (http://grachmodel.narod.ru/Models/Reviews/HO/kit-HO_Mack_Railcar.html) onderdelen  ???
De Tichy's ga ik dan dus in ieder geval bestellen. Zijn er nog andere goedkope railbus alternatieven voor dit exemplaar? Die wat makkelijker te maken zijn?  ;D
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 31, 2012, 17:41:42
Hier op een ander forum (http://www.railroad-line.com/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36089&whichpage=1) staat een draadje over de bouw en de motorisering van het ding. Het ziet er idd wel lastig uit.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op juli 31, 2012, 19:04:46
http://www.hobbylinc.com/htm/cco/cco4109.htm (http://www.hobbylinc.com/htm/cco/cco4109.htm)
Zoiets misschien?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 31, 2012, 19:07:26
Ja natuurlijk is de railbus der railbus een optie maar die zijn zo verschrikkelijk duur. Relatief dan.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op juli 31, 2012, 19:11:25
Daar heb je natuurlijk een punt. Maar dan is ie wel gemoteriseerd enzo. Mischien is deze leuker.
http://www.us-train-store.de/Autos/Highway-Miniatures/Highway-Miniatures-HO-Mack-Rail-Bus-Nonpowered-Plastic-Kit::13243.html (http://www.us-train-store.de/Autos/Highway-Miniatures/Highway-Miniatures-HO-Mack-Rail-Bus-Nonpowered-Plastic-Kit::13243.html)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op juli 31, 2012, 19:14:45
Heb je de bovenstaande discussie gevolgd?  ???  ;)

Ik zit nu te denken aan zelf een railbus te bouwen. op basis van een goedkope mantua combine.
(http://www.rd-hobby.de/images/productimages/455-717004--.jpg)
Als je zelf bouwt kun je in ieder geval ook zelf bepalen hoe moeilijk je het wilt maken.  ;)
Ik heb waarschijnlijk nog wel iets waar ik hem mee kan aandrijven. Anders moet ik op Houten maar eens op zoek gaan naar een donor lok. (Of op ebay)
De jordan laat ik dan maar liggen. Twee railbussen zijn ook weer zo overdreven ;D (hoewel?)

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: J J H S op juli 31, 2012, 19:53:31
Heb je hier (http://www.gatewaynmra.org/articles/bonzon-railbus.htm) wat aan dan?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op juli 31, 2012, 19:57:39
Jep, Maar had over het hoofd gezien dat het dezelfde was.  :-[
Anders op Houten kijken bij Piet Peetoom van GMS. Die heeft vast wel een gemotoriseerd draaistel of een oplossing daarvoor liggen.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 01, 2012, 10:40:17
@Jeroen
Die had ik ook gevonden. Er zal vast wel wat bruikbaars tussenzitten.

@ Coen
Ja dat is wel handig het enige gemotoriseerde draaistel dat ik hier heb liggen komt uit een DB V100 maar die heeft een te grote "wielbasis". Waar zou je die dan kunnen vinden op houten?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op augustus 01, 2012, 13:22:01
Op Ebay America http://www.ebay.com/itm/Concor-GALLOPING-GOOSE-HO-scale-undecorated-Con-Cor-4110-/160748247089?pt=Model_RR_Trains&hash=item256d579831 (http://www.ebay.com/itm/Concor-GALLOPING-GOOSE-HO-scale-undecorated-Con-Cor-4110-/160748247089?pt=Model_RR_Trains&hash=item256d579831)

En voor de ON30 gasten hier http://www.ebay.de/itm/Precision-Craft-425-0N30-Galloping-Goose-Rio-Grande-Southern-DCC-Sound-wie-neu-/170887306557?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item27c9ad5d3d (http://www.ebay.de/itm/Precision-Craft-425-0N30-Galloping-Goose-Rio-Grande-Southern-DCC-Sound-wie-neu-/170887306557?pt=DE_Modellbau_Modelleisenbahnen&hash=item27c9ad5d3d), duurt nog 4 dagen maar denk dat je op zn minst moet bieden, prijs is nu nog erg laag, met  sounddecoder.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op augustus 01, 2012, 14:14:11
Volgens mij in zaal 2 ergens tegen een muur. Maar ik zou gewoon iemand vragen waar hij te vinden is.
Lijkt mij het makkelijkst. 
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op augustus 01, 2012, 16:46:07
Rechtse zaal, links tegen de muur. Kan niet missen :)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 01, 2012, 17:02:54
@ Jan
Die heb ik ook al voorbij zien komen maar ik ben bang dat ik 155 euro nog steeds te duur vind.  ;) Als die nou nog maar op 11,50 stond  8)
@ Coen en Ronald
Bedankt, Ik was toch al van plan om naar houten af te reizen, dus dat kan mooi meegenomen worden. Ik denk dat ik het wel ga vinden.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 01, 2012, 17:21:19
Klein probleempje, ik kijk net op de site van GMS maar zij hebben alleen maar BB units voor een wielbasis van 25mm of meer terwijl ik toch wel iets lager moet hebben. Ok? daar kan ik mee leven maar verder zijn die motorunits vrij prijzig in totaal kan ik dan net zo goed die Goose die Jan liet zien op ebay kopen. Ik wil echt niet meer dan 90 euro uit gaan geven voor de railbus.
Ik denk dan toch dat een donorlok een beter (in ieder geval goedkoper) idee is.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op augustus 01, 2012, 17:55:03
Die Goose zal denk ik zeker wel over de 100 euro gaan... ze zijn er nl niet meer.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op augustus 01, 2012, 18:32:56
Jammer van de verzending uitsluitend binnen duitsland..toch maar eens een maat in Bad Bentheim benaderen.. ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op augustus 01, 2012, 21:29:07
Gaat een leuk project worden om een railbus te bouwen. Ik herinner me vaag iets van Bachman die een gemotoriseerde pomplorrie had uitgebracht. Misschien een mooi beginpunt. Bij GM&S langsgaan kan nooit kwaad, Zeker voor je gereedschappen en onderdelen die je nergens anders kan vinden ;). Op een beurs zal je hem helaas niet zo gauw om advies op maat kunnen vragen, omdat hij het vaak erg druk heeft.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op augustus 01, 2012, 22:40:06
Citaat van: coenvanhasselt op augustus 01, 2012, 21:29:07
Ik herinner me vaag iets van Bachman die een gemotoriseerde pomplorrie had uitgebracht. Misschien een mooi beginpunt.

Slecht ding, niet kopen..... ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 02, 2012, 07:25:02
Die pomplorrie heb ik ook voorbij zien komen, leek me inderdaad niet zo' n degeleijk ding.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: JohnT op augustus 02, 2012, 08:21:02
Citaat van: CSX 6400 op augustus 02, 2012, 07:25:02
Die pomplorrie heb ik ook voorbij zien komen, leek me inderdaad niet zo' n degeleijk ding.

Ik heb er een, als de rails schoon is rijd hij prima maar veel te hard. Is verder grotendeels uit metaal dus best wel zwaar voor zo'n karretje. Leuk voor een beurs om af en toe op de rails te zetten en de mannetjes te zien pompen of hun leven ervan af hangt.

JohnT
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 02, 2012, 08:27:44
Railbussies rijden over het algemeen volgens mij niet hard  ;D
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op augustus 02, 2012, 12:15:00
Voor ik het vergeet te zeggen. Aangezien je 16 bent geworden laatst (Gefeliciteerd nog :) ) is het mischien slim om een bijbaantje te doen. Heb ik ook gedaan toen ik 16 werd en dan ben je opeens een stuk minder "budgetgebonden" ;). Ook is het handig om kosten voor het hout en andere bouw benodigdheden te financieren. 
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 02, 2012, 12:23:44
Haha, ik heb al een baantje, krantenwijk om precies te zijn. verdiend best goed maar op een of andere manier blijft er toch niet zoveel over. Misschien moet ik inderdaad nog een baantje voor een of twee dagen in de week overdag erbij nemen.
??Financieren betekend hier zeker ouders??

Oja bedankt voor het feliciteren.

Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op augustus 02, 2012, 14:08:32
Nee ik bedoel dat je dat met je verdiende geld hout enzo kan financieren. Misschien had ik dat beter anders kunnen formuleren.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 02, 2012, 16:13:31
Houtwerk enzo heb ik eigenlijk niet nodig heb al een degelijke ondergrond van mijn vorige baan.
Hoeft niet aan jouw te liggen. Ik ben ook niet zo'n begrijper hoor  ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 05, 2012, 21:18:23
Ik zie trouwens dat ik een paar berichten terug LDC NE  (North east)  als naam van de spoorweg heb gepost, maar dat moet natuurlijk LDC NW (North west) zijn. Anders zijn ze te ver afgedwaald.  ;) De huisstijl van de LDC NW wordt zwart met een geel dak, een beetje bumble bee achtig dus. Ik heb er nu al twee loks mee voorzien en ik vind het er erg mooi uitzien. Natuurlijk moet het geel nog wel de nodige roetvervuiling krijgen. Voorlopig zullen we dus maar zeggen dat ze net uit de fabriek zijn gekomen. (Dat zijn ze ook). De LDC NW RR heeft een niet rendabele zijlijn van de Pennsylvania RR overgenomen en zorgt verder ook voor het houtvervoer uit de bossen naar de zagerij in LDC West. De LDC NW heeft alleen een connectie met de Pennsylvania RR. Van die maatschappij zullen dan ook veel wagons te zien zijn op de lijn.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: nycentral op augustus 05, 2012, 21:20:44
Citaat van: CSX 6400 op augustus 05, 2012, 21:18:23
Ik zie trouwens dat ik een paar berichten terug LDC NE  (North east)  als naam van de spoorweg heb gepost, maar dat moet natuurlijk LDC NW (North west) zijn. Anders zijn ze te ver afgedwaald.  ;) De LDC NW heeft alleen een connectie met de Pennsylvania RR. Van die maatschappij zullen dan ook veel wagons te zien zijn op de lijn.

Paul, zou er dan toch maar North East van maken...... PRR zal je niet met lijntjes in het Noord Westen tegen komen, dat is vloeken in de kerk  ;D 8)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 05, 2012, 21:24:49
Och LDC zelf ligt vrij Noordoostelijk  :P
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 07, 2012, 15:56:46
De Tichy's zijn ook binnen, ze moeten nog gebouwd worden, maar het ziet er nu al goed uit. Helaas heb ik (nog) geen airbrush dus zal ik ze gewoon met de hand moeten verven.  Vooral die Ore wagons zien er leuk uit. Het zijn de kleinste wagonnetjes die ik tot nu toe in bezit heb gehad. En dat met 4 assen  ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 11, 2012, 19:45:18
Ik heb vandaag ook een van de Tichy's in elkaar gezet. Wat een *** priegelwerk is dat zeg! ...
Maar wat is het leuk om te doen  8)  (y)
(http://img690.imageshack.us/img690/2240/img2233v.jpg)
(http://img189.imageshack.us/img189/9297/img2234ts.jpg)
Hiermee kan ik nu niet verder want ik heb niet de juiste verf.
(http://web4.hobbylinc.com/gr/tic/tic4040.jpg)
Deze kleur moet ie worden. Iemand een idee welke kleur dat is? Het ziet er niet uit als boxcar red terwijl dat wel de advieskleur is.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op augustus 11, 2012, 20:21:47
Zou best wel boxcar red kunnen zijn , maar dan daarna nog met een airbrush van stof voorzien , of gedrybrushed of met poeders bewerkt, kortom geweathered.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 11, 2012, 20:25:33
Ja dat had ik wel door. Ik ga denk ik gewoon voor die kleur. Als dat niet deze is is het in ieder geval geen lelijk kleurtje.  ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op augustus 12, 2012, 00:53:18
Da's engelsrood met een beetje mars orange en wat burnt umber..daarna gedrybrushed met een unbleached titanium dark...............................................
;)koop wat basiskleurtjes in de kunstenaarsverven en meng je eigen zou ik zeggen....leer je kleur en andere leuke dingen daarmee toe doende mee..
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gino Damen op augustus 12, 2012, 22:24:17
Of in je modelwinkel een flesje Vallejo Hull Red meenemen. Dat is ~boxcar red en zoals Martin al aangaf met oranje en burnt umber (zit ook in het assortiment) kan je donkerder en lichter maken.

Tip, koop in de bouwmarkt een halve liter acrylverf verdunner. Doe hiervan een drupje bij je vallejo verf en dan zul je zien dat de verf beter strijkt, iets trager droogt maar bovenal beter dicht vloeit. Hierdoor zie je je verfstreepjes niet meer.

Tweede tip bij de Action verkopen ze kwasten waaronder platte kwastjes die niet niet recht, maar iets rond zijn. Door deze ronding draagt de kwast aan de buitenkant iets minder verf en lopen de kwaststrepen mooi in elkaar over.

Gino
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 13, 2012, 11:03:13
Bedankt, dat zijn goede tips. Ik ga een bij mijn lokale bouwmarkt neuzen, dat is een Praxis anders hebben we nog een Formido en een Gamma in de buurt zitten.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 24, 2012, 14:27:02
Ik was redelijk tevreden met mijn plan, maar ik vond het toch nog te groot. Ik ben bang dat ik te weinig tijd heb en het niet af krijg ivb school en andere zaken. Daarom ga ik  nu eerst een "grote" micro layout maken, ik heb al een paar ontwerpjes opgetekend. Allemaal H0 en hetzelfde thema. Dan heb ik misschien iets wat ik nog af krijg voor ik mijn school heb afgemaakt..  ;D
Overigens is de reden niet dat mijn interesse in modelspoor of US modelspoor is afgezwakt. Sterker nog ik ben er nog nooit zoveel mee bezig geweest.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: BvDoorn op augustus 25, 2012, 11:22:04
Hi Paul,

CitaatIk ben bang dat ik te weinig tijd heb en het niet af krijg ivb school en andere zaken

Alleen als je met pensioen gaat of de loterij wint ga je een heleboel vrije tijd krijgen. Dus het blijft schipperen, maar waarom wil je de baan af hebben als je klaar bent met school? Studie plannen?

Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 25, 2012, 13:09:43
Het was meer een grappig bedoelde opmerking, maar aangezien ik dan totaal niet weet wat ik ga doen heb ik liever geen 2,5 bij 1,2 m baan aan mijn been hangen. Ik heb overigens nog 2 jaar voor t zover is.

Hier dan mijn favoriet van de plannentjes. Het stelt een deel van de werkplaats van de LDC&NW voor. Het gebouw rechtsonder op de afbeelding is de wagenwerkplaats het gebouw bovenaan een lokloods. De sporen links zullen dmv een traverse worden verbonden. De rails heb ik nu voor me liggen en het ziet er groter uit dan op het plan. Het zichtbare gedeelte is 1m bij 0,55m Daarbij komt nog een fiddleyard die ook wordt verbonden met de traverse. Deze komt boven of onder het plan, ik ben er nog niet uit waar. Er is lekker veel rangeerwerk mogelijk, alle soorten wagons kunnen van en naar de werkplaats gebracht worden. Bovendien moet er ook af en toe een wagon met kolen of een boxcar met onderdelen worden afgezet. Ook kunnen bijna alle soorten lokomotieven  het plan aandoen zolang ze niet groter zijn dan de draaischijf. Het plan is klein genoeg zodat ik het ook af en toe ergens mee naartoe kan nemen. Het ontwerp is oa gebaseerd op de maten van de kofferbak  ;D
(http://img444.imageshack.us/img444/6327/planew.png)

Je moet trouwens op je kop gaan staan om de afbeelding goed te zien.  :P

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: BvDoorn op augustus 25, 2012, 15:13:11
Hi Paul,

Dus als ik het goed begrijp dan is de "zicht kant" de bovenkant ;)

Kruising is dat een engels wissel of een half engels wissel? Ik zou trouwens het spoor naar de stoom loods langer maken. Je moet ruimte maken voor een slakkenkuil. Water en zand? Als je het wissel vanaf de draai schijf iets opschuift dan kun je ruimte hiervoor maken denk ik. Basis is denk ik goed en geeft, als je een lade module maakt inderdaad genoeg rangeer mogelijkheden.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op augustus 25, 2012, 18:32:58
Paul, ben bang dat je het bovenste spoor vanaf de voorkant gezien, niet zult kunnen gebruiken, je zult daar toch tenminste ruimte moeten hebben voor 1 loc en 1 wagon, terwijl je de wissel helemaal tegen de kant aan hebt.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 26, 2012, 10:15:12
@BvDoorn
De zichtkant is inderdaad de bovenkant. De kruising is een halve engelse wissel waarmee je ook van het bovenste spoor naar het eennabovenste spoor kunt komen. Oja slakken, die was ik nog vergeten. Daar moet ik idd nog wat ruimte voor vrijmaken. Zand en water wordt ingenomen bij het vierkantje.  ;D , maar misschien is jouw idee wel beter. Wat bedoel je precies?

@ Janbouli
Omdat spoor te gebruiken moet ik de traverse er naast schuiven. Ik wil wel 1 lok met twee 40' wagons kunnen rijden. Daar is deze dan ook voor berekend.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op augustus 26, 2012, 17:23:32
Nog even een 3D schets gemaakt. Schets is niet ideaal  ::)
(http://img62.imageshack.us/img62/5632/img159oc.jpg)

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op augustus 26, 2012, 18:48:20
Had niet in de gaten dat er een traverse naast lag.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op augustus 31, 2012, 23:21:43
Gewoon een keer 1:1 uitleggen op de plaat die je wil gebruiken. zie je meteen of het werkt en hoe groot of klein het wordt.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op september 01, 2012, 09:59:21
Die laatste werkt voor mij ook het beste... direct zien wat kan en niet kan. Al tekenend wil je toch snel wel eens verbindingen maken die later in de praktijk gewoon niet kunnen.

Zo dus:

(http://i28.photobucket.com/albums/c217/halma092/convbaan579.jpg)

Probeer maar eens :) ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 01, 2012, 10:24:30
Dat heb ik ook gedaan, ik heb eerst met echte tastbare rails geexperimenteerd voordat ik het plan heb opgetekend. Het past dus. Nu hopen dat er amerikaanse wissels bestaan die een vergelijkbare vorm hebben met Fleischmanns.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: dutchbuilder op september 01, 2012, 10:49:01
Mijn ervaring is, dat je het niet zo gek kan bedenken of het is in de werkelijkheid al eens gedaan.
Ton
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 01, 2012, 11:00:43
Daar heb je gelijk in, maar waarom zeg je dat?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op september 01, 2012, 11:20:13
Precies zoals hij het zegt.... alles is al eens gedaan, geleerd en misgegaan door deze of gene. Dus wat je ook doet, doe het gewoon. Niets is onmogelijk en alles kan. Of niet.... :)

Lekker duidelijk zijn we, he? :o ;D ;D ;)

FL* (de oude) hebben een behoorlijke hoek. Maar op een meter moet dit met bv Peco small of medium radius wel gaan.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: JohnT op september 02, 2012, 09:13:47
Anders wordt het zelf wissels maken.

Scratchbuilding a turnout for your model railroad (http://www.youtube.com/watch?v=F_POUtKO5qQ#ws)

JohnT
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 02, 2012, 14:26:09
Goed filmpje, dat verduidelijkt veel over het wisselmaken. Ik begrijp alleen niet wat er op het eind wordt gezegd over het isoleren van het puntstuk. Als dat geisoleerd wordt dan komt er toch geen trein overeen? Moet die dan niet geschakeld worden met de rijrichting?

Ik ben overigens niet van plan zelf wissels te bouwen, ik vind het echter wel interessant om te weten hoe het allemaal in elkaar zit.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 02, 2012, 14:54:18
Citaat van: CSX 6400 op september 02, 2012, 14:26:09
Moet die dan niet geschakeld worden met de rijrichting?

Klopt. Maar om dat te kunnen doen moet je'm wel isoleren...  :P
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 02, 2012, 15:43:17
Oh dat wordt er bedoeld met isoleren, ik dacht dat ie gewoon stroomloos bleef. Dan zou het wel een probleem opleveren denk ik. Bedankt.

Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar de wissels zowel Walthers/shinohara als Altlas hebben een vergelijkbare wissel in het progamma. Die van Atlas vind ik er niet uitzien, dus waarschijnlijk ga ik wat emmeren met de Walthers
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 02, 2012, 16:05:01
Tillig Elite H0 maakt vind ik erg mooie wissels, met ononderbroken tongen. Het is wel code 83, dus met een wat lager profiel...

Gerard
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 02, 2012, 16:10:25
Walthers en Atlas zijn ook code 83.
Tillig heeft inderdaad mooie wissels en hebben de juiste vorm ik dacht echter dat deze niet helemaal prototypisch waren voor de US.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 02, 2012, 16:39:43
Ach ja, dat schijnt iets met de dwarsliggers te maken te hebben...

In twee?n gedeelde en scharnierende tongen zijn ook niet prototypisch dunkt me... :D

Gerard
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 02, 2012, 16:46:06
Ik bedoel, bekijk onderstaande afbeelding van de shinohara #6 point en let op de tongen die onnatuurlijk onderbroken zijn...

(http://www.scalelink.co.uk/acatalog/SDG103.jpg)

Kwestie van smaak misshien, maar dan vind ik de Tillig mooier:

(http://www.wentinkwebshop.nl/catalog/images/85321.jpg)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 02, 2012, 16:54:25
Tsja daar heb je zeker een point  :P
Dat schijnt toch wel geaccepteerd te zijn in modelspoorwereld.  Of dat een goed idee is, is een ander verhaal. Ik vind het niet zo storend. Al is het bij de getoonde shinohara wissel wel het geval. Is dat een ouder model ofzo? Als ik afbeeldingen van shinohara zoek krijg ik een stuk mooiere exemplaren te zien.
(http://i.ebayimg.com/t/HO-SCALE-MODEL-RAILROAD-TRAINS-LAYOUT-TRACK-WALTHERS-SHINOHARA-4-RIGHT-TURNOUT-/00/%24(KGrHqMOKiME4qH3VL0LBORWiZnYq!~~0_3.JPG)
Dit is dan wel een #4, maar deze heeft geen extra gezwel tussen de bielzen liggen halverwegen de tongen.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 02, 2012, 18:32:44
Deze ziet er wel beter uit. Het scharnier zit denk ik vier bielzen onder het puntstuk.

Gerard
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op september 02, 2012, 19:46:24
Wat is niet zo mooi aan Atlas, zijn het meest prototypieel voor amerika, in N-schaal het mooiste maar ook in H0 toch erg mooi.

(https://secure.atlasrr.com/mmMOD1/Images/505.jpg)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 02, 2012, 19:57:59
Wat zal ik zeggen, ik hou niet van scharnieren in de tongen. En die zijn hier toch ook duidelijk te zien.

Gerard
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Janbouli op september 02, 2012, 22:35:02
Citaat van: Gerard Wassink op september 02, 2012, 19:57:59
Wat zal ik zeggen, ik hou niet van scharnieren in de tongen. En die zijn hier toch ook duidelijk te zien.

Gerard

Volgens mij ook bij Shinohara, Peco heb ik niet bekeken. Micro engineering maakt het allermooiste.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op september 02, 2012, 23:31:54
Goed en niet duur: Peco code 83:

(http://i9.photobucket.com/albums/a79/vigour/peco01.jpg)

(http://dhost.info/spoorvriend/images/Code83Packs.jpg)

Rond de 20 euro per wissel in Houten.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op september 02, 2012, 23:42:06
Micro Engineering maakt inderdaad hele mooie wissels. Maar ze zijn ook erg fragiel. Het lijkt mij het handigst om niet al te dure en stevige wissels te nemen als je nieuw bent in (flex) rails leggen. Ik zou voor Peco gaan, maar het is niet mijn project ;). 
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op september 02, 2012, 23:49:50
Je kunt zelfs de standaard Peco nemen... gewoon code 100, gaat ook prima hoor. Worden nog wel eens 2e hands aangeboden zo heer en der.

Tillig; zijn superstrak maar erg fragiel. Ze willen nog wel eens verschuiven op het hartstuk en dan heb je toch een probleem. Eigenlij beter geschikt voor Duits en nederlandse banen.

Walthers; is gewoon Shinohara. Ik vind de wisseltong bevestiging niet mooi bij die dingen. En prijstechnisch gezien koop je hier Peco gewoon goedkoper.

Zo zie je maar; keuze genoeg! :)

Mijn Peco code 100:

(http://www.beneluxspoor.org/bnls/convbaan550.jpg)

(http://i28.photobucket.com/albums/c217/halma092/heum4.jpg)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: dutchbuilder op september 03, 2012, 01:09:40
Citaat van: usronald op september 02, 2012, 23:31:54
Goed en niet duur: Peco code 83:

(http://i9.photobucket.com/albums/a79/vigour/peco01.jpg)

(http://dhost.info/spoorvriend/images/Code83Packs.jpg)

Rond de 20 euro per wissel in Houten.

Word het niet lastig met Fleischmann flenzen?
Of is dat alleen maar met code 70?

Ton
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 03, 2012, 07:47:17
Bedankt voor aller reacties.

@ Gerard
Waar hoord een wissel dan eigenlijk te schanieren

@ Jan
Atlas maakt zeer mooie wissels in N. De wissels hoek die ik nodig had hadden ze alleen in Ho code 100. Deze vind ik lelijk.
(http://i.ebayimg.com/t/Atlas-281-Ho-Code-100-Mark-3-4-Turnout-Left-/12/!B7fYdZg!2k~%24(KGrHqQOKiYEy-bKiK%2BfBM0(UUkWYg~~-1_35.GIF)
Alleen bleek dat ik niet goed gekeken had er zijn ook code 83 exemplaren van. Deze zijn wel mooi.
(http://i.ebayimg.com/t/Atlas-HO-Code-83-Track-4-Custom-Line-Turnout-L-561-/06/!B6wJ83QEWk~%24(KGrHqIOKnMEy15K7Ib5BMyY(SSKiw~~-1_35.GIF)
Maar ik vind de nieuwe shinohara's toch nog net iets mooier.

@ Ronald en Coen
Deze wissels zijn erg mooi, en had ik graag gebruikt maar ze hebben geen #4 in het progamma.

@ Ronald
Wat vind je daar dan niet mooi aan, ik zie eerlijk gezegd weinig verschil met andere wissels.

@ Ton
Ja dat wordt ook nog een probleem. Kunnen fleischmann flensen wel code 83 (die ik wil gaan gebruiken) aan?
Titel: Re: LDC West
Bericht door: JohnT op september 03, 2012, 09:52:42
Niet dat ik je perse aan het wisselbouwen wil zetten maar misschie is het toch het overwegen waard.

Bijgaand een sjabloon wat je kunt gebruiken om een #4 wissel te bouwen.

JohnT
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 03, 2012, 10:36:26
Citaat van: CSX 6400 op september 03, 2012, 07:47:17
@ Gerard
Waar hoord een wissel dan eigenlijk te schanieren

Euhm, echte wissels "scharnieren" niet, de railstaven (of "tongen") buigen. Net als bij de Tillig dus eigenlijk.

En da's ook wel logisch, denk maar even mee: scharnieren zijn zwakke punten, en zouden echt binnen no time aan gort worden gereden.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op september 03, 2012, 10:47:05
Citaat van: CSX 6400 op september 03, 2012, 07:47:17

@ Ronald en Coen
Deze wissels zijn erg mooi, en had ik graag gebruikt maar ze hebben geen #4 in het progamma.


Niet? Moet je je eens iets beter gaan verdiepen in wat er is:

- http://www.kato-unitrack.co.uk/peco-code-83-ho-north-american-track-3191-0.html (http://www.kato-unitrack.co.uk/peco-code-83-ho-north-american-track-3191-0.html)

- http://www.kato-unitrack.co.uk/peco-sl-8348-no-4-y-wye-point-insul-frog-3411-0.html (http://www.kato-unitrack.co.uk/peco-sl-8348-no-4-y-wye-point-insul-frog-3411-0.html)

Daarna komt de #5:

- http://www.kato-unitrack.co.uk/peco-sl-8351-no-5-right-hand-point-insul-frog-3428-0.html (http://www.kato-unitrack.co.uk/peco-sl-8351-no-5-right-hand-point-insul-frog-3428-0.html)

Een Y 4 is 18,3 "point length", een #5 is 21,1. Dat verschil is in jou geval te verwaarlozen. Verder moet je wel uitkijken met die grote 6-asser van je want die gaat die heel korte wissels niet fijn vinden.

Citaat van: CSX 6400 op september 03, 2012, 07:47:17

@ Ronald
Wat vind je daar dan niet mooi aan, ik zie eerlijk gezegd weinig verschil met andere wissels.


Da's smaak. Niet meer en niet minder. Kijk nog maar eens goed hoe de Walthers hun tongen aan de wissel hebben vast gezet. Dat vind ik niet mooi. Dan liever Peco.

Citaat van: CSX 6400 op september 03, 2012, 07:47:17

@ Ton
Ja dat wordt ook nog een probleem. Kunnen fleischmann flensen wel code 83 (die ik wil gaan gebruiken) aan?

Moet je niet willen... de NEM flenzen zijn veel te hoog. Soms gaat 't goed met code 83 maar vaak ook niet, zeker niet met ouder materieel. Tegenwoordig zie je ook bij de Europese fabrikanten modellen met lagere flenzen dan NEM of zelfs al met RP25.

RP25 op code 100 gaat altijd, alleen wil je dan nog wel eens iets hoogteverschil in de puntstukken hebben waarbij de wielen de neiging hebben in het puntstuk te "vallen". Maar in de praktijk valt dat reuze mee. Ik kan 't weten want heb al 3 TT banen gebouwd met code 100 en dat ging uitstekend! ;)

Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 03, 2012, 16:01:40
@ John
Bedankt. Misschien ga ik het in een leeg uurtje (of twintig  :D) eens proberen.

@ Gerard
Ja ok? dat snap ik maar dat wordt lastig bij een model. Ik dacht dat railstaven op schaal te stug waren maar ik had even over het feit dat er zoiets als flexrails bestaat gekeken.   :-[ Ik had "hoort" beter kunnen vervangen door "vind jij"  (oeh een spelfout in vorige post  :()

@ Ronald
Wel heb je me nou! Zijn die relatief nieuw in het progamma? In anyrail (weleenswaar de oude versie) stonden ze namelijk niet. Dan ga ik die gebruiken. Bedankt!

Die NEM flenzen wil ik ook niet, maar de Anna is zoals je weet een europees lokkie met NEM flenzen. Ik wil wel graag dat lokje gebruiken, maar om de hele baan er code 100 voor te maken gaat me ook te ver. Misschien moet ik eens kijken of de drijfassen te vervangen zijn voor RP25 exemplaren van een andere lok.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 03, 2012, 16:09:51
Citaat van: CSX 6400 op september 03, 2012, 16:01:40
@ Gerard
Ja ok? dat snap ik maar dat wordt lastig bij een model.

Nee hoor. Niet om te drammen, begrijp me goed, maar bij Tillig zitten er geen scharnieren in de tongen.

't Blijft een kwestie van smaak...
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 03, 2012, 16:22:39
Ik snap hem nu, bedankt. Niks mis met drammen hoor! Doe het zelf ook weleens.  ;D
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 07, 2012, 17:54:51
Oeh schaam schaam,  :-[
Ik heb niet iets niet goed begrepen  ;D. Ik bedoelde #4 gewone wissels, de linkies die jij stuurde zijn van Y wissels. Deze heeft Peco helaas niet in het progamma.
(kwestie van doodgemaakt met een blije mus.)
Ik had daarintegen met mijn domme kop dat niet zo snel door. 

Ik ben dus weer terug bij die #4 code 83 wissels van Walth/Shino
#5 is voor mij net te strak, dan zou de draaischijf een heel stuk naar links verplaatst moeten worden en dat wil ik niet. Fl wissels zijn vergelijkbaar met #4 dus deze kan ik het best gebruiken.

Zoals jullie zien zijn er maar weinig wissels nodig voor het plan. Weet iemand waar de wissels hier in Nederland of omstreken zijn te verkrijgen? Zodat ik niet meer hoef te betalen voor de verzendkosten dan voor de wissels zelf.

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op september 07, 2012, 19:06:30
Paul, ik heb 't prima begrepen... jij zei dat er geen #4 waren, en die zijn er wel. Of dat een Y of een L/R wissel is was niet relevant ;)

Walthers heeft hier in Nederland eigenlijk niemand voorradig, zeker de wissels niet. Gewoon bestellen via een dealer of zelf rechtstreeks bij Walthers.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 07, 2012, 19:40:01
Al goed, zie verandering  ;D

Tsja, dat ga ik dan maar doen. Met twee wissels is dat ook weer niet zo erg. 

Groet,
Paul

(die eindelijk eens wil gaan bouwen)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op september 08, 2012, 11:42:52
Je kan prima bij Walthers bestellen. Het kan wel lang duren voordat het aankomt.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 08, 2012, 11:44:12
Kun je daar ook zonder creditcard terecht?
(gebrobeerd en helaas staan er alleen creditcards bij het betaalmenu.)  :-\
Titel: Re: LDC West
Bericht door: Gerard Wassink op september 08, 2012, 12:54:48
Via All American Trains (http://www.aat-net.de) in Duitsland kun je ook ales van Walthers bestellen.
Kan me niet herinneren of zij ook Paypal betalingen toestaan, probeer maar even.

Gerard
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op september 08, 2012, 13:13:13
Nee, alleen CC.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 08, 2012, 14:14:32
Balen, rdhobby (waar ik al eerder het een en ander gekocht heb) heeft alleen #6 en modeljunction online zo goed als niks. Via een eerdere post van Gerard op dit forum kwam ik op deze (http://www.us-train-store.de/index.php) site terecht. Deze hebben wel de juiste exemplaren en je kunt er via paypal betalen.  :)

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: usronald op september 08, 2012, 23:19:29
Die lui hebben ook een prima naam ;)
Titel: Re: LDC West
Bericht door: coenvanhasselt op september 10, 2012, 16:03:07
Tja, als je iets uit The States wil kopen kan je zeker zijn dat je dan met creditcard moet betalen.
Titel: Re: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op september 16, 2012, 19:19:26
Ik heb nu eindelijk een fijne werkplek. Vroeger moest ik ofwel op mijn "school" bureau werken of aan mijn "treinen" tafeltje van 65cm hoog. Nu heb ik eindelijk een volwaardige tafel in mijn kamer waarop ik fatsoenlijk kan brouwen.
Zo ziet de tafel eruit na een halve dag in gebruik geweest te zijn. (ik ben compleet leeg begonnen). Dat belooft wat  ;)
(http://imageshack.us/a/img35/2349/img2267su.jpg)

Groet,
Paul
Titel: Re: LDC West
Bericht door: JohnT op september 16, 2012, 19:49:59
Niets nieuws zo ziet mijn werkblad er altijd uit.

Maar gefeliciteerd met je eigen werktafel. Werkt altijd beter als je het spul zo kunt laten staan om er een ander moment weer aan verder te kunnen werken.

JohnT
Titel: Re: LDC West
Bericht door: milocomarty op september 16, 2012, 20:37:35
Zo da's nog netjes  ;) Die van mij nog nie gezien  ;D
Titel: Re: Planning baan: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op november 15, 2012, 17:13:21
Ik heb Jan en John gevraagd het eerste gedeelte van mijn draad hiernaartoe te verplaatsen aangezien dat niks tot weinig met het echte bouwen te maken had maar vooral gedachtespinsel en plannen. Ik stoorde me aan het feit dat de draad LDC west een van de grootste bouwdraadjes was maar waarin het minste resultaat in werd getoond.

Vandaar dat er het een en ander is verplaatst e.d.

Groet,
Paul
Titel: Re: Planning baan: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op december 21, 2012, 08:56:57
Even terug over het werkblad.

Beter?  ;D

(http://img820.imageshack.us/img820/5318/img2470sw.jpg)

Groet,
Paul
Titel: Re: Planning baan: LDC West
Bericht door: Janbouli op december 21, 2012, 16:05:14
Ja dat lijkt er meer op, en nu op schoot voor de TV bouwen , want op je buro is geen plaats meer  ;)
Titel: Re: Planning baan: LDC West
Bericht door: CSX 6400 op december 21, 2012, 17:10:03
Inderdaad, de "troep" breidt zich als vanzelf uit via de vensterbank naar mijn schoolbureau naar mijn bed.

Wat je op de foto ziet was een beginnetje van een kerstdioramaatje. Hier een fotootje toen hij af was. Het is duits geori?nteerd dus eigenlijk hoord het hier niet.  ;) Hier (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,48756.msg785690.html#msg785690) meer foto's.
(http://imageshack.us/a/img822/92/img2499dg.jpg)

Groet,
Paul